Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2017 under Helse- og omsorgsdepartementet

Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Innledning

Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2017. Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det forslag om å redusere utgiftene med 310 mill. kroner. Inntektene foreslås økt med 24,6 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det, på grunnlag av nye anslag per 30. september og takstoppgjøret per 1. juli 2017, forslag om å redusere utgiftene med netto 216,3 mill. kroner.

1.2 Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte kapitler

Kap. 701 Direktoratet for e-helse

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 0,574 mill. kroner.

Kap. 702 Beredskap

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 0,68 mill. kroner.

Kap. 703 Internasjonalt samarbeid

Post 71 Internasjonale organisasjoner

Bevilgningen foreslås redusert med 19,5 mill. kroner.

Kap. 714 Folkehelse

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 0,822 mill. kroner.

Kap. 720 Helsedirektoratet

Post 1 Driftsutgifter

Bevilgningen foreslås redusert med 11,477 mill. kroner.

Kap. 721 Statens helsetilsyn

Post 1 Driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 0,8 mill. kroner.

Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning

Post 1 Driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 12,6 mill. kroner mot at kap. 723 post 1 reduseres tilsvarende.

Kap. 723 Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten

Post 1 Driftsutgifter

Bevilgningen foreslås redusert med 12,6 mill. kroner mot at kap. 722 post 1 økes tilsvarende. Det vises til nærmere omtale under kap. 722 post 1.

Kap. 732 Regionale helseforetak

Post 70 Særskilte tilskudd

Bevilgningen foreslås økt med 1,4 mill. kroner.

Post 76 Innsatsstyrt finansiering

Samlet foreslås bevilgningen redusert med 508,7 mill. kroner.

Post 77 Poliklinisk virksomhet mv.

Bevilgningen foreslås redusert med 60 mill. kroner i 2017.

Post 80 Kompensasjon for merverdiavgift

Anslagene for utbetalt merverdiavgiftskompensasjon for hele året tilsier at utbetalingene på posten vil bli 170 mill. kroner høyere enn lagt til grunn. Bevilgningen foreslås økt tilsvarende.

Post 81 Protonsenter

I samsvar med Stortingets vedtak ved behandlingen av statsbudsjettet for 2017 planlegges det videre for to protonsentre i Norge. Det foreslås at det første senteret etableres ved Radiumhospitalet ved Oslo universitetssykehus. Senteret etableres innen 2023 og finansieres ved investeringslån tilsvarende 70 pst. og investeringstilskudd tilsvarende 30 pst. av prosjektkostnad.

Det andre senteret skal etableres i Bergen. Helse- og omsorgsdepartementet vil gi Helse Vest RHF i oppdrag å planlegge for at dette senteret kan stå ferdig i 2025. Senterets kapasitet og størrelse tilpasses behov og utviklingen i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme og konsept tas når Helse Vest RHF har styrebehandlet saken.

Post 83 Opptrekksrenter for lån f.o.m. 2008

Bevilgningen foreslås redusert med 10,376 mill. kroner.

Kap. 733 Habilitering og rehabilitering

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen økt med 0,157 mill. kroner.

Post 72 Kjøp av opptrening mv.

Bevilgningen foreslås redusert med 1,121 mill. kroner.

Post 79 Andre tilskudd

Bevilgningen foreslås økt med 1 mill. kroner til dette prosjektet.

Kap. 734 Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak

Post 1 Driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen økt med 10,056 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen redusert med 0,823 mill. kroner.

Post 70 Hjemhenting ved alvorlig psykisk lidelse mv.

Bevilgningen foreslås økt med 1,4 mill. kroner.

Post 71 Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede

Bevilgningen foreslås økt med 9 mill. kroner.

Kap. 751 Legemiddeltiltak

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen foreslås redusert med 1,255 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd

Bevilgningen foreslås økt med 1,5 mill. kroner.

Kap. 761 Omsorgstjeneste

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen økt med 1,276 mill. kroner.

Post 64 Kompensasjon for renter og avdrag

Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner.

Post 65 Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene

Bevilgningen foreslås økt med 99,8 mill. kroner.

Post 73 Særlige omsorgsbehov

Bevilgningen foreslås redusert med 1,8 mill. kroner.

Kap. 762 Primærhelsetjeneste

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen økt med 26,482 mill. kroner.

Det foreslås at posten tilføyes stikkordet «kan overføres».

Post 61 Fengselshelsetjeneste

Bevilgningen foreslås redusert med 8,5 mill. kroner.

Post 63 Allmennlegetjenester

Bevilgningen foreslås redusert med 16,5 mill. kroner mot at post 21 økes tilsvarende.

Kap. 765 Psykisk helse og rusarbeid

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen redusert med 2,522 mill. kroner.

Kap. 769 Utredningsvirksomhet mv.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 0,028 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd

Bevilgningen foreslås redusert med 1,4 mill. kroner.

Kap. 770 Tannhelsetjeneste

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen foreslås økt med 0,53 mill. kroner.

Kap. 781 Forsøk og utvikling mv.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen økt med 1,522 mill. kroner.

Post 79 Tilskudd

Bevilgningen foreslås redusert med 1,5 mill. kroner.

Kap. 783 Personell

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samlet foreslås bevilgningen redusert med 0,371 mill. kroner.

Post 61 Turnustjeneste

Bevilgningen foreslås redusert med 1,25 mill. kroner, mot en tilsvarende økning under kap. 2755 post 70.

Kap. 2711 Spesialisthelsetjeneste mv.

Post 70 Spesialisthjelp

Samlet foreslås bevilgningen redusert med 7,125 mill. kroner.

Post 71 Psykologhjelp

Bevilgningen foreslås redusert med 5 mill. kroner.

Post 72 Tannbehandling

Bevilgningen foreslås redusert med 26,5 mill. kroner.

Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt

Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner.

Kap. 2751 Legemidler mv.

Post 70 Legemidler

Bevilgningen foreslås redusert med 250 mill. kroner.

Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling

Post 70 Egenandelstak 1

Bevilgningen foreslås økt med 65 mill. kroner.

Kap. 2755 Helsetjenester i kommunene mv.

Post 62 Fastlønnsordning fysioterapeuter

Samlet foreslås bevilgningen økt med 1 mill. kroner.

Post 70 Allmennlegehjelp

Samlet foreslås bevilgningen på posten redusert med 30,125 mill. kroner.

Post 71 Fysioterapi

Samlet foreslås bevilgningen redusert med 1,5 mill. kroner.

Post 72 Jordmorhjelp

Bevilgningen foreslås redusert med 3 mill. kroner.

Post 73 Kiropraktorbehandling

Bevilgningen foreslås økt med 6 mill. kroner.

Post 75 Logopedisk og ortoptisk behandling

Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner.

Kap. 2756 Andre helsetjenester

Post 70 Helsetjenester i annet EØS-land

Bevilgningen foreslås redusert med 2 mill. kroner.

Post 72 Helsetjenester til utenlandsboende mv.

Bevilgningen foreslås økt med 27 mill. kroner.

Kap. 2790 Andre helsetiltak

Post 70 Bidrag

Bevilgningen foreslås redusert med 10 mill. kroner.

Kap. 3720 Helsedirektoratet

Post 5 Helsetjenester til utenlandsboende mv.

Bevilgningen foreslås økt med 3,39 mill. kroner.

Kap. 3732 Regionale helseforetak

Post 80 Renter på investeringslån

Bevilgningen foreslås økt med 2,812 mill. kroner.

Post 85 Avdrag på investeringslån f.o.m. 2008

Bevilgningen foreslås redusert med 0,018 mill. kroner.

Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

Bevilgningen foreslås økt med 57,425 mill. kroner.

Kap. 3750 Statens legemiddelverk

Post 4 Registreringsgebyr

Bevilgningen foreslås redusert med 39 mill. kroner.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend Larsen, Sveinung Stensland og Marianne Synnes, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, viser til proposisjonen og til forslag om endring av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2017 under Helse- og omsorgsdepartementet. Komiteen har merket seg de begrunnelser som er gitt, og gir sin tilslutning til forslagene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at innføring av nøytral merverdiavgift ikke var kostnadsnøytral, slik regjeringen forutsatte, og at utbetalingene blir 170 mill. kroner høyere i 2017. Disse medlemmer mener at disse pengene i stedet burde gått til pasientbehandling, og slutter seg ikke til regjeringens prioritering av midler for å kompensere nøytral merverdiavgift for å øke privatisering av tjenester.

Disse medlemmer merker seg at bevilgingen til innsatsstyrt finansiering foreslås redusert med 508,7 mill. kroner, fordi det har vært lavere vekst enn anslått, og at reell aktivitetsvekst i 2017 er om lag 1,1 prosent. Disse medlemmer mener det er uheldig at en halv milliard kroner til sykehus ikke brukes, sett i lys av den økonomiske situasjonen som norske sykehus er i. Disse medlemmer mener videre at situasjonen viser at det behov for å redusere graden av innsatsstyrt finansiering, og øke basisfinansieringen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at det er normalt at det må foretas justeringer av kap. 732 post 76 Innsatsstyrt finansiering, da denne posten er et anslag. Denne justering foretas hvert år. Disse medlemmer vil vise til Prop. 12 S (2013–2014), hvor basisbevilgningene til RHFene ble foreslått nedjustert med 100 mill. kroner og ISF ble foreslått nedjustert med 27,1 mill. kroner. Disse medlemmer viser videre til at slike justeringer er blitt gjort under skiftende regjeringer, f. eks. Prop. 32 S (2010–2011), hvor ISF ble foreslått nedsatt med 46,3 mill. kroner, mens basisbevilgningene ble foreslått nedsatt med til sammen 4,45 mrd. kroner, til Prop. 37 S (2009–2010), hvor ISF ble foreslått nedsatt med 364,7 mill. kroner, og til Prop. 22 S (2012–2013), hvor ISF ble foreslått forhøyet med 278 mill. kroner. ISF-bevilgningen i omgrupperingsproposisjonen for 2015 ble foreslått økt med om lag 560 mill. kroner, knyttet til endelig avregning for 2014 og oppdatert prognose for vekst i 2015. I omgrupperingsproposisjonene for 2016 og 2017 ble ISF-bevilgningene foreslått redusert.

Disse medlemmer vil påpeke at om lag 325 mill. kroner av beløpet på 508,7 mill. kroner er knyttet til lavere aktivitet i 2017 innen somatikk. Av beløpet på 325 mill. kroner er om lag 63 mill. kroner knyttet til at sykehusene får refusjon for de nye hepatitt C-legemidlene, delvis basert på ny informasjon om lavere legemiddelpriser i 2017. Videre vil disse medlemmer påpeke at dersom endelig avregning for foregående budsjettår, eller prognoser for aktivitet for inneværende budsjettår, gir grunnlag for endringer i ISF-bevilgningen, er det vanlig praksis at dette gjøres i omgrupperingsproposisjonen for inneværende år. Endringene kan føre til behov for oppjustering eller nedjustering av bevilgningen. Dette er i tråd med prinsippet for ISF-ordningen: Dersom aktiviteten blir lavere enn forutsatt, vil tilskuddene til de regionale helseforetakene bli lavere. Dersom aktiviteten blir høyere enn forutsatt, vil tilskuddene til de regionale helseforetakene bli høyere.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at bevilgningen til forsøk med statlig finansiering av eldreomsorg foreslås økt med 99,8 mill. kroner, uten at Helsedirektoratet, som gjennomfører forsøket, kan redegjøre ordentlig for årsaken til merforbruket. Disse medlemmer støtter ikke dette forsøket, og mener at midlene burde vært brukt på å bedre de kommunale tjenestene.

Disse medlemmer merker seg at det er et mindreforbruk på 6 mill. kroner i helsetjenester til innsatte i fengsel, og et mindreforbruk på 2,5 mill. kroner knyttet til narkotikaprogram med domstolskontroll, og at dette skyldes ubrukte midler i kommunene i 2016. Disse medlemmer viser til at behovet for helsetjenester i fengsel er stort, likeså å få til alternativ til ubetinget fengsel for rusmiddelavhengige som dømmes for kriminalitet. Disse medlemmer mener det er uheldig at midlene trekkes inn.

Disse medlemmer merker seg at folketrygdens utbetaling til tannbehandling foreslås redusert med 26,5 mill. kroner, fordi utgiftene er lavere enn tidligere forutsatt. Disse medlemmer mener dette bør få betydning for neste års budsjettprioriteringer for sårbare grupper som trenger økonomisk støtte til tannbehandling.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at etablering av protonbehandling har vært utredet siden 2010. Disse medlemmer peker på at ulike rapporter viser at 12–17 pst. av alle pasienter som i dag behandles med stråleterapi, kan ha bedre nytte av behandling med protoner enn av behandling med fotoner. Pasienten får færre langtidsskader, og ikke minst gir behandlingen større grad av helbredelse. Disse medlemmer viser til at de regionale helseforetakene fikk i oppdrag å utrede forslag til lokalisering av protonsentre, og at de konkluderte med å anbefale at det bør bygges to protonbehandlingssentre, ett ved Oslo universitetssykehus (Radiumhospitalet) og ett ved Helse Bergen. Disse medlemmer har merket seg at hovedbegrunnelsen for denne anbefalingen er at behovet anslås til ca. 1 780 pasienter i 2022, og at én protonakselerator på landsbasis ikke er nok til å kunne betjene dette antallet pasienter. I tillegg er det faglige fordeler med å ha to sentre. Disse medlemmer viser til at det er foretatt en ny utredning på bakgrunn av et anmodningsvedtak i Stortinget, men at rapporten som ble forelagt RHF-ene 23. oktober 2017, ikke er gjort kjent for Stortinget. Disse medlemmer registrerer at regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, samt Venstre og Kristelig Folkeparti, i forbindelse med budsjettavtalen datert 22. november 2017 ble enige om et anmodningsforslag som sier at det skal etableres to protonsentre i Norge.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett for 2018, der det foreslås å sette av 229,5 mill. kroner til etablering av to protonsentre i Norge og at arbeidet forutsettes å komme i gang så raskt mulig. Disse medlemmer er av den oppfatning at arbeidet kan gjennomføres raskere enn regjeringen legger opp til. Samtidig er disse medlemmer kjent med sykehusenes stramme budsjett og mener finansieringen av de offentlige sykehusene må samsvare med de forventninger og krav som stilles.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen i proposisjonen redegjør for at det, i samsvar med Stortingets vedtak ved behandlingen av statsbudsjettet for 2017, planlegges videre for to protonsentre i Norge. Det foreslås at det første senteret etableres ved Radiumhospitalet ved Oslo universitetssykehus. Det andre senteret skal etableres i Bergen. Helse- og omsorgsdepartementet vil gi Helse Vest RHF i oppdrag å planlegge for at dette senteret kan stå ferdig i 2025. Senterets kapasitet og størrelse tilpasses behov og utviklingen i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme og konsept tas når Helse Vest RHF har styrebehandlet saken.

Flertallet støtter regjeringens forslag, men vil presisere at oppdraget til Helse Vest innebærer ferdigstillelse senest i 2025, og viser i denne sammenheng til merknaden i budsjettavtalen for 2017:

«Stortinget ber regjeringen planlegge for to protonsentre i Norge, i tråd med Stortingets vedtak. Det andre senteret skal etableres i Bergen. HOD vil gi Helse Vest i oppdrag å planlegge for at dette senteret kan stå ferdig senest i 2025. Senterets kapasitet og størrelse tilpasses behov og utvikling i behandlingsteknologi. Behandling av låneramme og konsept tas når Helse Vest har styrebehandlet saken. Helse Vest gis evt. mulighet til å forskuttere investeringen etter at låneramme og konsept er behandlet. Statens utbetalinger vil skje etter en planlagt fremdrift der senteret står ferdig i 2025. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak der muligheten for en forskuttering av senteret i Bergen drøftes, innen statsbudsjettet 2019 legges frem.»

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2017 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

701

Direktoratet for e-helse:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

574 000

fra kr 337 128 000 til kr 337 702 000

702

Beredskap:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

680 000

fra kr 24 579 000 til kr 25 259 000

703

Internasjonalt samarbeid:

71

Internasjonale organisasjoner, nedsettes med

19 500 000

fra kr 58 811 000 til kr 39 311 000

714

Folkehelse:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 70, 74 og 79, forhøyes med

822 000

fra kr 148 923 000 til kr 149 745 000

720

Helsedirektoratet:

01

Driftsutgifter, nedsettes med

11 477 000

fra kr 1 171 530 000 til kr 1 160 053 000

721

Statens helsetilsyn:

01

Driftsutgifter, forhøyes med

800 000

fra kr 137 358 000 til kr 138 158 000

722

Norsk pasientskadeerstatning:

01

Driftsutgifter forhøyes med

12 600 000

fra kr 182 355 000 til kr 194 955 000

723

Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten:

01

Driftsutgifter, nedsettes med

12 600 000

fra kr 128 928 000 til kr 116 328 000

732

Regionale helseforetak:

70

Særskilte tilskudd, kan overføres, kan nyttes under postene 72,73,74 og 75, forhøyes med

1 400 000

fra kr 1 843 541 000 til kr 1 844 941 000

76

Innsatsstyrt finansiering, overslagsbevilgning, nedsettes med

508 665 000

fra kr 34 195 188 000 til kr 33 686 523 000

77

Poliklinisk virksomhet mv., overslagsbevilgning, nedsettes med

60 000 000

fra kr 3 379 892 000 til kr 3 319 892 000

80

Kompensasjon for merverdiavgift, overslagsbevilgning, forhøyes med

170 000 000

fra kr 4 982 707 000 til kr 5 152 707 000

83

Opptrekksrenter for lån f.o.m. 2008, overslagsbevilgning, nedsettes med

10 376 000

fra kr 39 000 000 til kr 28 624 000

733

Habilitering og rehabilitering:

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, forhøyes med

157 000

fra kr 14 618 000 til kr 14 775 000

72

Kjøp av opptrening mv., kan overføres, nedsettes med

1 121 000

fra kr 3 468 000 til kr 2 347 000

79

Andre tilskudd, kan nyttes under post 21, forhøyes med

1 000 000

fra kr 6 000 000 til kr 7 000 000

734

Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak:

01

Driftsutgifter, forhøyes med

10 056 000

fra kr 50 786 000 til kr 60 842 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

823 000

fra kr 19 391 000 til kr 18 568 000

70

Hjemhenting ved alvorlig psykisk lidelse mv., forhøyes med

1 400 000

fra kr 2 635 000 til kr 4 035 000

71

Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede, forhøyes med

9 000 000

fra kr 81 012 000 til kr 90 012 000

751

Legemiddeltiltak:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

1 255 000

fra kr 10 750 000 til kr 9 495 000

70

Tilskudd, forhøyes med

1 500 000

fra kr 54 303 000 til kr 55 803 000

761

Omsorgstjeneste:

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, forhøyes med

1 276 000

fra kr 127 611 000 til kr 128 887 000

64

Kompensasjon for renter og avdrag, forhøyes med

10 000 000

fra kr 841 700 000 til kr 851 700 000

65

Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene, overslagsbevilgning, forhøyes med

99 800 000

fra kr 1 219 242 000 til kr 1 319 042 000

73

Særlige omsorgsbehov, nedsettes med

1 800 000

fra kr 23 490 000 til kr 21 690 000

762

Primærhelsetjeneste:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

26 482 000

fra kr 70 190 000 til kr 96 672 000

61

Fengselshelsetjeneste, nedsettes med

8 500 000

fra kr 162 976 000 til kr 154 476 000

63

Allmennlegetjenester, nedsettes med

16 500 000

fra kr 94 349 000 til kr 77 849 000

765

Psykisk helse og rusarbeid:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 72, nedsettes med

2 522 000

fra kr 129 330 000 til kr 126 808 000

769

Utredningsvirksomhet mv.:

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

28 000

fra kr 21 548 000 til kr 21 576 000

70

Tilskudd, kan nyttes under post 21, nedsettes med

1 400 000

fra kr 2 858 000 til kr 1 458 000

770

Tannhelsetjenester:

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

530 000

fra kr 28 951 000 til kr 29 481 000

781

Forsøk og utvikling mv.:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, forhøyes med

1 522 000

fra kr 70 398 000 til kr 71 920 000

79

Tilskudd, kan nyttes under post 21, nedsettes med

1 500 000

fra kr 64 067 000 til kr 62 567 000

783

Personell:

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, nedsettes med

371 000

fra kr 39 283 000 til kr 38 912 000

61

Turnustjeneste, nedsettes med

1 250 000

fra kr 145 557 000 til kr 144 307 000

2711

Spesialisthelsetjeneste mv.:

70

Spesialisthjelp, nedsettes med

7 125 000

fra kr 1 925 000 000 til kr 1 917 875 000

71

Psykologhjelp, nedsettes med

5 000 000

fra kr 293 000 000 til kr 288 000 000

72

Tannbehandling, nedsettes med

26 500 000

fra kr 2 426 500 000 til kr 2 400 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med

10 000 000

fra kr 930 000 000 til kr 940 000 000

2751

Legemidler mv.:

70

Legemidler, nedsettes med

250 000 000

fra kr 10 510 000 000 til kr 10 260 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling:

70

Egenandelstak 1, forhøyes med

65 000 000

fra kr 4 960 000 000 til kr 5 025 000 000

2755

Helsetjenester i kommunene mv.:

62

Fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, forhøyes med

1 000 000

fra kr 368 000 000 til kr 369 000 000

70

Allmennlegehjelp, nedsettes med

30 125 000

fra kr 4 805 000 000 til kr 4 774 875 000

71

Fysioterapi, kan nyttes under post 62, nedsettes med

1 500 000

fra kr 1 225 000 000 til kr 1 223 500 000

72

Jordmorhjelp, nedsettes med

3 000 000

fra kr 60 000 000 til kr 57 000 000

73

Kiropraktorbehandling, forhøyes med

6 000 000

fra kr 149 000 000 til kr 155 000 000

75

Logopedisk og ortoptisk behandling, forhøyes med

10 000 000

fra kr 141 000 000 til kr 151 000 000

2756

Andre helsetjenester:

70

Helsetjenester i annet EØS-land, nedsettes med

2 000 000

fra kr 24 000 000 til kr 22 000 000

72

Helsetjenester til utenlandsboende mv., forhøyes med

27 000 000

fra kr 193 000 000 til kr 220 000 000

2790

Andre helsetiltak:

70

Bidrag, nedsettes med

10 000 000

fra kr 230 000 000 til kr 220 000 000

Inntekter

3720

Helsedirektoratet:

05

Helsetjenester til utenlandsboende mv., forhøyes med

3 390 000

fra kr 64 610 000 til kr 68 000 000

3732

Regionale helseforetak:

80

Renter på investeringslån, forhøyes med

2 812 000

fra kr 292 000 000 til kr 294 812 000

85

Avdrag på investeringslån f.o.m. 2008, nedsettes med

18 000

fra kr 448 000 000 til kr 447 982 000

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007, forhøyes med

57 425 000

fra kr 647 000 000 til kr 704 425 000

3750

Statens legemiddelverk:

04

Registreringsgebyr, nedsettes med

39 000 000

fra kr 112 122 000 til kr 73 122 000

II
Tilføyelse av stikkord

Stortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen under kapittel 762 Primærhelsetjeneste, post 21 Spesielle driftsutgifter, i statsbudsjettet for 2017.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 7. desember 2017

Olaug V. Bollestad

Sveinung Stensland

leder

ordfører