3.2 Komiteens merknader
Komiteen mener at tilbakemeldingene
fra pasient- og brukerombudene er viktige og bør tas særlig hensyn
til. Mange henvendelser handler om dårlig eller mangelfull informasjon
og kommunikasjon. Dette må tas på største alvor. Pasient- og brukerombudene
viser til at fastlegeordningen må evalueres, noe komiteen støtter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at det i primærhelsetjenestemeldingen (Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens
primærhelsetjeneste) ble gjort en vurdering av utfordringene i den
kommunale helse- og omsorgstjenesten, herunder fastlegeordningen. Meldingen
peker på behov for endringer som også vil innebære endringer i organisering
og finansiering av fastlegeordningen. Flertallet er kjent med at
det planlegges en utprøving av primærhelseteam, og ser frem til
resultatene av dette.
Komiteen registrerer
at pasient- og brukerombudene nå som i tidligere årsmeldinger er
særlig bekymret for sykehjemstilbudet. De etterlyser konkrete tiltak
for å sikre at sykehjemstilbudet i Norge samsvarer med pasient-
og brukerrettighetsloven, verdighetsgarantien og kvalitetsforskriften. Komiteen er enig
med pasient- og brukerombudene i dette, og imøteser at fremtidige
kvalitetsmeldinger har ekstra søkelys på sykehjemstilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil minne om at formålet med
de årlige meldingene er å oppsummere status for kvalitet og pasientsikkerhet
slik det kommer til uttrykk i årsmeldinger og rapporter fra blant
andre pasient- og brukerombudene. Det vil således kunne variere
hvilke tema som omtales i framtidige meldinger, og på hvilken måte
disse følges opp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil
minne om at årlige kvalitetsmeldinger til Stortinget ikke bare er
en statusoppsummering, men må ha som mål å føre til forbedringer
i kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet, særlig på risikoområder. Disse medlemmer er
opptatt av at kvalitet i sykehjemstilbudet må få en særskilt oppfølging,
siden dette blir gjentatt i rapportene og at det handler om en svært
sårbar pasientgruppe.
Komiteen vil
påpeke, som pasient- og brukerombudene, at arbeidet med
kvalitet og pasientsikkerhet må inn i rammeplanene for utdanning
av helsepersonell, og at kommunehelsetjenesten må innlemmes i meldeordningene
til Helsedirektoratet og Statens helsetilsyn. Komiteen er også enig med pasient-
og brukerombudene i at helseforetakene i oppdragsdokumentene må
stille krav om praktisk oppfølging av resultatene fra PasOpp-undersøkelsen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at ombudenes innspill
om kvalitet og pasientsikkerhet i rammeplanene for utdanning, samt
innlemming av den kommunale helsetjenesten i meldeordningen til
Helsedirektoratet og varselplikt til Statens helsetilsyn, er tema
som regjeringen vil komme tilbake til som et ledd i oppfølgingen
av Arianson-utvalget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at å innlemme
meldeordningen i kommunehelsetjenesten har vært et krav i flere
år og burde allerede vært innført. Enda en utsettelse og venting
på avklaring fra regjeringen inntil en ny stortingsmelding er levert,
er derfor uheldig.
Komiteen støtter
anbefalingen om tiltak for å bedre innbyggernes og pasienters kunnskap
om pasient- og brukerrettigheter, og en styrking av tilsynsordningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet merker
seg at pasient- og brukerombudene er bekymret for at pakkeforløp
for kreft kan medføre negative konsekvenser for andre pasientgrupper
om ikke spesialisthelsetjenesten sikres forsvarlige ressurser til
implementering. Det etterlyses risikovurdering av ordningens betydning
for andre pasientgrupper, og disse medlemmer ber regjeringen
vurdere dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at pakkeforløp for kreft er i en implementeringsfase og følges
tett. Kreftpasientene som omfattes av pakkeforløp, vil få hjelp
raskere og mer sammenhengende, ved at behandlingen er bedre organisert.
Det er forventet av systemet med pakkeforløp for kreft
på sikt kan være ressursbesparende. Den nye måten å organisere kreftbehandlingen
på kan brukes som erfaring for hvordan tilbudet til andre pasientgrupper
skal organiseres. Flertallet påpeker
at dersom det viser seg at dette skulle få vesentlige følger for
andre pasientgrupper, bør departementet ta dette opp i den ordinære
styringsdialogen med de regionale helseforetakene.
Komiteen ber
regjeringen følge opp bekymringene som meldes angående kommunenes
praktisering av BPA-ordningen.
Komiteen viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet har gitt Helsedirektoratet i oppdrag å sørge for
en følgeevaluering av rettighetsfestingen av BPA. Denne følgeevalueringen
er nå i gang og vil bli sluttført i løpet av 2017.