3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Bjørnar Laabak
og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig
Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser til Prop. 60 L (2019–2020)
Endringer i allmenngjøringsloven (innhenting av opplysninger om
lønns- og arbeidsvilkår).
Komiteen viser til at forslagene
som fremmes, har vært et langvarig krav fra bransjeorganisasjonene gjennom
treparts bransjeprogram for transport.
Komiteen mener den fremlagte
lovproposisjonen vil bidra til å styrke samordningen av tilsynsinnsatsen
til Statens vegvesen og Arbeidstilsynet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti merker
seg de utfordringene i transportbransjen (godstransport på vei og
persontransport med turbil) som proposisjonen henviser til, og ønsker
velkommen forslag som kan bidra til å bedre arbeidsmiljø og sette
søkelys på brudd på allmenngjøringsregelverket.
Disse medlemmer viser til
at det siden våren 2015 har vært en nasjonal satsing på bedre arbeidsmiljø i
transportnæringen, men at det fortsatt er stor forskjell mellom
norske og utenlandske virksomheter.
Disse medlemmer mener det
er alvorlig at det for utenlandsk godstransport som opererer i Norge,
kun ble utbetalt lovlig lønn i 46 pst. av tilfellene. Disse medlemmer mener
dette bidrar til skjev konkurranse som igjen svekker norsk transportnæring. Disse medlemmer mener
at trafikksikkerhet også best ivaretas når aktørene blir utsatt
for et hyppig kontrollregime som kan luke ut useriøse aktører.
Disse medlemmer viser til
at Statens vegvesen har et apparat innrettet for å utføre kontroller
langs vei, og at over 40 000 kontroller har blitt gjennomført årlig
i 2018 og 2019.
Komiteen merker
seg at samtlige høringsinstanser som uttalte seg, støtter departementets
forslag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er opptatt av å stanse utviklingen med sosial dumping, arbeidslivskriminalitet
og økt sikkerhetsrisiko langs norske veier. Flertallet peker på at utviklingen
går i gal retning når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår for arbeidstakere
i den grenseoverskridende transportsektoren, og at konkurransevilkårene
for seriøse bedrifter svekkes under slike forhold.
Flertallet fremmer på bakgrunn
av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget forslag om
at det skal pålegges juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar
for oppdragsgiver ved kjøp av transporttjenester, i tillegg til
det solidaransvaret som gjelder i alle bransjer hvor det er lovregulert
minstelønn (allmenngjorte tariffavtaler).»
Komiteen viser
til at Statens vegvesen har hjemmel til å håndheve brudd på reglene
i vegtrafikkloven, som for eksempel å stanse lastebiler som har
dårlige dekk, mangler vinterutrustning eller har brudt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Komiteen viser
imidlertid til at Statens vegvesen ikke har hjemmel til å håndheve åpenbare
brudd på arbeidsmiljøloven, som underbetaling, dårlige arbeidsforhold,
manglende hygienemuligheter med mer. Komiteen understreker at et
effektivt håndhevingsregime er avgjørende for å fremme trygghet,
redusere ulykkesrisiko og bedre fremkommelighet langs norske veier.
Komiteen fremmer på bakgrunn
av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget forslag om
at Statens vegvesen skal gis håndhevingsrett til å stanse kjøretøyer
etter vedtak fra Arbeidstilsynet.»
Komiteen er
opptatt av å bekjempe arbeidslivskriminalitet og useriøse aktører
i arbeidslivet og redusere sikkerhetsrisikoen langs norske veier. Komiteen viser
til at konsekvensene som følge av dårlige lønns- og arbeidsvilkår
kan bli store for den enkelte arbeidstaker og andre trafikanter.
Det er derfor behov for å trappe opp innsatsen for å bekjempe de
useriøse aktørene i transportsektoren.
Komiteen ønsker å snu den
negative utviklingen i lønns- og arbeidsvilkårene for arbeidstakerne
i transportsektoren på norske veier. Dette vil samtidig styrke konkurransevilkårene
for seriøse virksomheter. Komiteen vil derfor gjøre
det vanskeligere å unndra seg ansvar og straff ved medvirkning til
useriøs transportvirksomhet. På dette grunnlag er det derfor nødvendig
å klargjøre ansvarsforholdene i transportkjeden.
Komiteen viser videre til
Rapport om kabotasje på veg i Norge fra den partssammensatte kabotasjearbeidsgruppen
i 2014. Et av forslagene fra arbeidstakerorganisasjonene var innføringen
av en egen bestemmelse om objektivt medvirkeransvar for tilfredsstillende lønns-
og arbeidsforhold for transportkjøpere/transportbestillere. Bestemmelsen
ville tydeliggjort transportkjøperenes/transportbestillernes medvirkningsansvar.
Medvirkning til
brudd på vegtrafikk- og yrkestransportens område er løselig regulert.
Yrkestransportloven har for eksempel bestemmelser som inneholder
et medvirkningsansvar for ulovlig kabotasjekjøring. Enkelte av straffelovens
regler kan også tenkes anvendt på vegtransportens område. Ansvarsgrunnlaget
for at bestemmelsene skal komme til anvendelse, er derimot utvist
forsett eller uaktsomhet. Det foreligger dermed ikke et objektivt
ansvar.
Komiteen viser til at anbefalingen
om å tydeliggjøre ansvarsforholdene i transporten var arbeidsgruppens
enstemmige anbefaling. Ettersom de igangsatte tiltakene ikke har
oppnådd de ønskede resultatene, ser komiteen behovet for en ytterligere
innskjerpelse av transportkjøperens/transportbestillerens ansvar
for at reglene om blant annet lønns- og arbeidsvilkår er oppfylt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om innføring av et objektivt
juridisk og økonomisk medansvar for transportkjøpere/transportbestillere
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Det objektive ansvaret
må inkludere medansvaret for at lønns- og arbeidsvilkårene i sektoren
er oppfylt. Utredningen må videre inneholde en vurdering av innretningen
av et register med virksomheter som oppfyller kravene til å drive
med transporttjenester etter modell av for eksempel Renholdsregisteret.
Utredningen må også vurdere en avgrensning av oppdragsgivere som
skal omfattes av medansvaret.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede innføring av et objektivt juridisk og økonomisk
medansvar for transportkjøpere/transportbestillere og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte. Det objektive ansvaret må inkludere
medansvaret for at lønns- og arbeidsvilkårene i sektoren er oppfylt.
Utredningen må videre inneholde en vurdering av behovet for et register
med virksomheter som oppfyller kravene til å drive med transporttjenester
etter modell av for eksempel Renholdsregisteret. Utredningen må
også vurdere en avgrensning av oppdragsgivere som skal omfattes
av medansvaret.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Innst. 13 S (2019–2020), hvor Arbeiderpartiet og Senterpartiet
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2020 foreslo
å utrede modeller for et digitalt transportregister for all godstransport
inn og ut av landet og oppdragene som utføres, i den hensikt å få
full oversikt over alle aktører og bedre kontroll med brudd på norske
lover og forskrifter. Flertallet mener
at en slik løsning vil kunne lette kontrolletatenes arbeid med å
sikre at allmenngjøringsforskriften blir etterlevd.
Flertallet mener lovforslagene
i proposisjonen vil bidra til å styrke samordningen av tilsynsinnsatsen til
Statens vegvesen og Arbeidstilsynet.
Flertallet merker seg transportbransjens
(godstransport på vei og persontransport med turbil) utfordringer
som proposisjonen viser til. Flertallet vil understreke
at tilsynsmyndighetenes virkemidler for å bedre arbeidsmiljø og
stoppe brudd på allmenngjøringsregelverket må styrkes.
Flertallet viser til at på
tross av økt oppmerksomhet og noe satsing på mer ryddige forhold
i transportnæringen er det fortsatt uverdige konkurranseforhold
i transportbransjen.
Flertallet mener det er alvorlig
at det for utenlandsk godstransport som opererer i Norge, kun ble
utbetalt lovlig lønn i 46 pst. av tilfellene. Flertallet mener at dette
selvsagt bidrar til urettferdig konkurranse som undergraver grunnlaget
for en seriøs, norsk transportnæring. Flertallet mener tilsynsmyndighetene både
må gis lovhjemler og økonomiske ressurser til omfattende kontrollvirksomhet
på veiene for å stoppe denne undergravingen av et velorganisert
og seriøst arbeids- og næringsliv.
Flertallet viser til at kabotasje
er i ferd med å utkonkurrere norske turbusselskaper. Det er innført
viktige begrensninger i muligheten for kabotasjekjøring med turbuss
i Danmark, der det ikke er anledning til å foreta kabotasjekjøring
i mer enn syv dager per måned. Flertallet mener tilsvarende
begrensninger bør innføres i Norge.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre begrensning for kabotasjekjøring for turbuss,
slik at det ikke er mulig å utføre kabotasjekjøring mer enn syv
dager per måned.»
Flertallet viser
til innspill fra Fellesforbundet og LO som understreker betydningen
av et transportørregister som både er enkelt og lett tilgjengelig
for kontrolletatene også i forbindelse med tilsyn med allmenngjøringsforskrifter. Flertallet viser
til forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti om
opprettelse av et digitalt transportregister i Innst. 214 S (2019–2020),
jf. Prop. 11 LS (2019–2020), som også Senterpartiet voterte for
i Stortinget 30. mars da forslaget ble vedtatt:
«Stortinget ber
regjeringen utrede og fremme forslag om et digitalt transportregister
for all internasjonal godstrafikk, kombinerte transporter og kabotasjeturer
i Norge.»
Flertallet viser til at Fellesforbundet
i sitt skriftlige innspill til komiteen understreker at det bør
utarbeides en elektronisk webløsning der bedriften kan legge inn
«standardopplysninger», samt enkle og praktiske løsninger for å
legge inn navn, registreringsnummer, mottaker av førte oppdrag m.m.
før grensepassering. Det bør også være en enkel etterregistrering
av oppdrag som utføres mens man er i Norge (kabotasje, kombinerte
transporter), samt rutiner for kontroll eller stikkprøver. Også
LO ber om denne typen løsning i sitt innspill.
Flertallet mener det er viktig
å få på plass en slik elektronisk webløsning så raskt som praktisk
mulig.