Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring
i helse- og omsorgstjenesten
Med forskrift om
ledelse og kvalitetsforbedring har ledere i hele helse- og omsorgstjenesten,
inkludert private virksomheter, fått tydelige krav for å sikre at
virksomheten yter faglig forsvarlige tjenester og arbeider systematisk
med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet. I forskriften
har departementet lagt til grunn at virksomheter minst én gang årlig
systematisk gjennomgår og vurderer hele styringssystemet opp mot tilgjengelig
statistikk og informasjon for å sikre at det fungerer som forutsatt
og bidrar til kontinuerlig forbedring.
Det er etter hvert
mye tilgjengelig informasjon om ulike sider ved kvalitet og pasientsikkerhet
i helse- og omsorgstjenesten. Utfordringen er nå å bruke og nyttiggjøre
seg kunnskapen til å gjennomføre forbedringer der det er behov for
forbedringer.
For at forskriften
skal fungere etter sitt formål, er det avgjørende at ledere og styrer
i kommunal virksomhet og i helseforetakene etterspør relevant informasjon
om egne kvalitetsutfordringer. Ledere må også undersøke om igangsatte
tiltak gir ønsket effekt, og påse at styringssystemet, inkludert
risikostyringen, fungerer i tråd med hensikten og bidrar til kvalitetsforbedring
av tjenestene.
Kommuner og helseforetak
anbefales å bruke resultater fra kvalitetsindikatorene, tilsyn,
kvalitetsregistre, Helseatlas, pasientskadekartlegginger, NPE, meldeordninger,
Samdata og andre kilder for å gjøre seg kjent med egne resultater
og se disse i sammenheng med forholdene på sitt eget sykehus og
i egen virksomhet. Det er viktig med ledelsesmessig oppfølging og
målrettede forbedringstiltak på de områdene hvor virksomheten ikke når
fastsatte mål eller avviker fra landsgjennomsnittet og/eller andre
enheter som det er naturlig å sammenligne seg med.
Forskriften stiller
spesifikt krav om å ha oversikt over områder i virksomheten hvor
det er risiko for svikt, og områder hvor det er behov for vesentlig
forbedring av kvaliteten på tjenesten og pasient- og brukersikkerheten,
samt planlegge og iverksette tiltak for å redusere risikoen. Overganger
innad og mellom tjenestenivå er kjente risikoområder som fordrer
godt samarbeid og kommunikasjon mellom ulike aktører. Forskriften
pålegger derfor virksomhetene å legge særlig vekt på å redusere
risikofaktorer forbundet med samhandling internt og eksternt.