Uriktige og/eller mangelfulle
opplysninger
Komiteen viser til Grunnloven
§ 82 som et samlet storting stilte seg bak da paragrafen ble vedtatt
i 2007. Her slås det fast at
«Regjeringen skal
meddele Stortinget alle de opplysninger som er nødvendige for behandlingen
av de saker den fremlegger. Intet medlem av statsrådet må fremlegge
uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget eller dets
organer.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, konstaterer
at statsministeren og andre medlemmer av regjeringen i denne saken
ved flere anledninger har gitt Stortinget og offentligheten mangelfull,
og til dels direkte feilaktig, informasjon.
I kontroll- og konstitusjonskomiteens
høring 21. mars 2017 uttalte statsministeren:
«Det er gjort veldig
mye siden vi ble klar over det, at det f.eks var blitt sendt melding
fra Politidirektoratet om at her var all objektsikring klar, når
det faktisk ikke var faktum.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til det statsministeren faktisk
sa i høringen 27. august 2018:
«I forrige høring
uttrykte jeg at opplysningene om at det ble rapportert grønt, var
en av grunnene til at regjeringen ikke var klar over situasjonen
den gangen. Det er på det rene at Politidirektoratet rapporterte
feil i 2015 på spørsmålet om sikringsstyrker. På grunnsikringen
ble det ikke rapportert feil fra POD.
I budsjettet for
2016 ble det rapportert til Stortinget om status for grunnsikringen
på en måte som ga feilaktig inntrykk. Dette har blitt rettet opp
i senere proposisjoner og meldinger. I tillegg var regjeringsmedlemmene
og etatssjefene entydig i forrige høring på at det fortsatt gjensto
mye på den permanente grunnsikringen.
Men jeg ser at jeg
har vært upresis i forrige høring om hva som ble feilaktig rapportert,
og hvordan, og det er ikke blitt skilt mellom sikringsstyrker og
permanent grunnsikring. Jeg uttalte meg om denne rapporteringen i
spørsmålsrunden, ikke i mitt hovedinnlegg, og med henvisning til
opplysninger som hadde fremkommet tidligere i høringen, bl.a. fra
politidirektøren og tidligere justisminister Anundsen.»
Komiteen viser
til at Politidirektoratet riktignok hadde feilrapportert, men ikke
om den totale objektsikringen.
Politidirektør Humlegård
uttalte i komiteens høring 27. august 2018 følgende:
«Vi laget en liste
over oppfølging etter terroranslagene i 2011 og det som kom av rapporter
og kommisjonsarbeid. Det er en liste på ca. 200 forskjellige tiltak. Et
av disse handlet om dette med å utarbeide et koordinert planverk
for bruk av beskyttelse og bruk av sikringsstyrker. Dette var rapporteringspunkt
nr. 33. Der, på det punktet brukte vi grønn farge i 2014 og 2015.
Det var feil.»
Komiteen har merket seg at
statsministeren i komiteens høring 27. august 2018 modererte påstanden om
at feilrapporteringen gjaldt all objektsikring, til bare å omfatte
spørsmålet om sikringsstyrker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, registrerer
imidlertid at innrømmelsen først kom nesten tre år etter at Justis-
og beredskapsdepartementet i november 2015 ble orientert om feilen.
På denne bakgrunn er det også grunn til å stille spørsmål ved hvilke
opplysninger som tilflyter regjeringens sikkerhetsutvalg. Flertallet viser
også til feilinformasjonen i forslaget til statsbudsjettet for Justis-
og beredskapsdepartementet for 2016. På tross av at departementet
ble informert fra Politidirektoratet – både i form av brev, jf.
Politidirektoratets brev av 20. november 2015, og på annen måte
før Stortingets endelige behandling av budsjettet for 2016 – ble
ikke informasjonen videreformidlet til Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at feilrapporteringen ble
korrigert i budsjettproposisjonen for påfølgende år, og at det derfor
ikke er korrekt at dette først ble rettet opp nesten 3 år senere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, finner
det svært alvorlig og oppsiktsvekkende at statsministeren, som leder regjeringens
sikkerhetsutvalg, ikke har en klar formening om hva objektsikringsdiskusjonen
dreier seg om, og at hun i det offentlige rom gir et feilaktig bilde
av hva Riksrevisjonens undersøkelse omfatter. Under partilederdebatten
i Arendalsuka i august 2018 uttalte statsministeren:
«Nei, det er ikke
snakk om vann og strøm. Det er snakk om politiets egne bygninger
og snakk om Forsvarets egne bygninger.»
Videre i debatten
understrekte hun:
«Dette dreier seg
om en ting: De fysiske bygningene til politiet og Forsvaret.»
Disse påstandene
er direkte feil.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Riksrevisjonens
rapport ikke omhandler grunnsikring av sivile objekter, kun politiets
og Forsvarets egne bygninger. Rapporten omhandler imidlertid også
bruk av sikringsstyrker (politiet og Heimevernet) for å sikre alle
sivile objekter, herunder de som ikke ligger under politiet.
Disse medlemmer finner det
noe underlig at en TV-debatt i Arendalsuka skal danne grunnlag for
feilrapportering til Stortinget. Polemisering over uttalelser i
en partilederdebatt hører ikke hjemme i en innstilling om et såpass
alvorlig tema og hvor det kan være tale om konstitusjonelt ansvar.
Komiteen konstaterer
at statsministeren har innrømmet at hun har kommet med det hun selv
omtaler som noen upresise uttalelser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, anser det imidlertid for svært alvorlig og lite tillitvekkende at
en statsminister med det øverste ansvaret for landets beredskap,
ikke har oversikt over hva objektsikring faktisk innebærer. At hun
gir uttrykk for at hun har satt seg inn i sakskomplekset og uttaler
seg i media på feilaktig måte, gjør situasjonen om mulig enda mer
alvorlig.
Komiteen viser
videre til fremstillingen av regjeringens arbeid med objektsikring
i Prop. 1 S (2018–2019) Forsvarsdepartementet, tilsvarende i Prop.
1 S (2018–2019) Justis- og beredskapsdepartementet, hvor det står:
«I juni 2018 la
Riksrevisjonen fram Dokument 3:11 (2017–2018) Riksrevisjonens undersøkelse
av oppfølging av objektsikring. Denne rapporten bekrefter at det har
skjedd klare forbedringer siden 2015, men at det fremdeles gjenstår
mye arbeid.»
Riksrevisjonens
hovedfunn er blant annet:
-
at Forsvarsdepartementet
ikke i nødvendig grad har sørget for grunnsikringen av skjermingsverdige objekter
i samsvar med sikkerhetsloven og Stortingets forutsetninger.
-
at det vil ta lang
tid før skjermingsverdige objekter i Forsvaret er i samsvar med
sikkerhetsloven og Stortingets forutsetninger.
-
at Forsvarets plan
om etablering av grunnsikring innen 2025 ikke er i tråd med Stortingets
vedtak og forutsetninger.
Under
bruk av sikringsstyrker sier Riksrevisjonen at situasjonen er bedret,
men svært alvorlig, en betegnelse som i Riksrevisjonens kritikkformer
brukes om forhold der konsekvensene for samfunnet eller berørte
borgere er svært alvorlige, for eksempel risiko for liv eller helse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil understreke
at situasjonen fortsatt er svært alvorlig og mener regjeringens fremstilling
av status fremstår som en sterkt sminket versjon av virkeligheten.
Flertallet viser også til
at Stortinget ikke på noe tidspunkt har fått seg forelagt noen oversikt
over hvilke kostnader som ville påløpe ved en gjennomføring av grunnsikring
av skjermingsverdige objekter i henhold til forskrift om objektsikkerhet.
Dette er informasjon Stortinget er helt avhengig av for å kunne
bevilge tilstrekkelige midler til å ivareta befolkningens sikkerhet.
Flertallet viser også til
at de dokumentene komiteen har fått innsyn, i dokumenterer at mangelfull
finansiering av grunnsikring har vært tema i dialogen mellom Politidirektoratet
og Justis- og beredskapsdepartementet, men uten at regjeringen har
prioritert å bruke midler på dette.
Flertallet anser det som svært
kritikkverdig at Stortinget ikke har mottatt korrekt og utfyllende
informasjon om status for objektsikring og kostnadsestimatene forbundet
med dette.