10.1 Kap. 2410, kap. 5310 og kap. 5617 Statens lånekasse for utdanning
Komiteen viser til at Lånekassen
er ett av de viktigste verktøyene for å utjevne sosiale forskjeller
i Norge. Lånekassen sikrer hver enkelt like muligheter til å ta høyere
utdanning, uavhengig av studentens eller foreldrenes bakgrunn eller
inntekt. Komiteen vil
understreke Lånekassens betydning framover, i et mer og mer kunnskapsintensivt
samfunn, hvor behovet for spesialisert kompetanse vil øke.
Komiteen er tilfreds med
rapporten fra 2018, som viser at Lånekassen i stor grad har nådd
opp til kravene som ble satt om å tilby kundene brukervennlige, raske
og korrekte tjenester. I tillegg er det positivt at arbeidet med
digitalisering er kommet så langt. Komiteen vil også trekke
fram trenden med at færre kunder har problemer med å tilbakebetale
lånet, som fortsatte i 2018.
Komiteen støtter for øvrig
Kunnskapsdepartementets overordnede mål for Lånekassen i 2020, knyttet
til brukervennlige, raske og korrekte tjenester, effektiv og sikker
forvaltning av utdanningsstøtteordningene og at Lånekassen skal
bidra til å utvikle utdanningsstøtteordningene.
Konverteringsordningen
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener bedre studiekvalitet
og tettere oppfølging er avgjørende for gjennomføringsgraden i høyere
utdanning, og støtter ikke regjeringens innstramming i konverteringsordningen
for studielån. Disse medlemmer mener
regjeringens forventning om at den strengere konverteringsordningen
skal øke gjennomføringen i høyere utdanning, bygger på i beste fall usikkert
grunnlag. Disse
medlemmer anser det hensiktsmessig å evaluere konsekvensene
av innstrammingen som ble innført for statsbudsjettet 2019.
Disse medlemmer vil peke
på at regjeringens innføring av tre endringer i utdanningsstøtteordningen i
Prop. 1 S (2019–2020) har gått parallelt med høringen på NOU 2019:12
Lærekraftig utvikling, der blant annet disse forslagene var på høring. Disse medlemmer mener
det trengs tiltak for å bidra til livslang læring, men vil også
understreke verdien av at høringsinnspill blir lyttet til.
Disse medlemmer reagerer
på at regjeringen budsjetterte med et mindreforbruk på 256,4 mill.
kroner for 2019-budsjettet som følge av endring av konverteringsordningen
for omgjøring av lån til stipend for studieåret 2019–2020. For budsjettåret
2020 foreslår departementet å redusere posten med 5,5 mill. kroner som
følge av at Lånekassen har fullført IKT-utviklingsarbeidet i forbindelse
med omleggingen av konverteringsordningen. Disse medlemmer mener endringer
for økt gjennomføring av studier burde vært lagt fram som en egen
sak for Stortinget, og at konsekvensene for endringer av konverteringsordningen
burde vært gjort bedre greie for.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en egen sak for Stortinget knyttet til studenters
gjennomføring av studier, og i framlegget gjøre greie for vurderinger
og konsekvenser av endret konverteringsordning ved omgjøring av
lån til stipend for studenter.»
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en sak for Stortinget om endringer av
ordninger under lånekassen som skal stimulere til livslang læring,
og presentere kostnad og nytte disse forslagene vil ha.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til regjeringens forslag om konverteringsordning
som ble vedtatt i statsbudsjettet for 2019. Arbeiderpartiet reagerte
på at dette omfattende forslaget ble vedtatt uten tilstrekkelig
forutgående utredning av konsekvenser for enkeltgrupper, livslang
læring eller arbeidslivets behov for kompetanse. Studentorganisasjonene
eller andre berørte organisasjoner var ikke involvert i prosessen.
Arbeiderpartiet støttet ikke innstrammingen i konverteringsordningen,
fordi den straffer alle som ikke fullfører en grad eller bytter
retning underveis, og vil fungere som disinsentiv for etter- og
videreutdanning. Det er også tvilsomt om ordningen vil øke gjennomføringen.
Arbeiderpartiet foreslo i alternativt budsjett for 2019 å tilbakeføre
konverteringsordningen for studielån i sin helhet, med 256 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at Arbeiderpartiet ikke lenger foreslår å reversere konverteringsordningen
i 2020, og har valgt å ikke bevilge penger til en slik reversering
i sitt alternative budsjett. Flertallet mener det er bra
at flere ser behovet for at norske studenter fullfører påbegynte
utdanningsløp.
Opptrapping til elleve måneder
med studiestøtte
Komiteen viser til at innfasingen
av elleve måneders studiestøtte foreslås å fullføres i 2020, slik
at studentene kan få støtte for hele juni måned. Dette vil være det
fjerde året med innfasing av ordningen, som har vært utvidet med
én uke av gangen. At studentene fra neste år vil få støtte for alle
månedene de studerer, er viktig for å sikre alle like muligheter
til å ta og fullføre høyere utdanning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at studentene med innføringen av elleve måneders studiestøtte
har fått en realøkning i studiestøtten på 11 020 kroner siden 2017, og
at støtten har økt med 14 600 kroner utover prisjustering siden
Solberg-regjeringen tiltrådte i 2013. Før dette stod studentenes
kjøpekraft i praksis stille i mange år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at regjeringen finansierer opptrappingen til elleve måneders studiestøtte
ved å redusere andre former for studiestøtte, med konverteringsordningen
som et viktig eksempel. Disse medlemmer viser til
Kunnskapsdepartementets utregning i forbindelse med statsbudsjettet
for 2019, som viste at de samlede kuttene i støtteordninger oversteg
kostnaden ved å innføre elleve måneders studiestøtte. Disse medlemmer mener
det er misvisende å konkludere med at studentene har fått en realøkning
i studiestøtten.
Tilleggslån til personer over 30
år og studenter og elever med barn
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å innføre tilbud om et tilleggslån for personer over 30
år som tar høyere utdanning, fagskoleutdanning eller videregående
opplæring. For høyere utdanning og fagskoleutdanning vil lånet kunne
være på opptil 100 000 kroner per undervisningsår, mens det for
videregående opplæring vil kunne være opptil 50 000 kroner per undervisningsår.
Forslaget skal også gjelde for alle studenter og elever over 18
år som forsørger barn under 16 år, med unntak av dem som tar grunnskoleopplæring
for voksne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, mener dette
vil gjøre det enklere for personer som vil studere eller gå på skole
i voksen alder, eller mens de har barn, og støtter forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at regjeringen med dette gir voksne som vil bygge kompetanse, økonomisk
eneansvar for å oppnå det. Disse medlemmer mener at fellesskapet
må ta et større ansvar for at folk skal få utvikle kompetansen de
trenger for å stå i jobb. Disse medlemmer mener at
det framtidige kompetansebehovet vil være stort, og at muligheten
til å ta utdanning ikke må være bestemt av arbeidsgiver eller inntektsnivå.
Det vil øke forskjellene mellom folk og svekke næringslivet. Disse medlemmer understreker
at ansvaret for kompetansebygging må tas av arbeidsgivere og staten,
sammen med den enkelte arbeidstaker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det er satt av 1 mrd. kroner for økt kompetanse i
befolkningen, både for de som er i jobb og de som vil i jobb.
Rett til støtte uavhengig av studiebelastning
Komiteen viser til forslaget
om at alle som tar deltidsutdanning skal kunne få støtte, selv om
studiebelastningen er mindre enn 50 pst. Dette vil gjøre Lånekassen mer
fleksibel og bedre tilpasset enkeltpersoners og samfunnets behov
for ulike typer kompetansepåfyll i årene som kommer.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å tildele studiestøtte i samsvar med den faktiske studiebelastningen,
i stedet for dagens trinnbaserte system. Komiteen mener dette vil
være en rettferdig løsning, bedre tilpasset den enkelte student.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets forslag om
mer fleksible studieløp og mer fleksibel studiestøtte i Stortinget
i Dokument 8:234 S (2018–2019), jf. Innst. 77 S (2018–2019). For disse medlemmer er
det et mål for utdannings- og kompetansepolitikken å sikre alle
tilgang og muligheter til å skaffe seg en utdanning, og til å utvikle
sin kompetanse for å kunne bidra i samfunnet. Disse medlemmer understreker
at det fortsatt gjenstår unødvendige barrierer både i støtteordningene og
når det gjelder muligheten for mer tilpassede studieløp.
Høyere aldersgrense for redusert
lån, og tilbakebetaling av lån
Komiteen støtter forslaget
om å heve aldersgrensen for når en søker kan få redusert lånestøtte
fra 45 til 50 år, og for når lån skal være tilbakebetalt fra 65
til 70 år. Dette er i tråd med ønsket om å gjøre høyere utdanning tilgjengelig
for flere, hele livet, samtidig som det tar hensyn til at flere
lever lenger.
Bostipend
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen,
både i de foregående budsjettbehandlingene i forrige periode og
i denne perioden, gradvis svekker stipendordningene for elever i videregående
opplæring. Spesielt har det gått ut over elever og lærlinger innen
yrkesfaglige utdanningsprogram som må bo på hybel for å fullføre
sitt utdanningsløp. Disse
medlemmer mener dette er nok et distriktsfiendtlig grep, og
reagerer på at regjeringen på denne måten påfører denne elevgruppen
en kostnadsulempe sammenlignet med hjemmeboende elever. Disse medlemmer er
bekymret for hvordan dette påvirker elevenes motivasjon og mulighet
til å gjennomføre videregående opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om en omfattende yrkesfagpakke på til sammen 300 mill.
kroner, herunder forslaget i finansinnstillingen om å øke bostipendet
med 2 000 kroner per elev fra høsten 2020 med til sammen 24 mill.
kroner utover regjeringens budsjettforslag.
Utstyrsstipendordning i videregående
opplæring
Komiteen viser til forslaget
om å bedre utstyrsstipendordningen i videregående opplæring, ved
at flere yrkesfaglige utdanningsprogram vil gi rett til et høyere stipend
enn i dag. Det er et mål at det skal være et rimelig samsvar mellom
elevenes utgifter og utstyrsstipendet, og det er viktig at økonomi
ikke skal være et hinder for å velge utdanning. Det er behov for
flere med yrkesfaglig utdanning i framtida, og det er viktig å legge
til rette for at flere velger – og klarer å fullføre – slik utdanning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser også til at regjeringen nå vil gi elevene et mer målrettet
utstyrsstipend som i større grad reflekterer kostnadene til utstyr
ved de ulike studieretningene, og at det også foreslås å bevilge
25 mill. kroner ekstra til utstyr i yrkesfagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for at ungdom i videregående opplæring ikke får dekket
kostnader knyttet til personlig utstyr og materiell fullt ut i videregående
opplæring. Mange studietilbud krever for eksempel at elevene skal ha
verneutstyr eller annet kostnadskrevende utstyr for å delta i den
praktiske undervisningen. Dagens stipendordning er avhengig av hvilket
utdanningsprogram en tar, men stadig flere elever har ikke har råd
til å kjøpe nødvendig utstyr. Disse medlemmer er bekymret for
den negative utviklingen, som gjør at elever blir «utestengt» fra
undervisningen på grunn av at de ikke har råd til å kjøpe nødvendig
utstyr. Disse
medlemmer har registrert at regjeringen har bevilget 25 mill. kroner
til en opptrapping for utstyrsordningen, men er bekymret for at
dette vil være langt fra nok, og kun gjelde enkelte fag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre nødvendige justeringer i stipendordningen
for videregående opplæring, fordi det er viktig at elever ved studieretninger
med store egenandeler til verneutstyr eller annet utstyr/materiell
som er nødvendig for å følge opplæringen, får dekket dette fullt
ut.»
Komiteens medlemmer
Senterpartiet viser til at det ikke er samsvar mellom stipendsatsene
for innkjøp av nødvendig utstyr til bruk i opplæringen og de reelle
utgiftene som elevene har til utstyr i enkelte utdanningsprogram.
For å sikre gratisprinsippet i videregående opplæring og utjevne
kostnadsforskjellene mellom ulike utdanninger mener disse medlemmer det
er nødvendig å justere stipendsatsene i tråd med det reelle kostnadsnivået.
Disse medlemmer vil vise
til Senterpartiets alternative budsjett med forslag om en omfattende
yrkesfagpakke på til sammen 300 mill. kroner, herunder forslaget
i finansinnstillingen om å øke satsene for utstyrsstipend med til
sammen 23 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, som foreslår å sette av 1 mrd. kroner over fire år for
å sikre flere fagarbeidere. For 2020 betyr dette 250 mill. kroner,
hvorav 100 mill. kroner til bedre utstyr i yrkesfagundervisningen.
Studenter som får barn
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge
har laveste fruktbarhet siden 1930-tallet, og mener at det trengs
aktiv politikk for å bidra til at nordmenn får barn tidligere i
livet. Disse medlemmer mener
det trengs mer aktiv tilrettelegging for studentforeldre, i form
av tilrettelagte studieløp, permisjonsordninger, økonomiske støtteordninger, studentbarnehagetilbud
med mer, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en helhetlig tiltakspakke for
å gjøre det enklere å være student med barn.»
Foreldrestipend til personer i
overgangsfase
Komiteen er glad for at regjeringen
foreslår å hjelpe dem som til nå har falt mellom to stoler, og fått barn
mens de står mellom utdanning og jobb. Til nå har disse ofte verken
hatt krav på foreldrestipend eller foreldrepenger, men fra 2020
foreslås det å innføre et eget foreldrestipend på inntil 49 uker
for dem som er i overgangsfasen mellom fullførte studier og arbeidslivet. Komiteen støtter
innføringen av et slikt stipend, og slik styrke rettighetene til
nybakte foreldre i denne fasen.
Forenkling av regler
Komiteen merker seg forslaget
om å avvikle regelen om at de særskilte opptakskravene for flere
høyere utdanninger i Norge også må oppfylles dersom man søker tilsvarende
utdanning i utlandet og ønsker støtte fra Lånekassen, og komiteen støtter
dette.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å avvikle særreglene om støttestans ved fravær og studiepermisjon
på grunnlag av at de er vanskelige å praktisere, da lærestedene
rapporterer på ulike vis.
Tilbakebetaling
Komiteen merker seg forslaget
om at studenter som mottar mer støtte enn de har rett til, fra neste
år skal slippe å betale tilbake umiddelbart. I stedet skal den uberettigede
støtten legges til gjelda til støttemottakeren, og inngå i ordinær
betalingsplan. Dette vil gjøre den økonomiske situasjonen til studenter
som får utbetalt for mye støtte, enklere og mer forutsigbar. Komiteen viser
til at de fleste har bedre økonomi etter fullførte studier, og at
det vil være en mindre belastning å tilbakebetale det overskytende
beløpet på et senere tidspunkt.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å flytte tidspunktet for rentebelastning av utdanningslån
fra 15 dager etter en er ferdig med utdanningen, til første dag etter
at låntakeren ikke lenger får støtte.
Nye studieplasser
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å opprette rundt 250 nye studieplasser i høyere utdanning
og 100 nye studieplasser i høyere yrkesfaglig utdanning, og dermed
ønsker å øke bevilgningene til utdanningsstøtte med henholdsvis
3,8 mill. kroner og 1,2 mill. kroner. Komiteen vil understreke
viktigheten av å øke antallet studieplasser i takt med arbeidslivets kompetansebehov
for framtida.