3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Eigil Knutsen, Anne Helene Sandum og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Hanne Dyveke Søttar og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre Terje Breivik,
viser til Representantforslag 148 S (2017–2018) om opptrappingsplan
for arbeidslivskriminalitetssentrene og Representantforslag 160
S (2017–2018) om 10 konkrete tiltak for å gjøre kampen mot arbeidslivskriminalitet
enklere og mer effektiv, samt statsrådens svarbrev av 4. april 2018
og 10. april 2018 til komiteen.
Komiteen viser til at arbeidslivet
skal være både trygt, fleksibelt og familievennlig for arbeidstakerne,
og mener useriøse aktører og arbeidslivskriminalitet undergraver
norsk næringsliv og norske arbeidsplasser. De som driver systematisk
i strid med lover og regler, ødelegger for hele arbeidslivet. Konsekvensene
er alvorlige for de enkelte arbeidstakere som berøres, for virksomhetene
og bransjene og for samfunnet som helhet. Komiteen fremhever at dersom
vi skal ha et godt og seriøst arbeidsliv i Norge, må arbeidslivets
spilleregler følges og arbeidslivskriminalitet forhindres og bekjempes. Gjennom
samarbeid med partene i arbeidslivet må det derfor videreføres en
bred og felles innsats mot arbeidslivskriminalitet. Skal en lykkes,
er man avhengig av en bred mobilisering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
strategi mot arbeidslivskriminalitet, lagt frem av regjeringen Solberg
13. januar 2015 for å styrke innsatsen mot arbeidslivskriminalitet.
Intensjonen med strategien er å bekjempe arbeidslivskriminalitet
og fremme seriøse og gode arbeidsforhold gjennom et bredt samarbeid
mellom offentlige myndigheter og arbeidslivets parter om forebygging,
kunnskapsdeling og håndheving. Samarbeid med partene i arbeidslivet,
kontroll og oppfølging, innkjøp, kunnskap, informasjon, internasjonalt
samarbeid og sikrere identitet og identitetsforvaltning er viktige
elementer i strategien mot arbeidslivskriminalitet.
Flertallet viser til at kampen
mot arbeidslivskriminalitet har blitt trappet opp de siste fire
årene. Det har blitt opprettet syv sentre mot arbeidslivskriminalitet,
noe som allerede gir gode resultater. Flertallet viser til at det
i 2017 ble kontrollert 3 400 virksomheter. Etatene anslår selv at
56 aktører ble satt ut av stand til å fortsette sin virksomhet,
og at 425 aktører fikk sin kapasitet redusert som følge av dette. Flertallet viser
til at i løpet av perioden har Arbeidstilsynet både blitt styrket med
flere ressurser, men også blitt gitt muligheten til å bøtelegge
bedrifter som ikke sørger for at arbeidstakerne har HMS-kort, øke
antall uanmeldte kontroller og fått flere samordnede tilsyn mellom
Arbeidstilsynet, politiet, Skatteetaten, Nav og andre relevante
myndigheter. Flertallet viser
også til at det er opprettet flere servicesentre for å sikre at
utenlandske arbeidstakere får god informasjon om sine rettigheter
og plikter.
Flertallet viser til at et
særlig viktig tiltak i strategien mot arbeidslivskriminalitet er
etableringen av et særskilt samarbeid mellom politiet, Skatteetaten,
Arbeids- og velferdsetaten og Arbeidstilsynet. Disse etatene utarbeider
felles handlingsplaner for innsatsen mot arbeidslivskriminalitet
og har et bredt samarbeid på alle nivåer. En grunnleggende motivasjon
for dette samarbeidet er at de enkelte etaters ressurser og sanksjonsmuligheter
skal ses i sammenheng, slik at disse utnyttes på best mulig måte
totalt sett. Dette gir en mer effektiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet.
Denne type samarbeid bør styrkes og gjøres mer systematisk. Bedre deling
av informasjon er nødvendig for å sikre effektiv oppfølging fra
offentlige myndigheter. Det er videre viktig at anmeldelser følges
opp og at alvorlige saker kommer for domstolene så raskt som mulig.
Bedre kunnskap vil gjøre det mulig å målrette kontrollvirksomheten.
Flertallet viser til at etatene
i fellesskap har utarbeidet en styringsmodell for arbeidslivskriminalitetssentrene,
som legges til grunn for de respektive etatenes ressursinnsats.
Det arbeides nå med å utvikle felles mål- og styringsparametre som
skal inngå i den enkelte etats mål- og resultatstyring. Arbeidstilsynet,
Arbeids- og velferdsetaten, politiet og Skatteetaten har utarbeidet
en felles handlingsplan for innsatsen mot arbeidslivskriminalitet.
En rekke andre offentlige myndigheter deltar i tillegg i det operative
samarbeidet, blant annet Tolletaten og de kommunale skatteoppkreverne.
Statens vegvesen har opprettet en egen enhet mot arbeidslivskriminalitet.
Komiteen viser
til at det er nødvendig med et bredt og vedvarende samarbeid i arbeidslivet
for å bekjempe kriminalitet og useriøse arbeidsforhold. Arbeidslivskriminalitet
er et tema mellom partene i arbeidslivet gjennom Kontaktutvalget,
som møttes sist i februar 2018. Komiteen viser videre til
at treparts-bransjeprogrammer er en viktig samarbeidsplattform for
myndighetene og partene i de bransjene hvor utfordringene er størst.
Holdningsskapende arbeid er viktig for å mobilisere samfunnet til
medeierskap i kampen mot kriminalitet og useriøse arbeidsforhold. Komiteen viser
til at etatene som samarbeider om innsatsen mot arbeidslivskriminalitet,
legger stor vekt på dialog med partene i arbeidslivet, lokale fagforeninger
og næringsforeninger. Det er innført en ordning med egne næringslivskontakter
i alle politidistrikter, som skal bidra til å forebygge arbeidslivskriminalitet
og kriminalitet rettet mot næringslivet og ha kontakt med blant annet
næringslivets parter. Tiltak for å forebygge arbeidslivskriminalitet
er en viktig del av innsatsen. Gjennom samarbeid mot svart økonomi
arbeider Skatteetaten og partene i arbeidslivet holdningsskapende
og forebyggende. Innsatsen retter seg mot forbrukere, næringsliv
og ungdom under utdanning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at kampen mot arbeidslivskriminalitet tas på stort alvor av politiet
og påtalemyndighetene. I tildelingsbrev til Politidirektoratet og
Riksadvokaten er det gitt tydelige signaler om at kampen mot arbeidslivskriminalitet skal
prioriteres. Innsatsen mot arbeidslivskriminalitet vil også styrkes
gjennom de øvrige endringene som gjøres knyttet til politireformen.
Av særlig betydning er etableringen av større fagmiljøer innen etterretning,
etterforskning og forebygging. Den nye organiseringen av politiet
skal både styre samarbeidet internt og mellom ulike etterforskningsmiljøer.
Flertallet viser til at bestillere
og leverandører har en nøkkelrolle i å hindre at kriminelle aktører
får innpass i arbeidslivet. Fra 1. januar 2017 ble regelverket for
offentlige anskaffelser strammet inn ved at det nå stilles strengere
krav til bestillere og leverandører. Innsatsen for at reglene, som
stiller krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
blir etterlevd, har også blitt styrket.
Komiteen viser
til at virksomhetenes og forbrukernes muligheter til å ta informerte
valg må styrkes. Det må bli lettere å finne frem til de seriøse
aktørene og vanskeligere for de useriøse aktørene å tilby sine tjenester. Komiteen viser
videre til servicesentre for utenlandske arbeidstakere og nettbasert
informasjon som et godt utgangspunkt for å informere utenlandske
arbeidstakere som søker arbeid i Norge. Arbeidslivskriminalitet
kan være grenseoverskridende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at regjeringen Solberg derfor har tatt initiativ til styrket samarbeid
på europeisk nivå mellom tilsynsmyndighetene i Norge og blant annet
land i Sentral- og Øst-Europa. Arbeidstilsynet har blant annet inngått
samarbeid med tilsvarende tilsyn i en rekke land, deriblant Litauen,
Estland, Romania, Bulgaria og Polen.
Komiteen viser
til at arbeidslivskriminaliteten er blitt mer omfattende, grovere
og mer sammensatt. Dette krever at man stadig jobber med økt koordinering
og styrket informasjonsflyt mellom offentlige etater for å bidra
til en mer samlet og koordinert bekjempelse av arbeidslivskriminalitet. Komiteen mener
at økt kunnskap kan bidra til mer informerte valg og kan ha en forebyggende
effekt. Et godt og effektivt tverretatlig samarbeid er helt avgjørende
for å lykkes i arbeidet mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at styrket informasjonsdeling mellom etatene er et sentralt tiltak
i strategien mot arbeidslivskriminalitet, og arbeidet følges nå
opp gjennom flere prosesser. Økokrim reviderte i 2017 en veileder
som er utarbeidet i samarbeid med berørte etater. Veilederen bidrar
til å gjøre medarbeidere i etatene mer oppmerksomme på hvilke muligheter
de har for å dele taushetsbelagte opplysninger seg imellom. Det
arbeides med forslag til endringer i særlovgivningen for de etater
som har slike bestemmelser. Arbeids- og sosialdepartementet tar
sikte på å få på plass endringer i Arbeids- og velferdsetatens regelverk
for å legge til rette for økt deling av informasjon fra Arbeids-
og velferdsetaten til de andre etatene som deltar i A-krimsamarbeidet.
Endringen vil gjøre det lettere for kontrolletatene å jobbe sammen
om å ta dem som skader det seriøse arbeidslivet. Finansdepartementet
har sendt på høring et forslag til lovhjemler som blant annet gir
Skatteetaten og Tolletaten større adgang til å dele informasjon
med de andre etatene. Flertallet viser
til at det i tillegg til dette er satt i gang et arbeid mellom berørte
departementer for å kartlegge eventuelle behov for ytterligere tiltak
for å sikre nødvendige muligheter for informasjonsdeling.
Flertallet viser videre til
at regjeringen Solberg våren 2015 la frem forslag om endringer i
arbeidsmiljøloven, allmenngjøringsloven og sosialtjenesteloven, jf.
Prop. 39 L (2014–2015) og Prop. 48 L (2014–2015). Da ble strafferammene
i deler av arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven hevet, i tillegg
til at det ble innført medvirkningsansvar for brudd på allmenngjøringsloven.
Flertallet viser
til at Nasjonalt tverretatlig analyse-og etteretningssenter har
utarbeidet en oversikt over alle samarbeidene kontrolletaters og
utlendingsforvaltningens sanksjonsmuligheter, herunder bruken og
potensialet. Med utgangspunkt i denne rapporten skal Riksadvokaten
i samarbeid med Økokrim og de respektive etatene se nærmere på hvordan
oppdraget med å avklare grensegangen og potensialet mellom forvaltningssporet
og straffesporet, mest hensiktsmessig kan utføres. For en mest mulig
effektiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet er det viktig at
både politiet og kontrolletatene bruker hele spekteret av virkemidler bedre
enn i dag. Dette vil blant annet bli fulgt opp i tilknytning til
oppfølgingen av den nevnte rapporten fra Nasjonalt tverretatlig
analyse- og etterretningssenter.
Flertallet viser til at Arbeids-
og sosialdepartementet har bedt Arbeidstilsynet om å utrede en endring av
arbeidsmiljøloven § 18-6, slik at manglende oppfølging av opplysningsplikten
kan håndheves med Arbeidstilsynets virkemidler. Arbeidstilsynet
skal nå drøfte saken med partene i arbeidslivet og tar sikte på
å gjennomføre en alminnelig høring av et slikt forslag i løpet av
våren. Denne høringen vil også omfatte til dels tilsvarende problemstillinger
etter allmenngjøringsloven.
Komiteen viser
til at det er viktig for legitimiteten til skattesystemet og tilliten
til Skatteetaten at bevisste skatteunndragelser avdekkes og anmeldes
– og ikke minst at den grove og alvorlige skattekriminaliteten straffeforfølges.
For en mest mulig effektiv bekjempelse av arbeidslivskriminalitet
er det derfor viktig at både politiet og kontrolletatene bruker
hele spekteret av virkemidler bedre enn i dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at utviklingen på arbeidslivsmarkedet har vært fulgt tett, og at
det kontinuerlig fremmes tiltak for å bekjempe useriøse aktører
og rydde opp i uklart lovverk eller utvikle nye reguleringer. Eksempelvis
blir det innført nye ID-kort for å hindre misbruk av ID-dokumenter,
og ved å fornye folkeregisteret er arbeidet med riktig registrering
av foretak og personer i offentlige registre styrket.
Flertallet viser til høringsnotat
fra Justis- og beredskapsdepartementet av 22. september 2017, som gjelder
endring av utlendingsloven § 108 tredje ledd bokstav b, hvor formålet
er å begrense utilbørlig utnyttelse gjennom blant annet å formidle
arbeid eller bolig. Justis- og beredskapsdepartementet arbeider
nå med oppfølgingen av høringen og vil komme tilbake til Stortinget
med et forslag om lovendring så snart dette er ferdig forberedt.
Flertallet viser til at utviklingen
i kriminalitetsbildet innen arbeidslivet gjør avdekking og oppklaring utfordrende.
Derfor er det av avgjørende betydning med den brede tilnærmingen
som ligger til grunn for regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet.
Det kreves et nært samarbeid mellom offentlige myndigheter og det
organiserte arbeidslivet for å gjøre det så vanskelig som mulig
for de kriminelle aktørene å fortsette sin virksomhet.
Flertallet viser til at arbeidslivskriminalitet
er et prioritert område for regjeringen Solberg og at det er satt
i gang en rekke tiltak. Flertallet viser til Arbeidstilsynets
årsrapport for 2017:
Det er all grunn
til å tro at det er vanskeligere å operere som kriminell i arbeidslivet
i dag, enn før regjeringens strategi ble iverksatt. Oppdagelsesrisikoen
har økt, felles kunnskapsbygging gjør det lettere å komme på sporet
av de viktigste aktørene, og sammen har kontrolletatene
en større verktøykasse å møte de kriminelle med.
Flertallet viser
til at de enkelte tiltakene i regjeringens strategi følges opp av
en rekke berørte departementer og etater. Det er gjort nærmere rede
for oppfølgingen i en egen statusrapport, «Status for oppfølging
av revidert strategi mot arbeidslivskriminalitet», datert 15. februar
2018. Flertallet viser
til at strategien mot arbeidslivskriminalitet er utarbeidet i samarbeid
med hovedorganisasjonene i arbeidslivet, og som del av oppfølgingen
holdes det toppmøte med deltakere fra berørte myndighetsorganer
og organisasjoner. Dette samarbeidet videreføres og strategien følges
opp i regjeringens kontaktutvalg med partene i arbeidslivet. Myndighetene
viderefører samarbeidet med organisasjonene i arbeidslivet for å
fremme gode og seriøse arbeidsforhold, forebygge og motvirke svart økonomi
og kriminelle forhold i arbeidslivet. Eksempler på slike samarbeid
er treparts-bransjeprogrammer, Skatteetatens samarbeid med partene
om innsats mot svart økonomi (SMSØ), næringslivskontakter i hvert politidistrikt
og Byggenæringens seriøsitetsforum med flere.
Flertallet viser til at det
er etablert treparts-bransjeprogrammer innen renhold, uteliv og
transport. Godkjenningsordningen for renhold ble innført i 2012 og
har sin bakgrunn i trepartsbransjeprogrammet for renhold. Arbeidstilsynet
har gitt Fafo i oppdrag å kartlegge hvordan sentrale arbeidsforhold
i renholdsbransjen har utviklet seg siden 2012. Rapporten vil foreligge i
løpet av første halvår 2018.
Flertallet viser til at Samarbeid
mot svart økonomi (SMSØ) arbeider holdningsskapende og forebyggende
mot svart økonomi og består av sentrale parter i arbeids- og næringslivet
(LO, NHO, KS, Unio, YS) og Skatteetaten. I 2016 utarbeidet SMSØ
en anbefaling for å hindre svart økonomi og arbeidslivskriminalitet
ved anskaffelser i kommuner og fylkeskommuner. I 2017 er anbefalingene
gjort kjent for landets kommuner og fylkeskommuner. Over 150 kommuner
har vedtatt ordninger for å forhindre arbeidslivskriminalitet og
svart økonomi i sine anskaffelser. SMSØ vil i 2018 videreføre arbeidet
med bestillerrollen i andre sektorer. SMSØ vil også videreføre arbeidet
med å bevisstgjøre forbrukerne om at det er ulovlig å kjøpe svarte
varer og tjenester og at det innebærer støtte til kriminell virksomhet.
Flertallet viser til at næringslivskontaktene,
som nå finnes i alle politidistrikt, bidrar til å forebygge arbeidslivskriminalitet
og kriminalitet rettet mot næringslivet. De bidrar også til å formidle
trusselbildet, slik at næringslivet og andre kan lage gode risikovurderinger
og iverksette tiltak for å beskytte sine verdier. Næringslivskontaktene
skal sørge for et godt lokalt samarbeid mellom politiet, næringslivet,
sikkerhetsmyndigheter, relevante aktører og andre aktører i det
sivile samfunnet.
Flertallet viser videre til
at bruken av innleie har blitt høy i deler av arbeidslivet, særlig
innenfor bygg- og anleggsbransjen, og at regjeringen har valgt å
legge frem en helhetlig og samlet pakke for Stortinget 10. april 2018
for å regulere sentrale forhold knyttet til innleie av arbeidskraft.
Flertallet viser også til
behovet for mer kunnskap om utviklingen og kartleggingen som er
igangsatt av Fafo i samarbeid med Samfunns- og næringslivsforskning,
over ulike tilknytningsformer i arbeidslivet og bruk av utenlandsk
arbeidskraft. Dette prosjektet vil sluttføres i 2018.
Flertallet viser til at regjeringen
Solberg har lagt til rette for et bedre og mer koordinert samarbeid
mellom Arbeidstilsynet, Nav, Skatteetaten og politiet i de samlokaliserte
sentrene mot arbeidslivskriminalitet. I 2017 ble det etablert ytterligere
to samlokaliserte sentre mot arbeidslivskriminalitet i Tønsberg
og Bodø, slik at det nå er totalt 7 sentre. Etatene utarbeider felles
handlingsplaner for tiltakene mot arbeidslivskriminalitet. 14. februar
2017 signerte etatene handlingsplan mot arbeidslivskriminalitet
for 2017–2019. Etatene utarbeider felles årsrapporter som oppsummerer
aktiviteter og resultater. Flertallet viser til at det
også er andre relevante myndigheter som deltar i samarbeidet i de
samlokaliserte sentrene mot arbeidslivskriminalitet, blant annet
kommunene, Tolletaten, Mattilsynet, Statens vegvesen, El-Tilsynet
med flere. Etatene skal legge til rette for tettere samarbeid med
partene i arbeidslivet mot arbeidslivskriminalitet på lokalt, regionalt
og nasjonalt nivå.
De samarbeidende
etatene har utarbeidet en felles styringsmodell i 2017 for å målrette
og effektivisere etatenes innsats mot arbeidslivskriminalitet gjennom
en mer enhetlig organisering. Felles retningslinjer for hvordan
saker skal behandles i samarbeidet og følges opp i «linjen» i hver
enkelt etat, er allerede etablert. Det arbeides nå videre med å
utvikle felles mål og styringsparametre for samarbeidet.
Flertallet viser til etableringen
av det nasjonale tverretatlige analyse- og etterretningssenteret
(NTAES) i 2016, som er lagt til Økokrim. Politiet, Skatteetaten, Tolletaten,
Nav og Arbeidstilsynet deltar i samarbeidet som skal bidra til å
utvikle og gjennomføre en mer målrettet, effektiv, slagkraftig og
treffsikker kriminalitetsbekjempelse. NTAES skal utarbeide nasjonale
trussel- og risikovurderinger og samle etterretning, noe som vil være
et viktig grunnlag for etatenes oppfølging. Flertallet viser videre til
at NTAES i 2017 utarbeidet en ny situasjonsbeskrivelse av arbeidslivskriminalitet
i Norge. Denne peker på at kriminelle aktører kontinuerlig utvikler
metodene etter hvert som de oppdager nye muligheter for profitt.
Rapporten peker også på at innsatsen mot arbeidslivskriminalitet
er blitt mer målrettet, organisert og tverretatlig. Gevinstene av
det tverretatlige samarbeidet er også knyttet til samlokalisering
og til den kjennskap medarbeiderne får til de ulike etatenes avdekkings-
og sanksjonsmuligheter.
Flertallet viser til at informasjonsdeling
er en av de viktigste forutsetningene for å få til et tverretatlig samarbeid
mellom de ulike kontrolletatene og politiet, både på strategisk
og operativt nivå. Flertallet viser til
at dette arbeidet følges opp gjennom flere prosesser. Økokrim reviderte
i 2017 «Nasjonal veileder for informasjonsdeling mellom kontrolletatene,
politiet og private, for å bekjempe kriminalitet». Forslag om et
nytt kapittel i politiregisterforskriften for å sikre informasjonsdeling
ved NTAES ble sendt på høring, og Justis- og beredskapsdepartementet
jobber nå med oppfølgingen av høringen.
For politiets adgang
til å dele informasjon med andre offentlige etater, er det ikke
behov for lovendringer. Politiregisterloven har allerede tilstrekkelige
hjemler for utlevering av opplysninger, både i kriminalitetsforebyggende
øyemed og i konkrete straffesaker. Det er også satt i gang oppfølging
av tiltak innenfor lovgivningen for Skatteetaten, Tolletaten og
Nav. Når det gjelder Skatteetaten og Tolletaten, har Finansdepartementet
sendt på høring et forslag til lovhjemler som gir Skatteetaten og Tolletaten
adgang til å dele informasjon med de andre etatene ved de samlokaliserte
sentrene.
Videre foretas det
et arbeid med å forandre Navs regelverk med tanke på deling av informasjon
til de etatene som deltar i A-krimsamarbeidet. Flertallet viser videre til
at Forvaltningslovutvalget er bedt om å vurdere forvaltningslovens
regler om taushetsplikt opp mot etatenes behov for informasjon fra
andre myndigheter for å bekjempe kriminalitet. Forvaltningslovutvalget skal
komme med sin innstilling 1. februar 2019.
Samarbeidet som
er etablert de siste årene, har bedret informasjonsflyten mellom
etatene og gjort dem mer oppmerksomme på hvilke muligheter de har
for å dele informasjon. Bedre forståelse og utnyttelse av gjeldende
regelverk, samt pågående endringer og forbedringer av regelverket,
vil legge til rette for et enda mer effektivt og målrettet samarbeid
mellom etatene.
Rapporten utarbeidet
av NTAES viser en oversikt over alle samarbeidende kontrolletaters
og utlendingsforvaltningens sanksjonsmuligheter. Flertallet mener denne rapporten
må ses i sammenheng med arbeidet som gjøres av Riksadvokaten og
Økokrim. Når NTAES leverer sin rapport, vil Det sentrale samarbeidsforum (DSSF)
med utgangspunkt i rapporten vurdere hvordan oppdraget med å avklare
grensegangen mellom og potensialet til forvaltningssporet og straffesporet
mest mulig hensiktsmessig utføres.
Flertallet viser til at samtlige
politidistrikt fikk etablert bo-koordinatorfunksjon i mars 2018.
Dette skal bidra til en raskere oppfølging av saker hvor det er
mistanke om konkurskriminalitet. Tilgang til konkursregisteret vil
være et viktig hjelpemiddel i myndighetenes arbeid mot konkurskriminalitet
og konkursgjengangere, og Justis- og beredskapsdepartementet har
begynt arbeidet med å vurdere om politiet og Skatteetaten kan gis
tilgang til konkursregisteret.
Flertallet viser til at Arbeids-
og sosialdepartementet vurderer spørsmålet om å innføre en registreringsplikt
for utenlandske tjenesteytere som utfører oppdrag midlertidig i
Norge. Dette kan være et effektivt virkemiddel for å bedre tilsynsmyndighetenes
muligheter til å føre kontroll med virksomheter som det ellers kan
være vanskelig å nå og som opererer i bransjer hvor det er utfordringer.
Flertallet viser videre til
at Nærings- og fiskeridepartementet arbeider med en stortingsmelding
om effektivisering og profesjonalisering av anskaffelser, som er
planlagt fremlagt høsten 2018. Denne vil omtale hvordan behovet
for å bekjempe arbeidslivskriminalitet best kan ivaretas innenfor
rammen av en effektiv, helhetlig offentlig anskaffelsespolitikk. Flertallet viser
videre til at alle offentlige virksomheter i tildelingsbrevene for
2018 har fått fellesføring om at anskaffelser skal gjennomføres
og følges opp på en slik måte at det motvirker arbeidslivskriminalitet.
Gjennom fellesføringene
ligger det krav til rapportering, noe som vil være et viktig kunnskapsgrunnlag
for alle offentlige virksomheter og vil kunne bidra til å målrette
det videre arbeidet med oppfølging og veiledning for å forhindre
arbeidslivskriminalitet ved offentlige anskaffelser. Flertallet viser
videre til at Difi og Brønnøysundregistrene er i gang med å utvikle
en elektronisk løsning for norske offentlige oppdragsgivere, slik
at de kan kontrollere opplysninger om leverandører. Det tas sikte
på at løsningen kan tas i bruk høsten 2018, og den vil i første
omgang omfatte norske oppdragsgivere og leverandører.
Flertallet viser videre til
at det er etablert servicesentre for utenlandske arbeidstakere i
Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Kirkenes. Her samarbeider
Arbeidstilsynet, politiet, Skatteetaten og Utlendingsdirektoratet
om å gi god veiledning og rask saksbehandling til utlendinger som
kommer til Norge for å jobbe. Arbeidstakerne som kommer hit, får
informasjon om plikter og rettigheter i det norske arbeidslivet,
og etatene får gjennom disse møtene viktig informasjon om mulige
useriøse virksomheter og arbeidsgivere som bryter loven. Denne kunnskapen
brukes i etatenes innsats for å forebygge og bekjempe useriøsitet
og arbeidslivskriminalitet.
Flertallet viser til at etatenes
innsats mot arbeidslivskriminalitet bygger på den kunnskap de har om
kriminelle aktører i arbeidslivet, og dette danner grunnlag for
deres prioriteringer. Flertallet legger
til grunn at det er etatene selv som er best i stand til å vurdere
hvordan kontrollinnsatsen skal innrettes. Flertallet viser videre til
at enkelte av tiltakene i representantforslagene går langt inn i
områder som etter flertallets vurdering
bør være opp til etatene selv å beslutte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at kriminaliteten i arbeidslivet rapporteres å øke i omfang,
den er blitt grovere og mer sammensatt. De fleste norske arbeidsgivere
og arbeidstakere jobber fortsatt i et velfungerende arbeidsliv,
men disse medlemmer ser
på arbeidslivskriminalitet som en av våre største nasjonale utfordringer
og er bekymret over en rekke rapporter og tilbakemeldinger fra partene
i arbeidslivet om at arbeidslivskriminaliteten representerer et
betydelig og økende problem. Arbeidslivskriminaliteten er særlig
utbredt i enkelte bransjer og enkelte deler av arbeidslivet, ofte
i bransjer med stor grad av innleie og midlertidige ansettelser
og i bransjer med mange utenlandske og unge arbeidstakere. Kriminaliteten
i arbeidslivet rammer arbeidstakere som blir utnyttet, og den seriøse
delen av norsk arbeidsliv som må konkurrere med aktører som driver
utenfor lovens rammer, og det svekker den norske modellen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2018 fremmet forslag om å bidra til at arbeids-
og tjenesteinnvandrere blir kjent med sine rettigheter i arbeidslivet,
noe som vil bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet:
Stortinget ber regjeringen
sikre at arbeids- og tjenesteinnvandrere gis bedre opplæring både
i språk, sikkerhetskultur og kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen,
herunder deres rettigheter og plikter som arbeidstakere.
Disse medlemmer mener
det organiserte arbeidslivet er grunnmuren for et seriøst og godt
arbeidsliv for alle. Myndighetene må gjennom aktiv bruk og utvikling
av trepartssamarbeidet, ved å styrke arbeidsmiljøloven og ved å
sikre tillitsvalgte og fagbevegelsen gode arbeidsbetingelser bidra
til å forsterke det organiserte arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiets representanter
nylig har levert flere representantforslag med dette som formål:
-
Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arild Grande, Hadia Tajik, Svein Roald
Hansen, Lise Christoffersen og Jonas Gahr Støre om midlertidig forbud
mot innleie.
-
Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arild Grande, Hadia Tajik, Lise Christoffersen,
Siv Henriette Jacobsen, Øystein Langholm Hansen og Jonas Gahr Støre
om fjerning av utvidet adgang til midlertidig ansettelse.
-
Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hadia Tajik, Lise Christoffersen, Arild
Grande og Eigil Knutsen om å styrke godkjenningsordningen for renhold.
-
Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hadia Tajik, Arild Grande, Lise Christoffersen,
Eigil Knutsen, Arve Sigmundstad, Svein Roald Hansen og Siv Henriette
Jacobsen om å forbedre allmenngjøringsordningen.
I tillegg
til å styrke det organiserte arbeidslivet mener disse medlemmer at myndighetene
både gjennom økte bevilgninger til tilsynsetatene og gjennom å bygge
ut og forsterke arbeidslivskriminalitetssentrene kan gjøre en bedre
jobb mot kriminaliteten i arbeidslivet enn det som er tilfelle i
dag. Riksrevisjonen har gjennom sine undersøkelser av myndighetenes
arbeid mot sosial dumping ved offentlige anskaffelser (Dokument 3:14
(2015–2016)) og av myndighetenes innsats mot arbeidsmiljøkriminalitet
(Dokument 3:15 (2015–2016)) gitt regjeringen skarp kritikk for svak
og lite avskrekkende innsats mot arbeidsmiljøkriminalitet. Likevel valgte
regjeringen å fremme forslag til statsbudsjett uten nye satsinger,
slik det også fremkommer i svar fra regjeringen på Arbeiderpartiets
statsbudsjettspørsmål 324 om hvilke nye satsinger som fremmes mot
sosial dumping og arbeidslivskriminalitet:
Det er ikke foreslått
nye satsinger innenfor rammen av de tiltakene som fremgår av den
reviderte strategien.
Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2018, der det
foreslås en omfattende tiltakspakke mot arbeidslivskriminalitet
på 64 mill. kroner, pluss økt fagforeningsfradrag gjennom blant
annet følgende satsinger:
-
Økte bevilgninger
til Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet til flere tilsyn, økt
aktivitet, mer forebygging, samt økte bevilgninger til Økokrim og Skatteetaten.
-
Styrking og utbygging
av ordningene regionale verneombud og trepartsbransjeprogram, og
et nytt senter mot arbeidslivskriminalitet.
-
Økt fagforeningsfradrag
for å bidra til at flere organiserer seg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser også til
at Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ved behandlingen
av alternativt statsbudsjett for 2018 fremmet forslag om at hele
landet skal dekkes av arbeidslivskriminalitetssentre:
Stortinget ber regjeringen
etablere arbeidskriminalitetssentre som dekker hele landet og sikre
felles opplæring og planer for disse.
Disse medlemmer mener
vi må særlig prioritere følgende hovedsatsinger for å styrke og
bygge ut arbeidslivskriminalitetssentre over hele landet:
-
Opptrappingsplan
for eksisterende arbeidslivskriminalitetssentre samt utbygging av
flere sentre, slik at hele landet dekkes.
-
Sikre at vi får
taushetsregler som ikke undergraver sentrenes og etatenes effektivitet.
-
Økt kontroll- og
sanksjonsmyndighet fra etatene.
-
Økt samarbeid på
arbeidslivskriminalitetssentrene og samarbeid mellom sentrene.
-
Tiltak som sikrer
at arbeidslivskriminalitetssaker prioriteres i linjene til den enkelte
etat.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lage en økonomisk opptrappingsplan for drift av
arbeidslivskriminalitetssentrene, slik at deres kapasitet økes i
stortingsperioden 2017–2021.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag tilsvarende
den svenske «Lag (2016:774) om uppgiftsskyldighet vid samverkan
mot viss organiserad brottslighet», som sørger for at regler for
deling av ellers taushetsbelagt informasjon blir tilsidesatt eller
innskrenket når forskjellige etater/myndigheter jobber sammen med
kontroll og etterforskning av spesielle kriminalitetsområder.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å endre politiloven § 7 slik at
det er klart at politiet har en tydelig hjemmel til å gripe inn
og avverge lovbrudd også på andre myndigheters område.»
«Stortinget
ber regjeringen ruste opp skattekrimenhetene og gi Skatteetaten
hjemler til å ilegge gebyr ved direkte brudd på lovgivningen og
mulighet til å ta direkte beslag i utbyttet fra straffbare handlinger.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Skatteetaten har myndighet til å gi
reaksjoner på stedet ved avdekking av lønn uten rapportering både
for arbeidstaker og arbeidsgiver, samt ved brudd på mva-regelverket
ved ikke-pliktig registrering og/eller illegal innkreving.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for forenklet saksbehandling for Arbeidstilsynet,
slik at de kan gi pålegg og overtredelsesgebyrer uten å måtte gå
gjennom dagens omfattende saksbehandling med varsel, samt gi Arbeidstilsynet
myndighet til å be folk om å vise legitimasjon (ID) utenom HMS-kort
når Arbeidstilsynet kontrollerer om folk har korrekt lønn og tilfredsstillende arbeidsforhold.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at Arbeidstilsynet kan bruke sine
virkemidler mot virksomheter som bryter opplysningsplikten, jf.
§ 18-5 i arbeidsmiljøloven, ved å innlemme § 18-5 i § 18-6 første ledd
første punktum.»
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med arbeidslivets parter etablere ordninger
med tettere oppfølging fra tilsynene og LO-koordinatorer på større prosjekter.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten
og Nav gjennomfører flere uanmeldte tilsyn i bransjer som er spesielt
utsatt for arbeidslivskriminalitet. De alvorligste sakene må både prioriteres
i etterforskningsfasen og følges opp med raske og strenge reaksjoner,
og sikre at arbeidslivskriminalitet ses i sammenheng med kampen
mot organisert kriminalitet for å avdekke bakmenn og nettverk som står
bak.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endringer i utlendingsloven, slik
at den som utnytter utlendingers situasjon på en utilbørlig måte,
kan straffes.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre forslaget om å etablere en tverretatlig
inndragningsenhet ved Økokrim samt sikre at samtlige politidistrikter
oppretter egne enheter med spisskompetanse på arbeidslivskriminalitet
for å ta bakmenn og beslaglegge de kriminelles verdier. Utbytte
fra kriminalitet – som for eksempel kjøretøy, kontanter og leiligheter
– skal inndras.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at tilsynene utarbeider en forpliktende strategi
for sitt arbeid mot arbeidslivskriminalitet, og påse at arbeidslivskriminalitetssentrene
samarbeider med universiteter og høyskoler for å gi fremtidens byggeledere, bedriftseiere
og andre kunnskap om hva de må gjøre for å sikre seg mot at kriminelle
gjør den hvite økonomien «grå».»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at etater som Skatteetaten, kemnerkontor,
Arbeidstilsynet, Nav, plan- og bygningsetaten og eventuelle andre etater
får mer omfattende hjemler, slik at de kan stenge eller stanse ulovlig
drift av virksomheter.»