2.4 Generelle merknader fra Sosialistisk Venstreparti
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti mener lik rett til utdanning til alle er en forutsetning
for et samfunn med like muligheter. Utdanning gir større frihet
for enkeltmennesket og er en kilde til økt innsikt, forståelse og
dannelse. For samfunnet er utdanning et verktøy for utjamning, inkludering
og verdiskaping. Investeringer i oppvekst og utdanning er de mest
lønnsomme investeringer et samfunn kan gjøre, og mye mer langsiktige
enn investeringer i skattekutt. Dette medlem vil derfor vri
pengebruken i statsbudsjettet fra kortsiktige skattekutt til langsiktige
investeringer i oppvekst, utdanning og forskning. I en tid da norsk
økonomi står foran en stor omstilling, er dette viktigere enn noen
gang. Kunnskap er makt, og lik rett til utdanning til alle er derfor
også viktig for et levende folkestyre. Derfor er utdanning en hovedprioritet
for Sosialistisk Venstreparti, fra barnehage og grunnskole til forskning
og etter- og videreutdanning gjennom et langt yrkesliv.
Dette medlem viser til forslagene
i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett og forslagene
der om en barnehage og skole som gir alle barn like gode muligheter
for å lære, lykkes og trives. Ved å ivareta barndommens egenverdi
og bidra til å utjevne sosiale forskjeller skal barnehagetilbudet
og skolehverdagen legge grunnlaget for et godt liv, videre utdanning
og aktiv deltakelse i samfunnet og arbeidslivet. Sosialistisk Venstreparti
vil bygge videre på den norske barnehagemodellen og den inkluderende
fellesskolen som er tilpasset barns forutsetninger og behov. Nok
voksne med god barnefaglig kompetanse er nøkkelen til gode barnehager.
En god barnehage er en barnehage der alle barn blir sett hver dag
og får omsorg og oppmuntring. Sosialistisk Venstreparti mener den
nasjonale bemanningsnormen må fullfinansieres, og styrkes ytterligere. Første
steg i en slik opptrapping vil være å stille krav om at minimum
50 pst. av de ansatte i barnehagen skal ha barnehagelærerutdanning,
og at minimum 25 pst. skal ha relevant fagbrev for arbeid med barn.
Gjennom å styrke finansieringen av barnehagelærerutdanningen kan
vi styrke kompetansen og rekruttere flere barnehagelærere.
Alle barn skal
få muligheten til å gå i barnehagen, uavhengig av foreldrenes inntekt.
Sosialistisk Venstreparti vil redusere maksimalprisen for foreldrebetalingen.
I stedet for behovsprøving, som er både byråkratiske og stigmatiserende,
vil Sosialistisk Venstreparti at barnehagen skal være billigst mulig
for alle, og på sikt gjøres gratis.
Dette medlem mener det er
viktig å ivareta og styrke den inkluderende fellesskole, slik at
alle barn og unge får et godt opplæringstilbud uavhengig av hvor
de bor og hvilken økonomisk bakgrunn de kommer fra. Samfunnet skal
ta ansvar for at alle barn kan gå på en skole der de får tilegnet
seg kunnskaper og trives. For å oppnå dette er det viktig å tilpasse
opplæring barns forutsetninger og behov. Et barn forberedes ikke
på framtiden gjennom å kunne ramse opp flest mulig innlærte svar
på kortest mulig tid. I stedet trenger vi dybdelæring, det å forstå
kjernen i fagene, se sammenhenger på tvers av fag og å lære seg
hvordan man selv kan gjøre bruk av ny kunnskap. Ved å bygge videre
på den inkluderende fellesskolen vil dette medlem utvikle skolen
slik at den i større grad tar i bruk mer praktisk, variert og aktiv læring,
og der det er plass til kreativitet og kultur.
En slik modernisering
av skolen vil kreve ny organisering og store investeringer, både
i flere lærere, slik at det blir mer tid til oppfølging av hvert
enkelt barn, og i flere skoletimer – slik at det blir rom for aktiv
læring, praktisk-estetiske fag og øving som alle barn kan få utbytte
av. Det er for å fornye skolen på denne måten Sosialistisk Venstreparti
vil innføre heldagsskolen, en mer praktisk og variert skoledag til
erstatning for dagens SFO og hjemmelekser. Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett starter innfasingen
av en slik skoledag med å innføre en ekstra time i praktiske og
estetiske fag og gratis tilbud om en kulturskoletime for elevene
på 1.–4. trinn. For elevene på 5.–7. trinn økes tiden til øvingsarbeid
på skolen sammen med lærer, slik at elevene kan få mer hjelp fra læreren
sin og kan ha leksefri når de kommer hjem. Forskning tyder på at
hjemmelekser kan ha negativ læringseffekt og gi lavere motivasjon
for elever som sliter på skolen. Det er stor forskjell på hva slags
oppfølging elevene får hjemme. Dette medlem mener mer av det
viktige øvingsarbeidet i skolen bør legges inn i skoledagen som
skolelekser med lærer til stede.
For elevene på
ungdomstrinnet foreslår Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative
budsjett innføringen av gratis og sunn skolemat, og for å støtte
opp under målet om minimum en times fysisk aktivitet slik Stortinget har
vedtatt, foreslås det i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett
å bevilge 100 mill. kroner. At bevegelse og ernæring er viktig for
barn som skal vokse, lære og utvikle seg, bekreftes av forskningen,
og således er heldagsskolen en reform for læring, sosial utjevning
og folkehelse.
Dette medlem vil understreke
at økt lærertetthet og flere kvalifiserte lærere er en forutsetning
for å lykkes med en slik skole. Dette medlem vil vise til Dokument
8:14 S (2018–2019) og Sosialistisk Venstrepartis forslag om en nasjonal
satsning for flere lærere i skolen. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren
for elevenes læring i skolen. Til tross for stor tverrpolitisk enighet
om viktigheten av kvalifiserte lærere har lærermangelen økt dramatisk
de senere årene. Andelen som underviste i grunnskolen uten godkjent
lærerutdannelse, økte fra 3,4 pst. i 2013–2014 og til 5,6 pst. i
2017–2018. Dette tilsvarer en økning på hele 40 pst. og betyr at
barn og unge i 1,5 millioner skoletimer blir undervist av personer
som ikke er utdannet lærer. I følge SSB hadde hele 7,6 pst, eller
5461 lærere, av lærerne som jobber i norsk grunnskole i 2017, kun
videregående utdanning eller lavere. I videregående opplæring mangler
over 15 pst. av lærerne den nødvendige pedagogiske kompetansen.
I Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett foreslås
det bevilget 250 mill. kroner for å rekruttere og beholde flere
kvalifiserte lærere, og sørge for at den nasjonale normen for økt
lærertetthet merkes ute på den enkelte skole og i klasserommene.
Dette medlem vil videre vise
til at Norge trenger flere fagarbeidere. Frafallet i videregående
opplæring er størst på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene og blant
gutter. Mange ungdommer sliter med psykiske helseutfordringer, stress
og manglende motivasjon for læring. Sosialistisk Venstreparti vil
derfor prioritere tiltak som vil øke gjennomføringen på yrkesfag,
rekruttere flere lærere og skolehelsesøstre og ruste opp utstyrsparken
på de videregående skolene, og har foreslått økte bevilgninger på
300 mill. kroner til disse tiltakene.
Dette medlem er dessuten
opptatt av at retten til opplæring, jf. FNs barnekonvensjon, gjelder
for alle, også ungdommer som har fått avslag på asylsøknaden sin.
I dag varierer det fylkene imellom i hvilken grad disse ungdommene
får tilbud om opplæring. Sosialistisk Venstreparti fremmet derfor
forslag, Dokument 8:223 S (2017–2018) om å fastsette nasjonale retningslinjer
for å sikre alle ungdommer rett til skolegang fram til utsendelsesdato,
uavhengig av hvilke fylke de er bosatt i. I alternativt statsbudsjett
foreslås det derfor 11,1 mill. kroner til fylkeskommunene til dette
formålet. Dette medlem vil
videre vise til at Sosialistisk Venstreparti vil innføre en nasjonal
norm for økt lærertetthet for videregående opplæring, og har fremmet
forslag om dette på Stortinget.
Dette medlem mener skolen
i større grad må tilpasses barns egne forutsetninger og behov enn
det som er tilfellet i dag. Alle barn skal få like gode muligheter
til å nå sitt læringspotensial, gjennom å få oppdage og utvikle
et mangfold av sine talent. I stedet for en teoritung og ensrettet
skole vil Sosialistisk Venstreparti skape det de kaller for en heldagsskole.
Heldagsskolen handler om å bruke skoledagen til det beste for elevene.
Det betyr en skoledag med større vekt på kreativitet og kunnskap
enn på testing. Det betyr mer tid til praktiske og estetiske fag,
og fysisk aktivitet hver dag i tillegg til sunn og gratis skolemat.
I Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett starter partiet
heldagsskolesatsingen ved å foreslå å innføre en ekstra time i ett
av de praktiske og estetiske fagene, øke tiden til leksehjelp på
skolen slik at elvene kan få hjelp av lærer og ha leksefri når de
kommer hjem, og gi tilbud om en gratis og frivillig kulturskoletime
for elevene på 1.–4.trinn. På ungdomstrinnet foreslår Sosialistisk
Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett innføring av gratis
og sunn skolemat. I tillegg foreslås det å bevilge 100 mill. kroner
til økt fysisk aktivitet for alle. Skolen trenger dessuten nok lærere
som kan legge til rette for dybdelæring og praktisk og variert undervisning.
Derfor foreslår Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett
økt finansiering av den nasjonale lærernormen for økt lærertetthet
og en offensiv tiltakspakke for å rekruttere og beholde flere lærere.
Dette medlem mener at flere
lærere og en heldagsskole som ivaretar barn og unges helhetlige
behov, er framtidens viktigste reform for økt kunnskap, sosial utjevning
og god folkehelse. Den nye skoledagen gir også en bedre familiehverdag.
Heldagsskolen er en skoledag bedre tilpasset livet folk lever i
dag.
Dette medlem er bekymret
for det vedvarende høye frafallet i videregående opplæring, særlig
på yrkesfag, og at flere og flere unge sliter med psykiske helseutfordringer,
stress og manglende motivasjon for læring. Sosialistisk Venstreparti
vil derfor prioritere tiltak som vil øke gjennomføringen på yrkesfag,
rekruttere flere lærere og skolehelsesøstre, gi tilskudd til gratis
skolefrokost og ruste opp utstyrsparken på de videregående skolene.
Dette medlem mener at dersom
vi skal lykkes med å ivareta og videreutvikle faglig sterke forsknings- og
utdanningsinstitusjoner med høy kvalitet, må vi sikre gode rammebetingelser
for både ansatte og studenter. Institusjonene og studentene må sikres
rammebetingelser som gjør det mulig å oppnå høy utdanningskvalitet. Dette medlem viser
til at flere analyser tyder på at den akademiske friheten utfordres,
og mange universiteter og høgskoler opplever mindre forutsigbarhet
fordi finansieringen i økende grad knyttes til eksternt finansierte
prosjekter med korte tidshorisonter. Det gjør det vanskeligere å
tilby forskerne fast jobb, utvikle gode forskerkarrierer og forskningsmiljøer,
og å investere i kvaliteten i utdanningene. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke
basisbevilgningen til universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter.
For å sikre at
alle har like muligheter til å ta utdanning må studentene ha gode
rammevilkår. Derfor vil dette medlem gå imot regjeringens
forslag om å endre stipendordningen for studenter, starte en opptrapping
av studiestøtten til minimum 1,5 G av folketrygden og gi tilskudd
til arbeid for god psykisk studenthelse. Et slikt løft for oppvekst
og utdanning har vi råd til, hvis vi lar være å bevilge store summer
til skattekutt. Det er ingen tvil om hva som er best i et langsiktig
samfunnsperspektiv.
Dette medlem mener en større
andel av samfunnets ressurser må brukes på utdanning. I en situasjon
der Norge skal gjennom en omfattende omstilling av nærings- og arbeidslivet
som følge av de globale klimaproblemene og oljekrisen i norsk økonomi,
er dette viktigere enn noen gang. Vi vet ikke nøyaktig hva Norge
skal leve av i framtiden, men det kommer i stadig mindre grad til
å være olje. En høyt kompetent befolkning og høy innovasjonsgrad
kommer til å bli enda viktigere. Investeringer i forskning og utdanning
legger grunnlaget for framtidens verdiskaping og nasjonalformue.
Sosialistisk Venstrepartis
viktigste satsninger
|
Beløp
|
Barnehage
|
|
Redusert
maksimalpris i barnehage
|
130
mill. kroner
|
Flere
barnehagelærere og fullfinansiering av bemanningsnorm i barnehagene
|
628
mill. kroner
|
Skole
|
|
Flere
lærere
|
210
mill. kroner
|
En
årstime i praktiske og estetiske fag og en gratis frivillig kulturskoletime
|
180
mill. kroner
|
Tid
til å gjøre leksene på skolen med hjelp fra lærer
|
90
mill. kroner
|
Mer
fysisk aktivitet på skolen
|
100
mill. kroner
|
Gratis
skolemat
|
421
mill. kroner
|
Tiltak
for økt gjennomføring yrkesfag
|
450
mill. kroner
|
Høyere utdanning
|
|
Øke
basisfinansieringen av høyere utdanning
|
200
mill. kroner
|
Kategoriheving
av barnehagelærerutdanningen
|
68,4
mill. kroner
|
Øke
studiestøtten til 1,3 G
|
132
mill. kroner
|
Gå
imot regjeringens forslag om å endre stipendordningen
|
255
mill. kroner
|
Bygge
totalt 3 000 studentboliger
|
54
mill. kroner
|