Innstilling fra næringskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2010 under Landbruks- og matdepartementet
Dette dokument
- Innst. 154 S (2010–2011)
- Kildedok: Prop. 28 S (2010–2011), unntatt kap. 1137
- Dato: 09.12.2010
- Utgiver: næringskomiteen
- Sidetall: 8
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Fordeling av midler knyttet til virkningen av lønnsoppgjøret i 2010
- 1.2 Omtale av enkelte av forslagene til endringer i bevilgninger under kapitler og poster i 2010
- 1.3 Andre saker
- 2. Komiteens merknader
- 3. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Landbruks- og matdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer i bevilgninger under enkelte kapitler og poster i statsbudsjettet for 2010.
Virkningen av lønnsoppgjøret 2010 på statsbudsjettet for 2010 for Landbruks- og matdepartementet utgjør 27,558 mill. kroner. Dette er lagt inn i statsbudsjettet med følgende fordeling på virksomheter:
(i 1 000 kr) | |||
Kap. | Post | Virksomhet | |
1100 | 1 | Landbruks- og matdepartementet | 2 641 |
1115 | 1 | Mattilsynet | 21 477 |
1143 | 1 | Statens landbruksforvaltning | 2 643 |
1147 | 1 | Reindriftsforvaltningen | 797 |
Posten foreslås redusert med 0,250 mill. kroner for å finansiere den pågående gjennomgangen av instituttsektoren under departementet, jf. omtale under kap. 1137 post 50.
Landbruks- og matdepartementet har i løpet av 2010 mottatt innbetalinger på 11,574 mill. kroner i oppgjør for eiendomssalg, jf. omtale under kap. 4100 post 40. Bevilgningen over posten foreslås økt med 3,224 mill. kroner som følge av merinntekter, til totalt 11,319 mill. kroner.
(kap. 1137 behandles av kuf-komiteen)
Over posten føres bevilgninger til forskningsaktivitet gjennom Norges forskningsråd. For å bidra til en best mulig struktur, rollefordeling og organisering av forskningsinstituttene har departementet bedt Norges forskningsråd å gjennomgå instituttene og deres grenseflater mot forvaltningen. Departementet foreslår å øke bevilgningen over posten med 2,850 mill. kroner til 225,438 mill. kroner for å finansiere denne gjennomgangen. Økningen foreslås dekket inn ved omdisponeringer fra henholdsvis kap. 1100 post 1, kap. 1137 post 53, kap. 1147 post 82 og kap. 1149 post 71, jf. omtalen under disse postene.
Posten benyttes til å dekke instituttsektorens merutgifter i forbindelse med utviklingen av Campus Ås. Det forventes noe lavere forbruk på posten enn budsjettert. Det foreslås å benytte 0,85 mill. kroner til arbeidet med instituttgjennomgangen, jf. omtale under kap. 1137 post 50. Post 53 foreslås derfor redusert med 0,85 mill. kroner, til 3,246 mill. kroner.
Posten dekker kostnader som følge av radioaktivt nedfall etter Tsjernobyl-ulykken i 1986. Siden enkelte tiltak har blitt utsatt til 2011, er det et mindreforbruk på posten for inneværende år som foreslås benyttet til arbeidet med instituttgjennomgangen, jf. omtale under kap. 1137 post 50. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 1 mill. kroner, til 1,5 mill. kroner.
Posten benyttes til å gi tilskudd til ulike tiltak for økt verdiskaping og klima- og energitiltak i skogsektoren. Det foreslås at 0,75 mill. kroner benyttes til arbeidet med instituttgjennomgangen, jf. omtale under kap. 1137 post 50. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen for 2010 på post 71 med 0,75 mill. kroner, til 65,735 mill. kroner.
I 2010 har særlig jordbruket i Troms blitt påført store klimatiske skader. Partene i jordbruksavtalen har blitt enige om å dekke et eventuelt økt finansieringsbehov innenfor rammene av avtalen. Ut fra en samlet vurdering foreslår departementet derfor å øke bevilgningen over posten med 10 mill. kroner til om lag 1 131,4 mill kroner, mot tilsvarende reduksjon på kap. 1150, post 78 Velferdsordninger.
For å bidra til å løse den vanskelige markeds-situa-sjonen for reinkjøtt i Finnmark underskrev partene i reindriftsavtalen 20. september 2010 en tilleggsprotokoll der de ble enige om å etablere et ekstraordinært frakttilskudd, å inngå avtale med Nortura om ekstra oppkjøp av hele slakt, småkjøtt og finnbiff og å styrke satsingsområder over Verdiskapingsprogrammet for rein for økt slakting og omsetning av reinkjøtt.
Partene ble enige om å finansiere disse ekstraordinære tiltakene innenfor reindriftsavtalens gjeldende bevilgninger. Det foreslås derfor en reduksjon av bevilgningen på kap. 1151 post 75 på 3 mill. kroner til 59,1 mill. kroner, og en tilsvarende økning over kap. 1151 post 51.
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 67 (2008–2009) ga Stortinget sin tilslutning til omorganisering av Instrumenttjenesten AS (ITAS) fra ett aksjeselskap til et holdingsselskap med to datterselskaper som retter seg mot henholdsvis det offentlige og det private markedet.
For å unngå de merkostnadene etablering og drift av tre selskaper vil påføre staten, foreslår departementet at det fremtidige ITAS kun skal bestå av to selskaper, «ITAS 1» og «ITAS 2» som tilsvarer dagens ITAS, og eies av Bioforsk, Universitetet for miljøvitenskap, Institutt for skog og landskap, Norges veterinærhøgskole, Veterinærinstituttet og Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning. Dette selskapet skal ha private og offentlige kunder.
I henhold til reinbeitekonvensjonen mellom Norge og Finland skal det betales erstatning for skade voldt av rein som oppholder seg ulovlig i det andre landet. I 2010 er det kommet inn et krav på 0,5 mill. kroner fra finske myndigheter, et beløp som er høyere enn forventet. Det foreslås å benytte 0,5 mill. kroner innenfor bevilgningen på kap. 1147 post 45, som blant annet benyttes til å bygge gjerder som skal forhindre denne typen skade, til å dekke denne ekstrautgiften.
Departementet vil samtidig opplyse om at norske og finske myndigheter er enige om at det er behov for å reforhandle konvensjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Brigt Samdal og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 28 S (2010–2011) der Stortinget blir bedt om å gjøre vedtak om endringer i statsbudsjettet for 2010 under Landbruks- og matdepartementet hvor det foreslås flere mindre justeringer innenfor de ulike kapitler og poster.
Komiteen viser spesielt til de store klimaskadene jordbruket i Troms er påført i 2010 og er enig i den styrking av post 50 som er foreslått mot tilsvarende reduksjon av kap. 1150 post 78.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til den katastrofale avlingssvikten som har oppstått mange steder i Troms i 2010 og mener det er helt nødvendig for regjeringen å ha fortsatt stor oppmerksomhet på denne saken fremover, samt vurdere eventuelle nye tiltak når alle sluttrapporter for året 2010 foreligger i fylket.
Komiteen har merket seg at for å bidra til å løse den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt i Finnmark, har Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) og staten gjennomført ekstraordinære forhandlinger. Det ble den 20. september undertegnet en tilleggsprotokoll til Reindriftsavtalen 2010/2011.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er fornøyd med at det ble oppnådd enighet mellom avtalepartene, og viser til at det var enighet om å finansiere ekstraordinærere tiltak innenfor reindriftsavtalens gjeldende bevilgninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er uenig i omdisponeringen innenfor reindriftsavtalens bevilgningsrammer for å finansiere ekstraordinære tiltak for å løse den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt i Finnmark og vil stemme imot en reduksjon av bevilgningen på kap. 1151 post 75 på 3 mill. kroner og tilsvarende økning av kap. 1151 post 51.
Disse medlemmer har gitt uttrykk for sin bekymring for reindriftssituasjonen i Finnmark lenge, og mener ansvaret for den uholdbare situasjonen man ser i dag, ligger hos aktørene i reindriftsnæringen.
Disse medlemmer er skuffet over statens mangelfulle handlekraft og oppfølging av reindriftsnæringen gjennom etterlevelse av bestemmelser om at det reelle antall rein innenfor den enkelte siida og reinbeitedistrikt ikke har vært tilpasset de fastsatte reintall vurdert etter en forsvarlig ressursforvaltning i forhold til beitegrunnlag.
Disse medlemmer viser til at slaktevekten for rein har gått betydelig ned grunnet redusert mattilgang pr. dyr, som skyldes for store reinbestander.
Disse medlemmer vil bemerke at situasjonen man ser i dag, ville ha vært mer ekstrem om de reinbestandene som fremdeles står igjen på sommerbeite langs kysten, hadde vært sendt over til vinterbeite på Finnmarksvidda.
Disse medlemmer mener at aktørene i reindriftsnæringen som er ansvarlig for den situasjonen som er oppstått, ikke skal bli belønnet for at andre må rydde opp etter dem.
Disse medlemmer er av den formening at lignende situasjoner vil oppstå neste år, da de reinbestander som står igjen på sommerbeite, vil være med på å redusere betraktelig beitegrunnlaget for de reinbestander som til våren vil bli overflyttet fra vinterbeite til sommerbeite. Disse medlemmer mener at årets uholdbare situasjon bare vil eskalere om det ikke umiddelbart blir fattet avgjørelse om nedslakting.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at avtalen mellom partene i reindriftsavtalen for å løse den akutt vanskelige markedssituasjonen burde hatt en annen innretning i fordelingen mellom primærproduksjonen og foredlingsleddet, slik at ressursene kunne gitt mer optimale løsninger.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011).
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité, bortsett fra endringene på kap. 1151 post 51 og 75, som fremmes av en samlet komité, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
1100 | Landbruks- og matdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 250 000 | |
fra kr 131 201 000 til kr 130 951 000 | |||
45 | Store utstyrskjøp og vedlikehold, kan overføres, kan benyttes under post 50,forhøyes med | 3 224 000 | |
fra kr 8 095 000 til kr 11 319 000 | |||
1115 | Mattilsynet | ||
22 | Reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser, nedsettes med | 1 000 000 | |
fra kr 7 224 000 til kr 6 224 000 | |||
71 | Tilskudd til erstatninger, overslagsbevilgning,forhøyes med | 2 000 000 | |
fra kr 1 131 000 til kr 3 131 000 | |||
1143 | Statens landbruksforvaltning | ||
73 | Tilskudd til erstatninger m.m., ved tiltak mot dyre- og plantesykdommer, overslagsbevilgning,nedsettes med | 10 360 000 | |
fra kr 45 610 000 til kr 35 250 000 | |||
75 | Kompensasjon til dyreeiere som blir pålagt beitenekt, nedsettes med | 800 000 | |
fra kr 1 000 000 til kr 200 000 | |||
1147 | Reindriftsforvaltningen | ||
82 | Radioaktivitetstiltak, kan overføres,nedsettes med | 1 000 000 | |
fra kr 2 500 000 til kr 1 500 000 | |||
1148 | Naturskade – erstatninger og sikring | ||
71 | Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning,nedsettes med | 20 000 000 | |
fra kr 87 000 000 til kr 67 000 000 | |||
1149 | Verdiskapnings- og utviklingstiltak i landbruket | ||
71 | Tilskudd til verdiskapnings- og klimatiltak i landbruket, kan overføres, nedsettes med | 750 000 | |
fra kr 66 485 000 til kr 65 735 000 | |||
1150 | Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. | ||
50 | Fondsavsetninger, forhøyes med | 10 000 000 | |
fra kr 1 121 386 000 til kr 1 131 386 000 | |||
78 | Velferdsordninger, kan overføres,nedsettes med | 10 000 000 | |
fra kr 1 685 003 000 til kr 1 675 003 000 | |||
1151 | Til gjennomføring av reindriftsavtalen | ||
51 | Tilskudd til utviklings- og investeringsfondet, forhøyes med | 3 000 000 | |
fra kr 32 900 000 til kr 35 900 000 | |||
75 | Kostnadssenkende og direkte tilskudd, kan overføres,nedsettes med | 3 000 000 | |
fra kr 62 100 000 til kr 59 100 000 | |||
Inntekter | |||
4100 | Landbruks- og matdepartementet | ||
40 | Salg av eiendom, forhøyes med | 6 074 000 | |
fra kr 5 500 000 til kr 11 574 000 | |||
4115 | Mattilsynet | ||
1 | Gebyr m.m., nedsettes med | 5 100 000 | |
fra kr 117 142 000 til kr 112 042 000 | |||
4150 | Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. | ||
85 | Markedsordningen for korn, nedsettes med | 12 150 000 | |
fra kr 53 150 000 til kr 41 000 000 | |||
5576 | Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet | ||
70 | Avgifter i matforvaltningen, forhøyes med | 9 000 000 | |
fra kr 606 143 000 til kr 615 143 000 | |||
5651 | Aksjer i selskap under Landbruks- og matdepartementet | ||
85 | Utbytte, forhøyes med | 5 355 000 | |
fra kr 750 000 til kr 6 105 000 |
Oslo, i næringskomiteen, den 9. desember 2010
Terje Aasland |
leder og ordfører |