7. Generell merknad
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Riksrevisjonen i Dokument 3:2 (2016–2017) gjennomgår 11 ulike
saker der fem er undersøkelser vedrørende nye saksforhold og seks
er oppfølging av saker som tidligere er rapportert til Stortinget. Dette medlem viser
til at Riksrevisjonens merknader er konkrete og gjelder hver enkelt
sak. Rapporten gir imidlertid grunnlag for generaliseringer. Dette medlem mener
det er Stortingets plikt å ha nødvendig overhøyde slik at vi forstår
å sette Norges høyeste politiske organ i stand til å treffe forstandige
vedtak mht. følgen av at utøvelsen av samfunnsoppgaver styres etter
bedriftsøkonomiske prinsipper.
Dette medlem viser til felles
trekk ved sakene omhandlet i Dokument 3:2 (2016–2017), trekk som
kan sees som mer eller mindre allmenngyldige mht. følgene av omskiping
av forvaltningsbedrifter til hel- eller deleide statlige foretak.
Kritikken som dette
medlem framfører gjelder manglende oppmerksomhet på de styringsmessige
følgene av endret organisering. Kort sagt mener dette medlem at politisk
styring som virkemiddel via rundskriv og instrukser erstattes med
markedsstyring. Dette kommer til uttrykk i bedriftsinterne rutiner,
se f.eks. Statnetts interne rutiner (s. 192 og 221), interne retningslinjer
(f.eks. Olje- og energidepartementet mht. styrevalgarbeid og helhetlig
eieroppfølging, se s. 164 og 165) og Samferdselsdepartementet vedrørende
Posten (s. 252). Det følger av selskaps- og aksjelovgivningen at
departementenes styringsambisjoner skal begrense seg til deltakelse
på generalforsamling, foretaksmøte eller tilsvarende, evt. via såkalt
eierdialog, -oppfølging, -utøvelse og -styring, med henstillinger,
forventninger, oppdragsbrev og veileder for styrearbeid (Dokument
3:2 (2016–2017) s. 18). Omskipingen fra forvaltningsbedrifter til
hel- eller delvis statlig eide foretak medfører både tap av virkemidler så
vel som tap av kontroll- og håndhevingsmuligheter, samt definisjonsmakt.
Generelt legges
det til grunn at «(e)ierdialogen er departementenes viktigste virkemiddel
for å følge opp at selskaper med statlig eierandel oppfyller statens
forventninger til arbeidet med samfunnsansvar» (Dokument 3:2 (2016–2017)
s. 27). Riksrevisjonen er ikke alltid tilfreds med eierrollens utøvelse:
«Riksrevisjonen
vil peke på betydningen av at departementene bruker eierdialogen
slik at den bidrar til at selskapene identifiserer både uønskede hendelser
og risikoområder så tidlig som mulig. Det er viktig av hensyn til
selskapets omdømme og verdier, og for å opprettholde tilliten til
staten som eier» (s. 28).
I detalj uttaler
Riksrevisjonen følgende: Det gjelder for det første for Sykehuspartner
HF: «Dette innebærer at de etablerte indikatorene for 2016 ikke er
tilstrekkelige til å følge opp at Sykehuspartner HF leverer kostnadseffektive
IKT-tjenester av god kvalitet» (s. 24). For det annet: «Statnett
legger i for liten grad til rette for at allmennheten kan følge
opp samfunnsøkonomi og kostnader i utbyggingsprosjektene» (s. 10).
For det tredje: «Riksrevisjonens undersøkelse viste at Norsk Tipping
… ikke hadde tilstrekkelig informasjon til å følge opp om selskapet
har effektiv drift, og at Kulturdepartementet ikke hadde etablert
god målstyring av selskapet» (s. 53). For det fjerde: «Riksrevisjonens
undersøkelse viste … lite åpenhet om økonomisk mellomværende mellom eierinstitusjonene
[universiteter og høyskoler] og de aktuelle selskapene [som er eid
av førstnevnte]. Undersøkelsen viste videre at det er lite bevissthet
om eiers ulike roller og at departementet i liten grad følger opp
universitetenes og høyskolenes eierskapsutøvelse» (s. 55).
Dette medlem vil påpeke at
de statseide kommersielle foretak har som ett av sine formål det som
er kjernen i kommersiell adferd, nemlig generering av privat profitt,
noe som lett ender i en «skvis», selv om «samfunnsnytten» kun skiftes
ut med «samfunnsøkonomisk lønnsomhet» (se f.eks. Innst. 386 S (2014–2015)
jernbanereformen s. 1). Resultatet blir at ikke-økonomiske forhold
bukker under for hensynet til økonomisk målbare forhold. Dette gir
en overfokusering på kvantitet og en underfokusering på kvalitet
og forhold som ikke har markedsmessig verdi.
Dette medlem peker på at omskipingen
gjelder selskaper med ansvar for infrastrukturen i Norge. F.eks.
ble oppgaver tilhørende Statens vegvesen overtatt av Mesta AS og
Nye Veier AS, Jernbaneverket ble til Bane Nor AS, «Statsbanene»
ble til NSB AS, Televerket ble til Telenor AS, Statens bygge- og eiendomsdirektorat
ble til Statsbygg SF og Entra Holding AS, «Statskraftverkene» ble
til Statnett AS og Statkraft AS, fylkeskommunale sykehus ble samlet
under Regionale Helseforetak (RHF) ved at eierskapet ble overført
til Helse- og omsorgsdepartementet. De enkelte helseforetakene (HF)
under hver enkelt RHF eies av RHF.
Som dette medlem vil
påpeke betyr omskipingen tap av virkemidler:
«Departementet framhever
at statens eierskapsutøvelse skal begrense seg til overordnet styring,
og at det er styret [i Posten] som er ansvarlig for å utarbeide
mer konkrete mål og strategier for selskapet … [fordi eier] ikke
skal bevege seg inn på styrets ansvarsområde» (Dokument 3:2 s. 41).
Myndighetene kan
som følge av dette ikke instruere selskapet til å gjøre valg som
strider mot den bedriftsoptimale logikk. Det er tøff konkurranse.
Her gjelder vinn eller forsvinn, hvilket det børsnoterte aksjeselskap
Telenor sitt forretningsmessige engasjement i India er et talende
bevis for:
«Problemet til Telenor
har vært at de ikke får India-virksomheten til å bli lønnsomt uten
korrupsjon. Hadde de i større grad kunnet benytte seg av bestikkelser,
hadde nok problemene deres i India, som mangelen på frekvenser,
løst seg, sier professor …, Petter Gottschalk, ved Handelshøyskolen
BI» http://www.nettavisen.no/na24/professor-mener-telenor-ikke-var-korrupte-nok-i-india/3423316019.html
Dette leder an i
den logikk som et hvilket som helst departement eller direktorat
må følge:
«OED oppgir at det
ikke er fastsatt operasjonaliserte mål om kostnadseffektivitet og
samfunnsøkonomisk lønnsomhet i utbyggingsprosjektene utover de generelle
kravene. Dette begrunnes med at departementet anser at det er styrets
ansvar å sørge for en kostnadseffektiv drift og at prosjektene er
samfunnsmessig lønnsomme. Eierstyringen av Statnett må ifølge departementet
sees i sammenheng med departementets andre roller og den omfattende
reguleringen på området.» (Dokument 3:2 s. 221).
Dette medlem ser det slik
at svaret på disse utfordringer er å bli ørlite mer «rå» enn sine
argeste konkurrenter. Svaret er ikke å lytte til velmenende råd
fra departementet. Samfunnsansvar blir ikke førsteprioritet.
Dette medlem minner om regjeringens
eierskapsmelding Meld. St. 27 (2013–2014) Et mangfoldig
og verdiskapende eierskap, som definerte samfunnsansvar som det
ansvaret selskap eid av staten forventes å påta seg for mennesker,
samfunn og miljø som påvirkes av virksomheten. Selskapene skulle drive
forretning, men sagt med en vri fra Øst-Europa før murens fall,
«med et menneskelig ansikt». Dette medlem viser til at
styringsvedtak er erstattet av formaninger, dvs. nærmest illusoriske:
«Regjeringen forventer
at selskaper med statlig eierandel arbeider systematisk med sitt
samfunnsansvar og er ledende på sine områder … Regjeringen forventer
at selskapene har god risikoforståelse … og at selskapene skal være
i fremste rekke når det gjelder arbeidet for klima og miljø i sin
bransje» (Innst. 140 S (2014–2015) Innstilling fra næringskomiteen om
et mangfoldig og verdiskapende eierskap s. 7-8).
Dvs. at regjeringen
har endt opp i en situasjon der en kun rår over «svake virkemidler».
De sterke virkemidler ble kastet over bord. Dette medlem vil trekke fram
omgjøringen av Jernbaneverket til statsforetaket Bane NOR SF som
et eksempel på en omskiping som ble presset igjennom på svært kort
tid:
«Disse medlemmer
[fra AP og SP] gjentar at en er av den oppfatning at det er uforsvarlig
å behandle en så stor og prinsipiell sak under slikt hastverk. I realiteten
har komiteen under fire uker fra meldingen ble fremmet til alle
merknader og forslag må foreligge. Dette er uforsvarlig behandling,
og en kan virkelig undres over hvorfor flertallet har slik hastverk» (Innst.
386 S (2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren, s.
14).
«Regjeringens forslag
bærer preg av privatisering for privatiseringens skyld. Spesielt
fordi konkurranse og privatisering ikke er i nærheten av å løse
det største problemet i jernbanesektoren; for dårlig vedlikeholdte
enkeltspor (Innst. 386 S (2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren,
s. 17).
Dette medlem får nøye seg
med påpekningen om at bortfall av virkemidler ble resultatet av
omlegging fra forvaltningsbedrift og til foretak. Selv om «regjeringen
i sine beslutninger vil vurdere både markedsmessige og selskapsspesifikke
forhold» (Innst. 140 S (2014–2015) s. 24), er forhold som stod sentralt
i Meld. St. 27 tilsynelatende glemt i iveren etter å kvitte seg
med eierskapet.
Dette medlem viser til fellesmerknadene
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i eierskapsmeldingen der disse
«merker seg at regjeringspartiene
i liten grad begrunner hvorfor de skal selge ut statlige selskaper, og
at det er vanskelig å få øye på godt begrunnede hovedlinjer i regjeringens
strategi … regjeringen må godtgjøre hvorfor de skal selge, og ikke
bare komme med postulater om at staten eier for mye og at makten skal
spres … Disse medlemmer mener statlig eierskap skal kunne brukes
for å sikre nasjonalt eierskap til og kontroll over norske naturressurser,
kompetanse, infrastruktur og selskaper» (Innst. 140 S (2014-2015)
Innstilling fra næringskomiteen om et mangfoldig og verdiskapende
eierskap, s. 25).
Dette medlem vil understreke
at omskiping av forvaltningsorgan til forretningsdrivende statlig eid
selskap betyr tap av kommandolinjer (se f.eks. Opphevelse av instruks
for Statens bygge- og eiendomsdirektorat ved forskrift av 13. september
2013 nr. 1080) til fordel for «eierdialogen». Det medfører også
tap av definisjonsmakt og faktabeskrivelser.
«Alle departementene
mener at selskapenes skriftlige rapportering til offentligheten
er det viktigste informasjonsgrunnlaget for eiers oppfølging gjennom
eierdialogen, og at denne rapporteringen stort sett er en tilstrekkelig
og god informasjonskilde. Det benyttes i liten grad annen tilleggsinformasjon
i eieroppfølgingen av samfunnsansvar.» (s. 168).
Staten kan kun utøve
sin myndighet gjennom generalforsamling, foretaksmøte eller tilsvarende.
Dette gjelder for alle selskaper uavhengig av statens eierandel.
Dette medlem vil vise til
at Riksrevisjonens kritikk av departementenes forvaltning av sine
eierinteresser i statlige selskaper viser at disse ikke
i tilstrekkelig grad styrer og følger opp retningslinjer, instrukser,
henstillinger osv. til de selskaper som i Dokument 3:2 (2016–2017)
undersøkes særskilt, dvs. særlig helseforetakene og Yara International
ASA, Telenor ASA, Statoil ASA og Avinor AS.
Dette medlem vil peke på at
den vei som alle de seneste regjeringer har fulgt, er å etablere
ordninger med egenkontroll eller internkontroll, for eksempel ordninger
som følges i helseforetakene, det såkalte «interne avvikssystem»
(s. 15–18, 68, 70–71, 76–83, 86–88, 92 m.fl.) og Statnetts «avvikssystem,
revisjonsprogram og risikostyringssystem» (s. 228, se også s. 35).
Sykehuspartner HF følger COSO-rammeverkene (Committee of Sponsoring
Organizations of the Treadway Commission) for internkontroll og helhetlig
risikostyring (s. 23). Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring
i helse- og omsorgstjenesten av 28. oktober 2016 nr. 1250 gjelder
for virksomheter som er pålagt internkontrollplikt etter hhv. helsetilsynsloven,
spesialisthelsetjenesteloven, helse og omsorgstjenesteloven og tannhelsetjenesteloven.
Internkontroll er
en integrert og naturlig del av virksomhetenes styringssystem (s.
68). Dette medlem vil
påpeke at intern- eller egenkontroll er et sårbart system. Systemets
levedyktighet er avhengig av tett oppfølging av tilsynsmyndighetene.
Ved omskiping av forvaltningsbedrifter til foretak med statlig eierskap
av en viss størrelse går styring og kontroll over fra å være ekstern
til å bli intern (derfor benevnt egenkontroll):
«Styret skal påse
at selskapet har god internkontroll og tilstrekkelige systemer og
ressurser for å sikre at lovbestemmelser etterleves ...» (Dokument 3:2
(2016–2017) s. 18.
Dette medlem vil vise til
at Riksrevisjonen finner at det hos Statnett imidlertid er svakheter
knyttet til blant annet prosjektrapporteringen til styret. Statnett
legger f.eks. i for liten grad til rette for at allmennheten kan
følge opp samfunnsøkonomi og kostnader i utbyggingsprosjekter. Det
er også forbedringspotensial i departementets eieroppfølging
av Statnett (s. 10).
Som dette medlem har
søkt å få frem ved denne merknad: Når de planlagte virkningene av
systemet er mangelfulle, kreves det nye grep. Eierdialogen er ikke
alene et godt nok virkemiddel for å fremme samfunnsnytten og samfunnsansvaret. Dette medlem mener
Riksrevisjonens rapport viser at eierdialogen må suppleres
med nye verktøy for å fremme samfunnsnytten og samfunnsansvaret.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til de ovenstående
merknader fra Senterpartiets medlem. Flertallet er av den oppfatning
at de spørsmål som representanten reiser, er spørsmål som eventuelt
bør realitetsbehandles i forbindelse med Stortingets behandling
av fremtidige eierskapsmeldinger, ikke i denne innstillingen. Flertallet går
derfor ikke inn i realitetene i temaene som representanten tar opp.