Dokument
8:201 S (2020–2021)
Komiteen viser til representantforslaget
om å avvikle prikkbelastningssystemet i veitrafikken, Dokument 8:201
S (2020–2021). Prikkbelastning ble innført for 17 år siden for å
bidra til færre ulykker i vegtrafikken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at prikkbelastningssystemets
hovedmålsetning er økt trafikksikkerhet og skal virke preventivt,
være forutsigbart og enkelt å forholde seg til for trafikantene
og bidra til færre trafikkulykker.
Flertallet peker på at tiltaket
er blitt evaluert to ganger siden innføringen av prikkbelastning
for førerkort for 17 år siden og at det ble funnet at ordningen fungerer
etter hensikten.
Flertallet bemerker at prikkbelastningsordningen
har vært vellykket etter at den ble innført. Evalueringene viser
at ordningen virker preventivt, er forutsigbar og enkel å forholde
seg til for trafikantene, og den bidrar til færre ulykker. Det er
derfor ingen tvil om at prikkbelastning gir et veldig godt bidrag
til det samlede trafikksikkerhetsarbeidet og økt trafikksikkerhet
på norske veier. Flertallet mener
derfor det er viktig at prikkbelastningsordningen blir opprettholdt.
Komiteens medlemmer
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen fra Fremskrittspartiet viser
til at prikkbelastningsordningen i trafikken i Norge ble iverksatt
i 2004. Da ordningen ble innført, skulle den kun gjelde for grove
fartsovertredelser, kjøring mot rødt lys, ulovlige forbikjøringer
og overtredelser av vikepliktsregler. Ordningen med prikkbelastning har
gradvis blitt utvidet til å omfatte flere og flere trafikkforseelser,
blant annet bruk av mobiltelefon i bil i stillestående kø. Bakgrunnen
for innføringen av ordningen har vært et ønske om å bedre trafikksikkerheten
og bidra til færre ulykker på veiene. Det er for øvrig dårlig dokumentert
at effekten av prikkbelastningen isolert sett er mer virkningsfull
sammenliknet med øvrige straffereaksjoner for bilister. I tillegg
har gode veier, bedre og mer omfattende kjøreopplæring, tryggere
biler og andre trafikksikringstiltak bidratt til å redusere antallet
ulykker i samme periode som prikkbelastningen har vært innført. Disse medlemmer viser
til at prikkbelastningsordningen har blitt innført i noen europeiske
land, men ordningen er ikke så omfattende, rigid og streng som i
Norge, hvor terskelen til å bli fratatt førerkortet og retten til
å kjøre bil er vesentlig lavere enn i andre land i Europa. Danmark
har et slikt system, mens Sverige har det ikke.
Disse medlemmer mener prikkbelastning
er en kontroversiell reaksjonsform som kommer i tillegg til ordinær
bruk av straff i veitrafikken som bøter. Mange opplever prikkbelastningssystemet
som urimelig med en form for dobbeltstraff der mange mindre forseelser
i trafikken legges sammen og du får en knallhard straffereaksjon
hvor du blir fratatt retten til å kjøre bil. For yrkessjåfører som
lever av å kjøre på veien, så blir denne straffereaksjonen ekstra
hard. Dette står i skarp kontrast til strafferetten der det i stor
utstrekning brukes strafferabatt for dem som eksempelvis begår en
rekke lovbrudd og voldshandlinger.
Disse medlemmer mener at for
unge mennesker og andre med nytt førerkort fremstår prikkbelastningsordningen
som enda mer urimelig. Forseelser i trafikken kan her medføre både
en ordinær straffereaksjon samt dobbelt prikkbelastning i førerkortet.
Disse medlemmer viser til at
noe av det som særmerker den norske ordningen for prikkbelastning
er en streng praksis knyttet til fart, men også omfanget av ordningen.
Samtidig viser en ny undersøkelse fra Ipsos at mer enn 80 pst. av
norske bilister mener det er greit å kjøre noe fortere enn fartsgrensen.
Dette viser at det er et manglende samsvar mellom etablerte fartsgrenser, veistandard
på hovedveiene og straffereaksjonene. Forslagsstillerne mener at
norske fartsgrensekriterier bør endres slik at vi kommer på linje
med Sverige og Danmark.
Disse medlemmer viser til at
det finnes noe forskning internasjonalt på trafikksikkerhetseffekter
ved bruk av prikkbelastningssystem. En internasjonal analyse gjennomført
i 2012 viste bl.a. at trafikksikkerhetseffekter av ordningen er
kortvarige, anslått til om lag 18 måneder etter innføring av systemet.
Nasjonalt har Transportøkonomisk institutt (TØI) gjennomført en
analyse av prikkbelastningssystemet med blant annet en spørreundersøkelse
blant bilførere. TØI konkluderer med at prikkbelastningssystemet
ser ut til å ha en gunstig effekt på trafikksikkerheten, men rapporten
viser også at det kan være andre forklaringer.
Disse medlemmer viser til at
siden systemet ble innført er antallet alvorlige ulykker i trafikken
redusert. Det er imidlertid grunn til å tro at dette først og fremst henger
sammen med nye og trygge veier, bl.a. firefeltsveier, holdningsskapende
arbeid, bedre kjøreopplæring, bedre veivedlikehold, bedre teknisk
kontroll og merking samt modernisert bilpark med større og sikrere
biler.
Disse medlemmer mener at trafikksikkerhetsarbeidet
skal konsentreres om grep som har dokumenterbar effekt. Reguleringer
og kontrollordninger som har liten effekt og kanskje først og fremst
symbolverdi, bør avvikles. Prikkbelastningssystemet er en kontroversiell
reaksjonsform, som kommer i tillegg til allerede meget strenge straffereaksjoner
for brudd på trafikkregler, og bør avvikles.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle prikkbelastningssystemet
i trafikken med virkning fra 1. juli 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
prikkbelastningen er et av flere grep som er viktig for å bedre trafikksikkerheten
langs norske veier. Disse
medlemmer viser til at tap av førerkort kan få større konsekvenser
for yrkessjåfører enn for andre sjåfører. Forskrift om prikkbelastning
tar hensyn til dette. Der står det i § 6 andre ledd at
«Rettighetstapets
lengde kan settes under seks måneder dersom tap av førerett ellers
vil virke urimelig hardt og det foreligger særdeles formildende omstendigheter
ved det forhold som ga grunnlag for siste ilagte prikk.»