Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra kirke-, utdannings- og forsknings­komiteen om endringer på statsbudsjettet for 2004 under kapitler administrert av Utdannings- og forsk­ningsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Departementet foreslår i proposisjonen å endre enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2004. Det gis også en omtale av disponeringen av bevilgningen til drift av opplæringsråd. Videre fremmer departementet forslag om å gjøre utstyrsbevilgningen til Statens lånekasse for utdanning overførbar, og om å stille en statlig garanti for forprosjektet for byggetrinn 2 for Kunsthøgskolen i Oslo på Seilduksfabrikken.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med om lag 43,9 mill. kroner. Økningen skyldes at aktiviteten knyttet til opplæring av språklige minoriteter i grunnskolen, herunder opplæring av barn i asylmottak, har vært høyere enn forventet.

Leirskoleaktiviteten har vært høyere enn tidligere lagt til grunn, og bevilgningen foreslås økt med 0,3 mill. kroner.

Aktiviteten ved landets musikk- og kulturskoler høsten 2003 var lavere enn forutsatt. Tilskuddet blir utbetalt etterskuddsvis. Det foreslås å redusere bevilgningen med om lag 0,6 mill. kroner.

Det økte bevilgningsbehovet knyttet til opplæring av språklige minoriteter i asylmottak under kap. 221 post 65 øker også refusjonen av ODA-godkjente utgifter, dvs. innenlandske utgifter til flyktninger som i henhold til statistikkdirektivet til OECD kan defineres som offisiell utviklingshjelp. Bevilgningen over kap. 3221 post 4 foreslås økt med om lag 4,1 mill. kroner.

Bedriftenes etterspørsel etter tilskudd har vært lavere enn forventet. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,9 mill. kroner.

Posten dekker kontingenter til internasjonale organisasjoner, program og aktiviteter samt utgifter knyttet til nasjonale eksperter i Brussel. Anslagene som ble lagt til grunn ved budsjettering, var for høye. Det foreslås å redusere bevilgningen med 2,3 mill. kroner.

Flere elever enn forventet har benyttet retten til opplæring i samisk i grunnskolen. Samtidig har aktiviteten i videregående opplæring vært høyere enn forventet. Posten foreslås økt med om lag 3 mill. kroner.

I forbindelse med St.prp. nr. 63 (2003-2004) ble det bevilget 10,5 mill. kroner for å finansiere statens bidrag til kjøp av klokkedykkerutstyr. Det ble videre foreslått å opprette et aksjeselskap for innkjøp og drift av utstyret hvor eierskapet er delt mellom staten og oljeselskapene Hydro og Statoil. Utstyret er foreløpig prissatt til 24 mill. kroner. Flere oljeselskap vil bidra med den resterende finansieringen.

I St.prp. nr. 1 (2004-2005) foreslår departementet å overføre Statens dykkerskole til Høgskolen i Bergen fra 1. januar 2005. For å samle virksomheten knyttet til dykkerutdanningen foreslås det at også tilskuddet til det planlagte aksjeselskapet for kjøp av klokkedykkerutstyr overføres til høyskolen. Høgskolen i Bergen tilfører aksjeselskapet et egenkapitaltilskudd på 10,5 mill. kroner når dette er opprettet, slik at selskapet kan gå til innkjøp av klokkedykkerutstyret. Det foreslås å redusere bevilgningen med 10,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 274 Statlige høyskoler post 50 Statstilskudd.

Departementet viser til at færre frittstående skoler enn forventet har startet opp i skoleåret 2003/04. I tillegg har elevtallet ved nye og eksisterende skoler vært lavere enn forutsatt. Endringer i tilskuddsregelen for videregående skoler uten paralleller i offentlige skoler fra høsten 2004 har også medført et mindreforbruk på posten. Videre har enkelte skoler mistet godkjenningen eller av andre årsaker ikke mottatt tilskudd. Det foreslås å redusere bevilgningen med 108 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 20 mill. kroner. Den kommunale finansieringsplikten som gjelder fra 1. mai 2004, og som skal sikre økonomisk likebehandling mellom private og kommunale barnehager, gjelder også for studentbarnehagene. Departementet har imidlertid lagt til grunn en fortsatt prioritering av tilskudd til studentbarnehager. Tilskuddet skal etter 1. mai 2004 i sin helhet bidra til lavere foreldrebetaling i forhold til maksimalprisen eller eventuelt til dekning av spesielle, kostnadskrevende tiltak som bidrar til at barnehagene er tilpasset studentforeldrenes behov, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005).

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 21,6 mill. kroner til tiltak for å sikre og bevare universitetsmuseenes samlinger. Den samlede bevilgningen til formålet i 2004 utgjør etter dette 31,6 mill. kroner. Det ble bevilget 19 mill. kroner til tiltaket i 2003.

Kontingentene til internasjonale programmer er blitt lavere enn forutsatt ved tidspunktet for budsjettering. Bevilgningen foreslås redusert med om lag 4,1 mill. kroner.

Post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner foreslås økt med om lag 1,4 mill. kroner, post 73 EUs rammeprogram for forskning foreslås redusert med om lag 18,3 mill. kroner, post 75 UNESCO foreslås redusert med om lag 2,2 mill. kroner. Alle endringene skyldes valutakursutviklingen.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 41 mill. kroner. Endringen skyldes at renten ble lavere enn for­utsatt.

Det foreslås å øke bevilgningen med 270 mill. kroner. Økningen skyldes omlegging fra netto til brutto regnskapsføring av posten, jf. Innst. S. nr. 250 (2003-2004) og St.prp. nr. 63 (2003-2004).

Det foreslås å øke bevilgningen med 270 mill. kroner. Økningen skyldes omlegging fra netto til brutto regnskapsføring av posten, jf. Innst. S. nr. 250 (2003-2004) og St.prp. nr. 63 (2003-2004).

Det foreslås å redusere bevilgningen med 194 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes endret rentenivå i forhold til forutsetningene som ble lagt til grunn ved budsjetteringen. Videre har fordelingen mellom fast og flytende rente blitt en annen enn det som tidligere var lagt til grunn.

Voksenopplæringsinstituttet (Vox) har hatt merinntekter fra oppdrag på 2,176 mill. kroner, universiteter og høyskoler tilsvarende 8,712 mill. kroner. Det foreslås å øke disse inntektsbevilgningene på post 1 under hhv. kap. 3256 og kap. 3281 mot en tilsvarende økning av utgiftsbevilgningene på post 21 Spesielle drifts­utgifter under hhv. kap. 256 og 281.

I tråd med endret opplæringslov, jf. Innst.O. nr. 92 (2003-2004), er Rådet for fagopplæring i arbeidslivet erstattet av et samarbeidsorgan. I tillegg er det etablert faglige råd som erstatter de tidligere opplæringsrådene. Som forutsatt er ordningen med eget sekretariat for hvert enkelt råd ikke videreført. Det er Utdanningsdirektoratet som nå koordinerer og forbereder arbeidet i de nye samarbeidsorganene. Midler fra kap. 223 post 1 og 71 er derfor i 2004 også disponert av Utdanningsdirektoratet til dette formålet, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2003-2004).

Departementet vil i samarbeid med entreprenørfirmaet Brødrene Jensen AS utvikle et forprosjekt for et byggetrinn 2 for Kunsthøgskolen i Oslo på Seilduksfabrikken. Etter forprosjektet vil departementet ta stilling til om det skal inngås en leieavtale. Kostnadene til forprosjektet vil inngå i leiegrunnlaget. Dersom det ikke inngås en leieavtale, vil departementet dekke deler av utgiftene til forprosjektet. Til dette er det nødvendig å stille en statlig garanti på inntil 18,5 mill. kroner pluss merverdiavgift, se forslag til vedtak II, nr. 1.

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 63 (2003-2004) ble det opprettet en ny post 45 knyttet til moderniseringsarbeidet i Statens lånekasse for utdanning. Det ble videre omdisponert 15 mill. kroner fra post 1 til post 45. Det foreslås at post 45 gis stikkordet "kan overføres" i 2004.

Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Rei­kvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen, viser til proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representanten Simonsen viser til at organisasjonen Landslaget for nærmiljøskolen LUFS av departementet har fått sin bevilgning fra 2003 kraftig redusert i 2004. Disse medlemmer viser til de store omstillinger som foregår i norsk skole, og mener det er viktig at denne og andre organisasjoner som arbeider for å ta vare på og utvikle de mange nærmiljøskolene i landet, får en statlig støtte på et nivå som muliggjør at organisasjonen kan gjennomføre sin virksomhet som landsdekkende organisasjon. Disse medlemmer vil derfor øke bevilgningen på kap. 224 post 70 med 500 000 kroner som øremerkes LUFS og fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

224

Fellestiltak i grunnopplæringen

70

Tilskudd, økes med

500 000

fra kr 8 556 000 til kr 9 056 000"

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representanten Simonsen, viser til at det er et underforbruk på posten med 108 mill. kroner. Dette er begrunnet med at færre skoler har startet opp, og at etablerte skoler har et lavere elevtall enn forventet. Underforbruket utgjør ca. 5,7 pst. av bevilgningen under post 70. Flertallet vil understreke det uheldige i et så stort underforbruk da over 100 mill. kroner på denne måten ikke kommer med i de årlige prioriteringene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen er kjent med at Bårdar Akademiet i Oslo har måttet flytte til nye lokaler da tidligere lokaler ble kjøpt av det statlige eiendomsselskapet Entra Eiendom AS til bruk for Nasjonalgalleriet og Nasjonalmuseet. Bårdar Akademiet har hatt betydelige utgifter knyttet til flytting fra lokaler skolen har hatt i ti år og som har vært tilpasset virksomheten. Disse medlemmer mener det i dette spesielle tilfellet er rimelig at staten dekker utgifter til flytting med 1 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at budsjettet på denne posten foreslås redusert med hele 108 mill. kroner på grunn av mindreforbruk og foreslår at beløpet justeres til 107 mill. kroner. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

240

Frittstående skoler mv.

70

Tilskudd overslagsbevilgning, reduseres med

107 000 000

fra kr 1 882 889 000 til kr 1 775 889 000"

Departementet har ingen endringsforslag under dette kapitlet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen,viser til den omorganisering som nå er under planlegging innenfor dette feltet og til komiteens merknader under kap. 230 i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005).

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Simonsen, viser til at kap. 243 post 21 ble styrket med 30 mill. kroner i forbindelse med Revidert budsjett for 2004. Inntektssiden kap. 3243 post 1 ble justert med et tilsvarende beløp. I forkant av budsjettjusteringen var det stor aktivitet, og det var dessuten kontakt med representanter for finanskomiteen. Det var et uttrykt mål at justeringen skulle rette opp budsjettkuttet som ble resultatet av budsjettforhandlingene for 2004. Dette flertallet viser til at måten justeringen ble foretatt på ikke har hatt den virkning som var forutsatt. Det generelle aktivitetsnivået er redusert, noe justeringen var forutsatt å skulle motvirke.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstreviser til at kap. 243 post 21 ble styrket med 30 mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett for 2004. Inntektskapittel 3243 post 1 ble justert med et tilsvarende beløp. Disse medlemmerviser til flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004):

"Flertallet vil i denne sammenheng understreke viktigheten av et godt spesialpedagogisk tilbud i hele landet, og vil understreke at tjeneste overfor brukere i størst mulig grad skjermes slik at tjenestetilbudet fra kompetansesentrene kan opprettholdes."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknaden (Innst. S. nr. 250 (2003-2004)) om Revidert budsjett for 2004, der det ble sagt følgende:

"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet forutsetter at økningen i bevilgningen på post 21 Spesielle driftsutgifter ikke gjøres avhengig av overslaget over de økte inntektene ved oppdrag som beskrevet i kap. 3243 post 1."

Departementet har ingen endringsforslag under dette kapitlet.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår å styrke posten med 20 mill. kroner til dekning av universitetets kostnader med prosjektering og kvalitetssikring av informatikkbygget. For å opprettholde framdriften slik at byggebevilgning og byggestart kan gjennomføres i henhold til planene, må de avsluttende forberedelsene gjøres i første halvår av 2005. Disse medlemmer vil understreke at det er viktig at framdriften holdes og at prosjektet kan realiseres innenfor den tidsramme som er forutsatt.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

260

Universitetet i Oslo

50

Statstilskudd, økes med

20 000 000

fra kr 3 012 696 000 til kr 3 032 696 000"

Departementet har ingen endringsforslag under dette kapitlet.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår å styrke post 50 med 10 mill. kroner til dekning av kostnadene med prosjektering av nytt odontologibygg.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

261

Universitetet i Bergen

50

Statstilskudd, økes med

10 000 000

fra kr 1 763 386 000 til kr 1 773 386 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til at nytt odontologibygg ved Universitetet i Bergen er et av de åtte byggeprosjektene innenfor Universitets- og høyskoleområdet som er prioritert av departementet både i budsjettet for 2003 og 2004 og som også komiteen har støttet gjennom merknader. Komiteen har vært opptatt av at det opprettholdes fremdrift i prosjekteringsarbeidet. Disse medlemmer mener prosjekteringsutgifter enten må finansieres av Statsbygg eller med midler øremerket i Utdannings- og forskningsdepartementets budsjett. Disse medlemmer har merket seg at Universitetet i Bergen har måttet sette av egne midler til slikt prosjekteringsarbeid for å opprettholde fremdriften i prosjektet i 2004.

Disse medlemmer vil derfor bevilge et øremerket tilskudd på 3,5 mill. kroner til dekning av prosjekteringsutgifter i 2004 og fremmer derfor følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

261

Universitetet i Bergen

50

Tilskudd, økes med

3 500 000

fra kr 1 763 386 000 til kr 1 766 886 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår å styrke post 50 med 25 mill. kroner som fordeles slik:

  • – 10 mill. kroner til prosjektering samlokalisering Høgskolen i Bergen

  • – 10 mill. kroner til prosjektering Høgskolen i Oslo

  • – 5 mill. kroner til ferdigprosjektering, eventuelt startbevilgning for Høgskolen i Vestfold.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

274

Statlige høyskoler

50

Statstilskudd, økes med

35 500 000

fra kr 7 014 835 000 til kr 7 050 335 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til at samlokalisering av Høyskolen i Bergen er et av de åtte byggeprosjektene innenfor Universitets- og høyskoleområdet som er prioritert av departementet både i budsjettet for 2003 og 2004 og som også komiteen har støttet gjennom merknader. Komiteen har vært opptatt av at det opprettholdes fremdrift i prosjekteringsarbeidet. Disse medlemmer mener prosjekteringsutgifter enten må finansieres av Statsbygg eller med midler øremerket i UFDs budsjett. Disse medlemmer har merket seg at Høyskolen i Bergen har måttet sette av egne midler til slikt prosjekteringsarbeid for å opprettholde fremdriften i prosjektet i 2004.

Disse medlemmer vil derfor bevilge et øremerket tilskudd på 3,5 mill. kroner til dekning av prosjekteringsutgifter i 2004 og fremmer derfor følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

274

Statlige høyskoler

50

Statstilskudd, økes med

24 500 000

fra kr 7 014 835 000 til kr 7 039 335 000"

Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representanten Simonsen:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

224

Fellestiltak i grunnopplæringen

70

Tilskudd, økes med

500 000

fra kr 8 556 000 til kr 9 056 000

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 2

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

260

Universitetet i Oslo

50

Statstilskudd, økes med

20 000 000

fra kr 3 012 696 000 til kr 3 032 696 000

Forslag 3

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

261

Universitetet i Bergen

50

Statstilskudd, økes med

10 000 000

fra kr 1 763 386 000 til kr 1 773 386 000

Forslag 4

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

274

Statlige høyskoler

50

Statstilskudd, økes med

35 500 000

fra kr 7 014 835 000 til kr 7 050 335 000

Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:

Forslag 5

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

240

Frittstående skoler mv.

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, reduseres med

107 000 000

fra kr 1 882 889 000 til kr 1 773 889 000

Forslag 6

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

261

Universitetet i Bergen

50

Tilskudd, økes med

3 500 000

fra kr 1 763 386 000 til kr 1 766 886 000

Forslag 7

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

274

Statlige høyskoler

50

Statstilskudd, økes med

24 500 000

fra kr 7 014 835 000 til kr 7 039 335 000

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

221

Grunnskolen (jf. kap. 3221)

65

Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen, økes med

43 855 000

fra kr 785 473 000 til kr 829 328 000

66

Tilskudd til leirskoleopplæring, økes med

300 000

fra kr 33 534 000 til kr 33 834 000

67

Tilskudd til kommunale musikk- og kulturskoler, overslagsbevilgning, reduseres med

571 000

fra kr 41 604 000 til kr 41 033 000

223

Videregående opplæring

70

Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov, reduseres med

1 900 000

fra kr 7 212 000 til kr 5 312 000

72

Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram, reduseres med

2 300 000

fra kr 46 952 000 til kr 44 652 000

224

Fellestiltak i grunnopplæringen

68

Det samiske utdanningsområdet, kan overføres, økes med

2 957 000

fra kr 36 962 000 til kr 39 919 000

232

Statlige skoler med opplæring på videregående nivå (jf. kap. 3232)

70

Tilskudd til kjøp av utstyr til klokkedykkerutdanning, reduseres med

10 500 000

fra kr 10 500 000 til kr 0

240

Frittstående skoler m.m.

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, reduseres med

108 000 000

fra kr 1 882 889 000 til kr 1 774 889 000

256

Vox - Voksenopplæringsinstituttet (jf. kap. 3256)

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

2 176 000

fra kr 12 170 000 til kr 14 346 000

270

Studium i utlandet og sosiale formål for elever og studenter

73

Tilskudd til studentbarnehager, reduseres med

20 000 000

fra kr 79 109 000 til kr 59 109 000

274

Statlige høyskoler

50

Statstilskudd, økes med

10 500 000

fra kr 7 014 835 000 til kr 7 025 335 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høyskoler (jf. kap. 3281)

1

Driftsutgifter, økes med

21 600 000

fra kr 379 542 000 til kr 401 142 000

21

Spesielle driftsutgifter, bevilges med

8 712 000

73

Tilskudd til internasjonale program, reduseres med

4 088 000

fra kr 65 750 000 til kr 61 662 000

288

Internasjonale samarbeidstiltak (jf. kap. 3288)

72

Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, økes med

1 425 000

fra kr 119 623 000 til kr 121 048 000

73

EUs rammeprogram for forskning, reduseres med

18 281 000

fra kr 614 030 000 til kr 595 749 000

75

UNESCO, reduseres med

2 176 000

fra kr 17 333 000 til kr 15 157 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

72

Rentestønad, overslagsbevilgning, reduseres med

41 000 000

fra kr 883 000 000 til kr 842 000 000

90

Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning, økes med

270 000 000

fra kr 14 878 000 000 til kr 15 148 000 000

Inntekter:

3221

Grunnskolen (jf. kap. 221)

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, økes med

4 149 000

fra kr 50 147 000 til kr 54 296 000

3256

VOX - Voksenopplæringsinstituttet (jf. kap. 256)

1

Inntekter fra oppdrag, økes med

2 176 000

fra kr 8 055 000 til kr 10 231 000

3281

Fellesutgifter for universiteter og høyskoler (jf. kap. 281)

1

Inntekter fra oppdrag, bevilges med

8 712 000

5310

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

90

Avdrag, økes med

270 000 000

fra kr 7 316 000 000 til kr 7 586 000 000

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

80

Renter, reduseres med

194 000 000

fra kr 3 468 000 000 til kr 3 274 000 000

II

Stortinget samtykker i at Utdannings- og forskningsdepartementet kan stille en garanti på inntil 18,5 mill. kroner pluss merverdiavgift for utvikling av et forprosjekt for byggetrinn 2 på Seilduksfabrikken for å samlokalisere Kunsthøgskolen i Oslo. Stortinget samtykker i at kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold gis stikkordet "kan overføres" i budsjettet for 2004.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 6. desember 2004

Rolf Reikvam

leder og ordfører