Søk

Innhold

15. Andre forslag og merknader

15.1 Hyretillegg for sjøfolk

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom disse fire partiene og enighet om å avvikle skattefritaket for hyretillegg for sjøfolk.

Flertallet viser til at i tillegg til at sjøfolk normalt har fri kost om bord, mottar de fleste sjøfolk også en godtgjørelse for dekning av utgifter til kost i perioden på land, såkalt tariffmessig hyretillegg. Noen sjøfolk, særlig i kystnær trafikk, mottar hyretillegg i stedet for fri kost for perioden om bord.

Flertallet viser til at skattefritaket langt på vei er historisk begrunnet. For andre arbeidstakergrupper er slik kontantgodtgjørelse til dekning av rene private kostutgifter skattepliktig. Flertallet ser derfor ikke noe grunnlag for å videreføre skattefritaket for disse hyretilleggene. På denne bakgrunnen foreslår flertallet å avvikle skattefritaket i ordningen.

Flertallet vil avslutningsvis vise til at sjøfolk fortsatt vil være skattemessig gunstig behandlet ettersom mange i denne arbeidsgruppen har et særskilt inntektsfradrag på opp til 80 000 kroner som andre arbeidstakergrupper ikke har.

Flertallet viser til lovendringsforslag fremmet i Innst. 4 L (2017–2018) kapittel 10.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, som går imot å fjerne skattefritt hyretillegg for sjøfolk.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti går imot å fjerne det skattefrie hyretillegget.

15.2 Taxfree- og innførselsgrense for alkohol og tobakksvarer

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett hvor taxfree- og innførselsgrensen for tobakksvarer halveres, i tillegg til at taxfree-endringene som ble vedtatt i revidert nasjonalbudsjett 2014, reverseres. Disse endringene vil gi både økte særavgiftsinntekter og merverdiavgiftsinntekter for staten.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne foreslår å avvikle dagens taxfree-kvoter for alkohol og tobakk. Dagens ordning bidrar indirekte til en subsidiering av utenlands flyreiser. Dette medlem ønsker som sagt å benytte skatte- og avgiftspolitikken til å premiere ønsket adferd. Subsidiering av alkohol og tobakk har negativ effekt både for folkehelsen og klimaet. Dette medlem viser til at en fjerning av taxfree-ordningen for alkohol og tobakk også fører til økt proveny fra merverdiavgifter.

15.3 Standardfradraget for utenlandske arbeidstakere

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett, hvor standardfradraget for utenlandske arbeidstakere fjernes.

15.4 Oljeskatteregimet

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å avvikle ordningen med friinntekt i særskatten for petroleumsvirksomheten. Selv etter at friinntekten er fjernet, vil oljeselskapene ha et gunstig skatteregime for investeringer. Ved å fjerne friinntekten vil statens samlede investeringsandel fortsatt være noe høyere enn i en nøytral skatt. Oljeselskapene bør ta en større del av investeringskostnadene selv, slik at de i større grad bærer risikoen for nye investeringer enn det som i dag er tilfellet. Dette vil skape en bedre balanse mellom landbasert næringsliv og aktiviteten på sokkelen.

Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å avvikle leterefusjonsordningen. Dette medlem viser til at leterefusjonsordningen innebærer at staten bekoster leterefusjon til oljeselskaper som leter etter olje og gass på norsk sokkel, og som ikke er i skatteposisjon. Dette medlem mener det er verdt å merke seg at utbetalt lete- og opphørsrefusjon summerer seg til over 100 mrd. i 2017-kroner, siden ordningen ble innført i 2005, og at flere av selskapene som har fått støtte i milliardklassen gjennom ordningen, aldri har betalt skatt i Norge. Dette medlem viser til at leterefusjonsordningen ble innført for å sikre et større mangfold blant selskapene på norsk sokkel, men at ordningen har bidratt til at staten tar en svært stor risiko ved leting etter olje og gass. Dette medlem mener denne ordningen ikke er egnet for framtiden, med økende etterspørselsrisiko for olje og gass og en overgang til nedbyggingsfase av petroleumsindustrien.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til sine merknader om petroleumskatt i sitt alternative statsbudsjett og sin hovedmerknad (pkt. 2.3.2.9) i denne innstillingen, og støtter for øvrig Sosialistisk Venstrepartis merknader om oljeskatteregimet ovenfor.

15.5 Netthandel

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der disse medlemmer foreslår å fjerne merverdiavgiftsfritaket for netthandel under 350 kroner.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett, hvor merverdiavgiftsfritaket for netthandel fra utlandet (350 kronersgrensen) fjernes. Disse medlemmer vil understreke at dette avgiftsunntaket innebærer en subsidiering av utenlandske nettbutikker. Disse medlemmer viser til at denne konkrete avgiftsendringen vil styrke norske arbeidsplasser.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at merverdiavgiftsfritak for netthandel kan ha en negativ konkurransevridende effekt for norske virksomheter og arbeidsplasser. Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett og foreslår derfor å fjerne merverdiavgiftsfritaket for netthandel under 350 kroner.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, hvor det er foreslått å avvikle ordningen for avgiftsfri privat import for forsendelser opp til 350 kroner. Dette medlem viser til at ordningen medfører at det blir relativt billigere å handle på nett i utlandet enn i butikker i Norge, og mener slike incentiver er uheldige.

15.6 Pensjonssparing

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, der det foreslås å avvikle den nye ordningen for skattefavorisert individuell pensjonssparing som ble vedtatt i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2017.

15.7 Merverdiavgift på reparasjoner

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne mener vi må redusere forbruket av råvarer – og i stedet øke insentivene for reparasjoner og gjenbruk. Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett og foreslår å fjerne merverdiavgiften på reparasjoner av klær, sko, husholdnings- og fritidsvarer og elektronikk.

15.8 Merverdiavgift på økologisk mat og frukt og grønt

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å fjerne moms på økologisk mat og frukt og grønt for å stimulere til et sunnere kosthold og fremme av produksjon og konsum av økologisk mat.

15.9 Merverdiavgift på kjøttvarer

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at global kjøttproduksjon er en av de store truslene mot økosystemet vårt. Storfekjøtt alene krever mer fulldyrket jordbruksareal enn det samlede forbruket av korn, frukt, grønnsaker og andre planteprodukter. I en verden med økende befolkning vil vi være nødt til å spise mindre rødt kjøtt både av hensyn til økosystemet, klimaet og vår egen helse.

Dette medlem viser til at kjøtt har et stort klimaavtrykk. Målt per kilo krever animalske produkter som kjøtt, fisk, egg og melk i snitt fire ganger større jordbruksarealer enn plantabasert mat. Helseeffektene av å redusere forbruket av rødt kjøtt antas også å være positive.

Dette medlem viser derfor til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å øke merverdiavgiften på kjøttvarer fra 15 pst. til 20 pst.

15.10 Merverdiavgift på kollektivreiser

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kollektivprisene med 20 pst. Som et ledd i dette foreslås det å fjerne merverdiavgiften på kollektivreiser.

15.11 Generell merverdiavgiftssats for brus og godteri

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, hvor det foreslås innføring av generell momssats på brus og godteri.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett og foreslår innføring av generell momssats for brus og godteri.

15.12 Elbiler og mål om utslippsfritt nybilsalg innen 2025

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne jobber for at vi innen 2020 skal ha faset ut nybilsalg av fossile personbiler, og fossile varebiler og busser innen 2025. Regjeringen har tidligere satt som mål å fase ut nybilsalget av fossile personbiler innen 2025. Regjeringen viser nå til at de vil vurdere sitt eget mål og vil se på mulighetene for å nå det i lys av utviklingen av nullutslippsteknologi og kostnadene forbundet med å ta den i bruk. Dette medlem er sterkt kritisk til en slik vent og se-holdning. Vi har internasjonale forpliktelser om utslippskutt – og egne mål om å omstille oss til et lavutslippssamfunn. Da må vi sette klare mål og iverksette virkemidler for å nå disse – ikke gjøre som regjeringen – sette mål og ikke implementere tiltak tilstrekkelig til å nå disse målene. Dette medlem foreslår å styrke virkemiddelpakken for å få til en raskere utfasing av fossile biler på veiene.

Dette medlem foreslår å

  • innføre en klimabelønningsordning, hvor økte avgifter på bensin og diesel betales ut igjen, direkte til privatpersoner og til et fond for næringstransport for å hjelpe med å skifte ut fossil nyttetransport.

  • redusere ladbare hybriders skattefordeler, elbilene har nå betydelig lengre rekkevidde.

  • fjerne engangsavgiften for elbiler og gjeninnføre reglene for beskatning av el-firmabiler.

  • en dobling av NOX-satsen i engangsavgiften for å redusere lokal forurensing.

  • reversere skattelettelser for snøscootere, motorsykler, båtmotorer og campingtilhengere.

15.13 Miljøavgift på jomfruelige og miljøskadelige produkter

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at den vestlige verden har et materielt forbruk som tilsvarer ressursene til nesten tre jordkloder dersom alle skulle ha levd som oss. Mange av produktene vi har rundt oss, medfører store klimagassutslipp, og råvareuttakene innebærer en stor miljøbelastning. Dette medlem mener vi må jobbe med å lage en økonomi som i større grad priser uttak av råvarer på en måte som reflekterer kostnaden det faktisk har. Dette medlem viser til at en økonomi basert på sirkulære prinsipper må sikre at det blir dyrere å introdusere nye råvarer inn i sirkulasjon, og i større grad stimulere til gjenbruk og reparasjoner. Dette medlem mener vi må få et økonomisk system hvor det blir lønnsomt å hente ut de verdifulle råvarene fra avfallsprodukter.

Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås innført en avgift som skal reflektere et produkts økologiske avtrykk. Dette medlem vet at det vil være en stor jobb å implementere et slikt avgiftssystem, men at kloden og vi vil være tjent med en slik omlegging.

15.14 Avgift på lakselus i oppdrettsnæringen

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at oppdrettsanlegg påfører villaks og sjøørret store skader. Dette medlem mener at forurenser bør betale, og foreslår en avgift på lakselus.

15.15 Skattefunn

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, der satsen for fradrag under skattefunn-ordningen økes til 22 pst. for små og mellomstore bedrifter.