4. Rammeområde 20 Stortinget, finansadministrasjon mv.
4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 20
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 1 (2017–2018) |
Utgifter |
|||
Stortinget og underliggende institusjoner |
|||
41 |
|
Stortinget |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
971 300 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
598 400 000 |
|
70 |
Tilskudd til partigruppene |
186 000 000 |
|
72 |
Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek |
1 500 000 |
|
73 |
Kontingenter, internasjonale delegasjoner |
15 500 000 |
|
74 |
Reisetilskudd til skoler |
5 000 000 |
Finansdepartementet |
|||
1600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
373 600 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
77 600 000 |
|
70 |
Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet |
12 300 000 |
1602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
361 200 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
25 400 000 |
1605 |
|
Direktoratet for økonomistyring |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
458 100 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
15 800 000 |
1608 |
|
Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
18 841 000 |
1610 |
|
Tolletaten |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 490 900 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
90 300 000 |
1618 |
|
Skatteetaten |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
5 773 600 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
195 300 000 |
|
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
576 500 000 |
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, a-ordningen |
89 900 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
112 300 000 |
|
70 |
Tilskudd |
3 500 000 |
1620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
566 000 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
247 700 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
14 600 000 |
1632 |
|
Kompensasjon for merverdiavgift |
|
|
61 |
Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning |
23 650 000 000 |
|
72 |
Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning |
2 160 000 000 |
1633 |
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift |
|
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
6 300 000 000 |
1650 |
|
Statsgjeld, renter mv. |
|
|
1 |
Driftsutgifter |
43 100 000 |
|
89 |
Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
8 872 400 000 |
1670 |
|
Avsetninger til Den nordiske investeringsbank |
|
|
50 |
Tapsfond for miljølåneordningen |
10 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 20 |
53 316 641 000 |
Inntekter |
|||
Inntekter under departementene |
|||
3041 |
|
Stortinget |
|
|
1 |
Salgsinntekter |
8 300 000 |
|
3 |
Leieinntekter |
1 100 000 |
4600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
2 |
Diverse refusjoner |
400 000 |
4602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
3 |
Saksbehandlingsgebyr |
11 100 000 |
|
86 |
Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv. |
500 000 |
4605 |
|
Direktoratet for økonomistyring |
|
|
1 |
Økonomitjenester |
50 600 000 |
4610 |
|
Tolletaten |
|
|
1 |
Særskilt vederlag for tolltjenester |
6 800 000 |
|
2 |
Andre inntekter |
900 000 |
|
4 |
Diverse refusjoner |
1 100 000 |
|
5 |
Refusjon fra Avinor AS |
24 600 000 |
|
85 |
Overtredelsesgebyr |
17 000 000 |
4618 |
|
Skatteetaten |
|
|
1 |
Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr |
59 000 000 |
|
2 |
Andre refusjoner |
45 100 000 |
|
3 |
Andre inntekter |
37 100 000 |
|
5 |
Gebyr for utleggsforretninger |
49 000 000 |
|
7 |
Gebyr for bindende forhåndsuttalelser |
2 400 000 |
|
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
3 700 000 |
|
85 |
Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning |
240 000 000 |
|
86 |
Bøter, inndragninger mv. |
1 489 500 000 |
|
87 |
Trafikantsanksjoner |
70 000 000 |
|
88 |
Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret |
262 600 000 |
|
89 |
Overtredelsesgebyr |
13 000 000 |
4620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
2 |
Oppdragsinntekter |
251 400 000 |
|
85 |
Tvangsmulkt |
20 000 000 |
5351 |
|
Overføring fra Norges Bank |
|
|
85 |
Overføring |
14 500 000 000 |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. |
|||
5491 |
|
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift |
|
|
30 |
Avskrivninger |
1 232 865 000 |
Renter og utbytte mv. |
|||
5603 |
|
Renter av statens kapital i statens forretningsdrift |
|
|
80 |
Renter av statens faste kapital |
87 449 000 |
5605 |
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer |
|
|
80 |
Av statskassens foliokonto i Norges Bank |
847 500 000 |
|
81 |
Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta |
200 000 |
|
82 |
Av innenlandske verdipapirer |
1 341 000 000 |
|
83 |
Av alminnelige fordringer |
25 000 000 |
|
84 |
Av driftskreditt til statsbedrifter |
16 700 000 |
|
86 |
Renter av lån til andre stater |
100 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 20 |
20 716 014 000 |
|
|
Netto rammeområde 20 |
32 600 627 000 |
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets vedtak 4. desember 2017, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 32 556 533 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2017–2018).
For nærmere omtale av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt til merknader og forslag i Innst. 2 S (2017–2018), og fremmer på denne bakgrunn ikke egne forslag under rammeområdet.
4.3 Kap. 41 Stortinget
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 10 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 41 post 1 med 16 mill. kroner som følge av redusert byråkrati.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), hvor det er foreslått å redusere stortingslønna til 8 G (cirka 749 000 kroner). Dette medlem viser til at i løpet av inneværende periode vil stortingsrepresentantenes lønn passere én mill. kroner. Det er det dobbelte av medianlønna i Norge. Dette medlem er bekymret for en utvikling der avstanden mellom politikere og folk flest blir større. Dette medlem ønsker ikke at stortingspolitikere skal være en lønnsadel i Norge, og viser derfor til forslag i eget alternativt budsjett om å redusere stortingslønna.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 5 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 73 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.4 Kap. 1600 Finansdepartementet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 735 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 1600 post 1 med 11 mill. kroner som følge av redusert byråkrati.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), hvor skattekriminalitet og internasjonal skattepolitikk er omtalt. Dette medlem mener det både er behov for økt innsats mot skattekriminalitet, og økt internasjonalt samarbeid om en helhetlig endring av skattesystemet for multinasjonale selskaper. Dette medlem viser til Rødt sitt alternative budsjett, hvor det er foreslått å øremerke 150 mill. kroner til et tverrfaglig samarbeid mellom Finansdepartementet og Utenriksdepartementet for å arbeide med internasjonal skattepolitikk og skatteutveksling på faglig og politisk nivå.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 117 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Arv til frivillig virksomhet – postering av inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.5 Kap. 4600 Finansdepartementet
Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de ulike partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 1 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
4.6 Finanstilsynet
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 686 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.
4.7 Kap. 4602 Finanstilsynet
Post 3 Prospektkontrollgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de ulike partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 21 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr m.m.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.8 Kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 756 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 1605 post 1 med 2 mill. kroner som følge av redusert byråkrati.
Disse medlemmer viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1610 post 21 med 100 mill. kroner for å styrke Tolletatens samarbeid med politiet om grensekontroll.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.9 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
Post 1 Økonomitjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.10 Kap. 1608 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 32 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 2 953 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 13 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 2 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 3 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1618 post 21 med 20 mill. kroner for å styrke Skatteetaten, innsats mot arbeidslivskriminalitet som del av en bred tiltakspakke mot arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer viser til følgende flertallsforslag framsatt i Innst. 15 S (2017–2018):
«Stortinget ber regjeringen styrke samordningen av den offentlige tilsyns-, etterforsknings- og påtalevirksomhet for å kunne utøve en mer slagkraftig bekjempelse av arbeidslivskriminalitet.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.
Post 3 Refunderte pante- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 2 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 50 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 85 Overtredelsesgebyr – valutadeklarering
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 11 325 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås 13,75 mill. kroner til et tverrfaglig senter mot arbeidslivskriminalitet og for å styrke arbeidet mot svart økonomi.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1618 post 1 med 10 mill. kroner for å etablere elektronisk innbetalingsordning for moms på postsendinger.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås en økt bevilgning på 25 mill. kroner til Skatteetaten for å forsterke arbeidet mot skatteunndragelse.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett, hvor det er foreslått å styrke Skatteetaten. Dette medlem viser til forslag om å øke driftsbudsjettet til Skatteetaten med 60 mill. kroner målrettet mot økt skattetilsyn, og forslag om å øke driftsbudsjettet med 20 mill. kroner for å bidra til flere tverrfaglige senter mot arbeidslivskriminalitet.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 170 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 22 Større IT-prosjekter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 70 Tilskudd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 2 Andre refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 88 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 3 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 73 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 38 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 86 Bøter, inndragninger m.m.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 89 Gebyr for regelbrudd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.15 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 1 126 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig med fortsatt god fordeling av arbeidsplassene i SSB, og at målet skal være at minst 40 pst. av arbeidsplassene skal være på Kongsvinger.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 485 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.16 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
Post 2 Oppdragsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 454 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 85 Tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.17 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.18 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 11 367 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
4.19 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 85 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.20 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank
Post 50 Tapsfond for miljølåneordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.21 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
Post 85 Overføring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.22 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
Post 30 Avskrivninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.23 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.24 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Post 86 Renter på lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
4.25 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 1 |
H, FrP, V, KrF |
A |
Sp |
SV |
MDG |
R |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||||
41 |
|
Stortinget |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
971 300 |
961 300 (-10 000) |
961 300 (-10 000) |
955 300 (-16 000) |
971 300 (0) |
971 300 (0) |
941 300 (-30 000) |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
598 400 |
593 400 (-5 000) |
593 400 (-5 000) |
598 400 (0) |
598 400 (0) |
598 400 (0) |
598 400 (0) |
1600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
373 600 |
372 865 (-735) |
373 600 (0) |
362 600 (-11 000) |
373 600 (0) |
373 600 (0) |
448 600 (+75 000) |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
77 600 |
77 483 (-117) |
77 600 (0) |
77 600 (0) |
77 600 (0) |
77 600 (0) |
77 600 (0) |
1602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
361 200 |
360 514 (-686) |
361 200 (0) |
361 200 (0) |
361 200 (0) |
361 200 (0) |
361 200 (0) |
1605 |
|
Direktoratet for økonomistyring |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
458 100 |
457 344 (-756) |
458 100 (0) |
456 100 (-2 000) |
458 100 (0) |
458 100 (0) |
458 100 (0) |
1608 |
|
Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring |
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
18 841 |
18 809 (-32) |
18 841 (0) |
18 841 (0) |
18 841 (0) |
18 841 (0) |
18 841 (0) |
1610 |
|
Tolletaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 490 900 |
1 487 947 (-2 953) |
1 490 900 (0) |
1 490 900 (0) |
1 490 900 (0) |
1 490 900 (0) |
1 490 900 (0) |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
100 000 (+100 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
1618 |
|
Skatteetaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
5 773 600 |
5 762 275 (-11 325) |
5 787 400 (+13 800) |
5 783 600 (+10 000) |
5 798 600 (+25 000) |
5 773 600 (0) |
5 853 600 (+80 000) |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
195 300 |
195 300 (0) |
195 300 (0) |
215 300 (+20 000) |
195 300 (0) |
195 300 (0) |
195 300 (0) |
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, a-ordningen |
89 900 |
89 730 (-170) |
89 900 (0) |
89 900 (0) |
89 900 (0) |
89 900 (0) |
89 900 (0) |
1620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
566 000 |
564 874 (-1 126) |
566 000 (0) |
566 000 (0) |
566 000 (0) |
566 000 (0) |
566 000 (0) |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
247 700 |
247 215 (-485) |
247 700 (0) |
247 700 (0) |
247 700 (0) |
247 700 (0) |
247 700 (0) |
1633 |
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
6 300 000 |
6 288 633 (-11 367) |
6 300 000 (0) |
6 300 000 (0) |
6 300 000 (0) |
6 300 000 (0) |
6 300 000 (0) |
1650 |
|
Statsgjeld, renter mv. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
43 100 |
43 015 (-85) |
43 100 (0) |
43 100 (0) |
43 100 (0) |
43 100 (0) |
43 100 (0) |
|
|
Sum utgifter |
53 316 641 |
53 271 804 (-44 837) |
53 315 441 (-1 200) |
53 417 641 (+101 000) |
53 341 641 (+25 000) |
53 316 641 (0) |
53 441 641 (+125 000) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||||
4600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Diverse refusjoner |
400 |
399 (-1) |
400 (0) |
400 (0) |
400 (0) |
400 (0) |
400 (0) |
4602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Saksbehandlingsgebyr |
11 100 |
11 079 (-21) |
11 100 (0) |
11 100 (0) |
11 100 (0) |
11 100 (0) |
11 100 (0) |
4610 |
|
Tolletaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Særskilt vederlag for tolltjenester |
6 800 |
6 787 (-13) |
6 800 (0) |
6 800 (0) |
6 800 (0) |
6 800 (0) |
6 800 (0) |
|
2 |
Andre inntekter |
900 |
897 (-3) |
900 (0) |
900 (0) |
900 (0) |
900 (0) |
900 (0) |
|
4 |
Diverse refusjoner |
1 100 |
1 098 (-2) |
1 100 (0) |
1 100 (0) |
1 100 (0) |
1 100 (0) |
1 100 (0) |
|
5 |
Refusjon fra Avinor AS |
24 600 |
24 550 (-50) |
24 600 (0) |
24 600 (0) |
24 600 (0) |
24 600 (0) |
24 600 (0) |
4618 |
|
Skatteetaten |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Andre refusjoner |
45 100 |
45 012 (-88) |
45 100 (0) |
45 100 (0) |
45 100 (0) |
45 100 (0) |
45 100 (0) |
|
3 |
Andre inntekter |
37 100 |
37 027 (-73) |
37 100 (0) |
37 100 (0) |
37 100 (0) |
37 100 (0) |
37 100 (0) |
|
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
3 700 |
3 662 (-38) |
3 700 (0) |
3 700 (0) |
3 700 (0) |
3 700 (0) |
3 700 (0) |
4620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Oppdragsinntekter |
251 400 |
250 946 (-454) |
251 400 (0) |
251 400 (0) |
251 400 (0) |
251 400 (0) |
251 400 (0) |
|
|
Sum inntekter |
20 716 014 |
20 715 271 (-743) |
20 716 014 (0) |
20 716 014 (0) |
20 716 014 (0) |
20 716 014 (0) |
20 716 014 (0) |
|
|
Sum netto |
32 600 627 |
32 556 533 (-44 094) |
32 599 427 (-1 200) |
32 701 627 (+101 000) |
32 625 627 (+25 000) |
32 600 627 (0) |
32 725 627 (+125 000) |