Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om representantforslag om trygg håndtering av radioaktivt avfall

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

Følgende forslag fremmes i representantforslaget:

  1. Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjettet for 2017 sette av de midlene som trengs for å sikre raskest mulig fremdrift i arbeidet med å etablere en trygg løsning for sluttlagring av norsk atomavfall.

  2. Stortinget ber regjeringen innen 1. januar 2017 etablere et statlig organ som har ansvar for håndtering av radioaktivt avfall.

  3. Stortinget ber regjeringen vurdere om det er nødvendig å iverksette midlertidige krisetiltak for å hindre risiko for lekkasjer fra lagringen av atomavfall på Kjeller.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 8:100 S (2015–2016) om trygg håndtering av radioaktivt avfall.

Komiteen vil bemerke at det meste av det radioaktive avfallet i Norge stammer fra IFEs (Institutt for Energiteknikk) virksomhet, som strekker seg tilbake til tidlig på 1950-tallet. IFE har to lokaliteter der radioaktivt brensel lagres i dag, henholdsvis på Kjeller og i Halden. Totalt er det snakk om cirka 16 tonn, hvorav 10 tonn er lagret i Halden og 6 tonn på anlegget i Kjeller.

Komiteen vil påpeke at det på begge anleggene er snakk om mellomlagring av radioaktivt avfall i en begrenset tidsperiode, og at det må finnes en trygg og varig løsning i framtiden gjennom deponering eller andre måter å håndtere det brukte brenselet på.

Komiteen mener også at det er viktig å framheve at de utfordringene det pekes på i representantforslaget, i all hovedsak stammer fra det historiske brenselet. På Haldenreaktoren omfatter dette brensel fra perioden 1959–1962, og for JEEP 1-reaktoren på Kjeller brensel fra perioden 1951–1964. I alt står det historiske brenselet for rundt 10 tonn av de totalt 12 tonn som må behandles før endelig deponering.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har videre merket seg at den årlige tilveksten av brukt brensel i dag ligger på rundt 100 kg, og mener det er viktig å skille mellom problemene med det ustabile historiske brenselet, og det lagringsbestandige brenselet som produseres i dag. Dette er både lagringsstabilt brukt brensel og brensel med aluminiumskapsling som trenger behandling før lagring.

Komiteen er enig med forslagsstiller i at det er alvorlig at det kan stilles spørsmål om det brukte brenselet på Kjeller er lagret på en trygg måte, og vil vise til næringsministerens svarbrev til komiteen datert 16. august 2016. Her vises det til statsbudsjettet for 2016, der Stortinget bevilget 10 mill. kroner til undersøkelse av det historiske brenselet på Kjeller, og at dette arbeidet nå er igangsatt. Videre vises det i svarbrevet til to kvalitetssikringsrapporter som anslår totalkostnadene ved opprydning etter den norske nukleære virksomheten til 14,5 mrd. kroner for den anbefalte løsningen.

Komiteen har merket seg at regjeringen 5. juli 2016 offentliggjorde at den anbefaler at staten skal være med på å finansiere framtidig nedbygging, lagring og opprydning av atomavfallet, samtidig som det påpekes at Institutt for Energiteknikk fortsatt har sitt ansvar.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er fornøyd med at finansieringsansvaret på denne måten blir avklart.

Komiteen mener en hensiktsmessig organisering av det videre arbeidet med håndtering av det radioaktive avfallet og en eventuell dekommisjonering er viktig å få avklart.

Komiteen fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge fram et forslag om organisering av arbeidet med oppbevaring av norsk radioaktivt avfall og fremtidig dekommisjonering av de norske reaktorene, samt plan for avfallshåndtering og finansiering. Forslaget må ivareta behovet for trygge løsninger og framdrift i arbeidet, som også inkluderer en trygg løsning for mellomlagring av norsk atomavfall.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, merker seg at det videre arbeidet blir utredet som en del av den planleggingen som nå gjennomføres av Nærings- og fiskeridepartementet sammen med andre berørte aktører.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener en plan for avfallshåndtering og finansiering må inneholde klare konklusjoner på følgende områder:

  • Planen må vise hvordan en langsiktig organisering, gjennom et statlig organ skal fungere.

  • Den må utrede hvordan «forurenser-betaler-prinsippet» kan følges opp i en funksjonell modell som sikrer finansering av en trygg og forsvarlig håndtering av avfallet.

  • Den må utrede en tydelig og konkret tids- og finansieringsplan for trygg håndtering, med et spesielt fokus på den akutte situasjonen for lagrene på Kjeller.

Disse medlemmer understreker at det er viktig at arbeidet med en plan for avfallshåndtering og finansiering gjennomføres så raskt som mulig og ikke forsinker iverksettelsen av tiltak knyttet til avfallet som er lagret på Kjeller.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne understreker at tiltakene for å få på plass en trygg lagring for norsk atomavfall må på plass. I tillegg til midler over statsbudsjettet for 2017 bes regjeringen vurdere om det må gis garantier for flerårig finansiering for å unngå at det oppstår forsinkelser i prosessen med å etablere et mellomlager.

Disse medlemmer mener regjeringen må etablere et statlig organ som har ansvar for trygg håndtering av radioaktivt avfall. Det nye statlige organet må få ressurser nok til å vurdere hva som er de miljømessige og strålevernsfaglige beste løsningene av det norske atomavfallet, herunder å undersøke og vurdere alternativer til reprosessering.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag;

«Stortinget ber regjeringen innen 1. januar 2017 etablere et statlig organ som har ansvar for trygg håndtering av radioaktivt avfall. Organet må sikres ressurser og kompetanse til å også vurdere alternativer til reprosessering av det norske avfallet.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre fremdrift i arbeidet med å etablere en trygg løsning for mellomlagring av norsk atomavfall.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen innen 1. januar 2017 etablere et statlig organ som har ansvar for trygg håndtering av radioaktivt avfall. Organet må sikres ressurser og kompetanse til å også vurdere alternativer til reprosessering av det norske avfallet.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sikre fremdrift i arbeidet med å etablere en trygg løsning for mellomlagring av norsk atomavfall.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

Stortinget ber regjeringen legge fram et forslag om organisering av arbeidet med oppbevaring av norsk radioaktivt avfall og fremtidig dekommisjonering av de norske reaktorene, samt plan for avfallshåndtering og finansiering. Forslaget må ivareta behovet for trygge løsninger og framdrift i arbeidet, som også inkluderer en trygg løsning for mellomlagring av norsk atomavfall.

II

Dokument 8:100 S (2015–2016) – Representantforslag fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om trygg håndtering av radioaktivt avfall – vedlegges protokollen.

Vedlegg:

finnes kun i PDF (se gult merknadsfelt)

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 13. oktober 2016

Ola Elvestuen

Eirik Milde

leder

ordfører