Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Himanshu Gulati, Silje Hjemdal, Bård Hoksrud,
Morten Ørsal Johansen, Terje Halleland, Erlend Wiborg og Roy Steffensen
om sikring av inntektsgrunnlaget for hestesporten.
Komiteen viser til at det overordnede
målet med reguleringen av pengespillmarkedet i Norge er å sikre
at lotterier og pengespill tilbys i trygge og ansvarlige former
for å begrense uheldig spilleadferd. Regelverket skal i tillegg
legge til rette for at lotterier og pengespill kan være en inntektskilde
for samfunnsnyttig og humanitært arbeid, idrett og kultur. De største
pengespillene i Norge tilbys i dag innenfor enerettsmodellen. Norsk Tipping
har enerett til å tilby pengespill, mens Norsk Rikstoto har enerett
til å tilby totalisatorspill på hest.
Komiteen registrerer at Landbruks-
og matdepartementet (LMD) har pålagt Norsk Rikstoto å innføre tapsgrenser
på spill fra 1. januar 2021. Komiteen viser til at formålet
med tapsgrensen er at den skal fungere som et sikkerhetsnett for
spillere som har problemer med egen spilleaktivitet. En tapsgrense
har også til hensikt å ivareta familie og pårørende til de som har
et problematisk forhold til spill.
Komiteen mener at hestesporten
er en viktig bidragsyter i samfunnet vårt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at hestesporten genererer
tusenvis av arbeidsplasser og bidrar til verdiskaping, men har også
en sentral rolle hva gjelder folkehelse, idrett, frivillighet, relasjonsbygging,
trivsel, aktiviteter, avlsarbeid, hestehold, m.m. Det er derfor
essensielt med gode vilkår for både å opprettholde og utvikle hestesporten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
vært opptatt av å finne en god balanse mellom hestesportens utfordringer
ved innføring av tapsgrenser og risikoen for å sette enerettsmodellen
i fare ved ikke å innføre tapsgrense fra 1. januar 2021.
Disse medlemmer ønsker en vurdering
av om det innenfor rammene av sosialt ansvarlige spill er mulig
å ha individuelle tilpasninger av tapsgrensene.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av om det innenfor rammene
av sosialt ansvarlige spill er mulig å innføre en ytterligere individuell
tilpasning av tapsgrensene etter en vurdering av den enkelte spiller
etter nærmere kriterier, og på egnet måte orientere Stortinget om
resultatene av gjennomgangen.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener det vil være klokt å vente med å innføre
tapsgrensene til etter at regjeringen har orientert Stortinget om denne
gjennomgangen. Da vil man ha et bedre grunnlag for å velge en modell
for tapsgrenser som er best mulig tilpasset de særlige kjennetegnene
for spill på hest, slik at Norsk Rikstoto kan forbli det foretrukne
selskap for hestespill i Norge.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vente med å innføre tapsgrenser til etter at Stortinget
er blitt orientert på egnet måte om det innenfor rammene av sosialt
ansvarlige spill er mulig å innføre en ytterligere individuell tilpasning
av tapsgrensene.»
Komiteen merker
seg at hestenæringen er bekymret for at innføring av tapsgrense
på spill vil gi negative konsekvenser ved at pengene blir kanalisert
til uregulerte, utenlandske spilleaktører.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener videre at dette kan resultere
i nedbygging av en sportsnæring som genererer tusenvis av arbeidsplasser.
Komiteen viser
til at totalisatoravgiften for 2020 ble avviklet i mars grunnet
koronapandemien. Det var ment som avbøtende tiltak da hesteveddeløp
ikke var tillatt å arrangere. Komiteen merker seg at regjeringen
i budsjettforslaget for 2021 ikke vil gjeninnføre totalisatoravgiften,
men vil vurdere å gjeninnføre den i 2022.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at siden man nå harmoniserer tapsgrenser mellom Norsk Tipping
og Norsk Rikstoto, bør også avgiftsbelegging på deres spill harmoniseres. Det
vil bety å avskaffe totalisatoravgiften på spill på hest, noe som
vil styrke økonomien til Norsk Rikstoto og med det bidra til mer
forutsigbarhet samt frigjøre midler som vil komme hestesporten til
gode.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre bortfallet av totalisatoravgift permanent.»
Disse medlemmer er
opptatt av å hegne om enerettsmodellen. Utviklingen med digitalisering
av sports- og underholdningsspill har gitt store endringer av det
norske spillmarkedet. Enerettsmodellen har virket godt i mange år,
men omsetningen av spill fra tilbydere som i dag ikke er regulert
eller kan skattlegges av norske myndigheter, er blitt betydelig.
Uregulerte aktører er en stor utfordring, og det er viktig å tilrettelegge for
at den norske modellen opprettholdes og er attraktiv for spillere. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til behandlingen av Dokument 8:110 S (2017–2018),
jf. Innst. 242 S (2017–2018), der stortingsflertallet vedtok skjerpelser
i både regulering av og tilsyn med utenlandske spilleaktører for
å sikre en ansvarlig pengespillpolitikk. For å unngå utilsiktede
konsekvenser anser disse
medlemmer det som viktig å følge med på utviklingen i Norsk
Rikstoto etter at tapsgrensene innføres.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Regjeringen
bes følge utviklingen i Norsk Rikstoto og i dialog og samarbeid
med Norsk Rikstoto gjøre eventuelle justeringer som ivaretar ansvarligheten,
og som samtidig legger til rette for kanalisering av spillere til
det regulerte spillmarkedet og hindrer stor avskalling til mindre
sosialt ansvarlige spill.»
Disse medlemmer foreslår
videre at staten fra 2022 overtar finansieringsansvaret for Norsk
Hestesenter og oppgaver knyttet til hestevelferd, som i dag får sine
inntekter basert på overskuddet til Norsk Rikstoto. Siden det er
en risiko for at Norsk Rikstoto får et større inntektsbortfall som
en følge av innføringen av tapsgrenser, bør de økonomiske overføringene
til Norsk Hestesenter og de viktige oppgavene knyttet til hestevelferd
sikres bedre forutsigbarhet ved at staten får finansieringsansvaret.
Dette utgjør på årsbasis om lag 43 mill. kroner.
Det vil videre gi
Norsk Rikstoto mer økonomisk handlingsrom, noe som i sin tur vil
være bra for resten av hestesporten, som forventer langt mindre
overføringer fra Norsk Rikstoto når tapsgrenser innføres.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at staten fra 1. januar 2022 overtar finansieringen
av Norsk Hestesenter samt oppgaver knyttet til dopingkontroll, stevneveterinær,
stallkontroller og forebyggende dopingarbeid.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er opptatt av å bevare
enerettsmodellen for pengespill i Norge, hvor strenge ansvarlighetstiltak
er avgjørende viktig. Flertallet støtter
innføring av tapsgrenser for spill på hest som sikrer målet om sosialt
ansvarlige spill i tråd med begrunnelsen for spillmonopolet. Det
er viktig at reglene er tilpasset de særlige kjennetegnene for spill
på hest, slik at Norsk Rikstoto kan forbli det foretrukne selskap
for hestespill i Norge.
Flertallet støtter at regjeringens
modell innebærer en maksimal tapsgrense på 20 000 kroner per måned,
rullerende over tre måneder, hvor gevinster kommer til fratrekk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener denne tapsgrensen
vil beskytte de mest sårbare spillerne, men samtidig ivareta ferdighetsspillerne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er også innforstått
med at regjeringen legger opp til en smidig innfasing av det nye
tapsgrensesystemet, slik at de reglene som gjelder for inkludering
av tidligere gevinster, også får anvendelse for gevinster vunnet
før 1. januar 2021, noe som også vil ivareta ferdighetsspillerne.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Norsk Rikstoto
har hatt flere år til å forberede innføring av tapsgrenser, og flere
modeller har vært vurdert de siste tre årene – i omfattende dialog
med Lotteritilsynet og også i dialog med Landbruks- og matdepartementet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ber likevel regjeringen
om å følge utviklingen i Norsk Rikstoto og gjøre eventuelle justeringer
som ivaretar ansvarligheten, og som samtidig legger til rette for
kanalisering av spillere til det regulerte spillmarkedet og hindrer
eventuell avskalling til mindre sosialt ansvarlige spill.
Flertallet viser til at norsk
pengespillpolitikk har som hovedmål å forebygge problematisk spilleadferd og
økonomisk mislighold og å begrense privatfortjeneste knyttet til
pengespill. Den norske enerettsmodellen er under et kontinuerlig
press fra utenlandske spillselskaper. Det kommende halvåret vil
det føres flere prinsipielle rettssaker om enerettsmodellen opp
mot EØS-lovgivningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret for at en utsettelse
av innføringen av tapsgrenser for spill på hest, eller for store
unntak fra tapsgrenseregimet som regjeringen har avtalt med Norsk
Rikstoto at skal innføres fra 1. januar 2021, vil svekke grunnlaget
for enerettsmodellen, da noen vil kunne hevde at pengespillpolitikken hverken
er konsistent eller har som hovedmål å begrense problemspilling.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Dokument
8:126 S (2019–2020) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Himanshu Gulati, Silje Hjemdal, Bård Hoksrud, Morten Ørsal Johansen, Terje
Halleland, Erlend Wiborg og Roy Steffensen om sikring av inntektsgrunnlaget
for hestesporten i Norge – vedtas ikke.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er bekymret for at en innføring av
tapsgrenser hos Norsk Rikstoto vil skade finansieringen av norske hestemiljø,
føre til at flere av dagens spillere hos Rikstoto vil velge utenlandske
spillselskap, og ikke ha nevneverdig effekt på bekjempelse av spillavhengighet. Disse medlemmer vil
vise til at en liten gruppe høysumspillere, som ofte driver med
spill på trav som en form for profesjonell forvaltning fremfor eksempelvis plassering
av penger i aksjer, står for en uforholdsmessig stor andel av omsetningen
til Rikstoto. Disse medlemmer frykter
at foreslåtte tapsgrenser vil gjøre at denne gruppen velger å spille
hos utenlandske spillselskap, selv om det skulle innebære at de
spiller på de samme travløpene som i dag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet vil vise til at Norsk
Rikstoto trolig er et av verdens mest ansvarlige spillselskap, at
deres spill regnes som «grønne spill» som ikke er avhengighetsdannende,
og at Norsk Rikstoto har en kanaliseringsgrad på cirka 98 pst. Disse medlemmer viser
også til at størstedelen av Norsk Rikstotos omsetning skjer på spill
i såkalte «internasjonale pooler», som vil si at nordmenn f.eks.
spiller på V86-løp i Sverige. Disse medlemmer frykter at
innføring av tapsgrenser derfor har som hovedeffekt at flere av
dagens Rikstoto-spillere velger andre lands spillselskap, at kanaliseringsgraden
reduseres, og at norsk hestesport får dårligere finansieringskår.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er bekymret for effekten dette vil
ha på de omtrent 16 000 arbeidsplassene som er assosiert med heste-Norge.
Disse medlemmer viser til forslaget
om at det ikke innføres tapsgrenser for Norsk Rikstoto. Hvis forslaget
ikke skulle bli vedtatt, vil disse medlemmer anmode regjeringen
om å finne løsninger for organisering av høysumspillere som driver
med spill på hest av en profesjonell eller organisert karakter,
slik at en eventuell innføring av tapsgrenser ikke gjør at denne
gruppen spillere slutter å benytte seg av Norsk Rikstoto for slike
spill.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke innføres tapsgrenser for spill
hos Norsk Rikstoto.»
Disse medlemmer vil
vurdere subsidiær støtte til forslagene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti.