10.1 Kap. 2410, kap. 5310 og kap. 5617 Statens lånekasse for utdanning (Guri)
Komiteen vil understreke
Lånekassens samfunnsoppdrag, som er å gi alle mulighet til en utdanning uavhengig
av kjønn, alder, geografiske forhold, funksjonsevne og sosial bakgrunn.
Komiteen mener det er viktig
at Lånekassen har høy tillit, og at kundene er tilfredse, og vil
derfor trekke frem Difis innbyggerundersøkelse, som viste at Lånekassen
kom best ut av alle myndighetsorgan i vurderingen av tillit og kundetilfredshet. Komiteen mener
at en lav andel klagesaker i Klagenemnda i Lånekassen, hvor 5 av
269 klagere fikk medhold, er et tegn på god saksbehandling. Komiteen er
også glad for at den positive trenden med reduksjon i antall kunder
som har problemer med å tilbakebetale lånene sine, fortsatte i 2017.
Komiteen merker seg videre
at overgangen til 11 måneders studiestøtte til studenter som tar
utdanning på heltid ved universiteter, høyskoler og fagskoler, fortsetter,
og at en tredje uke innføres i budsjettet for 2019. Komiteen mener
lik rett til utdanning er en av grunnpilarene i det norske utdanningssystemet,
og at det derfor er viktig å fortsette opptrappingen mot 11 måneders studiestøtte.
Studenter som får barn
Komiteen er opptatt av at
vi har gode ordninger for studenter som får barn i studietiden. Komiteen mener
det er viktig at vi tilrettelegger for at det skal være økonomisk
mulig å være forelder og student på samme tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen, hvor det var enighet om å fremme et forslag
om å be regjeringen gi en helhetlig vurdering av støtteordningene
for studenter med barn, herunder vurdere forholdet til tilgrensende
ordninger med foreldrepenger, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det å være student er en
fulltidsjobb, men studenter med barn har ikke samme anledning til
å jobbe i sommerferien, slik studenter flest i dag må regne med
å gjøre. For disse
medlemmer er det også viktig at barna kan ha ferie sammen
med foreldrene sine, uavhengig av foreldrenes økonomi, og at man
ikke må avbryte studiene hvis man får barn, slik også Arbeiderpartiets
familieutvalg (2016) var opptatt av. Disse medlemmer mener at
studenter og nyutdannede skal ha samme reelle mulighet for høyere
utdanning som andre, og at barn av studenter bør ha mulighet til
å tilbringe like mye tid med foreldrene sine som andre barn. For
samfunnet er det også positivt om flere får barn tidligere enn i
dag, og disse
medlemmer mener at dette forslaget gjør det enklere å kombinere
studiehverdagen med foreldrerollen. Disse medlemmer viser til
finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslår å bevilge 159,3
mill. kroner for å innføre 12 måneders studiestøtte for studenter
med barn fra og med 2019.
Konverteringsordningen
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår en endring i ordningen med omgjøring av lån til stipend
for dem som tar høyere utdanning. Studenter som tar fagskoleutdanning,
folkehøyskoleutdanning og videregående opplæring for voksne, er
ikke omfattet av endringen. Komiteen viser til at studenter
som får støtte til høyere utdanning, kan få omgjort opptil 40 pst.
av basisstøtten til stipend, men at en del av omgjøringen vil forutsette
at studenten oppnår en grad. Forslaget innebærer at opptil 25 pst.
av støtten kan omgjøres til stipend med grunnlag i oppnådde studiepoeng,
mens opptil 15 pst. kan omgjøres med grunnlag i oppnådd grad.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at bare seks
av ti studenter i Norge fullfører en grad, mens gjennomsnittet i
OECD-landene er åtte av ti. Disse medlemmer mener det
er viktig å stimulere studentene til å fullføre utdanningen de har
påbegynt, ved at en større del av lånet omgjøres til stipend når
graden er oppnådd, slik regjeringen har foreslått. Disse medlemmer viser til
at den nye ordningen gjelder støtte som blir gitt fra og med 2019/2020
eller senere.
Disse medlemmer vil understreke
at den foreslåtte omleggingen ikke vil medføre svekkelse i eksisterende
velferdsordninger som støtte til eller ettergivelse av lån for dem
som rammes av sykdom eller tilsvarende, og må avbryte eller utsette
studiene.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens foreslåtte endringer i konverteringsordningen ikke
er knyttet til fullføring på normert tid, men til hvorvidt studenten
fullfører påbegynt grad eller ikke. Det innebærer at alle studenter
som har behov for et tilrettelagt studieløp, eller av ulike årsaker
har behov for lengre tid for å gjennomføre studiene sine, ikke vil
berøres av den foreslåtte endringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti reagerer
på at et så omfattende forslag er foreslått uten en tilstrekkelig
forutgående utredning. Omtalen i proposisjonen er, etter disse medlemmers oppfatning,
mangelfull. Verken forslagets konsekvenser for enkeltgrupper, overordnede
målsettinger for livslang læring eller arbeidslivets behov for kompetanse
er tilfredsstillende utredet. I tillegg reagerer disse medlemmer på at verken
studentorganisasjonene eller andre berørte organisasjoner er involvert
i prosessen. Disse
medlemmer stiller også spørsmål ved selve provenyberegningen,
slik den er presentert i proposisjonen.
På denne bakgrunn
mener disse medlemmer at
behandlingen av forslaget bør utsettes, og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett med et eventuelt forslag til omlegging av reglene
for konverteringen fra lån til stipend. En forutgående utredning må
belyse konsekvensene for enkeltgrupper av studenter og ivareta utdanningspolitiske
målsettinger, blant annet kompetansereformen, samt involvere berørte
interesseorganisasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til partienes
alternative budsjetter, der regjeringens forslag til konverteringsordning
for studielån tilbakeføres i sin helhet med 256 mill. kroner. Disse medlemmer støtter
ikke regjeringens foreslåtte innstramming i konverteringsordningen.
Den vil straffe studenter som enten ikke fullfører en grad eller
bytter retning underveis i studiene, og det vil være et disinsentiv
for å få til mer etter- og videreutdanning. Det er også tvilsomt
om det vil øke gjennomføringen i høyere utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil isteden satse mer på etter- og videreutdanning
og prioritere bedre studiekvalitet og tettere oppfølging og viser
til forslagene i Arbeiderpartiets alternative budsjett for å få
dette til.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til regjeringens forslag til regelendring
når det gjelder omgjøring av lån til stipend. Disse medlemmer er sterkt
kritiske til dette forslaget og viser i den forbindelse til Senterpartiets
generelle merknad under 2.3.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at prinsippet om gratis utdanning er en bærebjelke for norsk demokrati
og den norske velferdsstaten. Et samfunn bygget på åpenhet, tilgjengelighet
og kunnskap er noe vi alle tjener på. Høyere utdanning skal derfor
være tilgjengelig for alle. Det er derfor viktig å hegne om gratisprinsippet
og gode universelle støtteordninger. Disse medlemmer vil vise
til at regjeringens forslag om å endre studiestøtteordningen rokker ved
dette, ved blant annet å innføre insentiver for å fullføre graden
på normert tid. Det er sammensatte årsaker til at studenter ikke
fullfører utdanningen på normert tid. Studenter med barn, fysiske
eller psykiske helseutfordringer, økonomiske bekymringer m.m. er
eksempler på studenter som kan ha svakere studieprogresjon enn andre. Disse medlemmer vil
derfor advare mot endringer som favoriserer den friske, veltilpassede
fulltidsstudenten på bekostning av gode universelle støtteordninger,
og som svekker studentenes generelle rettigheter.
Disse medlemmer er sterkt
imot regjeringenes forslag til endringer av studiestipendordningen
og viser til at forslaget er møtt med kraftfulle protester fra åtte
av Norges største organisasjoner for elever og studenter blant annet
gjennom oppropet «Vi er ikke perfekte». Organisasjonene representerer
tilsammen over 400 000 elever og studenter. Disse medlemmer støtter studentene
og mener som dem at forslaget legger alt ansvar for frafall over
på studentene fremfor å ta tak i utfordringene som bidrar til at
studenter ikke fullfører. Disse medlemmer er
bekymret for alle studenter som møter barrierer mot å fullføre sin
grad, som sykdom, manglende tilrettelegging i studietiden, dårlig
rådgivning eller andre forståelige grunner. Disse vil nå straffes
med høyere gjeld. Mindre fleksibilitet vil også kunne føre til at
flere vegrer seg for å begynne på høyere utdanning eller ta etter-
og videreutdanning.
Disse medlemmer vil ikke
akseptere premisset om at omvalg er udelt negativt. Ungdom kan ikke
alltid vite hva de har lyst til « å bli» når de er ferdige med videregående.
Studievalget vil for noen ikke være det de trodde det skulle være,
eller de erfarer at de ikke hadde interessen eller forutsetningene
som et yrke krever. På denne måten kan omvalg bidra til høyere kvalitet.
Disse medlemmer deler derimot
regjeringens ambisjon om å få bukt med uønsket frafall. Da er det
etter disse medlemmers syn
viktig å legge til rette for gode finansieringsordninger og likeverdige
rammevilkår, slik at studenter som ønsker det, har råd til å studere på
heltid. Disse
medlemmer mener derfor det er oppsiktsvekkende at regjeringen
totalt har svekket ordninger for studentene med nesten én milliard
kroner. Da et samlet Storting vedtok å innføre 11 måneders studiestøtte,
var det selvsagt for å styrke studentenes økonomiske situasjon,
ikke svekke den. Regnestykket som regjeringen selv har foretatt,
viser at det er studentene selv som har bekostet innfasingen av
11 måneders studiestøtte, og i tillegg går regjeringen i pluss på
studentens bekostning. Disse medlemmer mener dette
er alvorlig, og at det står i sterk motstrid til det regjeringen selv
skryter av – og deres målsetting om at flere skal gjennomføre studiene
på normert tid. Konsekvensene av den borgerlige regjeringens politikk
er at studentene må jobbe mer og studere mindre for å få endene
til å møtes.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil derfor vise til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det legges inn 254,6 mill.
kroner for å reversere regjeringens innsparing knyttet til endringer
av stipendordningen. Videre foreslås det å bevilge om lag 135 mill.
kroner for å øke studiestøtten til 1,3 G av folketrygden, som et
første steg på veien til en studiestøtte på minimum 1,5 G.
Stipend i videregående opplæring
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det
ikke er samsvar mellom stipendsatsene for innkjøp av nødvendig utstyr
til bruk i opplæringen og de reelle utgiftene som elevene har til utstyr
i enkelte utdanningsprogram.
For å sikre gratisprinsippet
i videregående opplæring og utjevne kostnadsforskjellene mellom
ulike utdanninger mener disse medlemmer det er nødvendig
å justere stipendsatsene i tråd med det reelle kostnadsnivået.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om en omfattende yrkesfagpakke på til sammen 300 mill.
kroner. Innenfor denne satsingen har Senterpartiet i finansinnstillingen
foreslått en økning av satsene for utstyrsstipend med til sammen
22,6 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås bevilgninger på 50 mill.
kroner til økt utstyrsstipend for elever i videregående skole.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen, både i de foregående budsjettbehandlingene i
forrige periode og i denne perioden, gradvis svekker stipendordningene
for elever i videregående opplæring. Spesielt har det gått ut over elever
og lærlinger innen yrkesfaglige utdanningsprogram som må bo på hybel
for å fullføre sitt utdanningsløp. Disse medlemmer mener dette
er nok et distriktsfiendtlig grep, og reagerer på at regjeringen
på denne måten påfører denne elevgruppen en kostnadsulempe sammenlignet
med hjemmeboende elever. Disse medlemmer er bekymret
for hvordan dette påvirker elevenes motivasjon og mulighet til å
gjennomføre videregående opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
med forslag om en omfattende yrkesfagpakke på til sammen 300 mill.
kroner. Innenfor denne satsingen har Senterpartiet i finansinnstillingen
foreslått å øke bostipendet med 2 000 kroner per elev fra høsten
2019 med til sammen 23,4 mill. kroner ut over regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett komme tilbake til Stortinget
med en gjennomgang av konsekvensene av endringene i stipend- og
låneordninger for elever i videregående opplæring fra og med 2014
og en vurdering av om de samlede stipend- og låneordningene ivaretar
gratisprisnippet og lik rett til utdanning for alle elever.»