Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak
om formuesskatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener folk med vanlige og lave inntekter
bør betale mindre, og at de rikeste kan betale mer i skatt.
I dag betaler de
10 pst. rikeste over 90 pst. av formuesskatten. Med Høyres forslag
om å fjerne formuesskatten vil om lag 7 000 av de aller rikeste
i landet ikke betale skatt i det hele tatt.
Regjeringens ønske,
som uttrykt i Granavolden-plattformen, om å gi 100 pst. rabatt på
aksjer i formuesskatten innebærer et skattekutt på 2,6 mrd. kroner samlet
til de tusen rikeste personene i Norge. Arbeiderpartiet foreslår
at færre vanlige småsparere med formue i bank og bolig skal betale
formuesskatt, men heller øke skatten for de aller rikeste. Disse medlemmer mener
folk og næringsliv er tjent med bred politisk enighet om fundamentene
i skattepolitikken.
Disse medlemmer står derfor
på enigheten i skatteforliket fra 2016, hvor rabatten på aksjer
og driftsmidler ble satt til 20 pst. En noe lavere ligningsverdi
enn markedsverdi er hensiktsmessig på formuesobjekter med volatile
markedsverdier. I skatteforliket fra 2016 framholdt disse medlemmer at
satsene i formuesskatten burde være høyere.
Disse medlemmer foreslår
følgende innretning på formuesskatten: verdsettingsrabatt for primærbolig beholdes
på 75 pst., verdsettingsrabatt for aksjer, driftsmidler og næringseiendom
settes til 20 pst. Bunnfradrag på 200 000 kroner mer enn i dag,
altså totalt 1,7 mill. kroner. Sats 1,1 pst. med tilleggssats på
0,2 pst. for formuer over 20 mill. kroner. Antall personer som på
denne måten får redusert skatt, er 192 400. Antall personer som
må betale mer i formuesskatt, er 357 700. Gjennomsnittlig økt formuesskatt
er 2 100 kroner. Dette gir en økt inntekt på 7,216 mrd. kroner til
felles velferd, sammenlignet med regjeringens forslag for 2021.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
der verdsettelsesrabatten for driftsmidler og gjeld i formuesskatten
økes til 60 pst., samt at satsen økes til 1,0 pst. og bunnfradraget
økes til 1,8 mill. kroner. Videre viser disse medlemmer til at verdsettelsesrabatten
for aksjer og tilordnet gjeld foreslås satt til 25 pst. i Senterpartiets alternative
budsjett, samt at det foreslås et høyere trinn på 0,1 pst. for formuer
over 20 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås følgende helhetlige endring
av formuesskatten:
-
Øke satsen til
1,1 pst.
-
Innføre tilleggssats
på 0,2 pst. på formue over 20 mill. kroner (grense for ektepar 40
mill. kroner)
-
Fjerne verdsettelsesrabatten
for aksjer og driftsmidler mv.
-
Senke terskel for
primærbolig høy verdi til 10 mill. kroner med verdsettelsesrabatt
10 pst.
Dette medlem viser
videre til sine merknader i Innst. 2 S (2020–2021) og Innst. 4 L
(2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere modeller som gjør det mulig å skille ut
varige driftsmidler som maskiner, inventar o.l. på balansesummen
ved fastsettelse av formuesverdien av unoterte AS.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener at formuesskatten er et viktig
tiltak for å forebygge og begrense ulikhet i samfunnet. Samtidig anerkjenner dette medlem at
den kan slå uheldig og urettferdig ut for enkelte som har lav inntekt
og begrenset mulighet til å betjene en høy formuesskatt. Dette gjelder
ikke minst gründere og eiere av småbedrifter i etableringsfasen. Dette medlem foreslår
derfor å endre innretningen på formuesskatten. Det foreslås at bunnfradraget
økes slik at færre nordmenn må betale, samtidig som fordelingseffekten
forsterkes ved at vi innfører en «trinnskatt» i formuesskatten med
høyere satser på de største formuene. Samtidig foreslår dette medlem å
reversere regjeringens forslag om en skatterabatt på aksjer og driftsmidler. Dette medlem viser til
at aksjer og driftsmidler i realiteten utgjør mesteparten av de
verdiene som omfattes av formuesskatt. Å innføre en skatterabatt
blir derfor en upresis og generell skattelette til grupper med stor
formue. Vi mener en økning i bunnfradraget er et mer målrettet grep
for å begrense de negative effektene av formuesskatten.
Dette medlems hovedgrep i
formuesskatten er å innføre en «trinnskatt» for formuesskatten der
satsen for den statlige andelen av formuesskatten økes fra 0,15 pst.
til 0,3 pst. for formuer større enn 10 mill. kroner og 0,5 pst.
for formuer høyere enn 50 mill. kroner. Samtidig fjernes verdsettingsrabatten
på aksjer og driftsmidler. Samtidig foreslår dette medlem å øke bunnfradraget
fra 1,5 mill. kroner til 1,7 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
dagens håndtering av arbeidende kapital ikke er tilfredsstillende.
Store verdier unntas beskatning uten at dette nødvendigvis er for verdier
som kan karakteriseres som arbeidende kapital. Dette medlem mener derfor
at det vil være ønskelig å kunne skille ut varige driftsmidler som
maskiner, inventar o.l. ved fastsettelse av formuesverdien av unoterte
AS, slik at denne delen av formuesverdien kan gis en rabatt ved
utmåling av formuesskatt for eierne.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås
en mer progressiv formuesskatt. Rødt foreslår å øke den ordinære
skattesatsen for formue til 1,1 pst., med en tilleggssats på 0,15 prosentpoeng
for nettoformuer over 10 mill. kroner (rikeste 0,8 pst. av befolkningen)
og ytterligere en tilleggssats på 0,15 prosentpoeng for nettoformuer
over 100 mill. kroner (rikeste 0,03 pst. av befolkningen). Rødt øker
bunnfradraget fra 1,5 mill. til 1,7 mill., fjerner verdsettingsrabattene
for aksjer, driftsmidler og sekundærbolig, samt fjerner rabatten
for delen av verdien av primærboliger som overstiger 15 mill. kroner. Endringene
vil samlet innebære om lag 14 mrd. kroner i økte skatteinntekter
fra formue i 2021.