Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2012 under Helse- og omsorgsdepartementet
Dette dokument
- Innst. 139 S (2012–2013)
- Kildedok: Prop. 22 S (2012–2013)
- Dato: 06.12.2012
- Utgiver: helse- og omsorgskomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Kap. 700 Helse- og omsorgsdepartementet
- Kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt
- Kap. 720 Helsedirektoratet
- Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning
- Kap. 723 Pasientskadenemnda
- Kap. 732 Regionale helseforetak
- Kap. 733 Habilitering og rehabilitering
- Kap. 734 Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak
- Kap. 762 Primærhelsetjeneste
- Kap. 763 Rustiltak
- Kap. 764 Psykisk helse
- Kap. 781 Forsøk og utvikling mv.
- Kap. 783 Personell
- Kap. 2711 Spesialisthelsetjeneste mv.
- Kap. 2751 Legemidler mv.
- Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling
- Kap. 2755 Helsetjenester i kommunene mv.
- Kap. 2756 Helsehjelp i utlandet
- Kap. 2790 Andre helsetiltak
- Kap. 3720 Helsedirektoratet
- Kap. 3732 Regionale helseforetak
- Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2012. Under programområde 10 Helse og omsorg, fremmes det forslag om å øke utgiftene med 311,7 mill. kroner. Inntektene foreslås økt med 258,7 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det, på grunnlag av nye anslag og takstoppgjøret per 1. juli 2012, forslag om å øke utgiftene med 310 mill. kroner.
Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det videre forslag om å flytte bevilgninger mellom poster innenfor samme kapittel for at budsjettering og regnskapsføring knyttet til tilskudd skal være i samsvar med bevilgningsreglementet.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 6,773 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 50 mill. kroner.
Det foreslås å tilføye stikkordet «kan overføres» til bevilgningen på posten.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 0,4 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 0,3 mill. kroner.
Post 70 Refusjon helsehjelp i utlandet foreslås økt med 14,8 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 3 mill. kroner.
Post 71 Særskilte tilskudd foreslås økt med 33 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 4 mill. kroner.
Post 70 Særskilte tilskudd foreslås økt med 2,8 mill. kroner.
Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås økt med 278 mill. kroner.
Post 77 Poliklinisk virksomhet foreslås økt med 60 mill. kroner.
Post 83 Opptrekksrenter for lån f.o.m. 2008 foreslås redusert med 22 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter for lån t.o.m. 2007 foreslås redusert med 4 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 1,2 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 5,2 mill. kroner.
Post 70 Tvungent psykisk helsevern for pasienter som ikke har bosted i riket, foreslås økt med 15 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 0,4 mill. kroner.
Post 62 Øyeblikkelig hjelp foreslås redusert med 7,3 mill. kroner.
Post 73 Forebygging uønskede svangerskap og abort foreslås redusert med 0,4 mill. kroner
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 5 mill. kroner.
Post 72 Kompetansesentra mv. foreslås økt med 5 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 8,6 mill. kroner.
Post 60 Psykisk helsearbeid foreslås redusert med 4,5 mill. kroner.
Post 73 Vold og traumatisk stress foreslås redusert med 4,1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 0,4 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 2,7 mill. kroner.
Post 70 Spesialisthjelp foreslås økt med 25 mill. kroner.
Post 71 Psykologhjelp foreslås redusert med 5 mill. kroner.
Post 72 Tannlegehjelp foreslås redusert med 39 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås økt med 120 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås økt med 21 mill. kroner.
Post 71 Legeerklæringer foreslås redusert med 6 mill. kroner.
Post 72 Medisinsk forbruksmateriell foreslås økt med 35 mill. kroner.
Post 70 Egenandelstak 1 foreslås økt med 18 mill. kroner.
Post 71 Egenandelstak 2 foreslås redusert med 21 mill. kroner.
Post 62 Fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås økt med 15 mill. kroner.
Post 70 Allmennlegehjelp foreslås økt med 129,4 mill. kroner.
Post 71 Fysioterapi foreslås økt med 65 mill. kroner.
Post 72 Jordmorhjelp foreslås økt med 0,4 mill. kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås økt med 4 mill. kroner.
Post 75 Logopedisk og ortopedisk behandling foreslås redusert med 2 mill. kroner.
Post 70 Helsehjelp i utlandet foreslås redusert med 45 mill. kroner.
Post 70 Bidrag foreslås redusert med 4,8 mill. kroner.
Post 3 Refusjon helsehjelp i utlandet foreslås økt med 14,8 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån foreslås redusert med 17 mill. kroner.
Post 85 Avdrag på investeringslån f.o.m. 2008 foreslås økt med 30 mill. kroner.
Post 86 Driftskreditter foreslås økt med 206 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslåm t.o.m. 2007 foreslås økt med 3 mill. kroner.
Post 85 Statens overskuddsandel foreslås økt med 21,9 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Leif Eriksen, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteen merker seg at antall nye saker har økt med 23 prosent i 2012, og støtter at bevilgningen økes med 3 mill. kroner. Komiteen viser til tidligere orientering i Prop. 1 (2011–2012) om påvist sammenheng mellom influensavaksinen Pandemrix og narkolepsi hos barn og støtter forslaget om tilleggsbevilgning på 33 mill. kroner for å dekke antatt økte erstatningsutbetalinger i 2012.
Komiteen merker seg at aktivitetstall for innsatsstyrt finansiering i regionale helseforetak indikerer en vekst på om lag 2,3 prosent mer enn lagt til grunn i aktivitetsbestillingen til de regionale helseforetakene, og komiteen støtter at bevilgningen økes med 250 mill. kroner som følge av dette. Komiteen merker seg videre at anslaget for enhetsprisen for 2012 er satt 0,2 prosent for lavt, og at bevilgningen derfor foreslås økt med 30 mill. kroner.
Komiteen registrerer at kommunenes utgifter til kommunal medfinansiering basert på aktivitetstall t.o.m. 2. tertial 2012 tilsvarer om lag 5,2 mrd. kroner sammenholdt med at om lag 5 mrd. kroner er overført. Komiteen viser til at opprettelse av nye døgntilbud med øyeblikkelig hjelp i kommunene er finansiert fra de regionale helseforetakene. Kommuner i Helse Nord og Helse Vest har søkt om mindre tilskudd, og midler tilbakeføres til disse regionale helseforetak som forutsatt, tilsvarende 4,5 mill. kroner.
Komiteen viser til at prognosen for poliklinisk aktivitet er høyere enn lagt til grunn, og støtter at bevilgningen økes med 60 mill. kroner.
Komiteen merker seg at utgiftene til refusjon for spesialisthjelp var 4,9 prosent høyere enn ved tilsvarende tidspunkt i 2011 og at bevilgningen foreslås økt med 25 mill. kroner. Komiteen viser til at utgiftene til refusjon for psykologhjelp og tannlegehjelp var henholdsvis 5 og 11,8 prosent høyere enn ved tilsvarende tidspunkt i 2011, og at bevilgningene foreslås redusert med henholdsvis 5 og 39 mill. kroner.
Utgiftene til refusjoner til private laboratorier og røntgeninstitutt var per 30. september 2012 knapt 22 prosent høyere enn på tilsvarende tidspunkt i 2011. Komiteen mener dette viser at private aktører supplerer det offentlige helsevesenet på en god måte innenfor medisinsk diagnostikk, og støtter at bevilgningen økes med 120 mill. kroner.
Komiteen merker seg at faktisk pensjonspremie for 2012 medfører en redusert likviditetsutbetaling på om lag 206 mill. kroner sammenholdt med saldert budsjett for 2012. I tråd med etablert opplegg for håndtering av differansen mellom helseforetakenes pensjonskostnad og pensjonspremie skal kravet om reduksjon av driftskredittrammen økes med 206 mill. kroner.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner | |
Utgifter | ||||
700 | Helse og omsorgsdepartementet | |||
1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 6 773 000 | ||
fra kr 185 732 000 til kr 178 959 000 | ||||
710 | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 50 000 000 | ||
fra kr 522 696 000 til kr 472 696 000 | ||||
720 | Helsedirektoratet | |||
1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 400 000 | ||
fra kr 901 962 000 til kr 901 562 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 300 000 | ||
fra kr 140 603 000 til kr 140 903 000 | ||||
70 | Refusjon helsehjelp i utlandet, forhøyes med | 14 800 000 | ||
fra kr 8 248 000 til kr 23 048 000 | ||||
722 | Norsk pasientskadeerstatning | |||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 3 000 000 | ||
fra kr 133 847 000 til kr 136 847 000 | ||||
71 | Særskilte tilskudd, forhøyes med | 33 000 000 | ||
fra 1 855 000 til 34 855 000 | ||||
723 | Pasientskadenemnda | |||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 4 000 000 | ||
fra kr 44 332 000 til kr 48 332 000 | ||||
732 | Regionale helseforetak | |||
70 | Særskilte tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post 72,73,74, og 75,forhøyes med | 2 800 000 | ||
fra kr 410 608 000 til kr 413 408 000 | ||||
76 | Innsatsstyrt finansiering, overslagsbevilgning, forhøyes med | 278 000 000 | ||
fra kr 15 682 284 000 til kr 15 960 284 000 | ||||
77 | Poliklinisk virksomhet mv., overslagsbevilgning, forhøyes med | 60 000 000 | ||
fra kr 2 843 994 000 000 til kr 2 903 994 000 | ||||
83 | Opptrekksrenter for lån fom. 2008, overslagsbevilgning, nedsettes med | 22 000 000 | ||
fra kr 51 000 000 til kr 29 000 000 | ||||
91 | Opptrekksrenter for lån tom. 2007, overslagsbevilgning, nedsettes med | 4 000 000 | ||
fra kr 9 000 000 til kr 5 000 000 | ||||
733 | Habilitering og rehabilitering | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, nedsettes med | 1 200 000 | ||
fra kr 18 711 000 til kr 17 511 000 | ||||
734 | Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 5 200 000 | ||
fra kr 15 485 000 til kr 10 285 000 | ||||
70 | Tvungent psykisk helsevern for pasienter som ikke har bosted i riket, forhøyes med | 15 000 000 | ||
fra kr 2 255 000 til kr 17 255 000 | ||||
762 | Primærhelsetjeneste | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70,forhøyes med | 400 000 | ||
fra kr 31 779 000 til kr 32 179 000 | ||||
62 | Øyeblikkelig hjelp, kan overføres, kan nyttes under kap. 732 post 70 og 76, nedsettes med | |||
fra kr 131 000 000 til kr 123 700 000 | 7 300 000 | |||
73 | Forebygging uønskede svangerskap og abort, kan overføres, nedsettes med | 400 000 | ||
fra kr 25 823 000 til kr 25 423 000 | ||||
763 | Rustiltak | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71,nedsettes med | 5 000 000 | ||
fra kr 61 287 000 til kr 56 287 000 | ||||
72 | Kompetansesentra mv., forhøyes med | 5 000 000 | ||
fra kr 83 371 000 til kr 88 371 000 | ||||
764 | Psykisk helse | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 8 600 000 | ||
fra kr 104 561 000 til kr 113 161 000 | ||||
60 | Psykisk helsearbeid, kan overføres, nedsettes med | 4 500 000 | ||
fra kr 199 600 000 til kr 195 100 000 | ||||
73 | Vold og traumatisk stress, kan overføres,nedsettes med | 4 100 000 | ||
fra kr 111 906 000 til kr 107 806 000 | ||||
781 | Forsøk og utvikling mv. | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, forhøyes med | 400 000 | ||
fra kr 83 619 000 til kr 84 019 000 | ||||
783 | Personell | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, nedsettes med | 2 700 000 | ||
fra kr 26 787 000 til kr 24 087 000 | ||||
2711 | Spesialisthelsetjeneste mv. | |||
70 | Spesialisthjelp, forhøyes med | 25 000 000 | ||
fra kr 1 470 000 000 til kr 1 495 000 000 | ||||
71 | Psykologhjelp, nedsettes med | 5 000 000 | ||
fra kr 212 000 000 til kr 207 000 000 | ||||
72 | Tannlegehjelp, nedsettes med | 39 000 000 | ||
fra kr 1 699 000 000 til kr 1 660 000 000 | ||||
76 | Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med | 120 000 000 | ||
fra kr 430 000 000 til kr 550 000 000 | ||||
2751 | Legemidler mv. | |||
70 | Legemidler, forhøyes med | 21 000 000 | ||
fra kr 8 064 000 000 til kr 8 085 000 000 | ||||
71 | Legeerklæringer, nedsettes med | 6 000 000 | ||
fra kr 11 000 000 til kr 5 000 000 | ||||
72 | Medisinsk forbruksmateriell, forhøyes med | 35 000 000 | ||
fra kr 1 595 000 000 til kr 1 630 000 000 | ||||
2752 | Refusjon av egenbetaling | |||
70 | Egenandelstak 1, forhøyes med | 18 000 000 | ||
fra kr 4 112 000 000 til kr 4 130 000 000 | ||||
71 | Egenandelstak 2, nedsettes med | 21 000 000 | ||
fra kr 185 000 000 til kr 164 000 000 | ||||
2755 | Helsetjenester i kommunene mv. | |||
62 | Fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, forhøyes med | 15 000 000 | ||
fra kr 265 000 000 til kr 280 000 000 | ||||
70 | Almennlegehjelp, forhøyes med | 129 437 000 | ||
fra kr 3 550 563 000 til kr 3 680 000 000 | ||||
71 | Fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med | 65 000 000 | ||
fra kr 1 625 000 000 til kr 1 690 000 000 | ||||
72 | Jordmorhjelp, forhøyes med | 400 000 | ||
fra kr 45 600 000 til kr 46 000 000 | ||||
73 | Kiropraktorbehandling, forhøyes med | 4 000 000 | ||
fra kr 126 000 000 til kr 130 000 000 | ||||
75 | Logopedisk og ortopedisk behandling, nedsettes med | 2 000 000 | ||
fra kr 89 000 000 til kr 87 000 000 | ||||
2756 | Helsehjelp i utlandet | |||
70 | Helsehjelp i utlandet, nedsettes med | 45 000 000 | ||
fra kr 50 000 000 til kr 5 000 000 | ||||
2790 | Andre helsetiltak | |||
70 | Bidrag, nedsettes med | 4 837 000 | ||
fra kr 229 837 000 til kr 225 000 000 | ||||
Inntekter | ||||
3720 | Helsedirektoratet | |||
3 | Refusjon helsehjelp i utlandet, forhøyes med | 14 800 000 | ||
fra kr 8 248 000 til kr 23 048 000 | ||||
3732 | Regionale helseforetak | |||
80 | Renter på investeringslån, nedsettes med | 17 000 000 | ||
fra kr 481 000 000 til kr 464 000 000 | ||||
85 | Avdrag på investeringslån fom. 2008, forhøyes med | 30 000 000 | ||
fra kr 151 000 000 til kr 181 000 000 | ||||
86 | Driftskreditter | |||
Driftskreditter, forhøyes med | 206 000 000 | |||
fra kr 370 000 000 til kr 576 000 000 | ||||
90 | Avdrag på investeringslån tom. 2007, forhøyes med | 3 000 000 | ||
fra kr 677 000 000 til kr 680 000 000 | ||||
5631 | Aksjer i AS Vinmonopolet | |||
85 | Statens overskuddsandel, forhøyes med | 21 900 000 | ||
fra kr 39 200 000 til kr 61 100 000 |
II
Tilføyelse av stikkordStortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen under kapittel 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt, post 21 Spesielle driftsutgifter, i statsbudsjettet for 2012.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 6. desember 2012
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |