Til § 1. Virkeområde og definisjoner
Første ledd i bestemmelsen er ny
og omtaler hva loven regulerer. I all hovedsak har loven regler
om stortingsrepresentanters godtgjørelse, men også andre bestemmelser
av betydning for representantenes arbeid, velferd og økonomi. Henvisningen
til Grunnloven § 65, som er hjemmelsgrunnlaget for stortingsrepresentantenes
godtgjørelse, er flyttet fra § 2 til lovens første bestemmelse.
Bestemmelsens andre ledd er en videreføring
av innholdet i tidligere lov § 1 og sier noe om hvem loven omfatter.
Tredje og fjerde ledd definerer hvem som er å anse som henholdsvis
fast møtende vararepresentanter og innkalte vararepresentanter.
Inndelingen er gjort for å tydeliggjøre at fast møtende vararepresentanter
skal behandles som valgte stortingsrepresentanter når det gjelder
godtgjørelse mv. For innkalte vararepresentanter gjelder en del
særregler som fremgår av de aktuelle bestemmelser.
Til § 2. Stortingets lønnskommisjon
Første ledd bestemmer at Stortinget
fastsetter godtgjørelse til stortingsrepresentanter, statsministeren
og regjeringens medlemmer etter innstilling fra Stortingets lønnskommisjon.
Bestemmelsen er noe endret fra tidligere lov § 2, da det er tilføyet
at Stortinget også fastsetter godtgjørelsen til statsministeren
og regjeringens medlemmer, da disse også omfattes av lønnskommisjonens
mandat. Videre er omtalen av faste og innkalte vararepresentanter
fjernet, da det fremgår av § 3 at det fastsettes samme godtgjørelse
til alle stortingsrepresentanter, og av § 4 at innkalte vararepresentanter
får samme godtgjørelse som stortingsrepresentantene for de dagene
eller den perioden de er innkalt til å møte.
I andre ledd gis Stortingets presidentskap
hjemmel til å oppnevne medlemmer til lønnskommisjonen og fastsette
nærmere regler om kommisjonens virksomhet.
Til § 3. Stortingsrepresentantenes
godtgjørelse
Bestemmelsen gir nærmere regler om
stortingsrepresentanters godtgjørelse. I første ledd er det slått fast
at Stortingets president skal ha samme godtgjørelse som statsministeren.
Videre presiseres det at med begrepet «alle stortingsrepresentanter»
i denne sammenheng menes valgte og fast møtende stortingsrepresentanter.
Disse skal ha samme godtgjørelse for den perioden de møter på Stortinget.
I første ledd andre punktum er det gjort en tilføyelse om tilleggsgodtgjørelse
som gis med hjemmel i § 5.
Til § 4. Innkalte vararepresentanters
godtgjørelse
Deler av bestemmelsen er ny og viderefører
regler som tidligere er gitt i forskriften § 2. Innkalte vararepresentanter
gis i første ledd krav på samme godtgjørelse som stortingsrepresentanter
for de dagene eller den perioden de er innkalt. Det er spesifisert at
innkalte vararepresentanter kan få full godtgjørelse for reisedagen
hvis reisen til Stortinget varer mer enn seks timer og det er nødvendig
å reise utenom de dagene vararepresentantene møter i Stortinget.
Det er praksis for at når stortingsmøtet varer så lenge at innkalt
vararepresentant ikke kan reise hjem, gis godtgjørelse for reisedagen,
også der reisen ikke varer i seks timer.
Andre ledd definerer når innkalte
vararepresentanter etter søknad kan gis rett til å beholde godtgjørelsen
ut over perioden de er innkalt. Søknader etter bestemmelsens andre
ledd bokstav a og b kan avgjøres av Stortingets administrasjon.
Søknader etter bokstav c avgjøres av Stortingets presidentskap.
Bestemmelsen vil kunne få anvendelse
for eksempel i helger og andre fridager mellom to innkallingsperioder
av en viss varighet. Begrunnelsen for regelen er dels at innkalte
vararepresentanter noen ganger forventes å være tilgjengelig for
stortingsgruppen og dens arbeid også utenom perioder der det er
møter i plenum, samtidig som det at en vararepresentant kan innkalles
for flere enkeltdager med få dagers mellomrom, kan gi utfordringer
for vararepresentantens situasjon i sitt vanlige arbeid. Der en
vararepresentant har møtt i lengre tid, kan rimelighetsgrunner tale
for at vedkommende beholder godtgjørelsen i en ferieperiode frem
til vedkommende starter i sitt ordinære arbeid.
For vararepresentanter som møter
for en representant som er innvilget permisjon «inntil videre», vil
godtgjørelsen som hovedregel løpe til og med den dagen representanten
tar sete igjen. Ved plenumsfrie dager, helg eller ferie rett forut
for representantens tilbakekomst, vil vararepresentantens godtgjørelse normalt
stanses siste møtedag før representanten tar sete.
Bestemmelsens andre ledd bokstav
a gir vararepresentantene anledning til å søke presidentskapet om
å få beholde godtgjørelsen dersom vararepresentanten møter for en
representant som må antas å fortsette sitt fravær også etter en
periode uten møter i plenum. Det må i slike tilfeller være overveiende
sannsynlig at representanten som er fraværende, ikke er tilbake
når ferien eller den plenumsfrie perioden er over. Dette vil typisk
gjelde under foreldrepermisjoner eller langvarige sykmeldinger.
En vararepresentant kan etter andre
ledd bokstav b søke om å motta godtgjørelse ut kalenderåret selv om
vararepresentanten formelt bare er innkalt til og med siste møtedag
før jul. For å få innvilget dette er det et krav at vararepresentanten
har møtt i minst to måneder i sesjonen og ikke har annen inntekt
i den perioden det søkes om å beholde godtgjørelsen.
Andre ledd bokstav c gir hjemmel
for å innvilge godtgjørelse i andre særlige tilfeller. Dette er
ment å dekke opp for situasjoner hvor det ellers ville være urimelig
å nekte vararepresentanten fortsatt godtgjørelse. Ved rimelighetsvurderingen
skal det ikke legges vekt på at vararepresentanten ikke har betalt
arbeid å gå tilbake til. Fortsatt godtgjørelse skal ikke fungere
som en generell kompensasjon for manglende arbeidsinntekt, men kan
innvilges på bakgrunn av om det er rimelig at vararepresentanten
får godtgjørelse fra Stortinget utenom den formelle oppnevningstiden.
Tredje ledd er en videreføring av
tidligere lov § 3 femte ledd andre punktum.
Til § 5. Tilleggsgodtgjørelse
Bestemmelsen gir regler om tilleggsgodtgjørelse for
visepresidenter og komitéledere, og er en videreføring av innholdet
i tidligere lov § 4. Det er typisk når komitéleder har permisjon
fra Stortinget at det ytes fungeringstillegg etter andre ledd andre
punktum.
Til § 6. Forskudd på godtgjørelse
Bestemmelsen regulerer forskudd på
godtgjørelse og viderefører i hovedsak innholdet i forskriften § 8
første ledd. Bestemmelsen kan få anvendelse i særlige tilfeller.
Vilkårene for innvilgelse og reglene for tilbakebetaling er de samme
som for ansatte i staten, i henhold til de til enhver tid gjeldende
reglene i Hovedtariffavtalen i staten. Stortingets administrasjon
kan av presidentskapet gis myndighet til å avgjøre saker etter denne
bestemmelsen.
Til § 7. Godtgjørelse under permisjoner
Bestemmelsen regulerer hvilken rett
representanter har til å beholde godtgjørelsen under permisjoner.
Første ledd er en videreføring av
tidligere lov § 5 første ledd.
I andre ledd bokstav a til d angis
de tilfellene der representantene må søke presidentskapet om å beholde
godtgjørelsen ut over 14 dager. Dette leddet er uttømmende. Bokstav
d åpner for at Stortingets presidentskap i særlige tilfeller etter
begrunnet søknad kan beslutte at godtgjørelsen skal beholdes helt
eller delvis i en tidsavgrenset periode. Det kan bare innvilges
godtgjørelse under velferdspemisjoner over 14 dager for en tidsavgrenset
periode og ikke for eksempel «inntil videre», selv om permisjonen
er innvilget slik.
Tredje ledd pålegger plikt til å
fremlegge sykemelding dersom en representant skal beholde godtgjørelsen
ut over 14 dager ved permisjon grunnet sykdom eller skade. På bakgrunn
av at begrepet skade er likestilt med sykdom i bokstav a, er dette
også tatt inn i bestemmelsens tredje ledd. Etter bestemmelsens andre
ledd bokstav a er det et vilkår for å motta godtgjørelse ved permisjon
at sykemelding enten fremlegges sammen med permisjonssøknaden eller
snarest mulig etter at permisjonen er innvilget.
Fjerde ledd gir oversikt over hvilket
regelverk som kommer til anvendelse der representantene er innvilget
svangerskaps-, omsorgs- og fødselspermisjon og permisjon ved barns
og barnepassers sykdom. Det presiseres her at de reglene det henvises
til i Hovedtariffavtalen i staten, omhandler permisjon med lønn
ved svangerskap, fødsel, adopsjon, amming og barns og barnepassers
sykdom. Bestemmelsen er en videreføring av tidligere lov § 5 andre
ledd, med en noe forenklet omtale av de ulike permisjonene.
Til § 8. Generelt om reiseutgifter
Bestemmelsen er ny og lovfester regler
som tidligere sto i forskrift og retningslinjer. Første ledd fastslår
at alle reiser som skal dekkes av Stortinget, som hovedregel skal
foretas på den mest kostnadseffektive måten. I vurderingen av hva
som er å anse som kostnadseffektivt, er det kostnadseffektiviteten for
Stortinget som er gjenstand for vurdering, ikke den som reiser.
Det må foretas en totalvurdering, der det både tas hensyn til pris
og tidsbruk.
I andre ledd bestemmes det at alle
reiser skal dokumenteres, også om de er helt eller delvis
dekket av andre. Dokumentasjon er nødvendig for å få utgifter dekket
skattefritt og skal gjøre det mulig å etterprøve berettigelsen av
kravet.
Tredje ledd regulerer oppgjør av
reiseregning og fastslår at disse skal gjøres opp snarest mulig
og senest innen en måned etter at reisen er avsluttet. Hensynene
bak denne regelen er å sikre en best mulig flyt i reiseoppgjørene
til representantene, gi grunnlag for riktig innberetning til skattemyndighetene
samt ivareta mer overordnede budsjetthensyn.
Fjerde ledd viderefører adgangen
til å gi retningslinjer, som tidligere har vært gitt i forskrift. Gjeldende
retningslinjer videføres.
Til § 9. Dekning av utgifter på
tjenestereise
Bestemmelsen gir de overordnede reglene
for dekning av reiseutgifter for representanter som foretar tjenestereiser
i sammenheng med utøvelsen av stortingsvervet, innenlands og utenlands.
Innholdsmessig er bestemmelsen en videreføring av forskriften § 3.
Det vises til merknadene til denne bestemmelsen i Innst. 90 S (2011–2012)
side 2.
Første ledd regulerer dekningen av
utgifter i forbindelse med tjenestereiser. Det presiseres i denne bestemmelsen
at det er flere ulike regelsett som regulerer utgiftsdekningen.
De gjeldende reisedekningsreglene er å anse som utfylling og presisering
av statens regulativ, all den tid reglene i statens reiseregulativ
ikke alltid passer i situasjoner utenfor arbeidstakerforhold. Eventuelle
presiseringer av hva som skal dekkes utover reiseregulativet og
skattelovens regler, krav om dokumentasjon mv., forutsettes fastsatt
i retningslinjer. De gjeldende retningslinjer for reisedekning videreføres.
Utgifter i forbindelse med representasjonsoppdrag kan kreves dekket
etter nærmere retningslinjer fastsatt av Stortingets presidentskap. Slike
utgifter er først og fremst knyttet til arbeidet i presidentskapet,
men også i noen grad i komiteene og de internasjonale delegasjonene.
Dette er nærmere regulert i retningslinjer.
Andre ledd lovfester regler som tidligere
har fremgått av retningslinjer. Den klare hovedregelen er at alle
reiser innenlands er å anse som tjenestereiser. Dette begrenses
likevel ved at det bestemmes at reiser som er av rent privat art
eller ikke har sammenheng med vervet som stortingsrepresentant,
ikke dekkes. Reiser som ikke dekkes som tjenestereiser, kan eksempelvis
være reiser i forbindelse med verv som representanten ikke har i
kraft av å være stortingsrepresentant. Det må foretas en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfelle. Reiseutgifter i forbindelse med
arrangementer i regi av egen partiorganisasjon dekkes dersom arrangementet
er relevant for vervet som stortingsrepresentant. Det er kun reise-
og oppholdsutgifter som kan kreves dekket, kostnader til selve arrangementet
dekkes ikke. Reiseutgifter i forbindelse med rent sosiale arrangementer
i regi av komiteene eller partigruppene dekkes heller ikke, med mindre
deltakelsen vurderes som relevant for vervet som stortingsrepresentant.
Tredje og fjerde ledd er innholdsmessig
videreført fra forskriften § 3, henholdsvis andre ledd og første
ledd andre punktum. Det vises til merknadene i Innst. 90 S (2011–2012)
side 3. For dekning av overnattingsutgifter i utlandet må det vedlegges
originalbilag fra overnattingsstedet eller reisebyrå. Der originalbilag
har gått tapt, må det dokumenteres på annen måte hvilken utgift
man har hatt.
Femte ledd gir regler om dekning
av reiseutgifter for ledsager. Hovedregelen er at slike utgifter
ikke dekkes. I andre punktum er det imidlertid åpnet for at Stortingets
presidentskap etter søknad kan beslutte at slike utgifter likevel
skal dekkes helt eller delvis. Unntaksbestemmelsen kan anvendes
for å søke om å få dekket reiseutgifter for ledsager der presidentskapets
medlemmer, parlamentariske ledere og øvrige representanter har offisielle
representasjonsoppdrag på vegne av Stortinget, som statsbesøk o.l.
Presidentskapet kan delegere avgjørelsesmyndigheten til Stortingets
administrasjon. Dette er av praktiske årsaker da behandling i presidentskapet
kan synes unødvendig tungvint.
Sjette ledd regulerer merutgifter
til barnetilsyn. Forutsetningen for å få dekket slike utgifter er
at reisen er nødvendig for at representanten skal kunne utføre sine
kjerneoppgaver som stortingsrepresentant. Andre punktum innebærer
en utvidelse av bestemmelsens anvendelsesområde da det åpnes for
at det i særlige tilfeller kan innvilges dekket nødvendige merutgifter
til barnetilsyn også for barn som er eldre enn ett år. Eksempelvis
vil det kunne oppstå tilfeller der det ikke er andre som kan passe
barnet og at reisen i så fall ikke vil kunne gjennomføres. Bakgrunnen
for endringen er at det anses som et viktig hensyn å legge til rette
for at vervet som stortingsrepresentant kan la seg kombinere med
å ha barn.
Syvende ledd er innholdsmessig en
videreføring fra forskriften § 8 andre ledd.
Til § 10. Dekning av utgifter i
forbindelse med fravær fra hjemmet
Bestemmelsen viderefører reglene
i forskriften § 4 og § 3 femte ledd. Første til fjerde ledd er innholdsmessig
videreført med enkelte språklige endringer.
Til bestemmelsens første ledd siste
setning videreføres hjemmel for dekning av særlige utgifter til transport
til og fra Stortinget dersom representanten er syk eller skadet.
Dette vil først og fremst være aktuelt dersom representanten ville
blitt sykmeldt om vedkommende ikke hadde fått slik transport. Dette vil
i hovedsak gjelde ved skader i støtte- og bevegelsesorganene (bruddskader),
når vedkommende kan utføre sitt arbeid hvis det f.eks. gis dekning
av utgifter til drosje. Det vil bare være aktuelt med dekning av
utgifter som overstiger representantens ordinære utgifter til transport
til og fra Stortinget. Stortingets presidentskap kan delegere avgjørelsesmyndighet
til Stortingets administrasjon.
Til bestemmelsens tredje ledd bemerkes
særlig de skattemessige konsekvensene av at representanter får dekket
reiseutgifter til hjemsted. Dekning av reiseutgifter etter § 10
tredje ledd er skattefritt til skattemessig hjemsted. Med skattemessig
hjemsted menes den kommunen representanten var bosatt i før tiltredelse,
jf. skatteloven § 3-1 syvende ledd og folkeregisterloven § 18. Dette
gjelder bare så lenge representanten disponerer bolig til privat
bruk under opphold i kommunen. I henhold til Ot.prp. nr. 64 (1996–1997)
side 3 vil salg eller utleie av bosted ikke uten videre føre til
at tilknytningen er brutt dersom representanten kan benytte bostedet
ved opphold i distriktet. Brudd på tilknytningen til det tidligere
bostedet avgrenses dermed til situasjoner der representanten varig
ikke lenger disponerer noen del av bostedet til eget bruk under
opphold i distriktet. I praksis vil dette gjelde der representanten
selger eller leier ut hele bostedet uten å kunne benytte noen del
selv og uten å skaffe seg noe annet bosted der. Dersom en representants
familie flytter til et annet sted, men representanten fortsatt disponerer
bolig til privat bruk i kommunen representanten var bosatt i før
tiltredelse, kan representanten søke presidentskapet om å få dekket
reiseutgifter etter § 10 tredje ledd til annet sted enn skattemessig
hjemsted. Dekning av slike reiseutgifter er ikke skattefrie.
Til bestemmelsens fjerde ledd om
dekning av transportutgifter ved permisjon på grunn av sykdom, skade
eller velferdsgrunner presiseres det at bestemmelsen gir rett til
dekning av reiseutgifter også til et annet sted enn hjemstedet,
f.eks. til et behandlings- eller rekreasjonssted, eller annet sted
i forbindelse med velferdspermisjon.
I femte ledd er henvisningen til
satsene for tjenestereiser i statens særavtale for reiser innenlands § 6
erstattet med en mer generell henvisning til satsene for tjenestereiser
i staten. Disse følger av særavtalen for reiser innenlands.
For alle typer reiser etter § 10
dekkes bare direkte reiseutgifter, ikke utgifter til kost og overnatting. Unntak
gjelder for innkalte vararepresentanters rett til dekning av overnattingsutgifter
etter regelen i første ledd tredje punktum. Det vises videre til
merknadene til tidligere forskriftsbestemmelse i Innst. 90 S (2011–2012)
side 3.
Til § 11. Dekning av utgifter til
flytting
Bestemmelsen gir regler for utgiftsdekning
ved representantenes flytting. Innholdet i forskriften § 5 videreføres
med noen endringer i ordlyden i bestemmelsen. Formulering om at
det dekkes utgifter til flytting ved tiltredelse og fratredelse
er fjernet, og det er presisert i bestemmelsen at representanter
kan få dekket nødvendige utgifter til én flytting fra hjemsted til
Oslo og én flytting fra Oslo til hjemsted. Innholdet i bestemmelsen
er ikke ment å endres. Endringen er gjort for å tydeliggjøre at
tidspunktet for når man gjennomfører flyttingen ikke er avgjørende, men
at det er flytting fra hjemsted til Oslo og omvendt som dekkes.
Det er gitt nærmere føringer for dekningen av flytteutgifter i retningslinjer
for reisedekning.
I bestemmelsenes andre ledd om at
utgifter til flytting mellom pendlerboliger ikke dekkes foreslås begrepet
«utføre» fjernet da dette er en overflødig presisering. Innholdet
i bestemmelsen er ikke ment å endres.
Til § 12. Dekning av utgifter til
besøksreiser for representantens familie
Bestemmelsen viderefører innholdet
i forskriften § 6 med mindre språklige endringer og en presisering av
at aldersgrensen på 18 år også gjelder barn som er medlemmer av
representantens husstand. Dette endrer ikke gjeldende rett. For
alle reiser etter § 12 dekkes bare direkte reiseutgifter, ikke utgifter
til kost og overnatting. Det vises ellers til merknadene til tidligere
forskriftsbestemmelse i Innst. 90 S (2011–2012) side 4.
Til § 13. Dekning av innkalte vararepresentanters utgifter
til barnepass
Bestemmelsen er en videreføring av
innholdet i forskriften § 7 med enkelte språklige presiseringer.
I første ledd første punktum bestemmes
det at innkalte vararepresentanter i særlige tilfeller kan få dekket
nødvendige og dokumenterte utgifter til barnepass. Bestemmelsen
gir en snever adgang til å dekke slike utgifter. Det er reelle utgifter
til barnepass, eksempelvis mindre reisekostnader og betaling til barnepasser,
som en innkalt vararepresentant kan få dekket. Hva og hvor mye som
skal dekkes, må avgjøres ut fra en rimelighetsvurdering i det enkelte
tilfelle. Stortingets administrasjon kan av Stortingets presidentskap
gis myndighet til å avgjøre søknader etter denne bestemmelsen.
Første ledd andre punktum er nytt
og presiserer at tapt arbeidsinntekt for barnepasser ikke dekkes.
Dette er regulert på tilsvarende måte i de tilfellene der representanten
får dekket utgifter til barnepasser på tjenestereise i § 9 syvende
ledd, og det er rimelig å legge samme forutsetning til grunn for
dekning av barnepass for innkalte vararepresentanter.
Til § 14. Feriepenger
Bestemmelsen viderefører tidligere
lov § 10 uten innholdsmessige endringer. Det er gjort enkelte språklige
endringer, og forskriftshjemmelen er fjernet. For utfyllende merknader
til bestemmelsen henvises det til innstillingen til loven av 2012
og 2013, jf. Innst. 89 L (2011–2012) side 6 og Innst. 334 L (2012–2013)
side 1–2.
Til § 15. Fratredelsesytelse
Innholdet i bestemmelsen i tidligere
lov § 8 er videreført, med unntak av at forskriftshjemmelen er endret
til at Stortingets presidentskap gir retningslinjer. Det er også
foretatt enkelte språklige endringer i bestemmelsen som ikke er
ment å endre innholdet. Det vises ellers til merknadene til bestemmelsen
i Innst. 89 L (2011–2012) side 6. Gjeldende retningslinjer for fratredelsesytelse
videreføres.
Til § 16. Etterlønn
Det bemerkes at etterlønn bare kan tilstås umiddelbart etter
at perioden med innvilget fratredelses-ytelse har utløpt. Det kan
altså ikke tilstås etterlønn hvis man etter perioden med fratredelsesytelse,
eller i stedet for dette, har hatt inntektsgivende arbeid, mottatt
pensjon eller lignende.�
I bestemmelsens første ledd er det videreført
fra tidligere forskrift § 10 at den klare hovedregelen for innvilgelse
av etterlønn skal være begrenset til inntil 12 måneder. Flertallet
i presidentskapet har imidlertid sett et behov for å åpne for noe
større grad av skjønn i etterlønnsvurderingene og derfor åpnet for
at det i særlige tilfeller skal kunne innvilges etterlønn i en periode
på inntil 24 måneder. Justeringen av etterlønnsordningen er ment
å være en unntaksregel, og ordningen vil i alle tilfeller ikke gi
de søknadsberettigede et rettslig krav på ytelsen da det må foretas
en nærmere konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.
Hva som er å anse som et særlig tilfelle
der etterlønnsperioden kan forlenges må vurderes ut fra representantens
reelle muligheter for å vende tilbake til arbeidsmarkedet når perioden
på Stortinget er over. Unntaksregelen er ment å treffe representanter
som har store utfordringer med å komme tilbake til arbeidslivet
f.eks. fordi de ikke lenger har oppdatert kompetanse som skal til
for å komme tilbake til tilsvarende arbeid som de hadde før de ble
innvalgt på Stortinget. Denne gruppen vil kunne ha behov for en noe
lengre periode med etterlønn fordi omstillingsperioden for å komme
tilbake i arbeid kan bli lenger.
Det er søkers ansvar å godtgjøre at
det vil være store utfordringer knyttet til å komme i arbeid i løpet av
den ordinære etterlønnsperioden på 12 måneder. I vurderingen av
om situasjonen til representanten er å anse som et særlig tilfelle,
vil momenter som hvor lenge søker har vært innvalgt på Stortinget,
om søker ikke lenger er faglig oppdatert og har behov for omstilling
i tidligere yrke, samt om søker har planlagt å forlate vervet eller
«falt ut» av Stortinget være av betydning. Det stilles krav om aktiv
arbeidssøking eller gjennomføring av nødvendig relevant kompetanseheving
for tidligere representanter som tilstås etterlønn etter hovedregelen
og etter unntaksregelen. Nærmere vilkår følger av retningslinjer
om praktisering av etterlønn, vedtatt av presidentskapet 25. april 2013,
som videreføres.
I tredje ledd er hjemmelen til å gi
forskrift erstattet med en adgang for presidentskapet til å fastsette retningslinjer.
Gjeldende retningslinjer videføres.
Til § 17. Innhenting av opplysninger
Bestemmelsen viderefører i hovedsak
innholdet i tidligere lov § 11 a. I tidligere lov var det Stortingets administrasjon
som hadde hjemmel til å innhente slike opplysninger. Endringen i
lovforslaget er ment å tydeliggjøre at både Stortingets presidentskap
og Stortingets administrasjon kan innhente opplysninger fra nåværende
og tidligere arbeidsgivere, pensjonsordninger, folketrygdens organer
og skatteetaten. Bestemmelsen kan brukes der det er nødvendig å
innhente opplysninger for å kontrollere om vilkårene for fratredelsesytelse
og etterlønn er oppfylt eller har vært oppfylt i tidligere perioder.
Det vises ellers til merknadene i Innst. 334 L (2012–2013) side
2–3.
Til § 18. Bortfall og avkorting
av fratredelsesytelse og etterlønn
Bestemmelsen viderefører forskriften
§ 9, med enkelte språklige endringer som ikke skal endre innholdet,
og gir felles regler for bortfall og avkorting av fratredelsesytelse
og etterlønn. Avkorting skal skje mot lønns- og næringsinntekt,
pensjon og lignende. Det vises til Innst. 90 S (2011–2012) side
5–6.
Hel stilling eller full pensjon skal
etter første ledd bokstav a medføre fullstendig bortfall av fratredelsesytelse
og etterlønn. Med hel stilling menes arbeid i minst 30 timer per
uke. Gradert pensjon med 80 prosent regnes som full pensjon.
Det er lovfestet i første ledd bokstav
d at det ikke skal foretas avkorting mot feriepenger etter denne lovs
§ 14 eller kapitalinntekter etter skatteloven § 5-20. Dette har
tidligere fulgt av retningslinjer.
I andre ledd gis det hjemmel til
å fastsette retningslinjer. I tidligere lov § 8 fjerde ledd og § 9
andre ledd var Stortinget gitt hjemmel til å fastsette nærmere regler
om dette. Gjeldende retningslinjer om fratredelsesytelse og etterlønn
videreføres.
Til § 19. Dødsfall og yrkesskade
Bestemmelsen viderefører innholdet
i tidligere lov § 11. Bestemmelsen videreføres uendret. Til tredje
og fjerde ledd presiseres det at de regler om gruppeliv og ytelser
ved yrkesskade som stortingsrepresentanter er omfattet av, er de
til enhver tid gjeldende regler om dette i yrkesskadeforsikringsloven og
Hovedtariffavtalen i staten. Det vises ellers til Innst. 89 L (2011–2012)
side 7 og Innst. 19 L (2014–2015) side 1–3.
Til § 20. Tilbakebetaling
Innholdet i bestemmelsen videreføres
i hovedsak fra tidligere lov § 11 b. Fjerde ledd i § 11 b om avgjørelsesmyndighet
fjernes og omtales kun i merknadene. Det vises for øvrig til Innst.
19 L (2014–2015) side 3 og uttalelser i forarbeidene til lov om
Statens pensjonskasse § 44, jf. Ot.prp. nr. 94 (1998–1999) side
16. Det vises særlig til begrunnelsen for bestemmelsen, og at det
var ønskelig å hjemle tilbakesøkning av pengekrav på pensjonskassens
område etter de ulovfestede prinsippene om slik tilbakesøkning (condictio
indebiti). Stortingets administrasjon kan av presidentskapet gis
myndighet til å treffe avgjørelse i saker etter denne bestemmelsen.
Til § 21. Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. januar 2017.
Fra samme tid oppheves lov 16. desember 2011 nr. 61 om godtgjørelse
for stortingsrepresentanter med tilhørende forskrift om godtgjørelse
for stortingsrepresentanter 8. desember 2011 nr. 1265.