Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom disse fire partiene. Flertallet er
enige om å forsterke omleggingen av bilavgiftene i miljøvennlig
retning – fra vekt til CO2.
Flertallet viser til at nye
regler for måling av utslipp ved typegodkjenning av kjøretøy er
under innfasing. Reglene vil få betydning for beregningen av CO2-komponenten i engangsavgiften,
og innebærer at grunnlaget for avgiftsberegningen i en overgangsperiode
vil bli fastsatt etter ulike målemetoder. Flertallet viser til at dette
vil kunne medføre en utilsiktet avgiftsmessig forskjellsbehandling
av kjøretøy typegodkjent etter henholdsvis nye og gamle regler. Flertallet mener
derfor det bør tas inn en hjemmel i Stortingets vedtak om engangsavgift,
der departementet gis fullmakt til å fastsette nærmere regler om
fastsetting av de ulike avgiftskomponentene slik at avgiftsfastsettelsen
for kjøretøy som måles etter gammel og ny metode, kan harmoniseres. Flertallet forutsettes
å bli orientert om relevante endringer før disse iverksettes.
Flertallet er også enige
om at det ikke skal innføres engangsavgift for elbiler i 2018.
Flertallet viser til tabellen
nedenfor for ytterligere informasjon om omleggingen:
Komponenter
|
|
Endringer
|
Vektkomponent
|
–
|
Øke
innslagspunkt for laveste sats med 150 kg og redusere alle satser
med 7 pst.
|
CO2-komponent
|
–
|
Redusere
innslagspunkt (øvre grense for fradrag og innslagspunkt for positive satser)
med 5 gram.
|
|
–
|
Øke
satsen for CO2-utslipp i intervallet 96–125 gram med
30 kroner per gram
|
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I regjeringens
forslag til stortingsvedtak om avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift,
gjøres følgende endringer:
§ 2 første ledd
lyde skal:
Avgift skal betales
med følgende beløp:
Avgiftsgrupper
|
Egenvekt
(kg)
|
Motor-
effekt (kW)
|
NOX-
utslipp (mg/km)
|
CO2-
utslipp (g/km)
|
Slagvolum (cm3)
|
Sats
per enhet
(kr)
|
Vrakpant-avgift
(kr)
|
Avgiftsgruppe
A
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Personbiler,
varebiler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser,
og med
|
0–500
|
|
|
|
|
0
|
|
501–1
200
|
|
|
|
|
25,04
|
|
1
201–1 400
|
|
|
|
|
62,41
|
|
|
1
401–1 500
|
|
|
|
|
195,03
|
|
|
over
1 500
|
|
|
|
|
226,83
|
|
|
|
|
over
0
|
|
|
72,06
|
|
Motorvogn
med plikt til å dokumentere drivstoffforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0–70
|
|
0
|
|
|
|
|
|
71–95
|
|
929,34
|
|
|
|
|
|
96–125
|
|
1
041,42
|
|
|
|
|
|
126–195
|
|
2
728,96
|
|
|
|
|
|
over
195
|
|
3
505,00
|
|
|
|
|
|
|
|
952,20
|
|
|
|
|
|
|
|
1
120,29
|
|
Motorvogn
uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0–700
|
16,13
|
|
|
|
|
|
|
701–1
250
|
64,88
|
|
|
|
|
|
|
1
251–1 650
|
150,00
|
|
|
|
|
|
|
over
1 650
|
154,00
|
|
|
|
|
|
|
0–700
|
12,36
|
|
|
|
|
|
|
701–1
250
|
52,96
|
|
|
|
|
|
|
1
251–1 650
|
122,50
|
|
|
|
|
|
|
over
1 650
|
126,00
|
|
Avgiftsgruppe
B
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Varebiler
klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og
godsrom med lengde under 300 cm eller bredde under 190 cm
|
20
pst.
av A
|
|
75
pst.
av A
|
|
|
|
|
Motorvogn
med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0–70
|
|
0
|
|
|
|
|
|
71–95
|
|
278,80
|
|
|
|
|
|
96–125
|
|
312,43
|
|
|
|
|
|
over
125
|
|
682,24
|
|
|
|
|
|
|
|
285,66
|
|
|
|
|
|
|
|
336,09
|
|
Motorvogn
uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
30
pst.
av A
|
|
|
Avgiftsgruppe
C
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Campingbiler
|
22
pst.
av A
|
|
0
pst.
av A
|
22
pst.
av A
|
22
pst.
av A
|
|
|
Avgiftsgruppe D
(Opphevet)
|
|
|
|
|
|
|
|
Avgiftsgruppe
E
|
|
|
|
|
|
|
0
|
Beltebiler
|
|
|
|
|
|
36
pst. av verdi-
avgifts-grunn-
laget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avgiftsgruppe
F
|
|
|
|
|
|
|
0
|
Motorsykler
|
|
|
|
|
0–125
|
0
|
|
|
|
|
|
|
126–900
|
34,14
|
|
|
|
|
|
|
over
900
|
74,86
|
|
Motorsykkel
med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0–75
|
|
0
|
|
|
|
|
|
76–140
|
|
640,08
|
|
|
|
|
|
over
140
|
|
812,80
|
|
Motorsykkel
uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
8
386
|
|
|
|
0–11
|
|
|
|
0
|
|
|
|
over
11
|
|
|
|
265,56
|
|
Avgiftsgruppe
G
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Beltemotorsykler
(snøscootere)
|
0–100
|
|
|
|
|
14,01
|
|
101–200
|
|
|
|
|
28,02
|
|
over
200
|
|
|
|
|
56,02
|
|
|
|
0–20
|
|
|
|
22,50
|
|
|
|
21–40
|
|
|
|
45,01
|
|
|
|
over
40
|
|
|
|
90,00
|
|
|
|
|
|
|
0–200
|
2,47
|
|
|
|
|
|
|
201–400
|
4,94
|
|
|
|
|
|
|
over
400
|
9,85
|
|
Avgiftsgruppe
H
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Motorvogn
i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet
blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke
reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede
|
40
pst.
av A
|
|
100
pst.
av A
|
|
|
|
|
Motorvogn
med plikt til å dokumentere drivstoffforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0–70
|
|
0
|
|
|
|
|
|
71–95
|
|
929,34
|
|
|
|
|
|
over
95
|
|
1
041,42
|
|
|
|
|
|
|
|
952,20
|
|
|
|
|
|
|
|
1
120,29
|
|
Motorvogn
uten plikt til å dokumentere drivstoffforbruk og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
100
pst.
av A
|
|
|
Avgiftsgruppe
I
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Avgiftspliktige
motorvogner som er 30 år eller eldre
|
|
|
|
|
|
0
|
|
Avgiftsgruppe
J
|
|
|
|
|
|
|
2
400
|
Busser
under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert
i fartsretningen
|
40
pst.
av A
|
|
0
pst.
av A
|
|
|
|
|
Motorvogn
med plikt til å dokumentere drivstoffforbruk og CO2-utslipp, og med
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0–70
|
|
0
|
|
|
|
|
|
71–95
|
|
371,74
|
|
|
|
|
|
96–125
|
|
416,57
|
|
|
|
|
|
over
125
|
|
1
091,58
|
|
|
|
|
|
|
|
380,88
|
|
|
|
|
|
|
|
448,12
|
|
Motorvogn
uten plikt til å dokumentere drivstoffforbruk og CO2-utslipp
|
|
|
|
|
40
pst.
av A
|
|
|
§ 3 annet ledd
skal lyde:
For motorvogner
som ikke har fastsatt verdi for utslipp av NOX etter første ledd, settes
utslippet til den verdi vedkommende motorvogn maksimalt kan ha etter
veimyndighetenes regelverk.
§ 3 nytt femte
ledd skal lyde:
Departementet kan
gi forskrift om beregning av avgift etter denne paragraf.
§ 4 første ledd
skal lyde:
For motorvogner
som benytter stempeldrevet forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk
motor og er utstyrt med batteripakke som kan lades fra ekstern strømkilde
(ladbare hybridbiler), gjøres et fradrag på 23 pst. i vektavgiftsgrunnlaget.
§ 5 første ledd
bokstav i skal lyde:
motorvogner som
bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor
elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter
ikke motorvogner hvor batteri under kjøring kan tilføres strøm ved bruk
av en ekstern forbrenningsmotor,
Bokstavene
i til o blir nye bokstaver j til p.
Romertall II
skal lyde:
Fra 1. juli
2018 skal § 4 lyde:
For motorvogner
som benytter stempeldrevet forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk
motor, og er utstyrt med batteripakke som kan lades fra ekstern strømkilde
(ladbare hybridbiler), gjøres et forholdsmessig fradrag i vektavgiftsgrunnlaget
basert på elektrisk kjørelengde. Ved fastsettelse av elektrisk kjørelengde benyttes
de tekniske data som fastsettes i forbindelse med motorvognens godkjenning
etter veimyndighetenes regelverk.
For motorvogner
som har vært registrert i utlandet før registrering her i landet
gjøres bruksfradrag i den engangsavgift som beregnes etter § 2.
Departementet kan
gi forskrift om beregning av engangsavgiften for motorvogner som
nevnt i første til tredje ledd.
Romertall III
skal lyde:
Fra den tid
departementet bestemmer, gjøres følgende endring:
§ 5 første ledd
ny bokstav q skal lyde:
motorsykler og
beltemotorsykler som skal benyttes i reindriftsnæringen, og som
registreres på person eller virksomhet med rett til å eie rein i
det samiske reinbeiteområdet, eller er gitt særskilt tillatelse
til reindrift utenfor det samiske reinbeiteområdet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett og egen hovedmerknad, hvor det foreslås endringer i engangsavgiften.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter flertallets forslag til endring
av § 5 første ledd ny bokstav q, og viser for øvrig til Senterpartiets
alternative statsbudsjett, hvor kjøretøy som kan bruke biogass, fritas
fra engangsavgift.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås omfattende endringer i
engangsavgiften, med utgangspunkt i målsetningen om at 9 av 10 nye
biler i 2021 skal være nullutslippsbiler. Dette forslaget er i tråd
med opptrappingsplanen for å raskere fase inn elbiler i nybilsalget. Dette medlem vil
vise til at elbilen fortsatt taper konkurransen i 8 av 10 tilfeller
når en ny bil selges, og dette medlem mener derfor
det er svært nødvendig å gjøre større endringer i bilavgiftene.
-
Nederste innslagspunkt
for CO2-komponenten senkes
fra til 65 g/km
-
Innføre nytt nederste
innslagspunkt for CO2-komponenten
på 25 g/km
-
Fradraget under
25 g/km økes med 25 pst., 25–65 g/km holdes på 2017-nivå, 65–120
g/km økes med 15 pst., over 120 g/km økes med 20 pst.
-
Fritaket engangsavgift
for elbiler opprettholdes.
-
Øverste trinn i
effektkomponenten (over 140 kW) opprettholdes
-
NOx-komponenten økes til 400
kroner per mg/km
-
Øke rekkevidden
for å få maks fradrag for ladbare hybrider fra 50 til 100 km
-
Starte avviklingen
av rabatten i CO2-komponenten for
alle lette varebiler (Halvert rabatt i 2018).
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for
2018 hvor Venstre foreslo en rekke omlegginger av engangsavgiften
i mer miljøvennlig retning. Budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti følger på viktige områder opp dette,
men dette medlem mener
at man med fordel kunne ha gått lenger, spesielt for bilgrupper
som i dag har lav eller ingen engangsavgift knyttet til CO2- og NOX-utslipp. Dette medlem viser til at
Venstre bl.a. foreslo følgende i forslaget til statsbudsjett for
2018:
-
Heve CO2-komponenten for avgiftsgruppe
C (campingbiler mv) til samme nivå som gjelder for personsbiler.
-
Oppheve fritak
for NOX-komponent for varebiler og
campingbiler og ilegge disse samme avgift som personbiler.
-
Øke NOX-komponenten med 150 kr/g
for alle biler.
Som
følge av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti av 22. november 2017 og dermed en annen
rammesum for ramme 21 Skatter, avgifter og toll enn det Venstre
foreslo i Innst. 2 S (2017–2018), fremmer dette medlem ingen avvikende
forslag i denne innstilling utover det som framgår av avtalen om
statsbudsjettet for 2018.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Miljøpartiet De Grønne
har et mål om å fase ut salg av nye fossile personbiler innen 2020, og
fossile varebiler og busser innen 2025. Dette medlem viser også til
Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det fremmes
flere forslag om endrede satser i engangsavgiften for å stimulere
til raskere takt i utskifting av fossile biler, for å bidra til
å nå eget og regjeringens eget mål om utfasing av nysalg av fossile biler
innen 2025.
Dette medlem viser til at
følgende forslag er fremmet i Miljøpartiet De Grønnes alternative
statsbudsjett:
-
Fjerner ladbare
hybridbilers fritak for fradrag i avgift for kjøretøy med utslipp
under 75 g.
-
Reduserer vektfradraget
for hybridbiler fra 26 pst. til 10 pst.
-
Likestiller CO2-avgiftskomponenten i engangsavgiften
for varebiler og personbiler.
-
Fjerner engangsavgiften
for elbiler foreslått av regjeringen.
-
Dobling av NOX-satsen i engangsavgiften.
-
Fjerner fritak
for snøscootere, motorsykler, båtmotorer og campingtilhengere.
Dette medlem foreslår
samtidig følgende endringer i CO2-komponenten:
2018-forslag
|
innslag
|
intervall
|
sats
|
0
|
0-25
|
0
|
25
|
25-65
|
0
|
65
|
65-90
|
960,44
|
90
|
90-120
|
1045,26
|
120
|
120-140
|
2954,58
|
140
|
140-160
|
2954,58
|
160
|
160-190
|
2954,58
|
190
|
190-
|
3794,78
|
Komiteens medlem fra Rødt slutter
seg til regjeringens forslag.