Komiteens
merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag med unntak av verdsetting i formuesskatten
av sekundærbolig og tilordnet gjeld. Flertallet viser til budsjettavtalen
mellom disse partiene og enigheten om å øke verdsettingen i formuesskatten
av sekundærbolig og tilordnet gjeld (90/90).
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999
nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 4-10 første
ledd tredje punktum og nytt fjerde punktum skal lyde:
Verdien av næringseiendom skal settes
ned etter krav fra skattyter dersom den overstiger 96 prosent av eiendommens
dokumenterte omsetningsverdi. Verdien av annen bolig (sekundærbolig)
skal settes ned etter krav fra skattyter dersom den overstiger eiendommens
dokumenterte omsetningsverdi.
§ 4-10 annet ledd
tredje punktum skal lyde:
Prosentandelen er 25 for primærbolig
og 90 for
sekundærbolig.
II
I lov 27. mai 2016
nr. 14 om skatteforvaltning (skatteforvaltningsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 16-3 nr. 22
om endringen i skatteloven § 4-40 skal lyde:
§ 4-40. Fastsetting av formue
for deltaker i selskap med deltakerfastsetting
For deltaker i selskap med deltakerfastsetting som
omfattes av § 10-40, settes verdien av deltakerens selskapsandel
ved formuesfastsettingen til en andel av selskapets nettoformue
beregnet som om selskapet var skattyter. Ved fastsettelsen av selskapets nettoformue
medregnes eiendeler og gjeld til full verdi, uten prosentvis reduksjon
etter bestemmelser i dette kapittel. Næringseiendom medregnes likevel
til 89 prosent av skattemessig formuesverdi. Verdien av deltakerens
selskapsandel settes til 90 prosent av andelen av nettoformuen beregnet
etter første til tredje punktum.
III
I lov 26. mars 1999
nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 4-12 nytt syvende
ledd skal lyde:
(7) Ved fastsetting av ikke-børsnotert
selskaps skattemessige formuesverdi, jf. FSFIN § 4-12-2, medregnes
eiendeler og gjeld til full verdi, uten prosentvis reduksjon etter
bestemmelser i dette kapittel. Næringseiendom medregnes til 89 prosent
av full verdi. Bestemmelsene i dette ledd gjelder likevel ikke selskap
nevnt i skatteloven § 4-13.
IV
Endringen under I
og II trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2017.
Endringen under III
trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2016.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett og egne merknader i Innst. 3 S (2016–2017), hvor det foreslås
å sette verdsettingsrabatten for aksjer og driftsmidler til 20 pst.,
og for sekundærbolig og næringseiendom til 10 pst.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til hovedmerknaden fra Kristelig
Folkeparti i Innst. 3 S (2016–2017), kap. 2.3.2.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å øke verdsettingsrabatten for driftsmidler
i formuesskatten til 20 pst. slik forutsatt i skatteforliket. Dette
vil gi en lettelse i formuesskatten for næringsdrivende. Dette medlem viser
ellers til at det i samme budsjett foreslås å redusere formuesskattebelastningen
for folk flest gjennom å øke bunnfradraget til 1,7 mill. kroner
samtidig som satsen økes til 1,1 pst. slik at de med store formuer
må betale noe mer. Dette
medlem viser for øvrig til Innst. 273 S (2015–2016) og egne
merknader i Innst. 2 S (2016–2017) og Innst. 3 S (2016–2017).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett hvor det foreslås å gå mot forslaget om å øke verdsettingsrabatten
på aksjer. Forslaget om økt aksjerabatt vil innebære et stort skattekutt til
dem med de høyeste formuene siden grunnlaget for beregning av formuesskatten
blir mindre. Dette medlem viser
videre til at Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke verdsettingen
av sekundærbolig og næringseiendom til 90 pst., samt å følge opp
Scheel-utvalgets forslag om å doble verdsettingen av fritidseiendom
i påvente av bedre verdsettingsregler. Dette medlem viser videre til
egne merknader i Innst. 3 S (2016–2017).