8.1 Kap. 260 Universiteter og høyskoler
Komiteen viser til omtalen
i proposisjonen.
Komiteen mener universitetenes
og høyskolenes hovedoppgave er å legge grunnlaget for velferd, verdiskapning
og omstilling gjennom å utdanne mennesker til et arbeidsliv som
krever høy kompetanse, og utføre fri forskning for å søke ny kunnskap.
Komiteen framhever at kunnskap
er vår viktigste nasjonale kapital. De store samfunnsutfordringene
må møtes med kunnskap. Kunnskap er avgjørende for å skape bærekraftige
arbeidsplasser, for nødvendig omstilling, videre samfunnsbygging
og utvikling av velferdsstaten. Kunnskapspolitikken må derfor favne
bredest mulig. Komiteen viser
til at kvaliteten på våre utdannings- og forskningsinstitusjoner
er avgjørende for hvor godt Norge lykkes i å utvikle og ta i bruk
ny kunnskap, skape nye næringer og forbedre privat og offentlig
sektor. Kunnskap er verdifullt for hver enkelt av oss fordi den
åpner for nye forståelsesformer, og bidrar til personlig vekst og
utvikling. Komiteen vil
presisere at utover det målbare og instrumentelle har kunnskap en egenverdi.
Dette er særlig viktig i høyere utdanning og forskning.
Komiteen viser til at Norge
er langstrakt, med store avstander og variert næringsstruktur. I
alle deler av landet er det viktig med et bredt studietilbud for
å sikre lik rett til utdanning og møte behovene i arbeids- og samfunnslivet.
Arbeidslivet er i rask endring, og dette øker behovet for tett samarbeid
mellom arbeidsliv og utdanningsinstitusjoner.
Komiteen vil understreke
at læresteder og forskningsinstitutter spiller en viktig rolle for
utviklingen av næringsliv, offentlig sektor og sivilsamfunn. God forskning
sikrer både framtidig næringsgrunnlag og kvalitet på utdanningen.
De store samfunnsutfordringene og vår framtidige vekst og velferd
avhenger av vitenskapelig innsikt og løsninger. Derfor må vi sikre forsknings-
og utdanningsinstitusjonene gode rammebetingelser.
Strukturreformen
Komiteen er kritisk til overstyring
fra regjering og storting, og innen utdanning og forskning er det
særlig viktig med frie institusjoner. I en tid der akademia er under
press fra politiske krefter mange steder i verden, er det særlig
viktig at vi slår ring rundt den institusjonelle friheten, som er
en forutsetning for reell akademisk frihet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at Arbeiderpartiet på den ene siden påstår å hegne om
UH-styrenes suverenitet, mens de på den andre siden ber regjeringen
detaljstyre UH-sektoren mer.
Flertallet forholder seg
til den gjeldende universitets- og høgskoleloven, hvor styrene ved
norske universiteter er gitt myndighet til selv å organisere sin
virksomhet på alle nivåer. Flertallet påpeker at loven
ble vedtatt enstemmig av Stortinget, og at et bredt flertall i Stortinget
under behandlingen av Meld. St. 18 (2014–2015) slo fast at: «det
må også i fremtiden, slik det er i dag, være opp til institusjonene
selv og deres styrer å vurdere hva en hensiktsmessig studiestedstruktur
innebærer». Flertallet viser
videre til at det i budsjettproposisjonen varsles at regjeringen
i forbindelse med forslag til ny lov for universiteter og høyskoler
vil legge fram en stortingsmelding om styringspolitikk for statlige
universiteter og høyskoler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den pågående evalueringen av strukturreformen i universitets-
og høgskolesektoren, der «tilgang til utdanning og kompetanse over
hele landet» er blant hovedpunktene. Disse medlemmer viser til
nedleggelsen av lærerutdanningen på campus Nesna ved Nord universitet,
og er urolige for at regjeringens manglende overordnede styring
av universitets- og høgskolesektoren resulterer i en reell nedbygging
av tilgangen til utdanning og kompetanse rundt om i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett
for 2019 har øremerket midler til fortsatt lærerutdanning på Nesna,
og at Arbeiderpartiet i tillegg har foreslått at regjeringen kommer
med en plan for å styrke desentralisert utdanning over hele landet,
for å sikre regional utvikling og styrking av profesjonsutdanningene,
jf. Innst. 31 S (2019–2020).
Disse medlemmer viser videre
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett foreslår 3 000
nye studieplasser og 100 nye rekrutteringsstillinger i universitets- og
høgskolesektoren, som vil bidra til styrking av høyere utdanningstilbud
i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til den
pågående prosessen rundt studiestedsstrukturen ved Nord universitet. Disse medlemmer er
bekymret for at de underliggende årsakene til situasjonen; de grunnleggende
skjevhetene i finansiering mellom institusjonene i universitets-
og høgskolesektoren, samt særnorske akkrediteringskravene til universiteter,
vil sette flere institusjoner under press og på sikt føre til en ytterligere
strukturrasjonalisering i sektoren. Disse medlemmer viser til
disse partienes engasjement for Nesna og Sandnessjøen, og de forslag
og initiativ Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har tatt
for å forhindre nedlegging av studiestedene. Disse medlemmer mener situasjonen
i 2019 med tydelighet viser behovet for en grunnleggende debatt
om institusjonenes samfunnsoppdrag, det politiske ansvaret og en
gjennomgang for å sikre at rammebetingelsene understøtter en differensiert
universitets- og høgskolesektor med tilstedeværelse i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag, som
inneholder omprioriteringer og økte bevilgninger på til sammen 224,5
mill. kroner for å styrke universiteter og høgskoler over hele landet,
og legge til rette for flere studieplasser og desentraliserte utdanningstilbud.
Avbyråkratiserings- og effektiviseringskutt
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen
gjennom flere statsbudsjett har gjennomført flate kutt i universitets-
og høyskolesektoren, begrunnet som «avbyråkratisering og effektivisering». Disse medlemmer understreker at
med dette får universitets- og høyskolesektoren et oppsamlet kutt
på 1,3 mrd. kroner i regjeringsperioden. Disse medlemmer mener at
regjeringen ikke har fulgt opp løftet fra Granavolden-plattformen
om å målrette effektiviseringsreformen, og ber om at dette gjøres. Disse medlemmer mener
at denne typen innsparinger, flatt fordelt over mange år, går ut
over både studie- og forskningskvaliteten. Disse medlemmer er generelt
kritiske til å bruke universitets- og høyskolesektoren som salderingspost
for å få statsbudsjetter til å gå opp, og påpeker at konsekvensene
av slike kutt er lite oversiktlige for både sektoren og allmennheten.
Finansieringssystemet
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til mangelen
på lærere og sykepleiere i Nordland og på Helgeland og de pågående
endringene i studiestedsstrukturen ved Nord universitet, og mener
at regjeringen bør endre finansieringssystemet og innføre incentiver
for desentraliserte studietilbud som er etterspurt av regionalt
arbeids- og næringsliv.
Disse medlemmer viser til
at da Stortinget behandlet strukturreformen, foreslo disse partiene
å styrke universitets- og høgskolesektorens rolle i den regionale
utviklingen. Dette forslaget ble ikke vedtatt.
Disse medlemmer mener det
er svært uheldig at en velger å kutte basisfinansieringen til Universitetet
i Stavanger på 3 327 000 kroner som følge av gevinstrealisering
for prosjekter under medfinansieringsordningen (Difi-prosjekter),
og frykter at denne praksisen vil skape et uheldig disincentiv til
hele sektoren for å delta i denne typen viktige digitaliseringsprosjekter. Disse medlemmer anmoder
regjeringen om å vurdere denne praksisen på ny.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil påpeke at dette er en avtale UiS har inngått med Difi om medfinansiering
av digitaliseringsprosjekt. Et krav i ordningen er at søkeren må
levere en forpliktende gevinstrealiseringsplan og beholder halvparten
av en effektiviseringsgevinst de selv har lagt til grunn i søknaden
om midler fra Difi. Flertallet viser
videre til at dette er en ordning over Kommunal- og moderniseringsdepartementets
budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet har tidligere advart mot at finansieringssystemet
for universiteter og høyskoler er en driver for sentralisering.
Senterpartiet er bekymret for regjeringens ambisjon om at finansieringen
av høyere utdanning i større grad skal baseres på konkurranse. Særlig
er disse medlemmer kritiske
til at systemet sementerer de historiske skjevheter mellom institusjonene.
Når i tillegg den resultatbaserte komponenten vektes sterkere, og
at antall fullførte grader gir bedre uttelling enn antall studiepoeng,
forsterker «tellekantene» i finansieringssystemet institusjonenes
ulike forutsetninger for å få uttelling i finansieringssystemet.
Disse medlemmer viser til
Senterpartiets alternative budsjettforslag, med forslag om å omprioritere 100
mill. kroner fra den resultatbaserte komponenten til basisfinansieringen
til de nye universitetene og høgskolene. I tillegg foreslår Senterpartiet
i sitt alternative budsjett å redusere forskjellen i grunnfinansieringen mellom
de gamle og de nye universitetene ved å øke basisfinansieringen
til de nye universitetene med 50 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at skal vi ha sterke forsknings-
og utdanningsinstitusjoner, må ansatte og studenter ha gode betingelser. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der basisbevilgningen
til universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter foreslås å
økes med 300 mill. kroner. Dette medlem mener dette
vil øke studiekvaliteten og gi institusjonene økt handlingsrom og
tillit. Alle skal ha lik rett til utdanning.
Nynorsk i akademia
Komiteen merker seg at flere
høyskoler og universiteter arbeider målrettet med å styrke nynorsk
i akademia og skoleverket, blant annet gjennom Nasjonalt senter
for nynorsk i opplæringen ved Høyskolen i Volda og Språksamlingene
ved Universitetet i Bergen. Den samlede økonomiske innsatsen er
viktig for å sikre det språklige mangfoldet i Norge i tråd med gjeldende språk-
og utdanningspolitikk.
Komiteen merker seg at også
Nasjonalbiblioteket og Nynorsk kultursentrum, som er finansierte
av Kulturdepartementet, har noen overlappende oppgaver med disse
institusjonene, og viser blant annet til omtalen i kap. 3115 post
75 om ordboksarbeid, men understreker at det også gjelder formidling
av nynorsk i skole og barnehage. Komiteen mener at regjeringen bør
komme tilbake i den kommende språkmeldingen om hvordan innsatsen
blir mer samordnet, slik at institusjonene arbeider sammen for å
nå målene sine.
Studiekvalitet
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er iverksatt en rekke satsinger for økt studiekvalitet,
og at kvaliteten i høyere utdanning har vært et satsingsområde for
regjeringen Solberg. For første gang ble det i 2017 lagt frem en
stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning, Meld. St. 16 (2016–2017).
I 2018 ble den reviderte langtidsplanen for forskning og høyere
utdanning, Meld. St. 4 (2018–2019) lagt frem, og der ble kvaliteten
i høyere utdanning vektlagt særlig, blant annet med en opptrappingsplan for
økt kvalitet i høyere utdanning på 250 mill. kroner. Bevilgningene
ble i denne sammenheng økt med 85 mill. kroner i 2019 og foreslås
økt med ytterligere 55 mill. kroner i 2020. Flertallet vil også trekke
frem Dikus’ kvalitetsprogrammer, som er en parallell til kvalitetsprogrammene
i Forskningsrådet, og at det er iverksatt ordninger for merittering
for undervisning og krav til utdanningsfaglig kompetanse. Flertallet viser dessuten
til at det er satt i gang et arbeid med mentorordninger på universiteter
og høgskoler, som nettopp vil sikre bedre oppfølging og veiledning
av studenter. Flertallet viser
ellers til proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av studiekvalitet, og har gjentatte ganger pekt på at regjeringen
gjør for lite for å følge opp Kvalitetsmeldingen. Disse medlemmer viser til
at det i Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning,
ble vedtatt, med bredt politisk flertall, offensive ambisjoner for
å heve utdanningskvaliteten og bedre studentoppfølgingen. Disse medlemmer understreker
at vedtak om å bedre studiekvaliteten må følges opp med målrettede
prioriteringer. Sentre for fremragende utdanning fungerer godt,
men det trengs også midler til bedre veiledning, oppfølging og økt
studieintensitet på lærestedene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ser med bekymring på den svake gjennomføringen
i høyere utdanning i Norge, og mener det er avgjørende å prioritere
bedre oppfølging av studentene og mer målrettet arbeid med utdanningskvaliteten. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås 20 mill.
kroner til bedre oppfølging og veiledning av studenter.
Studieplasser og desentraliserte
studietilbud
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringens satsing på å gjøre høyere utdanning mer
tilgjengelig i distriktene inneholder flere tiltak for å møte skiftende
behov over tid og for å sikre fleksible utdanningstilbud også utenfor steder
med campus. Satsingen innebærer i 2020 videreføring av om lag 20
mill. kroner fra revidert nasjonalbudsjett for 2019 til utvikling
av studietilbud, som fordeles av Direktoratet for internasjonalisering
og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) gjennom en ordning
der universiteter og høyskoler kan søke om midler. Satsingen innebærer
også midler tilsvarende om lag 100 nye studieplasser som skal tildeles
gjennom en ny ordning i Diku, der universitetene og høyskolene kan
søke om å få bruke studieplassene til fleksible og desentraliserte
studietilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på at studiesentrene
rundt om i landet er levende utdanningsmiljøer som gjør en viktig
innsats, og bidrar til å utdanne etterspurt arbeidskraft som nettopp
sykepleiere og andre profesjoner. Studiesentrene tar utgangspunkt
i næringslivets og regionens behov, og medvirker også til regional
utvikling. Ved å ta i bruk mulighetene som finnes ved de desentrale
utdanningssentrene, gis befolkningen mulighet til å ta utdanning
uavhengig av bosted, livssituasjon og økonomi. Disse medlemmer er opptatt
av at regjeringen sikrer studiesentrenes framtidige rolle.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Norge mangler arbeidskraft
innen viktige profesjoner som sykepleiere, lærere og IT-ingeniører,
ikke minst i distriktene. Rekordmange søker høyere utdanning, men
mange kvalifiserte søkere avvises. Disse medlemmer mener regjeringens
250 studieplasser i høyere utdanning er svært langt unna å dekke
behovet.
Disse medlemmer vil ha en
langt større satsing på utdanning til flere, og viser til Arbeiderpartiets
alternative budsjett, som foreslår å opprette 3 000 nye studieplasser
i 2020, med særlig vekt på områder som er strategisk viktige for
vår felles velferd og for grønn omstilling – lærerutdanningene,
sykepleier- og helse- og sosialfagene, IKT, teknologi og realfag.
Disse studieplassene vil også komme desentralisert utdanning til
gode.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at det innen flere næringer og
yrker er en kritisk mangel på kvalifisert arbeidskraft. Disse medlemmer mener
at regjeringens budsjettforslag ikke i tilstrekkelig grad imøtekommer
arbeidslivets behov for kompetanse og den store søkningen til høyere utdanning. Disse medlemmer viser
til Senterpartiets alternative budsjett med forslag om å øke kapasiteten
innen høyere utdanning i 2020 med om lag 1 000 nye studieplasser
innen flere utdanninger der det er en kritisk mangel på kompetanse.
Innenfor en økning i bevilgningen på 65 mill. kroner utover regjeringens
forslag foreslår Senterpartiet i sitt alternative budsjett 600 nye
studieplasser innen IKT-fag, særlig innen integrerte femårige studier
og masterstudier, 50 studieplasser innen medisin, 50 studieplasser
for spesialisering for utdanning av helsesykepleiere og 200 studieplasser
til fordeling mellom ulike institusjoner og studietilbud i tråd med
søkningen.
Disse medlemmer registrerer
at regionalt arbeids- og næringsliv opplever at universiteter og
høgskoler er avvisende til å opprette desentraliserte studietilbud
som er etterspurt regionalt. Disse medlemmer oppfatter
at årsaken er at institusjonene har utfordringer med å møte denne
etterspørselen i prioriteringen mellom andre oppgaver og utvikling
av det øvrige studietilbudet på campus som gir uttelling i finansieringssystemet. Disse medlemmer mener
det derfor er behov for nye tiltak som direkte understøtter institusjonenes
regionale samfunnsoppdrag og etterspørselen etter kompetanse lokalt. Disse medlemmer viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag med forslag om å
etablere et eget stimuleringstilskudd med 25 mill. kroner for å
stimulere til etablering av desentraliserte utdanningstilbud.
Disse medlemmer viser til
at en konsekvens av strukturreformen er at flere fusjonerte universiteter
og høgskoler består av flere campuser som er spredt over flere fylker.
En konsekvens av dette er at viktige profesjonsutdanninger med betydning
for regionalt arbeidsliv er delt mellom flere studiesteder innenfor
samme institusjon. Disse
medlemmer viser til Senterpartiets alternative budsjett med
forslag 30 mill. kroner til et nytt tilskudd for å kompensere for
merkostnadene ved å drive flercampusinstitusjoner og motvirke nedlegging av
studiesteder.
Grunnskolelærerutdanning
Komiteen viser til at regjeringen,
i statsbudsjettene for 2019 og 2020, har signalisert finansiering
av det femte året i grunnskolelærerutdanningen i statsbudsjettet
for 2021. Komiteen forutsetter
at lærestedenes behov for tilstrekkelig finansiering av nye studieplasser og
merutgifter til kompetanseheving og praksis, ivaretas. Komiteen understreker
at dette er viktig for å oppnå målsettingene ved overgangen til
femårig lærerutdanning for grunnskolelærere, og at det er nødvendig for
å kunne opprettholde nåværende kapasitet fremover.
Tegnspråkkompetanse
Komiteen understreker at
tilstrekkelig kompetanse og kapasitet innen tegnspråk er nødvendig
for at samfunnet skal kunne oppfylle grunnleggende rettigheter for
døve og andre med hørselshemming. Komiteen mener at offentlige
tjenester må kunne møte tegnspråkbrukere på deres morsmål, og at
det må finnes lærere, barnehagelærere, sosionomer og sykepleiere
som behersker tegnspråk i sin profesjonsutøvelse. Komiteen viser til at underdekningen
av kvalifiserte tolker er bekymringsverdig, og at det er behov for
et ytterligere løft for tegnspråk- og tolkefeltet i årene som kommer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil vise til at OsloMet – Storbyuniversitetet fikk midler til 10
studieplasser til utdanning innenfor tegnspråk i revidert nasjonalbudsjett
for 2019. Dette vil fullt opptrappet fra 2023 bety en samlet styrking
på 40 studieplasser. Flere studieplasser er et viktig grep for å
styrke kvaliteten og kapasiteten til å tilby utdanning for tegnspråklærere.
Det vil på sikt gjøre at enda flere døve og hørselshemmede barn
får den opplæringen de har rett på. De nye studieplassene kommer på
toppen av den millionen Kunnskapsdepartementet tidligere bevilget
til utviklingen av et norsk tegnspråk som masterfag i grunnskolelærerutdanningene
for trinn 1–7 og trinn 5–10, samt utvikling av et emne i praktisk-pedagogisk
utdanning i tegnspråkdidaktikk.
Medisinutdanning og sykepleierutdanning
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det var dagens regjering som via Kunnskapsdepartementet
nedsatte en arbeidsgruppe, det såkalte Grimstadutvalget, som blant
annet skulle utrede muligheten for å øke antallet studenter innenfor
dagens medisinstudier. Flertallet viser til at utredningen
var ferdigstilt i september 2019, og er sendt på høring til februar
2020. Arbeiderpartiet slår derved inn åpne dører med sin merknad,
som blir bare nok et eksempel på at disse medlemmer etterlyser arbeid
som regjeringen allerede er i gang med.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Grimstadsutvalgets utredning og konklusjonen om at Norge må
utdanne flere medisinstudenter selv. Disse medlemmer understreker
at fastlegeordningen er i krise, og at halvparten av norske kommuner
har problemer med å rekruttere nok leger. Disse medlemmer deler oppfatningen
at Norge må ta større ansvar for å dekke eget legebehov, og mener det
er nødvendig at regjeringen arbeider raskt for flere medisinstudenter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag med
forslag om å øke utdanningskapasiteten i medisin med 50 studieplasser
i 2020.
Jordmorutdanning
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
bekymret for at veksten i årsverk i jordmor- og helsesykepleiertjenesten
ikke er stor nok til å møte vedtatte krav for svangerskapsoppfølging
og barselomsorg. Disse
medlemmer legger vekt på at mange jordmødre vil gå av med
pensjon de nærmeste årene, og at Jordmorforbundet melder om uro
ved sykehusene over bemanningssituasjonen. Disse medlemmer mener regjeringen
bør øke innsatsen for å rekruttere jordmødre. Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets alternative budsjett, som med forslag om 3 000 nye
studieplasser også vil bidra til å utdanne flere jordmødre.
Kiropraktorutdanning og manuellterapi
Komiteen viser til at muskel-
og skjelettlidelser er blant hovedårsakene til sykefravær og utenforskap,
og utfordrer velferdsstatens bærekraft.
Komiteen viser til at Universitetet
i Bergen har utarbeidet en konkret plan for etablering av en nasjonal kiropraktorutdanning. Komiteen mener
at en kiropraktorutdanning vil være viktig for kunnskapsutvikling
og forskning på muskel- og skjelettlidelser – og komme en stadig
voksende pasientgruppe til gode. Komiteen er positiv til planene,
og mener at dette må ses i sammenheng med andre behov for studieplasser innenfor
helse- og velferdsfagene i de årlige budsjettprosessene.
IKT-utdanning
Komiteen mener mangel på
studieplasser innen IKT-fag er en kritisk faktor for realisering
av viktige prosjekter og etablering av arbeidsplasser både i offentlig virksomhet
og i privat næringsliv. Tall fra bransjeorganisasjonene viser at
det er behov for nye 5 000 studieplasser i inneværende stortingsperiode
for å imøtekomme arbeidslivets behov for kompetanse. Mangelen på
kandidater og arbeidskraft innenlands fører til at mange bedrifter
og virksomheter outsourcer driften av sine IT-oppgaver til utenlandske
firmaer. Dette fører til press på det norske arbeidsmarkedet, økt
sårbarhet og utgjør en sikkerhetsrisiko for kritisk digital infrastruktur.
For at landet skal kunne realisere mulighetene som ligger i digitaliseringen,
både når det gjelder innovasjon, effektivisering og nye arbeidsplasser
er det behov for å etablere nye studieplasser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Meld. St. 4 (2018–2019) og Innst. 187 S (2017–2018) hvor
det pekes på behovet for å
«utrede og foreslå
konkrete tiltak som sikrer nødvendig kompetanse om IKT-sikkerhet
hos alle kandidater med IKT-utdanning og sørge for at det stimuleres
til bedre etter- og videreutdanningstilbud på fagskoler, universiteter
og høyskoler innen IKT- og datasikkerhet.»
Flertallet viser også til
Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2019–2028 og til
regjeringens «Nasjonale strategi for digital sikkerhetskompetanse».
Utdanningsinstitusjonene har i denne sammenheng et viktig ansvar
for å legge til rette for etter- og videreutdanningstilbud innen
IKT-sikkerhet. Flertallet vil
peke på at utlysningen av de tilskuddsordningene som ligger i Diku
og i Kompetanse Norge, både som utviklingsmidler og studieplasser,
bør vurderes rettet særskilt mot IKT-sikkerhet for å sterkere følge
opp dette strategiske arbeidet. Flertallet viser til at drift
av piloter innen fleksible videreutdanningstilbud som utvikles med
midler fra disse ordningene, bør kunne gjennomføres over en lengre
periode for å kunne inngå i en strategisk oppbygning av studieplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil framheve at digitalisering er en av
vår tids viktigste drivkrefter, som endrer norsk arbeids- og samfunnsliv
i raskt tempo. Regjeringen er likevel ikke i nærheten av å møte
behovet for studieplasser, stipendiater eller forskning innen IKT.
Norge har et stort og voksende behov for IKT-kompetanse, ikke minst
for å sikre ivaretakelse av nasjonal sikkerhet. Disse medlemmer registrerer
også at Norge i 2019 falt på en internasjonal rangering i digital
konkurransekraft, mens våre naboland beholdt plassene. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås å bevilge
midler til 3 000 studieplasser, med særlig vekt på områder som er
strategisk viktige for vår felles velferd og for grønn omstilling,
som IKT. Dessuten foreslås midler til rekrutteringsstillinger og
forskningsprogram for at Norge skal kunne bygge kompetanse og omstillingsevne.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at tilgang på IKT-kompetanse er
nødvendig for å redusere den digitale sårbarheten i samfunnet. I Norge
er det særlig en kritisk mangel på spesialister med utdanning på
høyere grad. Disse
medlemmer viser til finansinnstillingen og Senterpartiets
alternative budsjettforslag med forslag om 34,4 mill. kroner for
å etablere 600 nye studieplasser innen IKT-fag i 2020, særskilt
innen femårige utdanninger og masterutdanninger, utover regjeringens
budsjettforslag.
Nordland kunst- og filmfagskole
Komiteen har registrert oppropet
for å bevare Nordland Kunst- og Filmfagskole. Etter komiteens vurdering
tilbyr dette lærestedet gjennom bachelorutdanningen i bevegelige
bilder, et tilbud som er unikt i Norge og som samfunnet har behov
for. Komiteen vil videre
understreke betydningen av tilbudet for utviklingen av både Lofotenregionen
og den større Barentsregionen.
Rekrutteringsstillinger
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettenigheten, hvor det foreslås at to av rekrutteringsstillingene
som regjeringen har foreslått, tildeles Universitetssenteret på Svalbard.
Dette medfører en økning på 2 621 000 kroner over kap. 274 post
70, og en tilsvarende reduksjon på kap. 260 post 50.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til partiets alternative budsjett,
hvor det foreslås en satsing på i alt 100 nye rekrutteringsstillinger i
universitets- og høyskolesektoren. Stillingene skal bidra til å
utvikle profesjonene, øke omfanget av og kvaliteten på forsknings-
og innovasjonsarbeidet i helse- og omsorgssektoren, bidra til en
god innføring av 5-årig lærerutdanning og til å utvikle flere solide
fagmiljøer innen IKT, teknologi og realfag. Disse medlemmer understreker
at de foreslåtte 100 nye rekrutteringsstillingene også vil være
gunstige for desentraliserte utdanningstilbud.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om 19, 5 mill. kroner til 15 nye rekrutteringsstillinger (Phd)
øremerket de institusjonene som har størst behov for å styrke forskerkompetansen
i tråd med akkrediteringskravene.
Forskeres arbeidsvilkår
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti frykter at forskerkarrieren
er i ferd med å bli lite attraktiv, og mener at det må det legges
bedre til rette forskernes arbeidsvilkår for å rekruttere og beholde gode
forskere. Den høye og vedvarende andelen midlertidige ansatte i
akademia er uakseptabel, og svekker rekrutteringen. Dette har også
en likestillingsside, ettersom midlertidighet særlig rammer kvinner.
Yngre forskere er også utsatt. Disse medlemmer mener det trengs
en mer systematisk satsing på rekruttering og karriereveier for
forskere.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å gjennomføre en utredning av forskernes arbeidsvilkår
og karriereutvikling i hele forskningssektoren.»
Forskning
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil vise til at det under denne regjeringen er blitt bevilget over
1 pst. av BNP til forskning og utvikling i fem år på rad, inkludert
forslaget til statsbudsjett for 2020. Dette målet ble nådd første
gang i 2016. Flertallet understreker
at regjeringens mål, som har stått fast lenge, er at vi skal ligge
på over 1 pst. av BNP, og at dette følges opp med dette statsbudsjettet. Flertallet understreker
at hovedutfordringen ikke ligger i økte offentlige bevilgninger,
men i å få opp forskningsinnsatsen i næringslivet. Flertallet viser derfor til
opptrappingsplanen for FoU i næringslivet på 450 mill. kroner, som
følges opp med 62,4 mill. kroner over flere departementers budsjetter
i 2020, herunder 20 mill. kroner over Kunnskapsdepartementets budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at de samlede forskningsbevilgningene går ned med 0,9 pst. i regjeringens
forslag til statsbudsjett 2020. I Granavolden-plattformen sier regjeringen
at de vil øke forskningsinnsatsen, men norske FoU-investeringer
ligger under OECD-gjennomsnittet, og lavest i Norden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker at omstilling og fornyelse
krever reell satsing på forskning og utvikling, og viser til Arbeiderpartiets
budsjett for 2020, som har en kraftigere satsing på forskning, gjennom
150 mill. kroner til forskning for klima, bærekraft og nye næringer,
inkludert nye programmer i Forskningsrådet og etablering av nye
toppforskningssentre.
Bygg og infrastruktur
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil påpeke at i den reviderte langtidsplanen for forskning og høyere
utdanning presenterer regjeringen for første gang en helhetlig politikk
for utvikling, forvaltning og prioritering av universitets- og høyskolebygg.
Planen gir retning for campusutviklingen ved universiteter og høyskoler. Flertallet understreker
at bygg og campusutvikling er langsiktig og strategisk arbeid, og
at vi i dag ikke kjenner de viktigste behovene og utfordringene
i fremtiden. En prioritering av rekkefølgen på prosjektene er derfor
ikke hensiktsmessig.
Flertallet viser videre til
at regjeringen gjennomfører noen av de største byggeprosjektene
i sektoren noensinne, som for eksempel Campus Ås ved NMBU og Livsvitenskapsbygget
ved UiO. I 2020 gis det startbevilgning til Vikingtidsmuseet, og
regjeringen foreslår å sette i gang med et forprosjekt for Campus
NTNU, slik at forberedelse til byggestart dermed fortsetter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den rød-grønne regjeringen, som tok initiativ til den første
langtidsplanen for forskning og høyere utdanning, ville at den skulle
inneholde en forpliktende og forutsigbar plan for bygg og infrastruktur.
Behovet for nybygg og oppgradering i universitets- og høyskolesektoren
er stort. Disse
medlemmer er skuffet over at regjeringens langtidsplan for
forskning og høyere utdanning ikke leverer en tydelig prioriteringsliste
for bygg og infrastruktur, og vil ha en større satsing, tydeligere
prioriteringer og mer forutsigbarhet for dette i universitets- og
høgskolesektoren. Disse medlemmer viser
til anmodningsvedtaket Stortinget fattet i forbindelse med behandlingen
av første langtidsplan: «Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med rulleringen av langtidsplanen i 2018 utarbeide en investeringsplan,
køordning for investeringer, og større bygge- og vedlikeholdsprosjekter
av bygg i universitets- og høyskolesektoren». Jf. vedtak 375, 3. februar
2015. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen i revidert langtidsplan ikke leverte en investeringsplan
som bestilt, men kun en beskrivelse av allerede planlagte og igangsatte
prosjekter. Universitets- og høgskolesektoren, inkludert private
høyskoler, trenger mer forutsigbarhet og åpenhet om politiske beslutninger
og prioriteringer.
Disse medlemmer finner det
uholdbart at regjeringen ikke følger Stortingets anmodning, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2020 utarbeide en investeringsplan, køordning for investeringer,
og større bygg- og vedlikeholdsprosjekter av bygg i universitets-
og høyskolesektoren.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker at for å sikre en solid og
omstillingsdyktig universitets- og høgskolesektor, og for å rekruttere
dyktige studenter og forskere i årene framover, er det helt sentralt
med en god infrastruktur og en tilrettelagt bygningsmasse, og Arbeiderpartiet
har år etter år foreslått øremerkede midler til bygg og infrastruktur
i sine alternative budsjetter.
Vikingskipene
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er svært glad for at startbevilgningen for Vikingtidsmuseet ved
UiO er på plass i statsbudsjettet for 2020. Flertallet vil vise til at
det har foregått mange aktiviteter for å utvikle og forske på metoder
for forsvarlig bevaring og sikring av vikingskipsamlingene, der
særlig prosjektet «Saving Oseberg» har vært viktig. Disse aktivitetene
har i stor grad blitt finansiert over statsbudsjettet, med til sammen
145 mill. kroner siden 2015. Flertallet vil også vise
til at et nytt Vikingskipmuseum er et svært komplekst byggeprosjekt
som krever gode forberedelser. Sikkerhet for samlingene er det viktigste,
og det er foretatt grundige vurderinger av tilrådinger fra ekstern
kvalitetssikrer, som er basert på et solid arbeid fra og samarbeid
med Statsbygg og Kulturhistorisk museum. Statsbudsjettet for 2020
er det første ordinære statsbudsjettet som legges fram i rimelig
tid etter at kvalitetssikringen var ferdigstilt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at regjeringen omsider gir oppstartbevilgning til nytt vikingskipsmuseum,
men er kritiske til regjeringens tidsbruk og mangel på handlekraft
stilt overfor det faktum at uerstattelige kulturminner trues av
akutt ødeleggelse. Disse
medlemmer legger vekt på at framdrift er avgjørende i denne
saken, og at regjeringen lenge har vært kjent med risikoen for at
skipene kan kollapse. Tross advarsel fra fagmiljøer har regjeringen
drøyd med bevilgningen til nytt museum, og Universitetet i Oslo
har selv måttet bekoste millionene til umiddelbar sikring av skip
og gjenstander.
Disse medlemmer ser det videre
som vesentlig at den samlede vikingskiparven sikres for ettertiden,
og mener at regjeringen bør komme tilbake til Stortinget med en
vurdering av hvordan vikingskip og gjenstander best kan sikres for
fremtiden, herunder nye og ennå ikke utgravde vikinggravfunn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet ved gjentatte
anledninger har advart mot regjeringens framgangsmåte, og at Arbeiderpartiet
i sitt alternative statsbudsjett har foreslått øremerkede midler
for å redde vikingskipene. Disse medlemmer forventer
rask framdrift på byggeprosjektet, og at regjeringen sørger for
å sikre skip og alunkonservert materiale underveis i byggeprosessen.
Sentre
Komiteen viser til at det
er et stort behov for kompetanseheving og utvikling av kunnskap
om seksualitet og kjønnsmangfold i Agder. Undersøkelser viser at Sørlandet
har særlige utfordringer knyttet til skeives levekår. En kvantitativ
og kvalitativ kartlegging av skeives levekår i Agder fra 2018 viste
blant annet at en tredel av respondentene hadde hatt redusert arbeidsevne
på grunn av psykisk uhelse det siste året, og at skeive i Agder
i større grad enn den øvrige skeive befolkningen i Norge har forsøkt
å ta sitt eget liv. Komiteen mener derfor
at regionen har behov for et kompetansesenter hvor praksisfeltet
kan henvende seg for økt kunnskap om LHBTIQ+, slik Universitetet
i Agder har foreslått. Et slikt senter skal bidra til å bygge kompetanse
hos universitetet knyttet til profesjonsstudier som sosialt arbeid,
vernepleie, sykepleie, barnevern, barnehagelærer og lærerutdanningene,
i tillegg til å tilby etter- og videreutdanningsmoduler om seksualitet
og kjønnsmangfold og utadrettet virksomhet mot kommuner og offentlige instanser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettenigheten, hvor det foreslås at 1,5 mill. kroner
av midlene over posten benyttes til dette formål, og at dette hentes
fra midlene på samme post som er satt av for å følge opp strukturendringer
i sektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Senter for likestilling/Reform
ved Universitetet i Agder er en viktig aktør for å fremme likestilling
på Agder. Formålet til likestillingssenteret er knyttet opp mot
et bredt likestillingsbegrep som inkluderer dimensjoner som kjønn,
etnisitet, religion, seksuell orientering, kjønnsuttrykk, kjønnsidentitet
og funksjonsevne. Disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett,
der det foreslås å øke bevilgningene til likestillingssentrene med
15 mill. kroner i 2020. Disse medlemmer finner det
naturlig at Universitetet i Agder samarbeider tett med Senter for
likestilling i utvikling og drift av kompetansesenteret.