Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens
forslag, men ønsker i tillegg at børsnoterte egenkapitalbevis inkluderes
i ordningen med aksjesparekonto.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«I lov 26. mars
1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
Ny § 10-21 skal
lyde:
§ 10-21. Skattlegging av aksjesparekonto
og kontohaver
(1) Med aksjesparekonto menes en
investeringskonto som kan opprettes av personlig skattyter hos tilbyder
av aksjesparekonto. Departementet kan gi forskrift om hvem som kan
tilby aksjesparekonto og hvilke tjenester som må inngå i ordningen.
(2) Midler på aksjesparekonto kan
bare benyttes til å investere i børsnoterte aksjer og egenkapitalbevis
i selskap hjemmehørende i land innenfor EØS og andeler i aksjefond
hjemmehørende i land innenfor EØS. Med aksjefond menes i denne paragraf
verdipapirfond med mer enn 80 prosent aksjeandel ved inntektsårets
begynnelse, jf. § 10-20 tredje ledd bokstav a. Det kan ikke opptjenes
renter på kontoen.
(3) Gevinst ved realisasjon av aksjer,
egenkapitalbevis og andeler knyttet til aksjesparekontoen er fritatt
for skatt, og tap gir ikke rett til fradrag.
(4) Ved uttak fra aksjesparekonto
anses uttak først å være tilbakebetaling av innskudd. Uttak ut over
tilbakebetaling av innskudd på kontoen regnes som skattepliktig
inntekt. Skattepliktig uttak etter fradrag for skjerming etter femte
ledd skal oppjusteres med 1,24.
(5) Kontohaver gis fradrag for skjerming
i fastsatt alminnelig inntekt. Fradraget kan ikke overstige kontohaverens
skattepliktige uttak fra kontoen tillagt utbytte for det aktuelle
år fra aksjer, egenkapitalbevis og andeler knyttet til kontoen.
Dersom skjermingen overstiger skattepliktig uttak og utbytte fra
aksjer, egenkapitalbevis og andeler knyttet til kontoen, kan ubenyttet
skjerming fremføres til fradrag i senere års uttak og utbytter.
Skjermingen beregnes til kontoens skjermingsgrunnlag multiplisert
med en skjermingsrente, jf. § 10-12 annet ledd tredje punktum. Skjermingsgrunnlaget
settes til kontohavers laveste innskudd på kontoen i løpet av inntektsåret,
tillagt ubenyttet skjerming fra tidligere år. Skjermingen tilordnes
kontohaver 31. desember i inntektsåret.
(6) Overføring av aksje, egenkapitalbevis
eller andel i aksjefond fra kontohaver til aksjesparekonto anses
som innskudd på kontoen. Innskuddet settes til aksjen, egenkapitalbevisets
eller aksjefondsandelens verdi på overføringstidspunktet. Overføringen
skattlegges som realisasjon hos kontohaveren, jf. § 10-31. Ved beregningen
av gevinst og tap settes vederlaget til aksjen, egenkapitalbeviset
eller aksjefondsandelens verdi på overføringstidspunktet. Overføring
av aksje, egenkapitalbevis eller andel fra aksjesparekonto til kontohaver
anses som uttak fra kontoen. Uttaket settes til aksjen, egenkapitalbeviset
eller aksjefondsandelens verdi på overføringstidspunktet.
(7) Ved opphør av aksjesparekonto
skattlegges innestående på kontoen fratrukket innskudd på kontoen
på samme måte som uttak fra kontoen, jf. fjerde og femte ledd. Er
innestående på kontoen lavere enn innskudd på kontoen, anses differansen
som tap på aksjer. Tapet skal oppjusteres med 1,24 og kan føres til
fradrag i kontohavers inntekt.
(8) En aksjesparekonto kan overføres
fra én tilbyder til en annen uten beskatning.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett og egne merknader i Innst. 3 S (2016–2017). For å stimulere
til sparing gjennom å investere i aksjer er forslaget om aksjesparekonto
et steg i riktig retning. Imidlertid er det en svakhet at ikke utbytte
inngår i ordningen. For den som sparer i aksjer er gevinst og utbytte
to sider av samme sak. At man skattemessig behandler dette ulikt,
bygger ikke opp om målet om å få flere til å spare i aksjer. Disse medlemmer foreslår
derfor å inkludere utbytte i ordningen. For å unngå et administrativt
krevende arbeid for Skatteetaten ønsker disse medlemmer at ordningen med
aksjesparekonto forbeholdes privatpersoner som har skatteplikt til
Norge. I Sverige har de en tilsvarende ordning, slik at disse medlemmer legger
til grunn at den er innenfor EØS-regelverket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake i forbindelse med revidert budsjett
2017 med forslag til hvordan utbytte kan inkluderes i ordningen
med aksjesparekonto for personer med skatteplikt til Norge, på en
måte som hindrer unødvendig byråkrati.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett hvor det foreslås å gå mot forslaget om nye skattefordeler
for dem som sparer i aksjesparekonto. Dette medlem viser videre
til egne merknader i Innst. 3 S (2016–2017).