Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2021–2022)
med unntak av de punkter der det er gjort endringer i budsjettforliket.
Flertallet viser til at det
i budsjettforliket foreslås en økning i verdsettelsen av aksjer
og driftsmidler mv. fra 65 til 75 pst.
Flertallet fremmer i tråd
med budsjettforliket følgende forslag til erstatning for regjeringens
forslag:
«I forslag til
lov om endringer i skatteloven under romertall I, gjøres følgende
endringer:
§ 4-10 syvende
ledd skal lyde:
(7) Verdien av næringseiendom
settes til 75 prosent av eiendommens beregnede utleieverdi. Verdsetting
etter første punktum kan foretas ved bruk av differensierte kvadratmetersatser.
Hvis skattyter krever det, skal verdien settes ned til 75 prosent
av eiendommens dokumenterte omsetningsverdi.
§ 4-12 første
til tredje og femte til sjette ledd skal lyde:
(1) Børsnotert aksje
verdsettes i alminnelighet til 75 prosent av kursverdien 1. januar
i skattefastsettingsåret.
(2) Ikke-børsnotert
aksje verdsettes til 75 prosent av aksjens forholdsmessige andel
av aksjeselskapets eller allmennaksjeselskapets samlede skattemessige
formuesverdi 1. januar året før skattefastsettingsåret fordelt etter
pålydende.
(3) Ikke-børsnotert
aksje i utenlandsk selskap verdsettes til 75 prosent av aksjens
antatte salgsverdi 1. januar i skattefastsettingsåret. Aksjen skal
verdsettes etter annet ledd når skattyteren krever dette og kan sannsynliggjøre
selskapets skattemessige formuesverdi.
(5) Egenkapitalbevis
i sparebank, gjensidig forsikringsselskap, kreditt- og hypotekforening
og selveiende finansieringsforetak verdsettes til 75 prosent av
kursverdien 1. januar i skattefastsettingsåret. Er kursen ikke notert
eller kjent, settes verdien til den antatte salgsverdi.
(6) Andel i verdipapirfond
verdsettes til andelsverdien 1. januar i skattefastsettingsåret.
Aksjeandel i verdipapirfond, jf. skatteloven § 10-20, verdsettes
til 75 prosent av aksjeandelens verdi.
§ 4-17 annet
ledd skal lyde:
(2) Driftsmidler,
unntatt eiendom som nevnt i skatteloven § 4-10 tredje og syvende
ledd, verdsettes til 75 prosent av skattemessig formuesverdi.
§ 4-40 tredje
punktum skal lyde:
Verdien av deltakerens
selskapsandel settes til 75 prosent av andelen av nettoformuen beregnet
etter denne paragraf.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til regjeringen Solbergs
forslag i Prop. 1 LS (2021–2022).
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg i løpet av sin regjeringstid reduserte formuesskattesatsen
fra 1,1 pst. til 0,85 pst. samtidig som verdsettelsen av aksjer
og driftsmidler mv. ble redusert fra 100 pst. til 50 pst. Disse medlemmer mener
at dette var viktige grep for å gjøre det mer attraktivt å eie og
drive norske bedrifter. Disse medlemmer registrerer
samtidig at regjeringen Støre i budsjettavtalen med Sosialistisk
Venstreparti øker skattesatsen til 0,95 pst. for formuer over 1,7
mill. kroner og til 1,1 pst. for formuer over 20 mill. kroner. Samtidig
reduseres verdsettelsesrabatten på arbeidende kapital fra 50 pst.
til 25 pst. Disse medlemmer merker
seg at dette betyr om lag en dobling i beskatning av store formuer
og en økning med omtrent to tredeler for eierskap av mindre bedrifter. Dette
medfører en betydelig skatteskjerpelse for norske bedriftseiere,
som betyr at bedriftene vil bli tappet for vesentlige midler som
alternativt kunne blitt reinvestert i vekst, maskiner eller nye
arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett der det foreslås at verdsettelsen av aksjer og driftsmidler
i formuesskatten ikke skal økes.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der verdsettelsen
av aksjer og driftsmidler settes til 100 pst.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative budsjett hvor det foreslås å øke verdsettelsen av aksjer og
driftsmidler til 77,5 pst. og hvor det foreslås innført en trinnvis
formuesskatt der den statlige andelen av formuesskatten økes med
0,15 prosentpoeng for formuer over 10 mill. kroner og 0,5 prosentpoeng
for formuer høyere enn 50 mill. kroner samtidig som bunnfradraget heves
til 2 mill. kroner.