Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Norsk pasientskadeerstatning (NPE)

5.1 Sammendrag

Antall saker meldt til NPE økte fra 5 217 saker i 2014 til 5 742 i 2015. Aldri tidligere har NPE mottatt så mange erstatningskrav i løpet av ett år. I 2015 fikk 32 pst. erstatningssøkere medhold i kravet sitt, samme andel som i 2014. NPE utbetalte i alt 933 mill. kroner i erstatninger i 2015.

Saker knyttet til ortopedi utgjør 31 pst. av vedtakene i 2015. Saker med bakgrunn i svulster og kreftsykdommer utgjør 14 pst., odontologi 8 pst., og psykiatri og gastroenterologisk kirurgi 5 pst. hver. Totalt sett er 57 pst. av medholdssakene begrunnet med svikt i behandlingen, 30 pst. skyldes svikt i diagnostikk og 8 pst. skyldes infeksjon.

De viktigste årsakene til svikt i behandlingen er at det er brukt feil behandlingsteknikk/metode, at behandlingen har vært mangelfull/manglende eller at det ikke har vært grunnlag for behandlingen. Hovedårsakene til svikt i diagnostikk er at funn ikke har vært fulgt opp/mangelfull utredning, at det ikke er rekvirert prøver/undersøkelser eller at prøvesvar/kliniske undersøkelser er blitt feiltolket.

Rapport for privat helsetjeneste viser at NPE har mottatt 3 113 saker i perioden. Antallet saker har økt hvert år siden 2009 og utgjorde i 2015 11 pst. av sakene. Over halvparten av mottatte saker gjelder tannbehandling. Kirurger er den nest største helsepersonellgruppen med 17 pst.

For NPE er det viktig å bidra til pasientsikkerhetsarbeidet. Dette gjøres først og fremst ved å gjøre skadestatistikk og informasjon om læringsverdien av sakene tilgjengelig for helsetjenesten og myndighetene. Noe av det som gjør sakene som blir meldt til NPE sentrale, er at det er pasienten selv som melder.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen mener at NPEs forskriftsfestede oppgaver om å bidra til statistiske data til helsesektorens arbeid med kvalitetsforbedring og skadeforebyggelse, er viktig. Komiteen merker seg at ved erstatning innen privat helsetjeneste, gjelder over halvparten av mottatte saker tannbehandling. Komiteen mener at kvalitet og pasientsikkerhet når det gjelder tannbehandling i større grad bør omtales i årlige kvalitetsmeldinger til Stortinget.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil minne om at formålet med de årlige meldingene er å oppsummere status for kvalitet og pasientsikkerhet slik det kommer til uttrykk i årsmeldinger og rapporter fra blant andre NPE og nasjonale kvalitetsindikatorer. Det vil således kunne variere hvilke tema som omtales i framtidige meldinger og på hvilken måte disse følges opp.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil minne om at årlige kvalitetsmeldinger til Stortinget ikke bare skal være en statusoppsummering, men må ha som mål å føre til forbedringer i kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet, særlig på risikoområder.