Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2019, kapitler under Finansdepartementet (rammeområde 14)

Til Stortinget

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Meld. St. 1 (2018–2019) Nasjonalbudsjettet 2019 og Prop. 1 S (2018–2019) Statsbudsjettet, som ble lagt frem 8. oktober 2018.

Rammeområde 14 omfatter bevilgninger til Stortingets eksterne organer: Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) og Riksrevisjonen.

2. Regjeringens budsjettforslag

Nedenfor følger en oversikt over regjeringens bevilgningsforslag under rammeområde 14 slik det fremgår av Prop. 1 S (2018–2019), fordelt på kapitler og poster:

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 14

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S 2018–2019

Utgifter

Stortinget og underliggende institusjoner

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

1

Driftsutgifter

88 900 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

22 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

29 000 000

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

537 700 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

26 200 000

Sum utgifter rammeområde 14

704 000 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 000 000

2

Refusjon utland

300 000

Sum inntekter rammeområde 14

2 300 000

Netto rammeområde 14

701 700 000

3. Stortingets vedtak om rammeområde 14

Regjeringspartiene Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre inngikk forlik med Kristelig Folkeparti 20. november 2018 om statsbudsjettet for 2019. Komiteen viser til behandlingen av Innst. 2 S (2018–2019) 3. desember 2018, der netto rammebeløp for hvert enkelt rammeområde ble vedtatt, samt til de respektive merknader i denne innstillingen.

Ved vedtak i Stortinget 3. desember 2018 er nettosum for rammeområde 14 fastsatt til 701 700 000 kroner. De fremsatte bevilgningsforslagene i denne innstillingen bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd. Til de kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte budsjettforslag.

4. Stortingets underliggende institusjoner

4.1 Kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til drift av Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen. Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det i den offentlige forvaltningen ikke blir begått urett eller feil mot den enkelte borger.

Regjeringen foreslår at det bevilges 88,9 mill. kroner for 2019.

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen, for 2019.

Komiteen viser til at Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det ikke blir begått feil eller urett mot den enkelte borger av den offentlige forvaltningen. Årlig behandler Sivilombudsmannen ca. 3 000 klager. I tillegg har Sivilombudsmannen funksjon som nasjonal forebyggende mekanisme mot tortur og umenneskelig behandling. Komiteen vil understreke Sivilombudsmannens svært viktige funksjon for den enkelte borger og samfunnet som helhet.

Komiteen vil påpeke viktigheten av at saksbehandlingstiden blir redusert, og slutter seg til forslaget.

4.2 Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til midler til drift av EOS-utvalget, som er gitt i oppgave å føre løpende kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene (EOS-tjenestene).

Regjeringen foreslår at det bevilges 22,2 mill. kroner for 2019.

Komiteens merknader

Komiteen vil understreke at EOS-utvalget gjør et svært viktig arbeid gjennom inspeksjoner, behandling av klagesaker og behandling av saker som tas opp av eget initiativ.

Komiteen har ingen ytterligere kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn forslag om en reduksjon i bevilgningen til EOS-utvalget (Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste) på 4,4 mill. kroner.

Post 45 Større utstyrskjøp og vedlikehold

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til finansiering av flytting til nye lokaler på Bryn. Regjeringen foreslår at det bevilges 29 mill. kroner for 2019.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

4.3 Kap. 51 Riksrevisjonen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder midler til drift av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt, og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte og i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.

Regjeringen foreslår at det bevilges 537,7 mill. kroner for 2019.

Komiteens merknader

Komiteen vil understreke at Riksrevisjonen gjør et svært viktig arbeid gjennom revisjon, kontroll og rettledning og bidrar til at statens inntekter blir innbetalt som forventet, og at statens midler og verdier blir forvaltet på en forsvarlig måte.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn et forslag om en reduksjon i bevilgningen til Riksrevisjonen på 53,7 mill. kroner.

Post 75 Internasjonale organisasjoner og nettverk

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder driften av INTOSAI Development Initiative (IDI). Et mål med IDI er å styrke offentlig revisjon i utviklingsland og gjennom dette bidra til godt styresett, utvikling og kamp mot fattigdom. IDI er organisert som en stiftelse med et styre og et sekretariat. Styret i stiftelsen blir ledet av riksrevisor. Regjeringen foreslår at det bevilges 26,2 mill. kroner for 2019.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

5. Oppfølging av anmodningsvedtak

Sammendrag

Det vises til kap. 1.8 i Prop. 1 S (2018–2019) Justis- og beredskapsdepartementet.

Vedtak nr. 515, 6. juni 2013

«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag for å styrke Sivilombudsmannens rolle overfor forvaltningen ved å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som hjelpeintervenient ved søksmål.»

Dokumentene som ligger til grunn for vedtaket, er Dokument 8:122 S (2012–2013) og Innst. 379 S (2012–2013).

Anmodningsvedtaket er til behandling. Justis- og beredskapsdepartementet tar sikte på å sende på høring forslag til lovendringer for å følge opp vedtaket i løpet av inneværende stortingssesjon.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering og avventer at vedtaket følges opp før det kan kvitteres ut.

Vedtak nr. 879, 13. juni 2017

«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig komme med forslag til en endring i offentleglova § 5 tilsvarende § 16 fjerde ledd i forslag til EOS-kontrolloven.»

Dokumentet som ligger til grunn for vedtaket, er Innst. 431 L (2016–2017) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om endringer i EOS-kontrolloven. Justis- og beredskapsdepartementet sendte 4. juli 2018 på høring et utkast til endringer i offentleglova. Et av forslagene der er en slik endring i offentleglova § 5 som Stortinget har bedt om. Departementet tar sikte på å fremme en proposisjon om dette for Stortinget høsten 2018.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering og avventer at proposisjonen fremmes før vedtaket kan kvitteres ut.

6. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
Rammeområde 14
(Konstitusjonelle institusjoner)
I

På statsbudsjettet for 2019 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

1

Driftsutgifter

88 900 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

22 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

29 000 000

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

537 700 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

26 200 000

Totale utgifter

704 000 000

Inntekter

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 000 000

2

Refusjon utland

300 000

Totale inntekter

2 300 000

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 11. desember 2018

Dag Terje Andersen

leder og ordf. for kap. 51

Torgeir Knag Fylkesnes

Ulf Leirstein

ordf. for kap. 43

ordf. for kap. 44