Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til de uheldige virkningene av avgift på biodiesel omtalt i Høyres
merknad til kapittel 13 nedenfor, og fremmer på denne bakgrunn forslag
om å opprettholde fritaket for autodieselavgift for høyinnblandet
biodiesel der biodrivstoff utgjør minst 30 pst. av dieselblandingen.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag i
denne innstilling, kapittel 19, og fremmer samtidig følgende forslag:
«Fra 1. juli 2010 gjøres følgende endring i
Stortingets vedtak 26. november 2009 om avgift på motorvogner mv.
VI.
Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodiesel
avgift) for budsjetterminen gjøres følgende endringer:
§ 1 bokstav d skal lyde:
biodiesel som blandes med mineralolje, dersom andelen
biodiesel utgjør mindre enn 30 pst.: kr 1,78.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at det er viktig at det legges til rette for
økt bruk av klimavennlig biodrivstoff. Dette medlem viser
til at Sverige har innført et avgiftssystem for drivstoff som i
større grad enn det norske gjør biodrivstoff konkurransedyktig med
vanlig diesel. Det svenske systemet innebærer en lavere veiavgift
(autodieselavgift) og en høyere CO2-avgift.
Dette medlem viser til brev fra
Finansdepartementet til finanskomiteen av 3. juni 2010, som svarer
på spørsmål fra Kristelig Folkeparti om hvordan en omlegging til
det svenske avgiftsregimet for drivstoff vil se ut. Finansdepartementet
skriver at veiavgiften (autodieselavgiften) med en omlegging til
svensk avgiftsmodell vil reduseres fra 3,56 til 1,12 kroner pr.
liter for fossil diesel og fra 1,78 til 0,56 kroner pr. liter for
biodiesel. CO2-avgiften vil økes fra
0,58 til 3,02 kroner pr. liter. Den samlede avgiftsbelastningen
på fossil diesel er den samme før og etter omleggingen, mens avgiftsbelastningen
for biodiesel er vesentlig redusert.
Dette medlem mener at dette kan
være en fremtidsrettet løsning for innretningen på avgiftene, og
vil foreslå at en slik omlegging til svensk avgiftsmodell gjennomføres
i Norge.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Fra 1. juli 2010 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak 26. november 2009 om avgift på motorvogner
mv., VI. Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift):
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2010 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av olje til framdrift av
motorvogn med følgende beløp pr. liter:
a) svovelfri
mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 1,12
b) lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm
svovel): kr 3,61
c) annen mineralolje: kr 3,61
d) biodiesel; kr 0,56.»
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
i kapittel 19 i denne innstillingen under kap. 5536 post 77, samt
forslag under kap. 5543 post 70 om CO2-avgiften.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik miljømessig omstilling av skattesystemet hvor
det skal både lønne seg å arbeide, investere og eie i norske arbeidsplasser
og norsk næringsliv og samtidig å legge om adferd i mer miljøvennlig
retning og stimulere til et sunnere kosthold/livsstil foreslår dette
medlem å øke autodieselavgiften med om lag 10 pst.
Dette medlem viser videre til
at regjeringen i forbindelse med stasbudsjettet for 2010 fikk stortingsflertallet,
bestående av regjeringspartiene, med på å utfase fritaket for autodieselavgift
for biodiesel. Dette medlem er enig i at også biodiesel på sikt
må ha samme avgiftsregime som øvrig diesel, men tidspunktet for
dette er definitivt ikke nå.
Dette medlem mener biodrivstoff
er et svært viktig miljøpolitisk virkemiddel for å nå målet om redusert
CO2-utslipp fra bilparken. Kravet om
økt innblanding, sammen med avgiftsfritak for biodiesel og økt fokus
på denne drivstofftypen, har medført positive endringer i norske utslipp.
1. generasjon biodiesel kutter utslippene med om lag 45 pst., mens
2. generasjon drivstoff kutter utslippene med mellom 80 og 90 pst.,
ifølge miljøorganisasjonen Zero. Dette medlem vil
derfor gjeninnføre avgiftsfritaket for biodiesel.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Fra 1. juli 2010 gjøres det følgende endring
i Stortingets vedtak 26. november 2009 om avgift på motorvogner
mv., VI. Avgift på olje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift):
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2010 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av olje til framdrift av
motorvogn med følgende beløp pr. liter:
a) svovelfri
mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 3,96
b) lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm
svovel): kr 4,01
c) annen mineralolje: kr 4,01
d) biodiesel; kr 0.»
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
i kapittel 19 i denne innstillingen under kap. 5536 post 77.