Sammendrag
Ved behandlingen
av Meld. St. 6 (2016–2017) Verdier i vekst – Konkurransedyktig skog-
og trenæring (Skogmeldingen) og tilhørende Innst. 162 S (2016–2017)
fattet Stortinget 31. januar 2017 følgende anmodningsvedtak nr.
446:
«Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 legge frem
et forslag til en skattekredittordning for skogeiere som investerer
i skogindustri.»
Flertallet i næringskomiteen,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viste til
at det i regjeringsplattformen tas til orde for en skattekredittordning
for skogeiere som investerer i skogsindustri. Flertallet mente dette
var et fornuftig forslag fordi skogen har en langt mindre verdi,
både for den enkelte skogeier og for samfunnet, uten en sterk industri.
Flertallet viste også til ansvaret og evnen norske skogeiere har
vist for å få reist og utviklet industri i Norge.
Regjeringen legger
vekt på å fremme et vekstkraftig og levedyktig norsk næringsliv.
Derfor er de generelle rammevilkårene for næringsvirksomhet betydelig
bedret under denne regjeringen. På skatteområdet er selskapsskatten
og formuesskatten redusert for å stimulere investeringer og styrke
norsk, privat eierskap. Disse skattene foreslås redusert ytterligere
i 2018 i tråd med skatteforliket, og de kommer også skogsindustrien
og eiere av denne industrien til gode. En bedring i de generelle
rammevilkårene for all næringsvirksomhet gir positive virkninger
på bred basis.
Stortingets anmodningsvedtak
gjelder skattetiltak overfor en bestemt gruppe, skogeierne, for
å gi disse insentiver til å investere i en bestemt næring, skogsindustrien.
På bakgrunn av henvisningen til regjeringsplattformen i innstillingen
legges det til grunn at vedtaket gjelder forslag til en skattekredittordning
basert på skogfondsordningen, ettersom dette var den eneste skattekredittordningen
som var nevnt i regjeringsplattformen.
Skogfond, jf. forskrift
om skogfond 3. juli 2006 nr. 881, er en tvungen avsetningsordning
for skogeiere. Den skal bidra til økt skogproduksjon og økt avvirkning
fra skogen. Skogeierne skal avsette et beløp i intervallet 4 til 40
pst. av brutto omsetning av det avvirkede tømmeret.
Det enkelte års
avsetning til skogfond kommer til fradrag ved beregning av skattepliktig
overskudd. Inntekter fra skog som settes på skogfond, inntektsføres først
når disse investeres i skogtiltak, og det er kun 15 pst. av disse
inntektene som inntektsføres. Resterende 85 pst. av frigitte midler
er endelig skattefrie. Utgiftene som dekkes av skogfondsmidlene,
kommer til fradrag med 100 pst. Myndighetene bidrar med tilskudd
til ulike skogfondstiltak, og disse tilføres skogfondet. Disse midlene
skal inntektsføres med 100 pst.
Midler fra skogfondet
kan brukes til en rekke tiltak, herunder skogkultur, bygging og
opprustning av skogsveier, sommervedlikehold av skogsbilvei, miljøtiltak
og skogbruksplanlegging med miljøregistrering.
Ved utgangen av
2016 var det 1,5 mrd. kroner på skogfondskonti. Skogeiere betalte
inn om lag 490 mill. kroner, det ble gitt om lag 200 mill. kroner
i tilskudd, og det ble utbetalt om lag 590 mill. kroner i 2016.
Ordningen med skogfondskonto anslås å utgjøre en skatteutgift på
125 mill. kroner i 2016.
Skogsindustri omfatter
både treforedlingsindustri og tremekanisk industri. I tremekanisk
industri inngår sagbruk og produsenter av bygningsdeler basert på
tre. Møbelindustri basert på trevarer må imidlertid antas å falle
utenfor. Uansett vil en skattekredittordning for skogeiere som investerer
i skogsindustri, medføre økte skatteutgifter og store administrative
utfordringer.
Utforming av en
skattekredittordning som Stortinget har anmodet om, reiser flere
problemstillinger. Det gjelder for eksempel hvilke typer investeringer
en slik ordning skal omfatte, hvilke krav som skal settes til slike investeringer,
og hvilke skattefordeler ordningen skal ha. For å motvirke skattetilpasninger
som ikke er forenlig med ordningens intensjon, må det settes krav
til investeringenes varighet. Antakelig må det også etableres godkjennings-
og kontrollordninger knyttet til skogeieres kjøp og salg av aksjer
og andeler i skogsindustrien. Godkjenning av bruk av skogfondsmidler
ligger i dag under kommunenes og fylkesmennenes landbruksavdelinger.
En slik ordning vil også komplisere skattereglene og føring av skogfondsmidler
i skatteskjemaene og medføre økte administrative byrder for skogeierne
og Skatteetaten.
Landbruket er i
utgangspunktet unntatt fra EØS. Det gjelder imidlertid bare primærjordbruk
og primærskogbruk. Støtte til bearbeidede jordbruksprodukter og skogbruks-
og skogsindustriprodukter omfattes av statsstøttereglene (EØS-avtalen
artikkel 61). En skattekredittordning for skogeiere som investerer
i skogsindustrien, reiser EØS-rettslige problemstillinger.
Skattefordeler
for skogeier ved uttak av skogfondskonto vil i utgangspunktet ikke
omfattes av EØS-avtalen. Koblingen av skattefordeler for skogeiere
mot at uttaket nyttes til investering i skogsindustri, som er omfattet
av EØS-avtalen, vil likevel mest sannsynlig innebære ulovlig indirekte
statsstøtte til skogsindustrien. Det skyldes at denne industrien,
gjennom ordningen med skattefordeler for skogeier, får bedre tilgang
til kapital enn tilsvarende industri i andre EØS-land og andre typer
industri både i Norge og andre EØS-land. På grunn av skogeiers skattefordel
vil avkastningskravet, alt annet likt, være lavere enn ved investeringer
i andre sektorer.
Departementet vil
også peke på at hvis det åpnes for investeringer av skogfondsmidler
utenfor skogen, vil dette mest sannsynlig føre til at færre skogfondsmidler vil
bli investert i skogen. Endringen kan dermed være egnet til å svekke
skogfondsordningen som instrument for å øke tilvekst og avvirkning
i skogen.
Det kan tenkes
andre skattekredittordninger for skogeiere som vil investere i skogsindustri
enn å åpne for at skogfondsmidler kan benyttes til slike investeringer.
Det kan for eksempel være ordninger knyttet til salg av tømmer eller
knyttet til den skattemessige tømmerkontoen. Felles for slike alternativer
er at de er beheftet med mange av de samme utfordringene og svakhetene som
en ordning bygget på skogfondet, og som det er redegjort nærmere
for ovenfor.
Skattekredittordninger
bidrar generelt til dårligere ressursbruk. Derfor ble en rekke skatteordninger
som favoriserte bestemte investeringer eller næringer, fjernet gjennom
skattereformen av 1992. Det bidro til bedre investeringer for samfunnet
og økt avkastning.
Det er ikke gitt
at skogsindustrien og skogeierne er best tjent med at det er skogeiere
som investerer i skogsindustrien. Andre typer investorer
kan ha mye å tilføre skogsindustrien, og skogeierne kan ha nytte
av å spre risikoen ved å investere i andre sektorer enn skogsindustrien.
Departementet legger
til grunn at en skattekredittordning som skal legge til rette for
at skogeier kan investere i skogsindustri, mest sannsynlig vil stride
mot EØS-regelverket om statsstøtte. Da det i tillegg er en rekke prinsipielle
innvendinger, lovtekniske utfordringer og uoversiktlige administrative
og økonomiske konsekvenser, vil regjeringen ikke fremme forslag
om en slik ordning nå.
Anmodningsvedtaket
anses utkvittert gjennom denne vurderingen.