Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til at reguleringsmodellen som ligger
til grunn for regulering av alderspensjon, ble innført i 2011 som
del av pensjonsreformen. Årlig justering gjennomføres med forventet
lønnsvekst for reguleringsåret, justert for eventuelle avvik mellom
forventet og faktisk lønnsvekst siste to år. Tallene gjennomgås
og drøftes med pensjonistenes, de funksjonshemmedes og arbeidstakernes
organisasjoner før samlet lønnsvekst fastsettes. Alderspensjon under
utbetaling reguleres med lønnsveksten fratrukket 0,75 pst. Andre
pensjoner som offentlig tjenestepensjon, privat og offentlig AFP reguleres
tilsvarende. Satsene for minste pensjonsnivå og garantipensjon reguleres
med lønnsvekst, deretter justert for effekten av levealdersjusteringen.
Uføretrygd reguleres med lønnsveksten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at dagens reguleringsmodell over tid har vist seg å gi
pensjonistene en svak inntektsvekst, og svakere enn det en la til
grunn i pensjonsreformen. Dels skyldes det reguleringsmodellen,
og dels skyldes det enkelte år med særlig svake lønnsoppgjør.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at netto har imidlertid pensjonistene likevel kommet bedre
ut enn reguleringsmodellen skulle tilsi alene, gjennom at pensjonistene
de siste årene har fått en reduksjon i skatt, reduksjon i avkortning
og at minste pensjonsnivå har vært gitt særskilte økninger flere
ganger.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser at realveksten
i pensjonene var positiv i perioden 2011–2014 og i 2019, mens den
var negativ i perioden 2015–2018. For 2020 ble det en svakt positiv
realvekst i alderspensjonene, mens det forventes en nedgang i 2021.
Den gjennomsnittlige realveksten i alderspensjon i perioden 2012–2021
ble i 2020 anslått til -0,1 pst.
Dette flertallet viser til
at de årlige trygdeoppgjørene berører svært mange mennesker og deres
inntektsutvikling. Mot slutten av 2019 var det om lag 950 000 alderspensjonister,
20 000 flere enn året før, og utgjorde i 2019 om lag 18 pst. av
befolkningen og 17 pst. av statsbudsjettet. I 2013 utgjorde alderspensjon
om lag 13 pst. av statsbudsjettet. Antall alderspensjonister forventes
å passere én million i 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at flere av
organisasjonene også i trygdeoppgjøret for 2020 har avstått fra
å signere protokollene. Disse
medlemmer viser også til at flere av organisasjonene krever
at trygdeoppgjørene igjen skal legges frem for Stortinget til behandling,
slik det var frem til og med oppgjøret i 2015. Disse medlemmer viser til at
regjeringen ensidig sluttet å legge oppgjørene frem for Stortinget
fra og med 2016. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet hele
tiden siden, ved hvert trygdeoppgjør, har foreslått at trygdeoppgjørene
skal til reell behandling i Stortinget som før, ikke bare i form
av en stortingsmelding mer enn et halvt år etter ikrafttreden, for
å sikre at organisasjonenes drøftingsrett skal være reell. Disse medlemmer viser
til at forslagene hver gang er nedstemt av stortingsflertallet.
Disse medlemmer viser også
til organisasjonenes krav om å endre reguleringsprinsippene for
løpende pensjoner, primært tilsvarende lønnsutviklingen, subsidiært
med faktisk gjennomsnitt av lønn og pris, for å hindre at pensjonistene
går i minus når andre går i pluss. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til at regjeringen Solberg ved daværende statsråd fra
Fremskrittspartiet etter trygdeoppgjøret i 2015, som var første
gangen pensjonistene gikk i minus mens andre gikk i pluss, meddelte
Stortinget at regjeringen ville komme tilbake i god tid før oppgjøret
for 2016 med forslag til justering av reguleringsprinsippene. Regjeringen
ville i tillegg vurdere å la nye reguleringsprinsipper gjøres gjeldende,
også for oppgjøret for 2015. Regjeringen kom imidlertid ikke tilbake
med forslag til endringer. Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets og Senterpartiet gjentatte forslag ved alle trygdeoppgjør
fra og med 2017 og i andre saker i Stortinget om å endre reguleringsprinsippene
fra lønn minus 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt av lønn og pris,
slik Stortinget vedtok i forbindelse med pensjonsreformen, men at
forslagene hittil har blitt nedstemt av stortingsflertallet.
Disse medlemmer viser til
flertallsmerknadene over, der flertallet viser til at pensjonistene
likevel har kommet bedre ut enn reguleringsmodellen skulle tilsi, gjennom
at pensjonistene har fått en reduksjon i skatt, og at minste pensjonsnivå
har vært gitt særskilte økninger flere ganger. Disse medlemmer viser til
Dokument 15:193 (2017–2018) med svar, der daværende finansminister
Siv Jensen (Fremskrittspartiet) viser hvordan skattekutt til pensjonister
fordeler seg på ulike inntektsgrupper av alderspensjonister, herunder
enslige, gifte/samboende, gift/samboende med person som ikke er
pensjonist, og trygdede (uføre, personer på dagpenger, arbeidsavklaringspenger,
kvalifiseringsstønad og overgangsstønad). Tallene viser den samme
skjeve fordelingen av skattekuttene som for yrkesaktive. Det er pensjonister
og trygdede med de høyeste inntektene som har fått de største lettelsene
i beskatning, både prosentvis og i antall kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet allerede
i budsjettet for 2016 fremmet forslag om å øke minsteytelsene i
folketrygden med 4 000 kroner til alle enslige, uavhengig av ytelse,
og at Kristelig Folkeparti da fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene
med de daværende regjeringspartiene for en økning tilsvarende Arbeiderpartiets
forslag, men bare til alderspensjonister. Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i sine alternative budsjetter siden den gang
har fremmet forslag om en økning av minstepensjonen til enslige
alderspensjonister. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg aldri, uansett
partisammensetning, har fremmet forslag i sine budsjetter om økte
minstepensjoner, men at dette har blitt foreslått og vedtatt i Stortinget mot
regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet også i sitt alternative statsbudsjett for 2020
fremmet forslag om en ytterligere opptrapping ut over trygdeoppgjøret
med 4 000 kroner til enslige minstepensjonister, men at Kristelig
Folkeparti da hadde gått i regjering. Forslaget ble nedstemt av
de daværende regjeringspartiene, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer viser videre
til trontaledebatten 6. oktober 2020 og forslag nr. 17 og 19 fra
Jonas Gahr Støre på vegne av Arbeiderpartiet om å endre regulering
av løpende pensjoner fra lønn minus 0,75 pst. til gjennomsnitt av
lønn og pris, og til forslag nr. 20 fra Jonas Gahr Støre på vegne
av Arbeiderpartiet om at regjeringen skal legge frem forslag om
å øke minstepensjonene. Disse medlemmer viser til
at forslag nr. 17 kun fikk støtte av Senterpartiet og Rødt, nr.
19 kun av Rødt, mens forslag nr. 20 ble enstemmig vedtatt. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen følger opp Stortingets enstemmige vedtak.
Disse medlemmer viser videre
til Representantforslag 53 S (2020–2021) fra representanter fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti om et anstendighetsløft for pensjonister,
som komiteen har til behandling. Disse medlemmer viser til
at representantforslaget tar opp flere av de forslagene Arbeiderpartiet
har fremmet gjentatte ganger, gjennom to stortingsperioder, uten
å få flertall, blant annet mot stemmene fra Fremskrittspartiet. Disse medlemmer mener
at Arbeiderpartiets gjentatte forslag om å endre reguleringsprinsippene
for løpende pensjoner fra lønn minus 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt
av lønn og pris bør behandles i sammenheng med de øvrige forslagene
i Representantforslag 53 S (2020–2021).
Disse medlemmer fremmer derfor
ikke slikt forslag i tilknytning til Meld. St. 4 (2020–2021) om
trygdeoppgjøret for 2020.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at reglene for
regulering av pensjon har ligget uendret siden de ble innført i 2011,
som en del av et bredt forlik i Stortinget gjennom innføring av
pensjonsreformen, og følgelig vært praktisert likt under flere regjeringer.
En sammenlikning av dagens regulering og en alternativ reguleringsmodell der
gjennomsnittet av lønns- og prisvekst legges til grunn, vil forutsette
at en ser på hele perioden fra innføring i 2011 og frem til i dag.
Disse medlemmer peker på at
dersom en sammenlikner de to reguleringsmodellene for perioden 2011–2019,
er det klart at dagens modell i perioden 2011–2013 ga en høyere
vekst i alderspensjon enn en gjennomsnittsberegning ville gjort,
men noe lavere i perioden 2014–2019 enn om de var regulert med en
gjennomsnittsberegning. Samlet utbetaling til pensjonistene i perioden
2011–2019 ville blitt noe lavere dersom reguleringen hadde fulgt
gjennomsnittet av lønns- og prisveksten.
Disse medlemmer viser til
at realveksten i pensjoner var positiv i perioden 2010–2014, men
har vært negativ i 2015–2018, da også realveksten i lønninger var svak
eller negativ. I 2019 var det en svak realvekst i alderspensjoner,
og denne ser ut til å ha holdt seg i 2020. Med anslagene for 2020
er den gjennomsnittlige realveksten i alderspensjon 0,4 pst. i perioden
2010–2020.
Disse medlemmer viser til
rapporten «Høy inntektsvekst for de eldre» fra Statistisk sentralbyrå
(SSB, 2019), som slår fast at eldre de siste 10 årene har opplevd sterk
samlet inntektsvekst, selv om veksten har avtatt noe de siste årene.
Både i perioden 2007–2011 og 2011–2017 hadde de på 62 år og eldre
en gjennomsnittlig realvekst i samlet inntekt på 13 pst.
Disse medlemmer viser til
at selv om eldre generelt er den sterkeste gruppen i Norge økonomisk,
gjelder ikke dette alle. Vi har fortsatt en liten gruppe minstepensjonister,
der særlig de enslige pensjonistene har det krevende økonomisk.
Når stor arbeidsledighet og uro i økonomien har gitt moderate lønnsoppgjør,
har reguleringen av pensjonen gitt lav eller negativ utvikling i
kjøpekraft. Dette skaper selvsagt frustrasjon for mange og problemer
for noen. De som har minst fra før, merker dette, selv om det ikke
er pensjonistene som mister jobben eller blir permittert i den pågående
globale pandemien.
Disse medlemmer merker seg
at når en sammenlikner inntekt etter skatt for utvalgte grupper
i perioden 2007–2017, ser en at befolkningen over 62 år har hatt
en sterkere økning i kjøpekraft enn den yngre befolkningen. Den
eldre delen av befolkningen har i løpet av perioden stort sett hatt
en realvekst på mellom 21 og 26 pst., mens den yngre delen stort
sett har hatt en realvekst på 12–17 pst. Dels skyldes det økt arbeidsdeltakelse,
men også økt pensjonsopptjening. I tillegg har reguleringen av pensjonene
økt mer enn prisveksten i perioden.
Disse medlemmer mener det
vesentlige er å sikre alderspensjonistene en utvikling som gir vekst
i kjøpekraften, uavhengig av reguleringsmodell i årlige oppgjør.
Reguleringen for pensjonistene er etter disse medlemmers oppfatning
kun en del av pensjonistenes samlede økonomi. I tillegg har pensjonister
i Norge tilgang på gode og rimelige helsetjenester, kommunale omsorgstjenester,
støtteordninger for transport og tilbud om aktiviteter i kommunal
regi. Pensjonistenes kjøpekraft har blitt positivt påvirket av en
rekke tiltak gjennomført av regjeringen Solberg, blant annet økt grunnpensjon
for gifte og samboende, et økt tillegg i minstepensjon til enslige
minstepensjonister med 4 000 kroner i tre omganger, økt minstepensjonen
til gifte og samboende alderspensjonister og skatteletter som har
kommet pensjonistene til gode.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen har oppnevnt et utvalg som skal evaluere om pensjonsreformen
kan nå de langsiktige målene, og se på mulige justeringer for å
sikre pensjonssystemets økonomiske og sosiale bærekraft. Utvalget
skal også vurdere den praktiske gjennomføringen av regulering av
pensjoner under utbetaling og eventuelt komme med alternative forslag
til reguleringsregler som ikke svekker bærekraften i pensjonssystemet.
Utvalget skal legge frem sin utredning med tilrådinger for Arbeids-
og sosialdepartementet innen 1. mars 2022.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Representantforslag 53 S (2020–2021), fremmet i Stortinget 11. november
2020 av representanter fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti
om et anstendighetsløft for pensjonister. Disse medlemmer viser til
at det i kjølvannet av fremleggelsen er sendt ut invitasjon til
samtlige parlamentariske ledere om å forsøke å komme til enighet
om en ny og midlertidig reguleringsmodell for løpende pensjoner.
Hensikten er å sikre økt kjøpekraft for landets pensjonister. Det omtalte
representantforslaget innebærer imidlertid mer enn en reguleringsmodell
for løpende pensjoner, deriblant et forslag om en forpliktende opptrappingsplan
for minste pensjonsnivå og pensjonistenes organisasjoners mulighet
til å forhandle om midler til seniortiltak og representasjon i møte
med myndigheter og Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene
(TBU).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til invitasjon fra forslagsstillerne
bak Representantforslag 53 S (2020–2021), representanter fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, til forhandlinger i Stortinget om
de seks forslagene som fremmes der. Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet har tatt imot invitasjonen, særlig siden det
nå, etter at Fremskrittspartiet gikk ut av regjering, ser ut til
å kunne bli flertall i Stortinget for forslag Arbeiderpartiet har
fremmet siden 2016/2017 – nye og mer rettferdige prinsipper for
regulering av pensjoner under utbetaling, opptrapping av minstepensjonene
og at Stortinget igjen skal få trygdeoppgjørene til behandling. Disse medlemmer viser
til at det var Fremskrittspartiets egen finansminister som på vegne
av regjeringen Solberg på egen hånd sluttet å legge oppgjørene frem
for Stortinget, uten at Stortinget ble orientert om det på annen
måte enn ved en budsjetteknisk endring uten forklaring. Disse medlemmer viser
til at det, uvisst av hvilken grunn, aldri kom til reelle forhandlinger. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet og Rødt på oppfordring fra forslagsstillerne
meldte inn et ønske om at forhandlingene også skulle omfatte hhv.
pensjon fra første krone og gjeninnføring av delvis skjerming mot
levealdersjustering for tidligere uføre alderspensjonister, uten
at det ble gitt tilbakemelding på disse innspillene.
Disse medlemmer viser videre
til at Arbeiderpartiet helt siden trygdeoppgjøret for 2017 har fremmet gjentatte
forslag i Stortinget om å endre reguleringsprinsippene for løpende
pensjoner fra lønnsutvikling minus 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt
av lønn og pris, for å hindre at pensjonister går i minus når andre
går i pluss, sist under trontaledebatten 2020. Disse medlemmer viser til
at forslaget da kun fikk støtte fra Rødt og ble nedstemt.
Disse medlemmer viser til
sine gjentatte forslag om å øke minstepensjonene. Det vises i den
forbindelse til Innst. 221 S (2020–2021) til Representantforslag 53
S (2020–2021), der disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet er innstilt på å fortsette
opptrapping av minstenivået i folketrygden, samtidig som Arbeiderpartiet
ber om en rask tilbakemelding fra pensjonsutvalget med en vurdering
av hva som er et rimelig minstenivå for andre trygdemottakere med
minsteytelser. Disse medlemmer mener
også at en vurdering av hva som er et rimelig minstenivå i trygden,
må omfatte både gammel og ny folketrygd, noe som ikke fremgår klart
av representantforslaget. Disse medlemmer er også opptatt
av å ta vare på sliternes muligheter til å kunne gå av med tidlig
pensjon. Dette er heller ikke problematisert i representantforslaget,
noe disse medlemmer ser
på som en stor svakhet ved forslaget. Disse medlemmer viser dessuten
til viktigheten av å sikre legitimitet og oppslutning om folketrygden,
også i fremtiden, ved at folk flest opplever at de får noe igjen
for innbetalt trygdeavgift og ikke ender opp som minstepensjonister. Uten
slik oppslutning vil det være dem med de laveste inntektene som
taper mest. Disse
medlemmer viser også til at forslagsstillerne i representantforslaget
går inn for at pensjonistenes organisasjoner skal få forhandlingsrett. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets forslag i Innst. 221 S (2020–2021), som bygger på
en reell forhandlingsrett, med et innhold som gir større spillerom
for organisasjonene enn det forslagsstillerne selv går inn for.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i forbindelse med
behandlingen av Representantforslag 53 S (2020–2021) har lagt inn
forslag om pensjon fra første krone i privat sektor, men med virkning
først fra 2023, og da gradvis innført. Disse medlemmer viser til
at det langvarige presset fra Arbeiderpartiet og fagbevegelsen omsider har
fått regjeringspartiene og Fremskrittspartiet til å snu i denne
saken, noe som er svært viktig for 1 million arbeidstakere. Disse medlemmer ser
imidlertid ingen grunn til å utsette gjennomføringen til 2023 og
selv da med en gradvis innføring. Disse medlemmer viser til
sitt forslag i Innst. 221 S (2020–2021) om at pensjon fra første
krone bør gjennomføres så raskt som mulig og i tillegg omfatte ansatte
med lavere stillingsprosent enn 20 pst. i de lovbestemte pensjonsordningene. Disse medlemmer viser
videre til sitt forslag i samme innstilling om å gjeninnføre skjermingstillegget
mot levealdersjustering for tidligere uføre alderspensjonister.
Disse medlemmer viser til
sine forslag helt siden 2017 om å innføre nye reguleringsprinsipper
for pensjoner under utbetaling fra lønn minus 0,75 pst. til faktisk
gjennomsnitt av lønn og pris. Dersom de daværende regjerings- og
støttepartiene, herunder Fremskrittspartiet, hadde støttet forslaget
den gangen, ville pensjonistene sluppet å oppleve redusert kjøpekraft også
i tidligere år. Disse
medlemmer viser også til at Fremskrittspartiets tidligere
arbeids- og sosialminister Robert Eriksson unnlot å følge opp sine
løfter til pensjonistene om å komme til Stortinget med nye reguleringsprinsipper
med virkning fra og med trygdeoppgjøret for 2015, som var det første
året pensjonistene gikk i minus mens andre gikk i pluss.
Disse medlemmer velger på
grunn av komiteens behandling av Representantforslag 53 S (2020–2021)
å avstå fra å fremme forslaget i forbindelse med trygdeoppgjøret
for 2020. Disse
medlemmer viser til at det også gjelder andre forslag som
det ellers ville vært naturlig å fremme i denne innstillingen til
Meld. St. 4 (2020–2021) om regulering av pensjoner i 2020 og pensjonisters
inntektsforhold, herunder forslag om at trygdeoppgjørene skal behandles
av Stortinget i vårsesjonen. Disse medlemmer viser til
at behandling av Meld. St. 4 (2020–2021) ble utsatt i påvente av
komiteens behandling av Representantforslag 53 S (2020–2021), og
viser derfor til sine merknader og forslag i Innst. 221 S (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse partiene sammen med Pensjonistforbundet har utarbeidet
et forslag til et anstendighetsløft for landets pensjonister. Disse medlemmer viser
derfor til sitt forslag i Representantforslag 53 S (2020–2021) og merknader
og forslag i Innst. 221 S (2020–2021). Hvis det er politisk vilje
hos de øvrige partiene, vil man kunne få til en anstendig utvikling
i pensjoner, løfte minstepensjonister ut av fattigdom og sørge for
at pensjonistenes stemme blir hørt, og at de får være med på å påvirke
sin egen hverdag som alle andre grupper i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene for 2021, der Fremskrittspartiet fikk gjennomslag
for å droppe underreguleringen på 0,75 pst. i 2021. Med dagens prognoser
vil dette medføre økt kjøpekraft for landets pensjonister i 2021.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til partiets merknader i innstillingene
til Stortinget som omhandler regulering av pensjoner fra 2015 til 2019.
Merknadene viser en klargjøring av Senterpartiets holdning til både
hvordan pensjonene skal reguleres, hvordan trygdeoppgjøret skal
gjennomføres, og hvordan Stortinget skal behandle trygdeoppgjøret.
På bakgrunn av dette ser dette medlem nå et behov for å
sammenfatte Senterpartiets holdning til disse spørsmålene punktvis:
-
1) Pensjonistorganisasjonene
gis forhandlingsrett med staten om trygdeoppgjøret. Det er naturlig
at Pensjonistforbundet, SAKO og FFO representerer organisasjonene.
-
2) Pensjonistforbundet
får delta i Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene
(TBU).
-
3) Pensjonistforbundet
får delta i møtene i regjeringens kontaktutvalg.
-
4) Pensjonistorganisasjonene
og staten gjennomfører forhandlinger på våren.
-
5) Stortinget behandler
pensjonsoppgjøret i vårsesjonen etter å ha fått oversendt en egen
proposisjon fra regjeringen, jf. jordbruksoppgjøret.
-
6) Pensjonsoppgjøret
finansieres over ymse-posten på statsbudsjettet, slik det ble gjort
frem til og med 2015.
-
7) Pensjonene reguleres
som et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten.
-
8) Det avsettes
en pott til forhandling om eksempelvis heving av minstepensjon.
Dette medlem vil
understreke at bevilgninger til å gjennomføre trygdeoppgjørene er
fordelingspolitikk som Stortinget har ansvaret for. Det er avgjørende at
prinsippene for de økonomiske rammene for trygdeoppgjøret avklares
presist gjennom Stortingets behandling av de årlige trygdeoppgjørene,
slik at rammene for forhandlingene er klarlagt før forhandlingene
starter.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i september tok initiativ til å invitere de andre partiene på Stortinget
med på en anstendighetsløft for pensjonistene. Det var nødvendig
at flest mulig kom sammen for å gjøre noe for de som trenger det
aller mest. Initiativet kom blant annet som følge av at flere av
opposisjonspartiene kom med kritikk av fjorårets trygdeoppgjør og med
krav om at tap av kjøpekraft for pensjonistene må unngås og forhandlingsrett
innføres. Det var derfor gledelig at Fremskrittspartiet tok imot
invitasjonen om å samles for å se hva det var mulig å enes om. Dette medlem mener
det er urettferdig at pensjonistene år etter år har opplevd tap
av kjøpekraft, og at det i dag er et stort antall pensjonister som
har for lite å leve av. Derfor haster det å få på plass reguleringsprinsipper
som gjør at pensjonistene ikke taper kjøpekraft så lenge lønnsmottakere
ellers ikke gjør det, forhandlingsrett for pensjonistorganisasjonene
og en årlig opptrappingsplan for å løfte minste pensjonsnivå. Dette medlem understreker
videre at pensjon fra første krone opprinnelig var et felles forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet. Videre viser dette medlem til
at skjermingen av uføre mot levealdersjustering ble innført av den
rød-grønne regjeringen.
Dette medlem påpeker at med
Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet sine stemmer er
det bare Arbeiderpartiets stemmer som mangler for å gjøre et virkelig
løft for pensjonistene.