Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag
92 S (2017–2018) om inntil videre ikke å benytte Dublin-avtalen
for å returnere asylsøkere til Hellas. Komiteen viser til at forslagsstillerne,
på grunn av den økonomiske situasjonen og det store antallet flyktninger
og ubehandlede asylsøknader i Hellas, vil be regjeringen fortsatt
gjøre unntak fra Dublin-avtalen overfor Hellas, slik at ingen søkere
blir returnert dit. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne vil be regjeringen trekke tilbake
GI-07/2017 Instruks om tolking av utlendingsloven § 32 – overføring
av asylsøkere til Hellas i henhold til Dublin III-forordningen. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne vil be regjeringen tilby asylbehandling
for de asylsøkerne som er planlagt returnert til Hellas.
Komiteen viser til statsrådens
brev til kommunal- og forvaltningskomiteen 15. januar 2018, der
statsråden viser til at utlendingsmyndighetene har benyttet den
såkalte suverenitetsklausulen og realitetsbehandlet asylsøknader
der Hellas har vært et ansvarlig land i henhold til Dublin-regelverket,
jf. Justis- og beredskapsdepartementets instruks GI-21/2010. Bakgrunnen
for stans i overføringene til Hellas var en dom i Den europeiske
menneskerettsdomstolen (EMD) som bl.a. konkluderte med at overføringer
til Hellas var i strid med artikkel 3 i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK).
Bakgrunnen for stansen i overføringer til Hellas var kritikkverdige
forhold i det greske asylsystemet.
Komiteen konstaterer at Hellas
har mottatt betydelige midler til oppbyggingen av sitt asylsystem,
og at Hellas i perioden 2014–2020 vil motta 475 mill. euro i støtte
fra Asylum, Migration and Intergration Fund og Internal Security
Fund. Komiteen viser
til at Norge også har bidratt med støtte blant annet gjennom EØS-midlene. Komiteen merker
seg at forholdene i Hellas har endret seg til det bedre. Asylbyrået
EASO og Europakommisjonen har fulgt utviklingen tett og utgitt flere rapporter
om forholdene i Hellas. Komiteen merker seg
at i den siste rapporten av 8. desember 2016 uttaler Europakommisjonen
at Hellas har fått på plass de nødvendige institusjonelle og juridiske
strukturer for et velfungerende asylsystem.
Komiteen viser til at Utlendingsdirektoratet (UDI)
i mars 2017, på anbefaling fra Europakommisjonen, tok initiativ
til å endre praksis ved å gjenoppta overføringer til Hellas i tråd
med Dublin-forordningen. Justis- og beredskapsdepartementet sluttet
seg i hovedsak til UDIs vurdering, men det fremgår av departementets
instruks GI-07/2017 at UDI må holde seg løpende orientert om utviklingen
i Hellas og gjøre individuelle vurderinger av om retur i det konkrete
tilfelle vil være i strid med internasjonale forpliktelser som EMK
artikkel 3.
Komiteen merker seg at det
per 6. januar 2018 er sendt 45 anmodninger om overføringer til Hellas,
om lag 30 er avslått. Tall fra greske myndigheter per 19. desember
2017 viser at av om lag 1 850 anmodninger fra andre europeiske land
er 60 akseptert.
Komiteen mener at utgangspunktet
om fri bevegelse innad i Schengen-land medfører behov for en regulert
ansvarsfordeling mellom de europeiske stater på dette feltet, og
at Dublin-regelverket er en viktig del av samarbeidet på migrasjonsfeltet
i Europa. Komiteen merker
seg også at Norge skulle ta imot 1 500 asylsøkere som et frivillig
bidrag til EUs relokaliseringsmekanisme. Til sammen har 1 509 kommet
til Norge, og av disse kom 693 fra Hellas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at de store utfordringene
som Hellas står overfor, må anerkjennes, men at det vil være uheldig
å etablere en norsk praksis som avviker fra den som er etablert
i andre land som deltar i Dublin-forordningen. Det bør derfor ikke
etableres egne ordninger for retur til Hellas fra norsk side.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil understreke behovet for støtte til Hellas
gjennom en styrking av det humanitære arbeidet for flyktningene
og ved å motta flere kvoteflyktninger fra landet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at situasjonen for asylsøkere i Hellas fremdeles er kritisk.
Hellas opplevde i realiteten en fullstendig kollaps i asylsystemet
under flyktningsituasjonen i 2015, noe som også skyldtes den økonomiske
krisen landet hadde vært i.
Disse medlemmer viser til at
Flyktninghjelpen viser til at den greske regjeringen anslår at mer
enn 62 000 mennesker på flukt fra konflikt, krise og fattigdom er
strandet i Hellas. 48 000 befinner seg på fastlandet og 14 400 på
øyene. Omtrent 2 100 er enslige barn. Mange lever under kummerlige
forhold, noen i overfylte og farlige teltleirer. Mangel på lønnet
arbeid og tilbud om utdanning er fremdeles en stor utfordring. UNHCR har
i sin rapport fra februar 2017 uttalte, at det må være et mål å
gå fra dagens nødsituasjon til et adekvat asylsystem.
Disse medlemmer viser til at
det fremdeles er asylsøkere i Hellas som skal relokaliseres til
andre land i tråd med den europeiske relokaliseringsmekanismen. Denne
mekanismen ble etablert for nettopp å avlaste de søreuropeiske landene,
og Norge har oppfylt sin andel, noe som bare skulle mangle. Å bruke
ressurser på å returnere personer til Hellas, som nettopp har hatt
et akutt behov for å bli avlastet, er usolidarisk og unødvendig.
Det er ikke med på å legge et grunnlag for en internasjonal fordelingsmekanisme
av flyktninger og asylsøkere, slik disse medlemmer tidligere har
tatt til orde for at Norge må være i front på.
Disse medlemmer viser til at
mange nå diskuterer hvorvidt flyktningkonvensjonen og asylsystemet er
bærekraftig, og det er tatt til orde for å avskaffe asylsystemet.
Danmark har for eksempel foreslått ulike tiltak. Disse medlemmer vil vise til
at mekanismer, slik som en fordelingsmekanisme, kan sørge for at
asylsystemet blir relevant og bærekraftig. Det bør derfor arbeides
med å få på plass flere slike løsninger, slik at systemet avlastes.
Dersom europeiske land begynner å avvikle asylsystemet, vil det
ikke føre til færre flyktninger. Det kan derimot føre til at mennesker
blir fanget i krigssoner fordi heller ikke nabolandene vil ta imot asylsøkere
og flyktninger. Disse
medlemmer mener derfor at det er avgjørende å se på sterkere
fordelingsmekanismer i stedet for å i realiteten «låse døra og kaste nøkkelen».
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en ny avtale om fordeling av asylsøkere
ankommet Hellas og Italia.»
Disse medlemmer vil
også stille spørsmål ved ressursbruken for å få returnert disse
asylsøkerne til Hellas i stedet for å behandle asylsøknaden i Norge.
I Norge er det overkapasitet på mottak, og det ligger til rette
for å kunne bli integrert og på sikt bidra til samfunnet.
Disse medlemmer peker på at
ved returer til Hellas må norske myndigheter bekrefte at det ikke
er en fare for at asylsøkerne blir returnert til Tyrkia i tråd med EU-Tyrkia-avtalen,
men gitt tilgang til asylprosedyre i Hellas. Det er en reell fare
for kjede-refoulement og brudd på Norges internasjonale forpliktelser.
Disse medlemmer vil derfor
at Norge ikke skal bidra til et økt press i Hellas ved å returnere
asylsøkere i tråd med Dublin-avtalen. Avtalen pålegger ikke Norge
å bruke Dublin-avtalen, selv om det ikke er i strid med menneskerettighetene
å gjøre det.
Disse medlemmer vil derfor
på dette grunnlag fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, på grunn av den økonomiske situasjonen og det store
antallet flyktninger og ubehandlede asylsøknader i Hellas, fortsatt
gjøre unntak fra Dublin-avtalen overfor Hellas, slik at ingen søkere
blir returnert dit.»
«Stortinget
ber regjeringen tilby asylbehandling av de asylsøkere som er planlagt
returnert til Hellas.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trekke tilbake GI-07/2017 Instruks om tolking av
utlendingsloven § 32 – overføring av asylsøkere til Hellas i henhold
til Dublin III-forordningen.»