Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer med tilfredshet at opptrappingen til allmenne kulturformål
øker i samsvar med kulturløftet II. Flertallet slutter
seg til målene som regjeringen legger til grunn for 2011 gjennom
Kulturløftet ved å synliggjøre kulturens plass også for andre samfunnsmål
som næringsutvikling og arbeidsplasser, integrering og inkludering,
helse, læring og kreativitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Flertallet viser til Meld. St.
20 (2009–2010) Omorganisering av ABM-utvikling, der regjeringen
foreslår at Norsk kulturråds administrasjon skal ha forvaltningsansvaret
for museums- og arkivoppgavene i ABM-utvikling. Flertallet mener
det er viktig at de ansatte i ABM-utvikling får videreføre arbeidet
med å sikre målsettingen om å videreutvikle et sterkt fagmiljø,
styrke forvaltningen og rådgivning på områdene som nå er overført
til Norsk kulturråd. Flertallet viser til at det
i budsjettet fra Kulturdepartementet for 2011 også er foreslått
å gi det kollegiale organet Norsk kulturråd ansvaret for å disponere
bevilgningen på posten i tillegg til å disponere Norsk kulturfond. Flertallet vil
derfor understreke at hvis det kollegiale organet Norsk kulturråd
også skal ta ansvaret for kunst- og kulturfaglig vurdering og utvikling
på museumsfeltet, må det kollegiale organet tilføres bredere kompetanse
på feltet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti tar til etterretning at regjeringen
vil nedlegge ABM-utvikling og overføre oppgavene for arkiv og museumsfeltet
til Norsk kulturråd. Disse medlemmer viser til at
dette, til tross for at det representerer et drastisk avvik fra
ABM-politikken gjennom de siste ti år, er gjort uten nevneverdig
behandling i Stortinget. Disse medlemmer mener den
politiske prosessen her er svært mangelfull og kritikkverdig.
Disse medlemmer mener dette grepet
bidrar til ytterligere maktkonsentrasjon i Norsk kulturråd. Disse
medlemmer mener den nye organiseringen må skje i nær dialog
med de relevante organisasjonene på området så som Norsk Museumsforbund,
Norsk arkivråd og Landslaget for lokal og privat arkiv.
Disse medlemmer tar til etterretning
at regjeringen uten nærmere konsultasjon med Stortinget har besluttet
en avvikling av ABM-utvikling. Disse medlemmer mener
det er påfallende at regjeringen har gjort dette uten noen grundig
prosess med ansatte og med svært liten konsultasjon med de relevante
fagmiljøer. Disse medlemmer vil påpeke at avviklingen
av ABM-utvikling var en svært viktig beslutning som burde ha vært
gjenstand for en bredere behandling, der de konkrete løsningene
hadde vært bedre drøftet enn det som var tilfellet i Meld. St. 20
(2009–2010).
Disse medlemmer viser videre
til et kommende nytt regelverk for Norsk kulturråd, uten at regjeringen
heller her anviser nærmere innhold, og tar til etterretning at museums-
og arkivfeltet skal overføres til Norsk kulturråd uten at nytt regelverk
for kulturrådet er utformet. Disse medlemmer mener
dette grepet bidrar til en ytterligere maktkonsentrasjon om Norsk
kulturråd og tar til etterretning at dette perspektivet ikke er problematisert
av regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
videre opp til generelle besparelser innen feltet, samtidig som
nye oppgaver i forbindelse med ABM-utvikling gjør det fornuftig
å ikke redusere posten fra 2010-nivå. Disse medlemmer forutsetter
at ny organisering forutsettes gjort innenfor de eksisterende rammene,
og viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg bak
regjeringens argumentasjon om at det er viktig å tilegne seg ny
kunnskap om kulturpolitikkens konsekvenser på ulike samfunnsområder.
Målsetting er å få overordnet kunnskap
om effekter av den kulturpolitikken som har vært ført i perioden
omfattet av Kulturløftet, en målsetting som et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
stiller seg bak. Dette flertallet er derfor fornøyd
med at det avsettes 3,5 mill. kroner til dette i 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at det er viktig med midler til forskning, og at kunnskap
aldri er negativt. Disse medlemmer er imidlertid
skeptiske til å opprette en ny post på statsbudsjettet med sikte
på å «utrede kulturfeltet», og mener forskning på kultur ikke bør
prioriteres spesielt i forhold til andre samfunnsområder eller næringer.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener tidsperspektivet over forskningsarbeidet
bør være lenger enn begrenset til regjeringens egen periode. Disse medlemmer vil
her særlig peke på at det såkalte kulturløftet i betydelig grad
bygger på kulturmeldingen for 2003–2013, og at det vil være naturlig,
og mer helhetlig, å vurdere utviklingen mot de føringer og perspektiver
Kulturmeldingen trakk opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at tiltak som stimulerer utviklingen av en levende barne-
og ungdomskultur skal vektlegges ved tildelinger fra fondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at Fond for lyd
og bilde er rettighetshavernes fond, basert på kollektiv kompensasjon
for kopiering til privat bruk. Disse medlemmer mener
dette tilsier at regjeringen bør være særlig varsom med å legge
innholdsmessige føringer i forhold til prioriteringene fondet skal
gjøre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative statsbudsjett. Disse medlemmer foreslår
å videreføre sitt 2010-nivå på posten, og viser for øvrig til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, stiller seg bak regjeringens
forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler regjeringens
syn om at det er viktig å styrke samisk kultur og anser det som
viktig at denne posten disponeres av Sametinget i sin helhet.
Flertallet er videre tilfreds
med at det også i 2011 bevilges 5,0 mill. kroner i tilskudd til byggeprosjektet
ved Senter for nordlige folk – tidligere Àja Samisk senter. Flertallet kjenner også
til at Statsbygg har igangsatt forprosjekteringen av nye lokaler
for Saemien Sijte i Snåsa.
Flertallet viser også til at
det i tillegg til post 53 bevilges driftsmidler og tilskudd til
ulike andre kulturformål fra andre kapitler i det fremlagte budsjettforslaget.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ønsker et større
fokus på samisk musikk som en del av den norske musikkeksporten. Dette
flertallet ønsker å gjøre oppmerksom på konseptet Sápmi
music. Den samiske kulturen – og spesielt den samiske musikken –
er blitt en viktig eksportartikkel innen kultur for den samiske
befolkningen. Den er unik og har vist en sterk evne til å få gjennomslag
i markeder i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
motstandere av all forskjellsbehandling av mennesker basert på kjønn,
religion eller etnisk opprinnelse. Sametinget er et selvstendig
organ basert på en bestemt språklig og etnisk tilknytning, og er
således å anse som en forskjellsbehandling basert på opprinnelse,
hvor flertallet i befolkningen er ekskludert fra deltakelse og stemmerett. Disse
medlemmer understreker at selve eksistensen til Sametinget
er et sterkt diskriminerende og illegitimt organ basert på etnisitet,
og viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett hvor
Sametinget foreslås nedlagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen ønsker å dele opp post 55 i to nye poster: 55 og
56. Disse medlemmer er av den oppfatning at Norsk
kulturfond selv skal få forvalte sine midler og prioritere mellom
ettårige og flerårige prosjekttilskudd. Disse medlemmer viser derfor
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor det foreslås
å opprette en ny post 54 Norsk kulturfond, som en videreføring av gammel
post 55, med en bevilgning på 25 mill. kroner.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at å stimulere til skapende åndsliv innenfor litteratur og kunst,
samt skape ny og eksperimenterende arkitektur, kan gjøres med mindre
midler, uten at dette går ut over produksjon eller kvalitet. Disse
medlemmer ser nødvendigheten av nye og kreative kunst-for-mer,
men mener at bruken av midler skal være kritisk og nyansert. Utfordringen
er at man hele tiden må holde et friskt blikk på problemstillingen
og ikke gradvis la seg blende av fagsjargong og kulturlivets egen selvhøytidelighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at kunst og kulturliv
også kan stimuleres med andre virkemidler enn penger fra staten.
Her kan nevnes at det for tiden pågår flere spennende prosjekter
der kunst, kultur og næringslivet er i dialog. Disse medlemmer ønsker
å stimulere til å få andre aktører inn på banen i kulturlivet, og
mener det er gode muligheter for å stimulere flere enn de offentlige
myndigheter til å bidra i finansieringen av kultursektoren. Disse
medlemmer mener det bør være et mål i kulturpolitikken å
jobbe frem incitamenter som stimulerer til ytterligere desentralisert
finansiering av kultursektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Kulturrådet i 2011 gis større handlefrihet innenfor
de enkelte ordninger og avsetninger på den enkelte 55-post ved at
det etter en løpende behandling gjennom året kan foretas justeringer
av beløpsrammer under ordninger og eventuelt at nye ordninger kan
opprettes ved behov.
Flertallet vil imidlertid understreke
at det også er klare begrensninger i rådets handlingsfrihet ved
at regjering og storting kan gi overordnede føringer og bestemme
prioriteringer av de enkelte avsetninger på post 55 innen det enkelte kapittel. Flertallet vil
vise til at det i budsjettforslaget er lagt opp til økning av arrangørstøtten med
5 mill. kroner, hvilket vil bety at Norsk kulturråd er uten adgang
til å gi mindre støtte enn det som tilsvarer årets bevilgning med
tillegg av 5 mill. kroner.
Flertallet vil understreke at
rådet ikke kan foreta vesentlige endringer fra år til år uten at dette
skjer som ledd i styringsdialogen. Flertallet mener
dette gir en god balanse mellom regjeringens og Stortingets behov
for overordnet politisk prioritering og Kulturrådets behov for fleksibilitet
i forhold til skiftende behov. Flertallet legger
til grunn at det hvert enkelt år gis en rapport for fondet. Denne
rapporten framgår av det årlige budsjett og vil således tjene som
en kontroll av Kulturrådets disposisjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 320 post 54 Norsk kulturfond.
Komiteens medlemmer fra Høyre har merket
seg at dansen som genre formodentlig er lagt inn under postene for
scenekunst. Disse medlemmer mener dansen bør fremstå
som selvstendig kunstart og at dette burde vært synliggjort i kulturbudsjettets
struktur, forslagsvis med et eget kapittel om dans.
Disse medlemmer ønsker på generelt
grunnlag å styrke det frie feltet og viser til Høyres forslag til
post 55 under kapitlene om musikk og scenekunst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Dokkhuset scene i Trondheim gjennom flere år har
mottatt støtte fra Norsk kulturråd. Dokkhuset scene er en viktig
scene for jazz og klassisk musikk.
Flertallet går inn for å flytte
Dokkhuset scene fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 56 til kap.
320 Allmenne kulturformål, post 74.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 320 post 54 Norsk kulturfond.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og merknader under post 56 under
kapitlene 323 musikk og 324 Scenekunst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, foreslår å bevilge
164,0 mill. kroner på posten. Dette er en økning på 1,0 mill. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet er tilfreds med at
Kilden Teater- og Konserthus, samt Inspira i Østfold, vil være ferdig
i løpet av 2011.
Flertallet viser til at tilskudd
til investeringstiltak vil avhenge av bl.a. status i planleggingen og
finansieringen, realiserbarhet, tilskuddsbehov og størrelsen på
bevilgningene i det enkelte år.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
stiller seg bak regjeringens presisering av størrelsen av tilskuddene
og at man presiserer at hovedregelen vil være at den maksimale tilskuddsandelen
er 1/3 av den delen av prosjektet som er i samsvar med de ovenfor
nevnte målene for posten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
legge opp til stabile rammer for tilskudd til nasjonale kulturbygg,
og ønsker en finansieringsmodell hvor det foretas reelle prioriteringer. Disse
medlemmer mener derfor det ikke vil være hensiktsmessig
med en utgiftsdrivende økonomisk politikk på dette feltet, og foreslår
derfor å opprettholde sitt 2010-nivå i forhold til bevilgningene
til nasjonale kulturbygg.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen legger opp til en ekspansiv vekst i utgiftene til dette
formålet, og allerede i 2013 vil påbegynte prosjekter ha vokst til
en forventet utgiftsramme på 211 mill. kroner. Disse medlemmer vil
ta avstand fra en slik ekspansiv pengebruk, og understreker tidligere
nevnte prinsipp om viktigheten av forutsigbar økonomisk ramme og reelle
prioriteringer på dette feltet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om vurdering
av fremtidige driftsformer for nasjonale kulturinstitusjoner, med
sikte på en ytterligere bedring av disses publikumstilgang, markedsretting,
effektivitet m.m.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en forpliktende
vedlikeholdsplan for nasjonale kulturinstitusjoner.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til det store behovet
som er for tilskudd til kulturbygg, og det faktum at man her har
et betydelig etterslep i forhold til søknadsmassen i årene som kommer. Disse
medlemmer har merket seg at proposisjonen angir en tredjedel som
hovedregel for tildeling, noe som er mindre enn tidligere praksis
der 40 pst. var vanlig. Disse medlemmer mener man
her må ta hensyn til prosjekter som er utarbeidet under forventning
om at 40 pst. lå til grunn. Disse medlemmer mener
også det bør iverksettes et arbeid for å finne alternative modeller
for finansiering av kulturbygg. Dette kan dreie seg om offentlig/privat
samarbeid (OPS) eller andre utvik-lingsmodeller for nye kulturarenaer.
Komiteen viser til
at Feiring Jernverks Venner har søkt Kulturdepartementet om et tilskudd
på 1 mill. kroner for å finansiere gjenreising av Carsten Ankers
bolig og representasjonssted, Lysthuset, i Feiring Jernverk. Samlede
kostnader til gjenreisingen er ca 4,5 mill. kroner og er søkt finansiert
med tilskudd fra blant annet fra Akershus fylkeskommune, Norsk kulturminnefond og
Sparebankstiftelsen DnB NOR. Komiteen viser til at
Feiring Jernverks Venner er en ideell organisasjon som vil skape
et levende museum i Feiring Jernverk. De fikk Eidsvoll kommunes kulturpris
i 2009. Lysthuset vil bli en del av Eidsvoll museum. Komiteen viser
til at Lysthuset vil gi mulighet for et mangfold av kulturelle aktiviteter
for folk i alle aldre – også til Den kulturelle skolesekken.
Komiteen mener at gjenreising
av Lysthuset også må ses i sammenheng med den samlede satsingen
på 200-årsjubileet for Grunnloven i 2014. Carsten Anker var prins
Christian Frederiks venn og fremste rådgiver. Komiteen ser
det som ønskelig at Lysthuset bør gjenreises til åpningen den 8. juni
2013 – på dagen 200 år etter at prins Christian Frederik besøkte
Carsten Anker i Feiring Jernverk. Komiteen foreslår
å bevilge 1 mill. kroner, slik at Feiring Jernverks Venner kan gjenreise
Carsten Ankers bolig og representasjonssted, Lysthuset, i Feiring
Jernverk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, forutsetter
at Eidsvoll museum blir konsolidert inn i Akershusmuseet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til at Norsk kulturråd som kollegialt organ får fullmakt
til å fordele bevilgningene på post 74. Flertallet viser
til at Norsk kulturråd de senere år er blitt et sterkere fagorgan,
og i enda større grad ved at man fra 2011 får overført oppgaver innen
arkiv og museum fra ABM-utvikling.
Flertallet vil understreke at
Stortingets bevilgningsmyndighet gjelder på samme måte her som ellers
i budsjettet blant annet gjennom å legge til nye tiltak på post
74 og å gi overordnede føringer for bruk av fondsmidlene. Flertallet ber
regjeringen komme tilbake på et senere tidspunkt for å avklare ytterligere
premisser og kriterier for dette.
Flertallet vil også be om at
det etter tre års virketid blir foretatt en evaluering av erfaringene med
virkemåten til postene 55, 56 og 74, herunder styringsdialogen mellom
regjering/Stortinget og Norsk kulturråd.
Flertallet vil understreke at
det ikke kan foretas omfattende kutt i enkelttiltak, uten at det
er foretatt en faglig vurdering. Kulturrådet skal etter dette gå
i dialog om den faglige utviklingen med tiltak som står i fare for
å få redusert tilskuddet, og i dialog med regionale myndigheter
som gir tilskudd etter 40/60-ordningen.
Flertallet viser til at Kulturrådet
fra 2013 skal ta et større ansvar for den kunst- og kulturfaglige utviklingen
av tiltakene på post 74. Tilskuddet til det enkelte tiltak skal
ha en viss stabilitet fra år til år, og som en overgangsordning
er foreslått at det enkelte tilskuddet skal ha samme beløpsnivå ut
2012. Flertallet vil understreke at tiltak som er
plassert på post 74 kan i tillegg søke midler til enkeltprosjekter
hos Norsk kulturråd.
Flertallet slutter seg i hovedsak
til forslaget til hvilke tiltak som skal motta statlige tilskudd
under post 74. Flertallet går inn for følgende endringer
i postplassering.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, går inn for å flytte
tilskuddet til Ungdommens kulturmønstring 8,1 mill. kroner fra kap.
320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk
kulturråd til kap. 320 Allmenne kulturformål, post 78 Ymse faste
tiltak.
Dette flertallet går inn for
å flytte Norsk Revyfaglig Senter/Norsk Revyfestival 2,1 mill. kroner
fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd flyttes til kap. 320 Allmenne kulturformål,
post 78 Ymse faste tiltak.
Dette flertallet går inn for
å flytte tilskuddene til Jødisk museum, Norsk Skogfinsk museum,
Skibladner, Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, Skoleskipet Christian
Radich, Fullriggeren Sørlandet og tilskuddet til Årets Norske Museum 19,7
mill. kroner fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd
til tiltak under Norsk kulturråd til kap. 328 Museums- og andre
kulturvernformål, post 78 Ymse faste tiltak.
Dette flertallet går inn for
å flytte Tilskudd til Norsk forfatterforenings ytringsfrihetspris
0,2 mill. kroner fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd
til tiltak under Norsk kulturråd til kap. 326 Språk-, litteratur-
og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak.
Dette flertallet går inn for
at forvaltningen av tilskuddet til stiftelsen PRODA profesjonell dansetrening,
tidligere Gratis Daglig Trening, legges til Dansens Hus som en egen
avsetning på 2,0 mill. kroner, og tiltaket flyttes derfor fra kap. 320
Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd
til kap. 324 Scenekunstformål, post 78 Ymse faste tiltak. Dansens
Hus skal utbetale tilskuddet til PRODA, motta rapport og regnskap
ihht. Kulturdepartementets retningslinjer og rapportere til departementet.
Dette flertallet går inn for
å flytte Trondheimssolistene med 2,8 mill. kroner fra kap. 323 Musikkformål,
post 56 til kap. 323 Musikkformål, post 78 Ymse faste tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
går inn for å flytte Dokkhuset scene fra kap. 320 Allmenne kulturformål,
post 56 til kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74.
Flertallet vil understreke at
Norsk kulturråd må ta hensyn til de føringer som gis når det gjelder
de totale tilskudd til aktivitetsmidler for kor, tilskudd til kjøp
av musikkutstyr for skolekorps og tilskuddsordningen for musikkutstyr.
Tilskuddsordningen for historiske spill/friluftsspill skal fortsatt
fordeles av Norsk teaterråd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at regjeringen
arbeider med en opprydding med utgangspunkt i kulturbudsjettets post
74, jf. ny post av året, post 56. Disse medlemmer merker
seg også at regjeringspartiene mener Kulturrådet skal få fullmakt
til å fordele midlene på post 74. Samtidig skal Stortinget fortsatt
kunne legge nye tiltak inn og Kulturrådet skal underordne seg overordnete
føringer fra Stortingets side. Disse medlemmer mener dette
fremstår som meget lite presist, uoversiktig og lite håndterlig
det være seg for rådet eller de berørte parter. Disse medlemmer mener
årets grep med innføring av en ny post 56 som forsøk på opprydding
i forhold til post 74 og post 78 fremstår som lite gjennomarbeidet
med det resultat at problemkomplekset nå fremstår som mer forvirrende
enn før.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foretar en kraftig påplusning på denne posten i budsjettet. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er av den oppfatning at historisk har ikke det profesjonelle vokalfeltet
hatt de samme utviklingsmulighetene og det økonomiske grunnlaget
som instrumentalfeltet. Flertallet har i flere år
vært opptatt av at man må få til et løft for det profesjonelle vokalfeltet.
Som følge av dette ble det derfor i perioden 2008 og 2009 gjennomført
et prosjekt. Flertallet er kjent med Norsk kulturråd
sine tanker rundt profesjonalisering av kor, men flertallet er
skeptisk til oppbygging av nye institusjoner på vokalfeltet. Flertallet viser
til at vokalfeltet selv ønsker andre organiseringer, noe flertallet støtter.
Flertallet mener nå at tiden
er inne for å gjøre nye grep på vokalfeltet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i kap. 323 post 78 Ymse faste tiltak er satt av 1,5 mill. kroner
til korsatsing. Flertallet vil flytte denne bevilgningen
til kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd. Flertallet vil i tillegg flytte
2,0 mill. kroner fra kap. 323 post 55 Norsk kulturfond til kap.
320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk
kulturråd, samt 0,5 mill. kroner fra kap. 320 post 79 Til disposisjon til
kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under
Norsk kulturråd. Dette gjør at satsingen på profesjonalisering av
kor er på totalt 4,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at frem til nivået på den profesjonaliserte korsatsingen
er oppe på et bærekraftig nivå, vil korene som får tildeling fra kap.
320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk
kulturråd, fortsatt kunne søke ensemblestøtte.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, foreslår at Det
norske Solistkor får tildelt 1,210 mill. kroner, Nordic Voices får
tildelt 0,710 mill. kroner, Trondheim Voices 0,710 mill. kroner,
Kor Vest får tildelt 0,810 mill. kroner og Vocal Nord får tildelt 0,560
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil styrke kor og vokalensembler
på høyt nivå og mener ensemblestøtten og/eller tilskudd fra profesjonaliseringsmidlene
er viktige bidrag for å løfte eksisterende ensembler.
Disse medlemmer viser til at
det er foretatt en evaluering av forsøksordningen for profesjonalisering
av kor. I evalueringsrapporten som ble presentert av Norsk kulturråd
13. april 2010 foretas en grundig gjennomgang av forsøksordningen
og det pekes på anbefalte tiltak for profesjonalisering av korfeltet. Disse medlemmer viser
til at rapporten konkluderer med at forsøksordningen ikke har bidratt
til å virkeliggjøre den profesjonaliseringen av norsk vokalmusikk
som så mange har arbeidet for så lenge. Disse medlemmer er
ikke overrasket over denne konklusjonen og viser til merknad i Innst.
14 S (2009–2010):
«Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti
imøteser en grundig evaluering av forsøksordningen for profesjonalisering
av kor. Disse medlemmer er positiv til at enkelte kor har mottatt
ekstra tilskudd gjennom ordningen, men viser samtidig til at prøveprosjektet
har lite, om noe, med profesjonalisering å gjøre.»
Disse medlemmer peker på at forsøksordningen
i realiteten er en ordinær tilskuddsordning på linje med ensemblestøtten,
og disse medlemmer mener således at profesjonaliseringsmidlene
og ensemblestøtten kan slås sammen til én ordning, under forutsetning
av at kor og vokalmusikk styrkes i tråd med de føringer som gjelder
for ensemblestøtten. Disse medlemmer mener imidlertid
at verken ensemblestøtten eller profesjonaliseringsmidlene alene
er tilstrekkelig for å etablere nye og ambisiøse initiativ innenfor
feltet, noe også kulturrådet peker på i sin evalueringsrapport. Disse
medlemmer peker for øvrig på at korlivet selv, samt flere
aktører innen norsk kulturliv, har etterlyst nye initiativ og etableringer
som går ut over, og er mer ambisiøs, enn det regjeringen har lagt
opp til.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener tiden nå er overmoden for et nasjonalt
løft for et profesjonelt kor. Et slik nasjonalt løft må komme som
et tillegg til en styrking av eksisterende ensembler. Dette medlem mener
regjeringen bør ta initiativ til å utvikle et nytt profesjonelt
ensemble som har institusjonelle forutsetninger til å drive stabil
kunstnerisk virksomhet på linje med de profesjonelle orkestrene. Dette
medlem mener et nytt profesjonelt institusjonskor vil bidra sterkt
til å bevare og videreutvikle den nasjonale verdien som ligger i
korkunsten, samtidig som det vil være en spydspiss inn i et meget
stort internasjonalt marked. Dette medlem mener et nytt
profesjonelt kor ikke vil stå i konkurranse med eksisterende kor,
men tvert imot bidra til å vitalisere hele kor- og musikklivet i
Norge. Dette medlem viser til at korbevegelsen har
vært en sentral faktor gjennom hele vår musikkhistorie. Til tross
for dette har kormusikk ikke hatt samme status som kunstnerisk uttrykksmiddel som
andre musikkensembler i vårt samfunn. Dette medlem mener
en av årsakene til dette er at en ikke har hatt et profesjonelt
korliv som kunne bidra til i å løfte korsangen opp på et høyt internasjonalt
nivå, slik en for eksempel har erfart med den symfoniske musikkutøvelsen. Dette
medlem mener etablering av et profesjonelt kor i tilknytning
til NRK er blant alternativene som bør vurderes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at Aktivitetsmidler til
kor bidrar til å realisere konsertprosjekter der profesjonelle og
amatører samarbeider. Ordningen er brukernær og gir mye kultur for
pengene. Flertallet ber samtidig regjeringen sikre
god forvaltning av ordningen slik at støtten er tilgjengelig for
alle kor uavhengig av organisasjonstilknytning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener ordningen bør styrkes i årene som kommer. Dette
medlem viser for øvrig til Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett der det foreslås å bevilge 1 mill. kroner utover regjeringens
forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, går inn
for å flytte Støtteordning for lokal- og privatarkiv og Datatjeneste
for kunst- og kulturhistoriske museer 3,3 mill. kroner fra kap.
320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk
kulturråd til kap. 320 Allmenne kulturformål post 77 Prosjekt- og
utvik-lingstiltak på museums- og arkivfeltet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er sterkt behov
for en bedre satsing på arkivfeltet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til det betydelige arbeidet Landslaget for lokalarkiv (LLP) driver,
og vil i Høyres alternative budsjett styrke LLP med 1 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der Landslaget for lokal- og privatarkiv (LLP) foreslås styrket
med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til veksten i festivalområdet og til det sentrale arbeidet organisasjonen
Norske festivaler står for. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett der denne virksomheten er styrket
med 0,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker
viktigheten av å støtte opp under de kulturelle initiativer som
springer ut fra innvandrermiljøene. I denne forbindelse vises det
til Høyres alternative budsjett der Cosmopolite legges inn med 0,5
mill. kroner ekstra. Det vises her også til Høyres hovedmerknad.
Komiteen viser til
at også barne- og ungdomsorkestre har utfordringer når det gjelder
tilgang på musikkinstrumenter, og ber regjeringen vurdere om det
kan være hensiktsmessig å utvide ordningen med tilskudd til kjøp
av musikkinstrumenter for skolekorps til også å gjelde barne- og ungdomsorkestre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at frivilligheten er truet, og ser for eksempel at Norsk musikkorpsforbunds medlemstall
har vært synkende i de siste årene. Disse medlemmer appellerer
herved til regjeringen om å bidra til å ta vare på den unike og
verdifulle frivillighetskulturen ved å styrke rammebetingelsene. Disse
medlemmer ser at attraktive møteplasser med høy kvalitet
og deltagelse gir for eksempel korpsene utvikling, mulighet for
erfaringsutveksling og positive opplevelser.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil styrke grunnlaget for det frivillige og amatørbaserte
virke i kor, korps og amatørorkestre og viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der kor, korps og amatørorkestre styrkes
med 7 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at barne- og ungdomsorkestre
har betydelige utgifter til innkjøp av instrumenter. Disse
medlemmer foreslår derfor at det opprettes en egen støtteordning
for dette formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte komme
tilbake til Stortinget med forslag til hvordan en støtteordning
for innkjøp av instrumenter i barne- og ungdomsorkestre kan innrettes.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser for øvrig til Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett der det foreslås 4 mill. kroner til en støtteordning
for innkjøp av instrumenter i barne- og ungdomsorkestre.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti dermed foreslår å øke støtten til innkjøp av instrumenter
for korps og barne- og ungdomsorkestre med 6 mill. kroner.
Komiteen viser til
at tilskuddsordningen for skolekorps er viktig for korpsenes økonomi,
all den tid innkjøp av instrumenter utgjør en betydelig utgift for
mange korps.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er tilfreds med at tilskuddsordningen for skolekorps
fungerer etter intensjonen. Dette medlem viser til
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der tilskuddsordningen
for skolekorps foreslås styrket med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil holde fram det
viktige arbeidet som gjøres av NOTAM – Norsk senter for teknologi
i musikk og kunst. NOTAM er en viktig ressurs for kunstnere, komponister
og musikere, samt et knutepunkt der kunstnere, formidlere, forskere
og utviklere møtes. Flertallet er opptatt av at NOTAM
kan styrkes og videreutvikles som et bærekraftig og samlende nasjonalt
senter for samtids- og kunstmusikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Sandbeckstiftelsen fra og med 2010 skulle vært konsolidert
med Hedmark fylkesmuseum, men at dette ikke har skjedd. Videre viser flertallet til
komitémerknaden fra Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009) der flertallet ber
om at en sikrer en statlig medfinansiering som bidrar til stiftelsen
eksistens og utvikling. Flertallet ber regjeringen
sørge for at konsolideringen kommer på plass i løpet av 2011, og
at man sikrer en god finansiering for stiftelsen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg bak
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en gjennom Norges bidrag til samarbeid med EU gjennom EØS-bidraget,
også skulle kunne dekke Norges deltagelse i de ulike kulturprogrammene
gjennom EU, og opprettholder 2010-nivå uten noen økninger på posten. Disse
medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Støtteordning for lokal- og privatarkiv og Datatjeneste
for kunst- og kulturhistoriske museer 3,3 mill. kroner er flyttet
fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd til kap. 320 Allmenne kulturformål post 77
Prosjekt- og utvik-lingstiltak på museums- og arkivfeltet.
Komiteen mener at
Norsk publikumsutvikling er en viktig medlemsorganisasjon for norske kulturorganisasjoner
og museer, som skal arbeide for økt kunnskap om publikum, og økt publikumsoppslutning
for alle kulturtilbud. Komiteen er glad for det viktige
initiativet fra Bergen kommune. Målet er på sikt å bli en nasjonal publikumsutvikler. Komiteen ser
at dette er helt nytt i Norge, men ikke i andre land, og at det norske
initiativet er tatt på bakgrunn av erfaringene med kulturbyene Bergen
og Stavanger og at det er en økende forståelse for å vekke nysgjerrigheten
for kulturtilbud hos folk som ikke har kjennskap til tilbudene fra
før. Komiteen ser også at initiativet er tatt både
for å rette oppmerksomhet mot det som skjer, og at det er viktig
å samarbeide om tiltak, slik at man kan lære av hverandre. Komiteen ser
dessuten at det er viktig i et demokratisk perspektiv, nemlig at
alle har rett og mulighet til å oppleve kunst og kultur. Komiteen mener
at det er viktig at det er et brukerstyrt initiativ.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er fornøyd med at
det er funnet plass til USF Verftet som en konsertarena for rytmisk
musikk med 2,25 mill. kroner og at det i tillegg er gitt tilskudd
til Ressurs- og kompetansesenter for Countrymusikk i Breim. Flertallet er
videre fornøyd med at det er gitt et fast årlig tilskudd til Scene
Finnmark med 1,0 mill. kroner.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at tilskuddene
til Jødisk museum, Norsk Skogfinsk museum, Skibladner, Seilskipet
Statsraad Lehmkuhl, Skoleskipet Christian Radich, Fullriggeren Sørlandet
og tilskuddet til Årets Norske Museum 19,7 mill. kroner flyttes
fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd til kap. 320 Allmenne kulturformål, post 78
Ymse faste tiltak.
Dette flertallet viser til at
Norsk Revyfaglig Senter/Norsk Revyfestival 2,1 mill. kroner er flyttet
fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd til kap. 320 Allmenne kulturformål post 78
Ymse faste tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at mange av institusjonene
har et behov for vedlikehold av og investeringer i bygninger og
sceneteknisk utstyr, og at det er viktig at departementet følger
opp dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at «Ymse»-poster i et budsjett er uheldig. De ulike tiltakene bør
etter disse medlemmers syn finnes i andre poster
og dele med de allerede eksisterende tiltakene der.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett der denne posten reduseres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at Slottet
har en betydelig gjenstandssamling som for tiden er på lager, og
således ikke er tilgjengelig for publikum. Flertallet vil
derfor be om at regjeringen vurderer hvordan slottets mange lagrede
klenodier kan gjøres tilgjengelig for publikum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Slottet har mange kulturskatter som for tiden står på lager
og således ikke er tilgjengelig for publikum. Disse medlemmer vil
derfor vise til budsjettinnstillingen for kontroll- og konstitusjonskomiteen
som ber Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet vurdere
muligheten for å opprette et eget slottsmuseum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at selv om de store kulturinstitusjonene
har egne informasjonsavdelinger og hundretusener av årlige besøkende,
så henger de etter på sosiale medier. Disse medlemmer vil
oppfordre kulturinstitusjonene om å satse aktivt på sosiale medier
for på den måten å tiltrekke seg nye brukergrupper og reklamere
for egen virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) er
en av de 12 landsdekkende kulturbevarende organisasjoner som ikke
fikk statlig støtte for 2011. I tillegg er kjøretøy og tog fortsatt
stengt ute fra muligheten for å søke om midler fra Kulturminnefondet. Disse
medlemmer kan heller ikke registrere at det ligger inne
en økning i tiltaksmidler/prosjektpenger på statsbudsjettet for
øvrig som LMK organisasjon kan benytte seg av. Alle organisasjonene
bidro til å gi Kulturminneåret 2009 et løft ved å motivere og oppfordre
sine klubber og enkeltmedlemmer på lokalt, regionalt og nasjonalt
plan å vise kulturvern i praksis. Disse medlemmer mener
at Landsforbundet av Motorhistoriske kjøretøyklubb må ha en prosess
med både Kultur-, Samferdsels- og Finansdepartementet for å få tildelt
et fagdepartement som kan ta et visst ansvar for Landsforbundet
av Motorhistoriske kjøretøyklubbs del av den kulturbevarende virksomhet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
iverksettes tiltak for at Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber
kan bli en kulturbevarende organisasjon.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres politikk for å styrke det frie feltet.
Disse medlemmer mener Dramatikkens
hus spiller en viktig rolle i utviklingen av ny tekst og veksten
i det frie feltet. Disse medlemmer viser derfor til
Høyres budsjett og foreslår en økning med 1,2 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Nordic Black Theater har skaffet seg nye lokaler og i den forbindelse
har særlige utfordringer i 2010–2011. Disse medlemmer mener
på generelt grunnlag at Nordic Black Theater representerer et viktig
bidrag inn i scenekunstfeltet og at deres budsjett bør styrkes. Disse
medlemmer viser til Høyres budsjett der det legges inn 2
mill. kroner i tillegg til regjeringens forslag. Av dette er 1,5
mill. kroner meldt som et engangsbidrag i forbindelse med flytting
til nye lokaler.
Disse medlemmer viser til at
Høyre gjennom mange år har ønsket å styrke det arbeidet med folkedansen
Noregs Ungdomslag står for. I inneværende budsjett styrker Høyre
dette arbeidet med 0,8 mill. kroner, tildeles under posten for Rådet
for folkedans og folkemusikk.
Disse medlemmer vil også styrke
Ole Bull Akademiets virksomhet og viser til Høyres alternative budsjettforslag
der det er lagt inn 0,5 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til den
store satsingen Norsk Teaterråd står foran i forbindelse med sin
internasjonale festival i Tromsø sommeren 2011. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative kulturbudsjett der det legges inn 1 mill. kroner
ekstra til dette formål.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er stort behov for kulturtiltak
i norske fengsler. Dette medlem viser til at Musikkens
studieforbund har gode erfaringer med prosjektet Musikk i fengsel
og frihet og at prosjektet bør videreutvikles. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der Musikk i
fengsel og frihet foreslås økt med 0,5 mill. kroner.
Komiteen vil løfte
fram Gulatinget - Tusenårsstedet for Sogn og Fjordane fylke og Gulen
kommune. Med dette tusenårsstedet er den stolte arven fra Gulatinget
løftet fram som et viktig nasjonalt minnesmerke. Komiteen viser til
at gjennom Gulatinget fikk landet sin første lovsamling; Gulatingsloven.
Dette er den eldste nordiske lovsamlingen vi kjenner. Gulatinget har
også vært modell og inspirasjon for andre land, blant annet for
etableringen av Alltinget på Island. Komiteen viser
til at Gulatinget er av stor regional, nasjonal og internasjonal
betydning. Komiteen vil peke på at det i vår tid
er all grunn til å verne om og videreutvikle den demokratiske arven
Gulatinget representerer. Stedet bør derfor løftes fram som en viktig
del av vår felles nasjonale historie. Komiteen mener det
er naturlig at feiringen av grunnlovsjubileet i 2014 inkluderer
markering av Gulatinget i sine planer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, går inn for å flytte
0,5 mill. kroner fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til
disposisjon til kap. 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd
til tiltak i Norsk kulturråd til profesjonalisering av kor.
Flertallet ønsker å styrke det
arbeidet som drives i regi av Noregs Ungdomslag og går inn for å
flytte 0,5 mill. kroner fra kap. 320 Allmenne kulturformål, post
79 Til disposisjon og over til kap. 323 post 78 hvor midlene øremerkes Noregs
Ungdomslags, og som også er i tråd med Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, går inn
for å flytte 0,5 mill. kroner fra kap. 320 Allmenne kulturformål
post 79 Til disposisjon og over til kap. 326 post 78 for å styrke
virksomheten til KABB, som er i tråd med komiteens merknader i bibliotekmeldingen
og prioriteringene i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
stiller seg for øvrig bak regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at «Til disposisjon»-poster i et budsjett er uheldig. De ulike tiltakene
bør etter disse medlemmers syn finnes i andre poster og
dele med de allerede eksisterende tiltakene der.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett der denne posten reduseres.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett der denne posten kuttes med 2 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, og ønsker å opprette
en ordning som kan bidra til en levende barne- og ungdomskultur. Disse
medlemmer vil berømme den innsats som gjøres av frivillige
lag og organisasjoner som motiverer barn og ungdom til å drive musikk-
og amatørteatervirksomhet, og ønsker å gi disse en god og forutsigbar
ramme.
Disse medlemmer vil derfor foreslå:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å opprette en tilskuddsordning for frivillig virksomhet, hvor formålet
er å stimulere til aktiviteter for barn og ungdom.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, stiller seg bak regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med nivået på tilskuddet for Nobels fredssenter, og viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett hvor støtten opprettholdes
på 2010-nivå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, stiller seg bak regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil minne om at pilegrimsvandring
først og fremst er en etablert metode i aktivt trosliv, og at tilbudene
langs pilegrimsledene utvikles i tråd med de forventninger til kvalitet,
kontemplasjon og overkommelig prisprofil som dette tilsier. Disse
medlemmer vil i tråd med dette understreke betydningen av
at pilegrimsarbeidet er noe som vokser frem nedenfra og er godt
kirkelig forankret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
videre at regjeringen foreslår at det opprettes fem regionale pilegrimskontorer, og
dette støttes ikke. Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, og forutsetter
at de resterende midlene under posten rettes inn mot vedlikehold
for å opprettholde mulighetene for pilegrimsvandring.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.