2.1 Sammendrag
Naturalytingar er
andre ytingar enn pengar som ein får i arbeidsforhold, og som gjev
ein privatøkonomisk fordel. Slike ytingar skal som hovudregel skattleggjast som
vanleg løn. Dette gjeld utan omsyn til om ytingane kjem direkte
frå arbeidsgjevar eller gjennom tredjepartar.
Næringslivet og
skattestyresmaktene er samde om at reglane som gjeld i dag, skaper
uvisse og ikkje er gode nok.
Uklåre reglar gjer
det krevjande å etterleve og handheve regelverket, både for arbeidsgjevarane,
dei tilsette og skattestyresmaktene. Gjeldande reglar må difor klårgjerast.
Skattedirektoratet
har hatt framlegg til forbetringar av regelverket for skattlegging
av naturalytingar på høyring. Framlegga og omtalte forskriftsendringar
i denne proposisjonen følgjer opp høyringa. Framlegga inneber ei
avveging mellom omsynet til eit regelverk som er enkelt å etterleve,
og omsynet til å skattleggje godtgjering for arbeid. Arbeidsgjevar
vil alltid kunne velje å betale ut løna i form av pengar til konto,
noko som i alle høve vil vere det enklaste.
I ein del tilfelle
får tilsette økonomiske ytingar i arbeidsforholdet frå andre enn
arbeidsgjevaren, såkalla tredjepartar. Etter gjeldande reglar er
skatteplikta for slike ytingar klår. Skatteplikta omfattar økonomiske fordelar
som skattytar får på grunn av arbeidsforholdet uavhengig av kven
som gjev fordelen. Det gjeld til dømes gåver, private reiser, rabattar
m.m. som tilsette får i arbeidsforholdet, anten det er frå arbeidsgjevars
forretningspartnarar, samarbeidspartnarar eller andre. Nokre ytingar
frå tredjepartar er likevel skattefrie, til dømes etter skattefritaka
for visse gåver og rimelege representasjonsytingar i samband med
kundepleie.
Det er normalt arbeidsgjevar
som har plikt til å gje lønsopplysningar, gjere forskotstrekk og
betale arbeidsgjevaravgift av skattepliktige ytingar som tilsette
får i arbeidsforholdet. Ordlyden i føresegnene som regulerer pliktene,
har i nokre høve gjort det uklårt om det er arbeidsgjevaren eller
tredjeparten som har ansvaret for å gje lønsopplysningar, gjere
forskotstrekk og betale arbeidsgjevaravgift av slike fordelar. Fleire
arbeidsgjevarar og tredjepartar er ikkje merksame på at desse ytingane er
skattepliktige, og dermed heller ikkje merksame på at dei skal rapporterast
til skattestyresmaktene. Sivilombodsmannen har i ei konkret sak
oppmoda lovgjevar om å avklåre det prinsipielle spørsmålet om kven
som er rapporteringspliktig m.m.
Regjeringa gjer
no framlegg om å klårgjere at ansvaret for rapportering m.m. av
slike ytingar ligg hos arbeidsgjevar. På bakgrunn av innspel frå
høyringsinstansane legg departementet til grunn ei klårare avgrensing
av skatteplikta for rabattar som tilsette får gjennom tredjepartar,
slik at det vert enklare for arbeidsgjevar å vite når det ligg føre
skattepliktige rabattordningar. Denne avgrensinga inneber at det
vil vere skatteplikt for rabattar som dei tilsette får gjennom arbeidsgjevar
sine forretningspartnarar. Forretningspartnarar vil omfatte arbeidsgjevars
kundar og leverandørar, i tillegg til andre tredjepartar som arbeidsgjevar
inngår avtale om kjøp eller sal av varer eller tenester med. Det
vil vidare vere skatteplikt der dei tilsette får rabattar frå andre
tredjepartar, dersom arbeidsgjevar gjev noko tilbake til tredjeparten
for at dei tilsette skal få rabatten.
Framlegget om klårare
reglar på dette området vil òg gjere det enklare for den tilsette
å følgje reglane, då dei ikkje lenger sjølve må verdsetje og melde
frå i skattemeldinga om skattepliktige naturalytingar dei får frå tredjepartar,
og som ikkje er rapporterte av arbeidsgjevar eller tredjeparten.
Regjeringa vil òg
gjere greie for ein del forskriftsendringar. Dette gjeld
for det fyrste klårgjering av reglane om verdsetjing. Naturalytingar
skal i større grad verdsetjast til den prisen som er allment tilgjengeleg
i sluttbrukarmarknaden (omsetjingsverdien). Dette vert gjort ved
å oppheve særreglane om at varer, tenester og driftsmiddel m.m.
i arbeidsgjevars bedrift, og varer og tenester som er kjøpte inn
spesielt for dei tilsette, vert verdsette til ein lågare pris.
Regjeringa vil vidare
betre gjeldande skattefritak for personalrabattar. Gjeldande fritak
byggjer på skjønnsmessige vilkår. Dette gjer det vanskeleg både
for arbeidsgjevarar, dei tilsette og skattestyresmaktene å vite kvar
grensa for skattefritaket går. Det vert difor innført klårare grenser
for skattefritaket. Personalrabattar skal verdsetjast med utgangspunkt
i omsetjingsverdien i sluttbrukarmarknaden. Rabattar skal ikkje
overstige 50 pst. av marknadsprisen på den enkelte vara eller tenesta.
Samstundes vert det innført ei øvre beløpsgrense for den samla verdien
av rabattar som tilsette kan ta imot skattefritt gjennom året hos
éin arbeidsgjevar. Som etter gjeldande rett vil det framleis krevjast
at arbeidsgjevar må omsetje vara eller tenesta i si verksemd. Skattefritaket
vil omfatte ordningar med rabatt hos arbeidsgjevar sine kundar og
leverandørar, dersom arbeidsgjevar omset vara/tenesta i verksemda
si.
Regjeringa vil òg
modernisere og forenkle regelverket for visse naturalytingar. For
gåver vert mellom anna beløpsgrenser og krav til tenestetid justerte.
Vidare vert skattefritaket for overtidsmat forenkla. Tilsette som
arbeider minst 10 timar samanhengande på grunn av overtid, kan få
dekt eit måltid skattefritt. Regjeringa vil òg forenkle reglane
for fri avis, slik at alle tilsette som har eit «tenestleg behov»
for avis eller andre nyheitstenester på grunn av arbeidet sitt,
kan få dette dekt skattefritt av arbeidsgjevar. Regjeringa vil i
tillegg oppheve skattefritaket for matkupongar. Dette fritaket må
reknast som utdatert.
Skattefritaket for
arbeidsgjevar si dekning av utgifter til barnehage var ikkje ein
del av høyringa, men regjeringa vil fjerne skattefritaket for denne
naturalytinga. Det er i dag mogleg å skaffe barnehageplass til tilnærma alle
barn, slik at det ikkje lenger er behov for eit særleg skattefritak
når arbeidsgjevar bidreg til å betale slik plass heilt eller delvis.
Dei administrative
verknadene av endringane som er nemnde ovanfor, vil truleg samla
sett vere moderate. Det er ikkje gjort framlegg om nye plikter for
ytingar som tilsette tek imot i arbeidsforholdet gjennom andre enn
arbeidsgjevar. Tvert om er det gjort framlegg om å gjere skatteplikta
noko lempelegare, og reglar som i dag vert opplevde som uklåre,
vert klårare. Det vert òg teke bort fleire særreglar som i dag gjer
det meir krevjande for arbeidsgjevarane å etterleve reglane. Dette
tek bort mykje uvisse og gjer det enklare for partane i næringslivet
å avgjere kven som har ansvar for kva, og kor langt skattefritaka
rekk. Samstundes vil arbeidsgjevarar som har omfattande rabattordningar
og ei opning for at dei tilsette kan få ytingar frå tredjepartar,
kunne ha behov for noko førebuing før 2019. Dette gjeld særleg dei
som ikkje i dag har løysingar som tryggjer at arbeidsgjevaren har
oversikt over kva ytingar dei tilsette får gjennom året og kva verdi
dei har. Ettersom reglane er noko mangelfullt etterlevde i dag,
vil det vere naudsynt å bruke noko meir ressursar til handtering
av slike ytingar i framtida, dersom dei vert førte vidare i same
omfang som no.
Reglane skal gjelde
frå 2019, men vert fremja allereie no, slik at partane får høve
til å førebu naudsynte endringar i rutinar og system. Regjeringa
kjem i statsbudsjettet for 2019 attende til fastsetjing av beløpsgrensa
for skattefrie personalrabattar og satsen for skattefri overtidsmat.
Endringane på området skal i sum verke om lag provenynøytralt.
Avklåringa av kven
som har plikt til å rapportere m.m. når tilsette får ytingar i arbeidsforholdet
gjennom tredjepartar, skal skje ved lovendring. Dei andre endringane
i reglane om naturalytingar kjem i forskrift.
Departementet viser
til framlegg til endringar i skattebetalingsloven § 5-4 fyrste ledd
og skatteforvaltningsloven § 7-2 andre ledd. Endringane skal ta
til å gjelde 1. januar 2019, med verknad for rapportering for inntektsåret
2019. Endringane vil få verknad for rapporteringa i a-ordninga for
ytingar som vert gjevne etter 1. januar 2019.