5.3 Presidentskapets forslag til endringer
Presidentskapet foreslår
å videreføre nåværende lov § 10 om feriepenger i forslag til ny
§ 14. Bestemmelsen videreføres uten innholdsmessige endringer, men
med enkelte språklige endringer og oppdaterte henvisninger til andre
bestemmelser i loven i tråd med forslag til nye bestemmelser. Videre foreslår presidentskapet at
nåværende femte ledd om adgangen til å gi forskrift om beregning
og utbetaling av feriepenger fjernes. Det er i dag ikke gitt noen
forskrift om dette, og presidentskapet ser
heller ikke behov for det.
Presidentskapet foreslår å
videreføre nåværende lov § 8 om fratredelsesytelse med noen språklige
endringer i forslag til ny § 15. Fjerde ledd, som gir hjemmel til
å gi forskrift, endres til at presidentskapet kan gi retningslinjer
om fratredelsesytelse.
Presidentskapets
flertall, alle unntatt stortingspresident Olemic Thommessen
og fjerde visepresident Ingjerd Schou, foreslår både materielle og
tekniske endringer i etterlønnsreglene. Reglene i nåværende lov
§ 9 om etterlønn videreføres med noen endringer i forslag til ny
§ 16. Endringene som foreslås i nåværende § 9 første ledd første
punktum omtales nærmere nedenfor. Nåværende § 9 første ledd andre
og tredje punktum foreslås videreført uendret i forslag til ny §
16 andre ledd. Forskriften § 10 første punktum om krav om aktiv
arbeidssøking mv. i etterlønnsperioden foreslås videreført i forslag
til ny § 16 tredje ledd. Hjemmel til å gi forskrift om bortfall,
avkorting og vilkår for etterlønn, som i dag er gitt i § 9 andre
ledd, foreslås fjernet og er erstattet med forslag til nytt tredje
ledd, der presidentskapet gis hjemmel til å fastsette retningslinjer
om etterlønn.
Over tid har ordningene for etterlønn
gradvis blitt endret, og det er gjort betydelige innstramminger
i lovbestemmelsene som regulerer ordningen med etterlønn. Dagens
ordning åpner, i motsetning til tidligere, ikke for å utvise særlig
grad av skjønn ved innvilgelse av ytelser.
Hovedargumentet ved innføringen av
ordningen som i dag kalles etterlønn, var at det ikke skulle innebære
noen økonomisk risiko å bli valgt inn på Stortinget, og at man skulle
sikre økonomisk trygghet for representanter som trer ut av Stortinget,
enten dette skjer frivillig eller ved at man ikke gjenvelges. Det
er en viktig målsetting at representanter som ikke gjenvelges, raskest
mulig skal tilbake i arbeid, men det viser seg at dette enkelte
ganger kan være utfordrende. Det vil kunne være tidligere representanter
som har store utfordringer med å komme tilbake til arbeidslivet,
f.eks. fordi de ikke lenger har den oppdaterte kompetansen som skal
til for å komme tilbake til tilsvarende arbeid som de hadde før
de ble innvalgt på Stortinget. Flertallet mener
det bør legges til rette for at tidligere representanter skal kunne vende
tilbake til tilsvarende arbeid som de hadde før de ble valgt inn
på Stortinget.
Flertallet ser
et behov for å åpne for noe større grad av skjønn i etterlønnsvurderingene
og at det i særlige tilfeller skal kunne innvilges etterlønn i en periode
på inntil 24 måneder. Flertallet presiserer at
den klare hovedregelen for innvilgelse av etterlønn fortsatt skal
være at denne gis for inntil 12 måneder. Justeringen av etterlønnsordningen
er ment å være en snever unntaksregel, og ordningen vil i alle tilfeller ikke
gi de søknadsberettigede et rettslig krav på ytelsen, da det må
foretas en nærmere, konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Videre
er det ikke gitt at en åpning for mer skjønn i praksis vil innebære
en utvidelse av ordningen. Innvilgelse av etterlønn i slike særlige
tilfeller vil være knyttet opp til en konkret vurdering av den enkeltes
situasjon på arbeidsmarkedet og eventuelle utdanningsbehov, og unntaket
er ment å skulle fange opp dem som vil ha store problemer med å
komme seg tilbake i lønnet arbeid.
Flertallet understreker
at hva som er å anse som et særlig tilfelle der etterlønnsperioden
kan forlenges, må vurderes ut fra representantens reelle muligheter
for å vende tilbake til arbeidsmarkedet når perioden på Stortinget
er over. Unntaksregelen er ment å treffe representanter som har
store utfordringer med å komme tilbake til arbeidslivet, f.eks.
fordi de ikke lenger har den oppdaterte kompetansen som skal til
for å komme tilbake til tilsvarende arbeid som de hadde før de ble
innvalgt på Stortinget. Denne gruppen vil kunne ha behov for en
noe lengre periode med etterlønn fordi omstillingsperioden for å
komme tilbake i arbeid kan bli lengre.
Flertallet presiserer
at også for unntakstilfellene skal de grunnleggende kravene som
stilles for å få etterlønn i inntil 12 måneder, oppfylles. Det stilles i
dag krav om aktiv arbeidssøking eller gjennomføring av nødvendig
og relevant kompetanseheving i hele perioden etterlønn tilkjennes.
Disse kravene videreføres og vil også gjelde for dem som søker om
etterlønn for inntil 24 måneder. Når det søkes om etterlønn, er
det søkers ansvar å godtgjøre at det vil være vesentlige utfordringer
knyttet til å komme i arbeid i løpet av den ordinære etterlønnsperioden
på 12 måneder. I vurderingen av om situasjonen til representanten
er å anse som et særlig tilfelle, vil momenter som hvor lenge søker
har vært innvalgt på Stortinget, om søker ikke lenger er faglig
oppdatert og har behov for omstilling i tidligere yrke samt om søker
har planlagt å forlate vervet eller har «falt ut» av Stortinget være
av betydning.
Presidentskapets medlemmer, stortingspresident
Olemic Thommessen og fjerde visepresident Ingjerd Schou, går inn
for å videreføre dagens regler om etterlønn og vil etter dette gå
imot § 16 første ledd annet punktum.
Presidentskapet foreslår at loven § 11
a om innhenting av opplysninger videreføres med mindre språklige
endringer i forslag til ny § 17. I bestemmelsens første ledd er
«Stortingets administrasjon» erstattet med «Stortinget. Dette er
ikke ment å endre praksis, men tydeliggjøre at både Stortingets
presidentskap og Stortingets administrasjon kan innhente opplysninger
etter bestemmelsen.
Presidentskapet foreslår
å videreføre forskriften § 9 om bortfall og avkorting av fratredelsesytelse
og etterlønn med mindre endringer i forslag til ny § 18. I forslag
til nytt første ledd bokstav a er det tatt inn en definisjon av
hva som regnes som full pensjon. Dette følger i dag av retningslinjer.
Teksten videreføres ellers uendret i forslag til nytt første ledd bokstav
a til c. Det er tilføyet en ny bokstav d om at feriepenger, som
er regulert i forslag til ny § 14 (gjeldende lov § 10), og kapitalinntekter
ikke er å regne som annen inntekt. I nåværende lov §§ 8 fjerde ledd og
9 andre ledd er Stortinget gitt hjemmel til å gi nærmere regler
om bortfall og avkorting av fratredelsesytelse og etterlønn.
Disse forskriftshjemlene foreslås fjernet, og i forslag til nytt
andre ledd gis presidentskapet hjemmel til å fastsette retningslinjer
om bortfall og avkorting av etterlønn og fratredelsesytelse.