Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at bedre rammebetingelser gjennom økt satsing, økte bevilgninger
og en sterkere anerkjennelse av frivilligheten har vært et kjernepunkt
i regjeringens frivillighetspolitikk. Flertallet er
særlig fornøyd med at satsingen på frivillig sektor aldri har vært
større. Frivilligheten er styrket gjennom Frifond, momskompensasjonsordningen,
tilskudd til frivilligsentraler, i tillegg til sektorvise ordninger
fra ulike departement.
Flertallet har også merket seg
satsingen på økt kunnskap om feltet gjennom et omfattende forsk-ningsprogram,
slik at frivillighetspolitikken utvikles på bakgrunn av relevant
og oppdatert kunnskap om deltakelse i sivilsamfunnet.
Flertallet har videre merket
seg regjeringens mål om å forenkle og avbyråkratisere samhandlingen
mellom det offentlige og frivillig sektor. Flertallet mener
at barne- og ungdomsorganisasjonenes egenart og særskilte utfordringer spesielt
bør tas hensyn til i dette arbeidet. Flertallet ber
om at regjeringen i forbindelse med neste års budsjettproposisjon
redegjør for arbeidet med forenkling på områder som berører samhandling
med frivillig sektor.
Flertallet viser til regjeringens
forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at vilkårene for
frivillige organisasjoner i Norge har endret seg i negativ retning
de senere årene til tross for at regjeringen har kommet med løfter
om bedre organisatoriske rammevilkår gjennom samordning og forenkling.
Disse medlemmer mener særlig
barne- og ungdomsorganisasjonene rammes av dette.
Disse medlemmer viser til rapporten
«Sårbar frivillighet» som nylig er utgitt av Landsrådet for Norges
barne- og ungdomsorganisasjoner, der de faktiske effektene av regjeringens
frivillighetspolitikk de senere år studeres. I studien fremgår det
at organisasjonene opplever manglende samordning, økende byråkratisering
og sterkere kontroll over frivilligheten. Det er særlig de ressurssvake
organisasjonene og lokallagene som rammes hardest, da disse ikke
klarer å følge opp den økende mengden av kunnskaps- og rapporteringskrav.
Løfter om forenkling og samordning fra to regjeringserklæringer
og en stortingsmelding er således ikke blitt fulgt opp. Disse
medlemmer mener at flere satsinger tvert imot har resultert
i økende byråkratisering i form av søknadsprosesser og regelverk.
Frivillighetsregisteret skulle medføre enklere samhandling mellom
frivillige organisasjoner og det offentlige. I stedet har en fått
en byråkratisk ordning som tapper organisasjonene for tid, penger og
ressurser.
Disse medlemmer viser blant annet
til «Grasrotordningen» som av regjeringen fremstilles som en ordning
der frivillige lag og foreninger tilføres ekstra midler. Disse
medlemmer vil påpeke at denne fremstillingen ikke er riktig
all den tid ordningen kun er en øremerking av tippeoverskuddet,
og en ordning som for øvrig rokker ved den vedtatte tippenøkkelen.
Videre mener disse medlemmer det
er kritikkverdig at systemet med momskompensasjon gjør at organisasjonene
ikke slipper momsutgifter fullt ut, og at ordningen i realiteten
er en støtteording som muliggjør styring og kontroll over mottakerorganisasjonenes
formål og virkemåte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at Frivillighetens hus i Kristiansand med de riktige grepene og
nødvendige ressurser kan ta det virkelig store steget til å bli
det de selv kaller et kraftsenter for frivilligheten. Disse medlemmer vil
denne høsten følge arbeidet med å få de nødvendige ressursene på
plass og håper både bedrifter, regjeringen og de som har anledning,
ser sitt snitt til å ta et samfunnsansvar som kan få store positive
ringvirkninger på kort og lang sikt.
Disse medlemmer vil understreke
den viktige jobben som gjøres blant frivillige i Norge. Disse
medlemmer vil trekke frem alle de lag og organisasjoner
som organiserer og engasjerer titusenvis av mennesker over hele
landet som et av de fremste elementene i vår sosiale hverdag, og
er av den oppfatning at det er viktig at disse får best mulige økonomiske
rammer. Det er i lys av dette uheldig at regjeringen blant annet
gjennom nye bingoforskrifter politisk dreier midler vekk fra de
frivillige selv, og disse medlemmer konstaterer at
det som fremstår som et korstog mot private, frivillige initiativer
fortsetter. Disse medlemmer er likevel av den oppfatning
at det ikke er for sent å snu, og håper regjeringen vil myke opp
rammevilkårene for frivilligheten før en får se store konsekvenser
av regjeringens politikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til DIS-Norge som er landets største forening for slektsforskere,
med nær 9 000 medlemmer, og som ble stiftet 1990. Foreningens formål
er å skape et landsomfattende forum for slekts- og personhistorie
hvor databehandling og Internett brukes som hjelpemiddel, spre kunnskap
om dette og stimulere til slektsforskning i Norge. Disse
medlemmer ser også at DIS-Norge har 19 lag og disse dekker
alle landets fylker, hvor alle medlemmer er tilknyttet et lag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at et konsept som alleMONNERdrar, hvor foreldrene støtter barnas idrettslag
og frivillig arbeid gjennom gode innkjøp av varer og tjenester,
er en fremtidig god ordning. Disse medlemmer ser
at når forbrukerne abonnerer på et privatøkonomisk fordelsprogram,
inkluderer det også et sponsorkort, som inneholder avtaler på drivstoff, møbler,
dagligvarer, byggevarer, klær og skotøy, reiser, apotek, strøm,
helsekost, data og elektronikk, optikk osv. Disse medlemmer ser også
at når foreldre og andre sponsorer betaler et heller symbolsk abonnement,
gir det dem rett til å handle gjennom portalen alleMONNERdrar. I portalen
blir varer og tjenester som de fleste kjøper uansett, tilbudt abonnentene
til bedre priser enn ellers. De tjener på å handle i portalen fremfor
andre steder. En vesentlig del av omsetningen tilflyter det idrettslaget
supporteren selv bestemmer.
Disse medlemmer mener at foreldrene
får sterke incentiver til å bruke portalen slik at de blir reelle
støttespillere til det lokale idrettslaget utover det det til vanlig
bidrar med.
Disse medlemmer registrerer med
glede at provisjon fra omsetningen blir delt mellom abonnent (rabatt),
idrettslag/frivilligheten (støtte) og alleMONNERdrar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens forslag om en styrking av momsordningen på 212,3
mill. kroner. Med dette vil ordningen utgjøre 608,6 mill. kroner
for 2011.
Flertallet har merket seg at
bevilgningen til merverdikompensasjon har økt med 469,3 mill. kroner
i perioden 2005–2011, og at denne ordningen er et viktig element
i regjeringens satsing på frivillig sektor.
Flertallet mener at momskompensasjonsordningen
i minst mulig grad skal medføre et omfattende byråkrati for brukerne
i form av rapporteringer og oppbevaring av dokumentasjon. Flertallet har
merket seg at regjeringen har varslet en gjennomgang av ordningen
etter 2010 for å vurdere behovet for justeringer. Flertallet ber
om at regjeringen i samarbeid med frivillig sektor vurderer behovet
for justeringer av ordningen.
Flertallet viser til at regjeringen
vil øke satsingen på frivillig sektor i årene framover. Flertallet har
merket seg at regjeringen ønsker å trappe opp støtten med 1 mrd.
kroner.
Flertallet viser til regjeringens
forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti minner om at utgangspunktet
for kompensasjonsordningen er Stortingets vedtak om at de frivillige
organisasjonene skal kompenseres fullt ut for merkostnadene som
følge av merverdiavgiftsreformen, og viser til følgende sitat fra Innst.
14 S (2009–2010):
«Regjeringen vil øke satsningen på frivillig sektor
i årene framover. Frivillighet Norge har antydet at deres forslag
vil medføre om lag 1 mrd. kroner i økt støtte til frivillig sektor.
Regjeringen ønsker å trappe opp støtten med opp mot 1 mrd. kroner.»
Disse medlemmer understreker
at en samlet frivillig sektor har fremholdt innføring av fullt momsfritak
for frivillige organisasjoner som ett av de viktigste virkemidlene
for å bedre sektorens økonomiske rammebetingelser fremover, og synes
det er beklagelig at regjeringen ikke greier å leve opp til sine
løfter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
derfor stolte av å kunne vise til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2011 hvor det er funnet rom for å oppnå én milliard
til merverdiavgiftskompensasjon, og forventer støtte fra regjeringen
på denne prioriteringen dersom regjeringspartiene faktisk mener
alvor med sin satsing på området. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at regjeringens system for merverdiavgiftskompensasjon
ikke er godt nok, og mener primært at et rent merverdiavgiftsfritak
er den beste ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er oppmerksomme på at enkelte organisasjoner anfører
at dagens regime pålegger dem å betale merverdiavgift for varer og
tjenester i en størrelsesorden som medfører at en stor andel av
det organisasjonene mottar i offentlige tilskudd, i realiteten tilbakeføres
til staten i form av merverdiavgift. Disse medlemmer vil
også påpeke at dagens regelverk innebærer at oppføring av ellers
tilsvarende hus og anlegg skattelegges ulikt etter hvorvidt oppføringen
skjer i regi av en frivillig organisasjon eller en kommune.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens rammestyrte ordning for kompensasjon av merverdiavgift
ved bygging av idrettsanlegg har vakt bekymring i idrettskretser.
Ordningen er ment å imøtekomme behovet for lik avgiftsmessig behandling
av frivillige organisasjoner og kommuner når det gjelder utbygging
av idrettsanlegg. Disse medlemmer frykter at den knappe
bevilgningsrammen regjeringen har foreslått, vil innebære at flere
kvalifiserte søkere ikke vil få kompensasjon eller at mange vil
oppleve en avkorting som kan sette prosjektet i fare.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker derfor
å styrke rammen og viser til Høyres alternative budsjett der det
er bevilget 50 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til ordningen med momskompensasjon
for frivillige organisasjoner, og at disse partiers primære syn
i denne saken er at det bør etableres en rettighetsstyrt ordning
der frivillig sektor fritas fra momsutgifter fullt ut. Disse
medlemmer registrerer dessverre at den ordningen regjeringen
har valgt ikke imøtekommer kravet verken fra opposisjonspartiene
eller fra frivilligheten selv, all den tid momsutgifter nå refunderes
etter en rammestyrt ordning, med den konsekvens at svært mange organisasjoner
ikke vil få kompensert sine utgifter fullt ut.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en ordning basert
på objektive kriterier der frivillig sektor fritas fra momsutgifter
fullt ut, som erstatning for dagens momskompensasjonsordning.»
Komiteen merker seg
at regjeringen i bevilgningsforslaget for 2011 legger opp til en
økning i antallet frivilligsentraler. Komiteen mener
det er viktig at frivilligsentralene videreutvikles som viktige
samhandlingsarenaer for frivillighet lokalt, og at sentralene skal
være støttespillere for å skape gode, levende lokalmiljø.
Komiteen viser til regjeringens
forslag og støtter dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens bevilgningsforslag for 2011. Bevilgningene
skal dekke det statlige tilskuddet til eksisterende frivilligsentraler,
opprettelsen av nye sentraler og kompetanseutvikling.
Komiteen mener Frifond
er en godt fungerende ordning som bidrar til at midler går direkte til
lokal aktivitet og kommer barn og unge direkte til gode.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at barne- og ungdomsorganisasjonene aktiviserer
barn og unge over hele landet. De skaper engasjement og er viktige
fritidstilbud der barn og unge kan utvikle seg som mennesker og
demokratiske borgere.
Disse medlemmer viser til at
Frifond er en svært godt fungerende ordning, som gjennom en ubyråkratisk
innretning forvalter midler som går direkte til lokal aktivitet
og kommer barn og unge direkte til gode. Disse medlemmer understreker
betydningen av at Frifond fremdeles forvaltes av organisasjonene
selv, gjennom de nasjonale paraplyorganisasjonene. Disse
medlemmer viser videre til at Frifond får omfattende tilskudd
fra spillemidlene, og således er sårbar med hensyn til endringer
i spillemiddelnøkkelen og variasjoner i Norsk Tippings overskudd.
For at Frifondordningen skal sikres størst mulig stabilitet og forutsigbarhet,
legger disse medlemmer til grunn at bevilgningen
over statsbudsjettet økes i årene som kommer.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser for øvrig til Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett der det foreslås en styrking av Frifond med 10 mill.
kroner utover regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens forslag
og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter tilskuddet til Frivillighet
Norge for videreføring av de frivillige organisasjonenes interessepolitiske
arbeid. Disse medlemmer understreker imidlertid viktigheten
av at disse midlene tildeles på et for organisasjonene uforpliktende
grunnlag i forhold til føringer om krav til politiske styringsmål. Disse
medlemmer viser her til en rekke mål regjeringen har for
frivillig sektor, eksempelvis i arbeidet for internasjonal solidaritet,
integrering osv. som nærmere beskrevet i Frivillighetsmeldingen
St.meld. nr. 39 (2006–2007) Frivillighet for alle. Disse medlemmer mener
disse målene innebærer mye bra, men at det på prinsipielt grunnlag
ikke tilligger staten å legge føringer for de frivillige organisasjonene. Disse
medlemmer mener de frivillige organisasjonene ivaretar sine
ideelle hensyn best ut fra egne initiativ.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at formålet med frivillighetsregisteret er å forbedre
og forenkle samhandlingen mellom frivillig sektor og offentlige
myndigheter. Flertallet mener det er viktig at frivillighetsregistret
videreutvikles slik at det kan bli et knutepunkt for opplysninger
om organisasjonene.
Flertallet er fornøyd med at
det er opprettet et brukerforum for frivillighetsregistret.
Flertallet viser til regjeringens
forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er behov
for vesentlige forbedringer og tilrettelegginger i utformingen av
frivillighetsregisteret. Disse medlemmer viser til høringsuttalelser
fra Norges idrettsforbund og Frivillighet Norge der det tydelig
fremgår at registeret ikke fungerer optimalt ut fra de målsettinger
Stortinget hadde. Disse medlemmer vil særlig peke
på de små organisasjonenes stilling og understreke viktigheten av
at disse høres, og at registeret blir så enkelt å forholde seg til
at også disse finner plass innenfor ordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å bedre forståelsen og kunnskapen om frivillig sektor,
og synes forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor er positivt. Disse
medlemmer er imidlertid tilbakeholdne med å øke utgiftene
på posten for 2011, men stoler på at det likevel vil være fullt mulig
å opprettholde fokus på bl.a. finansieringsordninger innen frivillig
sektor. Disse medlemmer opprettholder derfor 2010-nivå
på posten, og viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig med ytterligere styrking av forsk-ningen på sivilsamfunn
og frivillig sektor. Disse medlemmer mener det er
viktig å involvere bredt i forskningsmiljøene og vil peke på at
det her også kan være av interesse aktivt å involvere nordisk baserte
forskningsnettverk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens forslag
og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er prinsi-pielt riktig at Frikanalen
er mest mulig fristilt og ikke er direkte statlig finansiert over
statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener Frikanalens
frie stilling best ville vært ivaretatt gjennom en ordning der statens
inntekter fra herreløs arv tilfalt kanalen. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative kulturbudsjett og merknader til ny post 85
der dette fremgår.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteen vil framheve
at det i 2010 ble opprettet en ny rammestyrt ordning for kompensasjon
av mer verdiavgift ved bygging av idrettsanlegg. Komiteen understreker
at det er viktig at denne ordningen blir styrket slik at kompensasjonen
blir så høy som mulig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens forslag
og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre merker seg at regjeringens nye rammestyrte ordning
for kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg
har vakt bekymring i idrettskretser. Disse medlemmer forstår
det slik at ordningen er ment å imøtekomme behovet for lik avgiftsmessig
behandling av frivillige organisasjoner og kommuner når det gjelder
utbygging av idrettsanlegg. Disse medlemmer viser
til at disse medlemmer i flere sammenhenger har påpekt behovet for
lik avgiftsmessig behandling, og mener dette vil styrke samarbeidet
mellom kommunene og de frivillige organisasjonene generelt og bidra
til styrket utbygging av idrettsanlegg spesielt. Disse medlemmer mener
ordningen burde vært åpen for alle der kriteriene for øvrig er tilfredsstillet,
dvs. at ordningen burde vært basert på en overslagsbevilgning. Disse
medlemmer frykter at den knappe bevilgningsrammen regjeringen
har foreslått, vil innebære at flere kvalifiserte ikke vil få kompensasjon
eller at mange vil oppleve en avkorting som kan sette prosjektet
i fare.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker derfor
å styrke rammen og viser til Høyres alternative budsjett der det
er bevilget 50 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i tråd med Høyres alternative forslag til kulturbudsjett fra tidligere
år også i år foreslå at statens inntekter fra herreløs arv tilfaller
Frikanalen. For inneværende år ville dette bety et tilskudd på anslagsvis
1 mill. kroner. Disse medlemmer mener dette bedre
ville ivareta kanalens uavhengige stilling og redaksjonelle integritet,
enn dagens ordning basert på direkte tilskudd over statsbudsjettet.