6. Statsbudsjettets 90-poster
6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2017–2018)
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S (2017–2018) |
Utgifter |
|||
Utenriksdepartementet |
|||
100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
90 |
Lån til norske borgere i utlandet |
360 000 |
116 |
|
Deltaking i internasjonale organisasjoner |
|
|
90 |
Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) |
190 000 000 |
161 |
|
Næringsutvikling |
|
|
95 |
NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland |
1 265 625 000 |
Arbeids- og sosialdepartementet |
|||
614 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
90 |
Utlån, overslagsbevilgning |
3 400 000 000 |
Nærings- og fiskeridepartementet |
|||
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
90 |
Kapitalinnskudd, nytt investeringsselskap (Fornybar AS) |
130 000 000 |
|
95 |
Egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
43 000 000 |
|
96 |
Aksjer |
100 000 000 |
Olje- og energidepartementet |
|||
1811 |
|
Statoil ASA |
|
|
96 |
Aksjer |
1 900 000 000 |
Statsbankene |
|||
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning |
27 165 770 000 |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
90 |
Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning |
15 030 000 000 |
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
90 |
Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning |
48 500 000 000 |
|
95 |
Egenkapital, såkornfond og koinvesteringsfond |
106 300 000 |
2429 |
|
Eksportkreditt Norge AS |
|
|
90 |
Utlån |
7 000 000 000 |
|
|
Sum utgifter |
104 831 055 000 |
Inntekter |
|||
Inntekter under departementene |
|||
3100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
90 |
Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet |
318 000 |
3614 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
90 |
Tilbakebetaling av lån |
13 600 000 000 |
3732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
90 |
Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 |
632 000 000 |
3950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
96 |
Salg av aksjer |
25 000 000 |
4162 |
|
Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
25 000 000 |
4312 |
|
Avinor AS |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
444 400 000 |
4322 |
|
Svinesundsforbindelsen AS |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
75 000 000 |
4811 |
|
Statoil ASA |
|
|
96 |
Utbytteaksjer |
1 900 000 000 |
4825 |
|
Energiomlegging, energi- og klimateknologi |
|
|
95 |
Tilbakebetaling av kapitalinnskudd |
67 750 000 000 |
5310 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
90 |
Redusert lån og rentegjeld |
10 172 117 000 |
|
93 |
Omgjøring av utdanningslån til stipend |
6 409 778 000 |
5312 |
|
Husbanken |
|
|
90 |
Avdrag |
11 590 000 000 |
5325 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
47 900 000 000 |
|
91 |
Tilbakeført kapital, såkornfond |
10 000 000 |
5329 |
|
Eksportkreditt Norge AS |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
6 700 000 000 |
5341 |
|
Avdrag på utestående fordringer |
|
|
95 |
Avdrag på lån til andre stater |
500 000 |
Statslånemidler |
|||
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
90 |
Lån |
-62 403 058 000 |
|
|
Sum inntekter |
104 831 055 000 |
6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
Post 90 Lån til norske borgere i utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Utenriksdepartementet
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån er til stede.
Det foreslås en bevilgning på 0,4 mill. kroner for 2018.
Det vises også til forslag til romertallsvedtak IV, pkt. 1 om fullmakt til å overskride bevilgningen ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering av norske borgere i kriserammede land.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner
Post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Utenriksdepartementet
Som følge av beslutning i OECD/DAC i juni 2017 om at 85 pst. av innskuddet i AIIB godkjennes som offisiell utviklingshjelp (ODA) med virkning fra og med 2016, er en samsvarende andel av det norske innskuddet i AIIB fra og med oppstartsåret 2016 statistikkrapportert som ODA. Fra 2018 vil ODA-andelen på 85 pst. av innskuddet på kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner, post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) inngå som del av den foreslåtte bistandsrammen. Andelen som er ODA-godkjent, vil kunne variere over tid, bl.a. avhengig av hvor stor andel av prosjektporteføljen i banken som tilfaller bistandsformålet i ODA-godkjente land.
Det foreslås bevilget 190 mill. kroner for 2018. Av dette er 161,5 mill. kroner, 85 pst., klassifisert som offisiell utviklingshjelp (ODA) og inngår i bistandsrammen, jf. omtale ovenfor.
Det vises for øvrig til romertallsvedtak IV, pkt. 2, hvor Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet kan utgiftsføre ev. merutgifter uten bevilgning under kap. 116, post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) som følge av valutakursjusteringer dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser overfor AIIB.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.4 Kap. 161 Næringsutvikling
Post 95 NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Utenriksdepartementet
Det foreslås bevilget 1 265,6 mill. kroner under post 95 NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland. Midlene foreslås benyttet i tråd med Norfundloven og tilhørende vedtekter som legges frem på ekstraordinær generalforsamling i Norfund i løpet av høsten 2017. Dette innebærer at midlene foreslås prioritert til investeringer i Afrika sør for Sahara og i de minst utviklede landene. Investeringer i fornybar energi skal over tid utgjøre om lag halvparten av tilført kapital, og Norfund skal foreta investeringer i risikoutsatte sektorer der utviklingseffektene er særlig store, herunder i verdikjeder knyttet til landbruk og fiskeoppdrett.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner
Post 90 Forskudd på rammetilskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Skatteutjevningen i inntektssystemet omfordeler inntekter gjennom rammetilskuddet og blir avregnet fortløpende basert på siste opplysninger om skatteinngangen. Siden endelig skatteinngang for 2018 ikke er kjent før i februar 2019, kan departementet i den løpende skatteutjevningen ha behov for å utbetale forskudd på rammetilskuddet for 2019 i 2018.
I forslag til romertallsvedtak bes det om Stortingets samtykke til at det kan utbetales inntil 350 mill. kroner i 2018 som forskudd på rammetilskudd til kommunene for 2019. Videre bes det i forslag til romertallsvedtak om Stortingets samtykke til at det kan utbetales inntil 150 mill. kroner i 2018 som forskudd på rammetilskudd til fylkeskommunene for 2019.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
Post 90 Utlån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Arbeids- og sosialdepartementet
Bevilgningen på posten skal dekke forventet brutto utlån til boliglån. Brutto innbetalinger bevilges på kap. 3614 post 90, jf. omtale under denne posten.
Anslaget på brutto utbetalinger er på 3 400 mill. kroner i 2018. Dette er 152 mill. kroner lavere enn regnskap for 2016, og 1 100 mill. kroner lavere enn saldert budsjett 2017.
Anslaget for 2018 inkluderer utlån til opptjente, men ikke betalte renter per 31. desember 2018 med 44 mill. kroner. Forventet hovedstol per 31. desember 2018 utgjør 36 500 mill. kroner. Utestående lån per 31. desember 2018 er forventet å utgjøre 41 700 lån. Det er lagt til grunn et forventet gjennomsnittlig utbetalt beløp på 1,25 mill. kroner i 2018. Det er lagt til grunn 2 700 utbetalte lån i 2018.
Videre er det i budsjettforslaget for 2018 gjort vurderinger i forhold til historiske erfaringstall når det gjelder antall søknader, utbetalte lån, antall innfridde lån og gjennomsnittlig utbetalt/innfridd beløp per lån. Det er knyttet betydelig usikkerhet til utviklingen i flere av forutsetningene som er lagt til grunn for budsjettforslaget.
For 2018 foreslås en bevilgning på 3 400 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.7 Kap. 941 Grønt karbon
Post 95 Grønt investeringsselskap
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 941 post 95 med 10 000 mill. kroner som egenkapitalinnskudd i Grønt investeringsselskap.
6.8 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
Post 90 Kapitalinnskudd, nytt investeringsselskap (Fornybar AS)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til nærmere omtale av etablering av investeringsselskapet under kap. 950 post 52 i proposisjonen. Det foreslås en bevilgning på 130 mill. kroner i øvrig kapitalinnskudd til selskapet, slik at samlet bevilgning til kapitalinnskudd til selskapet blir 200 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 950 post 90 med 600 mill. kroner som kapitalinnskudd i et nytt investeringsselskap (Fornybar AS).
Post 95 Egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Regjeringen foreslår at driftshvilen i Svea/Lunckefjell avsluttes, og at det settes i gang opprydding etter gruvevirksomheten. Det vises til nærmere omtale under programkategori 17.40 Statlig eierskap i proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på 43 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 96 Aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
I Saldert budsjett 2017 ble det bevilget 100 mill. kroner i aksjekapital til Investinor AS. Stortinget har samtidig bedt om at bevilgningene til nytt mandat for Investinor fryses i påvente av en helhetlig gjennomgang av tilgangen til venturekapital, jf. nærmere omtale under post 54 ovenfor. På denne bakgrunn ble bevilgningen redusert med 100 mill. kroner til 0 ved Stortingets behandling av vårens endringsproposisjon for statsbudsjettet for 2017. Det foreslås dermed en bevilgning på 100 mill. kroner i 2018 i tråd med Stortingets opprinnelige vedtak.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 100 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et selskap som har som formål å bygge ut lyntogforbindelser, og hvor det foreslås å sette av egenkapital til et slikt selskap på 13 mrd. kroner.
6.9 Kap. 1811 Statoil ASA
Post 96 Aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Olje- og energidepartementet
Den delen av utbyttet som blir benyttet til å utstede nye aksjer for staten, inntektsføres under kap. 4811 post 96 og utgiftsføres under denne posten. Dermed vil statens andel av utbyttet som benyttes til å utstede nye aksjer, bli synliggjort og inntektsført som utbytte og samtidig utgiftsført som aksjekjøp i statsregnskapet slik at aksjekapitalen i Statoil ASA økes tilsvarende i statens kapitalregnskap, bokført verdi.
Staten vil motta utbytte i kontanter og aksjer for utbyttet fra tredje kvartal 2017 i 2018. I de øvrige tre kvartaler som utbetales i 2018, vil staten motta kontanter. For budsjettformål legges det til grunn samme utbyttebeløp og fordeling mellom kontantutbytte og utbytteaksjer for tredje kvartal 2017 som for fjerde kvartal 2016.
Det budsjetteres dermed med utbytteaksjer for totalt 1 900 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.10 Kap. 1825 Energiomlegging, energi og klimateknologi
Post 95 Kapitalinnskudd
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås å opprettholde fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging og å øke fondskapitalen med 32 500 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1825 post 95 med 20 000 mill. kroner som kapitalinnskudd i Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet slik foreslår i sitt alternativ å videreføre fondet i 2018.
6.11 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
Post 90 Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Kunnskapsdepartementet
Løyvinga på posten dekker samla nye utlån frå Lånekassen i 2018 og berekna renter i løpet av året som ikkje er betalte ved utgangen av året.
Nye utlån til kundar samt omgjeringar er berekna til å utgjere om lag 26,4 mrd. kroner, medan nettoutlån til ubetalte renter er berekna til å utgjere om lag 0,8 mrd. kroner. Den samla løyvinga på posten blir da om lag 27,2 mrd. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten økes med 52 300 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
6.12 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
Post 90 Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Kommunal- og regionaldepartementet
Det foreslås å redusere lånerammen fra 18 til 17 mrd. kroner i 2018, jf. forslag til romertallsvedtak. Forslaget til låneramme gjenspeiler at det samlede tilsagnsvolumet av lån har vært lavere enn lånerammen de senere år. Rammen legger til rette både for at vanskeligstilte kan få bistand til å etablere seg i egen bolig, og at flere boliger bygges med gode kvaliteter.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 1 129 mill. kroner til 15 030 mill. kroner i 2018. Reduksjonen skyldes et lavere tilsagnsvolum i årene 2016–2018 enn tidligere lagt til grunn.
Husbankens oppgaver med misligholdte lån og tilskudd vil bli flyttet til Statens innkrevingssentral (SI). Dette tilsvarer løsningen som Husbanken allerede benytter for å inndrive feilutbetalt bostøtte. Staten oppnår gevinster ved å benytte SIs spesialkompetanse på dette området samtidig som det sikrer arbeidsplasser i Mo i Rana. Overføringen av oppgaver fra Husbanken til SI startet i 2017 og forventes sluttført i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås å øke utlånsrammen i Husbanken med 3 600 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke utlånsrammen i Husbanken med 3 000 mill. kroner til 20 000 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å øke lånerammen i Husbanken til 22 mrd. kroner, noe som innebærer at posten foreslås økt med 2 250 mill. kroner.
6.13 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
For å finansiere egen utlånsvirksomhet foretar Innovasjon Norge innlån i statskassen til valgfri løpetid og med en rentesats som tilsvarer rente på statspapirer med tilsvarende løpetid. Innlån fra statskassen budsjetteres under kap. 2421, mens avdrag/tilbakebetaling og låneprovisjon til staten på 0,4 pst. p.a. budsjetteres under kap. 5325. Innlån og avdrag bruttoføres, dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres hver gang selskapet tar opp eller tilbakebetaler et lån. Bevilgningene vil variere mer som følge av hvor hyppig innlånene refinansieres enn som følge av endringer i utlånsvolumet. Løpetiden på innlånene kan variere fra to måneder til flere år. Rentene som Innovasjon Norge betaler på innlån, inntektsføres under kap. 5625. Selv om det er felles poster i statsbudsjettet for finansiering av Innovasjon Norges ulike låneordninger, er det en forutsetning at ordningene holdes regnskaps- og rapporteringsmessig adskilt.
Innovasjonslån
Innovasjonslåneordningen skal bidra til å nå delmålene om flere gode gründere og om flere vekstkraftige bedrifter. Denne kategorien lån omfatter distriktsrettede risikolån og landsdekkende innovasjonslån, hvor sistnevnte inngår i Nærings- og fiskeridepartementets ansvarsområde. Miljøfondslån i tabellen er under utfasing, og det gis ikke nye lån knyttet til denne ordningen.
Den landsdekkende innovasjonslåneordningen omfatter ansvarlige lån, gjeldsbrevslån og pantelån. Risikoprofilen bestemmes av størrelsen på tapsfond og ordningens tilhørende bevilgning til tapsavsetninger. Det foreslås at innovasjonslåneordningens utlånsramme settes til 900 mill. kroner, jf. forslag til vedtak XI. 1 i proposisjonen.
Tapsfondet skal dekke bokførte tap som følge av konstaterte tap og endringer i spesifiserte tapsnedskrivninger og ha dekning for påregnelige slike tap i lånenes løpetid. Innovasjon Norge har ansvar for å fylle opp tapsfondet for landsdekkende innovasjonslån med midler fra bevilgningen under post 50 slik at det til enhver tid gjenspeiler den reelle risikoen i porteføljen. Dersom tapsfondet avviker negativt fra vurdert risiko med mer enn 10 prosentpoeng, skal tapsfondet fylles opp inntil avviket er innenfor denne grensen. Som følge av at det har påløpt mindre tap enn forventet for innovasjonslåneordningen og den landsdekkende garantiordningen de siste årene, er det bygd opp en overdekning i tapsfondet for ordningene.
Lavrisikolån
Lavrisikolåneordningen skal primært bidra til å nå delmålet om flere vekstkraftige bedrifter, men kan også bidra til delmålet om flere gode gründere.
Det foreslås at rammen for nye lavrisikolån videreføres på samme nivå i 2018 som i 2017, dvs. med 2,5 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak XI. 2 i proposisjonen. Administrasjonskostnadene knyttet til ordningen skal dekkes av rentemarginen.
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto innlån for samtlige lånetyper under innovasjons- og lavrisikolåneordningene i 2018. Bevilgningen dekker også refinansiering av tidligere opptatte innlån for ordningene. Det foreslås en total innlånsbevilgning på 48,5 mrd. kroner for 2018. Anslaget på brutto innlånsvolum er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 95 Egenkapital, såkornfond og koinvesteringsfond
Såkornfond skal bidra til å utløse privat kapital til investeringer i tidlig fase gjennom å tilby risikovillig kapital og relevant kompetanse.
Det foreslås å opprette et nytt landsdekkende såkornfond for IKT-næringer på minimum 250 mill. kroner i statlig og privat kapital. Midlene på posten skal benyttes til egenkapital i et slikt fond.
Fondet må være innenfor rammen av statsstøtteregelverkets begrensninger. Det vises til Prop. 129 S (2016–2017) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer på statsbudsjettet for 2017, hvor det redegjøres for at den vedtatte innretningen av fondet må godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan, ESA, på grunn av fondets størrelse og bransjeretting. Fondet kan ikke opprettes før dette er avklart, noe som vil kunne ta noe tid.
Det foreslås en bevilgning på 106,3 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et nytt såkornfond for helse- og velferdsteknologi på 425 mill. kroner, hvorav halvparten av fondet forutsettes finansiert av privat sektor. Dette medlem viser derfor til at Miljøpartiet De Grønne i sitt alternative statsbudsjett har foreslått å bevilge 212,5 mill. kroner til etableringen av såkornfond for helse- og velferdsteknologi over kap. 2421 Ny post 95.
6.14 Kap. 2425 (Nytt) Bionova
Post 97 Egenkapital Bionova
Komiteens merknader
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å opprette Bionova etter modell fra Enova, dette for å systematisere innovasjonen og øke kommersialiseringen av biobasert verdiskaping. Et nytt Bionova skal først og fremst bidra til risikoavlastning i den mest krevende utviklingsfasen i samarbeid med private aktører. Det er derfor foreslått å sette av 2 mrd. kroner til egenkapital til Bionova over et nytt kap. 2425 post 97.
6.15 Kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS
Post 90 Utlån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Alle lånesøknader som oppfyller kravene i regelverket for eksportkredittordningen, jf. forskrift om eksportkredittordningen § 1, vil få tilbud (tilsagn) om finansiering, jf. forslag til vedtak XI. 3 i proposisjonen. I tillegg har selskapet i henhold til lov om Eksportkreditt Norge AS (eksportkredittloven) anledning til å videreføre hele eller deler av Eksportfinans ASAs lån som kommer til marginreforhandling, og har også en oppgave i å sikre statens verdier i tilfeller der låntaker har betalingsproblemer og/eller misligholder lånet. Videre kan selskapet, når hensynet til statens samlede interesser tilsier det, refinansiere på markedsmessige vilkår lån som er minimum 70 pst. garantert av GIEK, jf. forskrift om eksportkredittordningen § 6.
Det er knyttet usikkerhet til utbetalingsbehovet under ordningen. Posten gjelder nye låneutbetalinger, midlertidige utlegg for å sikre statens verdier i tilfeller der låntaker har betalingsproblemer og/eller misligholder, låneutbetalinger knyttet til refinansiering, samt eventuelle låneovertakelser. Anslått beløp er 7 mrd. kroner. Videre foreslås det en fullmakt til å overskride bevilgningen med inntil 30 mrd. kroner.
På denne bakgrunn foreslås en bevilgning på 7 mrd. kroner og en fullmakt til å kunne overskride bevilgningen, men slik at samlede utbetalinger ikke overstiger 37 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak IV. 3 i proposisjonen.
Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endringer av budsjettet våren eller høsten 2018
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.16 Kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
Post 90 Lån til Norpipe Oil AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Norpipe Oil AS eier og driver oljerørledningen fra Ekofisk til Teesside. Staten eier 5 pst. av aksjene i Norpipe Oil AS. Aksjonærene har gjennom aksjonæravtalen for Norpipe Oil AS en finansieringsplikt dersom det skulle bli nødvendig å ta opp lån for å sikre vedlikehold, utvidelser og drift av anlegget. Det foreslås en fullmakt til at Olje- og energidepartementet ved behov kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, post 90 Lån til Norpipe Oil AS, inntil 25 mill. kroner i lån til Norpipe Oil AS for å dekke kapitalbehov som ikke kan dekkes over driften i selskapet eller på annen måte, jf. forslag til vedtak V. Olje- og energidepartementet vil komme tilbake til Stortinget med bevilgningsforslag hvis det skulle bli aktuelt å trekke på lånerammen. Det vises til Prop. 125 S (2009–2010) for nærmere omtale av fullmakten.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.17 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Utenriksdepartementet
Posten dekker innbetaling av lån til nordmenn i utlandet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.18 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
Post 90 Tilbakebetaling av lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Arbeids- og sosialdepartementet
Bevilgningen på posten skal dekke forventet brutto utlån til boliglån. Brutto innbetalinger bevilges på kap. 3614 post 90, jf. omtale under denne posten.
Anslaget på brutto utbetalinger er på 3 400 mill. kroner i 2018. Dette er 152 mill. kroner lavere enn regnskap for 2016, og 1 100 mill. kroner lavere enn saldert budsjett 2017.
Anslaget for 2018 inkluderer utlån til opptjente, men ikke betalte renter per 31. desember 2018 på 44 mill. kroner. Forventet hovedstol per 31. desember 2018 utgjør 36 500 mill. kroner. Utestående lån per 31. desember 2018 er forventet å utgjøre 41 700 lån. Det er lagt til grunn et forventet gjennomsnittlig utbetalt beløp på 1,25 mill. kroner i 2018. Det er lagt til grunn 2 700 utbetalte lån i 2018.
Videre er det i budsjettforslaget for 2018 gjort vurderinger i forhold til historiske erfaringstall når det gjelder antall søknader, utbetalte lån, antall innfridde lån og gjennomsnittlig utbetalt/innfridd beløp per lån. Det er knyttet betydelig usikkerhet til utviklingen i flere av forutsetningene som er lagt til grunn for budsjettforslaget.
For 2018 foreslås en bevilgning på 3 400 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.19 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Helse- og omsorgsdepartementet
Bevilgningen dekker avdragsinnbetalinger fra de regionale helseforetakene på lån tatt opp før 2008. Avdrag på denne posten utgjorde 605,7 mill. kroner i 2016.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.20 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
Post 96 Salg av aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Det foreslås en bevilgning på 25 mill. kroner fra mulige statlige aksjesalg i 2018. Endelige og fullstendige inntektsbeløp for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget i løpet av budsjettåret når transaksjonene er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Departementet er avhengig av å bruke meglerforetak og annen faglig bistand for å gjennomføre transaksjoner, jf. omtale under kap. 950 post 21.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.21 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap
Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Landbruks- og matdepartementet
Under posten blir det ført inntekter frå avdrag på det statlege lånet Statskog SF fekk i samband med oppkjøpet av Borregaard Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS frå Orkla ASA, jf. Prop. 11 S (2010–2011) Kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF. Etter avtalen mellom Statskog SF og Landbruks- og matdepartementet er minimumsavdraget på 10 mill. kroner. Med utgangspunkt i føretakets nedbetalingsplan er venta avdrag i 2018 sett til 25 mill. kroner. Lånet vil då vere innfridd.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.22 Kap. 4312 Avinor AS
Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet
Utbyggingen av Oslo lufthavn Gardermoen ble finansiert gjennom et lån fra staten. Det årlige avdragsbeløpet utgjør 444,4 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.23 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet
Sveriges og Norges nettogjeld utgjorde henholdsvis 321,9 og 376,9 mill. norske kroner ved utløpet av 2016. Bompengeselskapets to fastrenteavtaler for det samlede norske lånet utløp henholdsvis 31. desember 2016 og 30. juni 2017. De er erstattet med nye avtaler basert på flytende renter.
Nettoinntektene fra bompengeinnkrevingen skal fordeles mellom Norge og Sverige tilsvarende fordelingen av nettogjeld. Samferdselsdepartementet legger til grunn at Norges andel av nettoinntektene i 2018 vil være om lag 80 mill. kroner. Fastrenteavtalene og tilhørende fast avdragsplan, som utløp i 2016 og 2017, har medført at bompengeinntektene har vært høyere enn årlige innbetalte renter og avdrag. Det betales i 2017 et ekstraordinært avdrag. Det legges opp til at selskapet betaler 75 mill. kroner i avdrag i 2018 i tråd med Norges forventede andel av nettoinntekten fratrukket rentekostnader.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.24 Kap. 4811 Statoil ASA
Post 96 Utbytteaksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Olje- og energidepartementet
Det budsjetteres med utbytteaksjer for totalt 1 900 mill. kroner i 2018, jf. omtale under kap. 1811 post 96.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.25 Kap. 4825 Energiomlegging, energi- og klimateknologi
Post 95 Tilbakebetaling av kapitalinnskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Olje- og energidepartementet
Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging foreslås avviklet fra 2018. Tilbakebetaling av innestående fondskapital på 67 750 mill. kroner inntektsføres under posten.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.26 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
Post 90 Redusert lån og rentegjeld og post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Kunnskapsdepartementet
Løyvinga på post 90 gjeld innbetalte avdrag og betalte berekna renter frå tidlegare år. Avskrivne og betalte renter er splitta opp i avskrivne og betalte renter i inneverande og tidlegare budsjettperiodar.
Tilbakebetaling av opphavleg hovudstol er berekna til å utgjere om lag 8,6 mrd. kroner i 2018. Tilbakebetaling av rentegjeld frå tidlegare periodar er berekna til å utgjere 675 mill. kroner i 2018. Tilbakebetaling frå taps-/kostnadsløyvingar utgjer om lag 934 mill. kroner (omfattar både hovudstol og berekna renter frå tidlegare periodar, spesifisert på kap. 2410 postane 73 og 74).
Post 93 omfattar innbetaling frå eit fond (konverteringsfondet) til Lånekassen basert på konvertering av lån til stipend, sjå omtale under kap. 2410 post 50 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.27 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
Post 90 Avdrag
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Kommunal- og regionaldepartementet
Posten omfatter ordinære og ekstraordinære avdrag, tilbakebetaling av opptjente, ikke betalte renter og tap.
I 2016 ble det inntektsført om lag 12,5 mrd. kroner på posten, hvorav om lag 5,9 mrd. kroner var ordinære innbetalinger, 6,1 mrd. kroner var ekstraordinære innbetalinger og 0,5 mrd. kroner var tilbakebetaling av opptjente, ikke betalte renter og tap.
Det foreslås å øke bevilgningen med 324 mill. kroner til 11 590 mill. kroner i 2018. Økningen skyldes i hovedsak at anslaget for ekstraordinære innbetalinger er økt med 500 mill. kroner til 5 000 mill. kroner. Samtidig har det lavere tilsagnsvolumet i årene 2016–2018 redusert anslagene for ordinære innbetalinger med om lag 180 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å øke lånerammen i Husbanken til 22 mrd. kroner, noe som innebærer at posten foreslås økt med 14 mill. kroner.
6.28 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)
Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Posten omfatter avdrag på de innlånene Innovasjon Norge har tatt opp i statskassen. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Det foreslås en bevilgning på 47,9 mrd. kroner i 2018. Anslaget er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
Det er i utgangspunktet forutsatt at lånene til såkornfondene som er etablert i perioden 2006–2009, skal tilbakebetales etter 15 år, men det kan betales tilbake avdrag på tidligere tidspunkt. Tilbakebetalingene kommer som følge av avhendinger av porteføljeselskaper. Når midlene blir tilbakebetalt til Innovasjon Norge, blir de plassert på en ikke rentebærende konto i Norges Bank. Det er lagt opp til at midlene tilbakeføres til statskassen året etter at de er tilbakebetalt til Innovasjon Norge.
Ved utgangen av 2016 hadde Innovasjon Norge fått tilbakeført til sammen 154,8 mill. kroner, av dette ca. 31,4 mill. kroner i 2016. I 2017 venter Innovasjon Norge å motta ytterligere forskuddsinnbetalinger. På denne bakgrunn foreslås en bevilgning på 10 mill. kroner i 2018. Anslaget er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.29 Kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS
Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet
I 2018 forventes det avdrag for totalt 6,7 mrd. kroner på lån under eksportkredittordningen. Avdragene følger fastsatte avdragsprofiler som normalt innebærer halvårlige avdrag. Beløpet består av forventede avdrag på eksisterende utestående saldo, avdrag på lån som forventes utbetalt framover, og anslag på førtidsinnfrielser. Anslaget for avdragene reflekterer forventet innbetaling målt i norske kroner.
Sammenlignet med 2017 forventes det lavere avdragsinnbetalinger i 2018. Dette er knyttet til at flere av låntakerne under eksportkredittordningen har søkt om og fått innvilget avdragsutsettelse, samt at det er usikkerhet knyttet til hvorvidt restrukturerte lån vil bli førtidsinnfridd. Dette påvirker forventede avdrag på eksisterende utlånssaldo og anslag for førtidsinnfrielser.
På denne bakgrunn foreslås en bevilgning på 6,7 mrd. kroner i 2018. Regjeringen vil om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i forbindelse med endringer av budsjettet våren eller høsten 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.30 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
Post 95 Avdrag på lån til andre stater
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Posten gjeld avdrag på eit lån som vart gjeve til Jugoslavia i 1983. Den delen av lånet som står att, vert no betalt av Serbia og Montenegro. Sjå nærare omtale i Prop. 1 S (2015–2016) frå Finansdepartementet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
6.31 Kap. 5999 Statslånemidler
Post 90 Lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Gul bok
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til -62,4 mrd. kroner i 2018. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det fremkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til sine merknader til øvrige 90-poster og til at denne budsjettposten fungerer som motpost.
Flertallet viser til budsjettavtalen, jf. Innst. 2 S (2017–2018) og foreslår på denne bakgrunn å øke posten med 47 700 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
6.32 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under 90-postene
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S |
H, FrP, V, KrF |
A |
Sp |
SV |
MDG |
R |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||||
941 |
|
Grønt karbon |
|
|
|
|
|
|
|
|
95 |
Grønt investeringsselskap |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
10 000 000 (+10 000 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Kapitalinnskudd, nytt investeringsselskap (Fornybar AS) |
130 000 |
130 000 (0) |
130 000 (0) |
730 000 (+600 000) |
130 000 (0) |
130 000 (0) |
130 000 (0) |
|
96 |
Aksjer |
100 000 |
0 (-100 000) |
100 000 (0) |
100 000 (0) |
100 000 (0) |
1 100 000 (+1 000 000) |
100 000 (0) |
1352 |
|
Jernbanedirektoratet |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Lyntogselskap |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
13 000 000 (+13 000 000) |
0 (0) |
0 (0) |
1825 |
|
Energiomlegging, energi- og klimateknologi |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
ENOVA – kapitaltilførsel |
0 |
0 (0) |
32 500 000 (+32 500 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
|
95 |
Kapitalinnskudd |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
20 000 000 (+20 000 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld |
27 165 770 |
27 218 070 (+52 300) |
27 165 770 (0) |
27 165 770 (0) |
27 165 77 0 (0) |
26 650 074 (-515 696) |
27 165 770 (0) |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Lån fra Husbanken |
15 030 000 |
15 030 000 (0) |
18 630 000 (+3 600 000) |
15 030 000 (0) |
17 280 000 (+2 250 000) |
15 030 000 (0) |
15 030 000 (0) |
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
|
|
|
|
|
|
95 |
Egenkapital, såkornfond og koinvesteringsfond |
106 300 |
106 300 (0) |
106 300 (0) |
106 300 (0) |
106 300 (0) |
318 800 (+212 500) |
106 300 (0) |
2425 |
|
Bionova (NYTT) |
|
|
|
|
|
|
|
|
97 |
Egenkapital Bionova |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
2 000 000 (+2 000 000) |
0 (0) |
2430 |
|
Akselleratorprogram |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Akselleratorprogram |
0 |
0 (0) |
250 000 (+250 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
2460 |
|
Garantiinstituttet for eksportkreditt |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Tilskudd til garantiordning for fornybar kraftproduksjon i utviklingsland |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
3 000 000 (+3 000 000) |
0 (0) |
|
|
Sum utgifter |
104 831 055 |
104 783 355 (-47 700) |
141 181 055 (+36 350 000) |
135 431 055 (+30 600 000) |
120 081 055 (+15 250 000) |
110 527 859 (+5 696 804) |
104 831 055 (0) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||||
5312 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Avdrag |
11 590 000 |
11 590 000 (0) |
11 590 000 (0) |
11 590 000 (0) |
11 604 000 (+14 000) |
11 590 000 (0) |
11 590 000 (0) |
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Lån |
-62 403 058 |
-62 450 758 (-47 700) |
-26 053 058 (+36 350 000) |
-62 403 058 (0) |
-47 167 058 (+15 236 000) |
-59 106 254 (+3 296 804) |
-62 403 058 (0) |
|
|
Sum inntekter |
104 831 055 |
104 783 355 (-47 700) |
141 181 055 (+36 350 000) |
104 831 055 (0) |
120 081 055 (+15 250 000) |
108 127 859 (+3 296 804) |
104 831 055 (0) |