Innstilling fra sosialkomiteen om endringer under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2001 under Sosial- og helsedepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 57 (2001-2002)
- Kildedok: St.prp. nr. 22 (2001-2002)
- Dato: 11.12.2001
- Utgiver: Sosialkomiteen
- Sidetall: 6
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Forslagene under enkelte kapitler:
- Kap. 600 Sosial- og helsedepartementet
- Kap. 604 Etat for rådssekretariater og enkelte helse- og sosialfaglige oppgaver m.v.
- Kap. 614 Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.
- Kap. 660 Krigspensjon
- Kap. 666 Avtalefestet pensjon (AFP)
- Kap. 674 Handlingsplan for funksjonshemmede
- Kap. 675 Tiltak for eldre og funksjonshemmede
- Kap. 676 Kompetansesentra for funksjonshemmede
- Kap. 704 Giftinformasjonssentralen
- Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier
- Kap. 710 Statens institutt for folkehelse
- Kap. 712 Statens helseundersøkelser
- Kap. 719 Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Kap. 730 Fylkeskommunenes helsetjeneste
- Kap. 731 Rikshospitalet
- Kap. 734 Det Norske Radiumhospital
- Kap. 739 Andre utgifter
- Kap. 742 Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter
- Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern
- Kap. 750 Statens legemiddelkontroll
- Forslagene under enkelte kapitler:
- Komiteens merknader
- Kap. 600 Sosial- og helsedepartementet
- Kap. 614 Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.
- Kap. 674 Handlingsplan for funksjonshemmede
- Kap. 676 Kompetansesentra for funksjonshemmede
- Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier
- Kap. 730 Fylkeskommunenes helsetjeneste
- Kap. 731 Rikshospitalet
- Kap. 739 Andre utgifter
- Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2001. Det fremmes forslag om økning av utgiftene med netto 946 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 7 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 1 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til frivillighetssentraler foreslås redusert med 1,65 mill. kroner.
Post 63 Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak foreslås økt med 5 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd, militære foreslås redusert med 9 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd, sivile foreslås redusert med 27 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås økt med 14 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 1,5 mill. kroner.
Post 60 Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede foreslås redusert med 0,4 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 0.6 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 1 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til spesielle formål foreslås redusert med 0,55 mill. kroner.
Post 70 Kompetansesentra m.m. foreslås økt med 5,7 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 1 mill. kroner.
Post 61 Utdanningstiltak, turnustjeneste m.v. foreslås redusert med 1 mill. kroner.
Post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger foreslås redusert med 14,44 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m. foreslås redusert med 0,24 mill. kroner.
Post 21 Formidlingsvirksomhet foreslås økt med 3,4 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 0,84 mill. kroner.
Post 21 Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren foreslås redusert med 1,3 mill. kroner.
Post 60 Innsatsstyrt finansiering av sykehus foreslås økt med 330 mill. kroner.
Post 62 Tilskudd til regionsykehus foreslås økt med 231 mill. kroner.
Post 67 Andre tilskudd foreslås økt med 2,425 mill. kroner.
Post 50 Statstilskudd foreslås økt med 322,1 mill. kroner.
Post 50 Statstilskudd foreslås økt med 20 mill. kroner.
Post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren foreslås økt med 69,3 mill. kroner. Det foreslås også at posten tilføyes stikkordet "kan overføres".
Post 61 Tilskudd til driftsavtaler foreslås redusert med 2 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl. foreslås redusert med 2 mill kroner.
Post 90 Innskuddskapital til etablering av helseforetakene foreslås økt med 6 mill. kroner.
Post 01 Driftsutgifter foreslås økt med 1 mill. kroner.
Post 60 Tilskudd foreslås redusert med 1 mill. kroner.
Post 61 Tilskudd til psykososialt arbeid for flyktninger foreslås redusert med 12,9 mill. kroner.
Post 72 Tilskudd til Modum bads nervesanatorium foreslås økt med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 1,5 mill. kroner.
Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rolf Erling Andersen, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng og Asmund Kristoffersen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser til at departementet foreslår bevilgningen forhøyet med 7 mill. kroner for å dekke kostnader knyttet til den statlige overtakelsen av spesialisthelsetjenesten. Komiteen gir sin tilslutning til dette.
Komiteen har merket seg at posten ved kongelig resolusjon er overskredet med 5 mill. kroner for å dekke utgifter til legemiddelassistert behandling. Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen har merket seg et mindreforbruk på tilskudd til assistenter for funksjonshemmede. Komiteen antar at behovet for assistenter for funksjonshemmede er høyere enn bevilgningene dekker, og er derfor opptatt av at gitte bevilgninger nyttes fullt ut. Komiteen tar departementets forslag til etterretning.
Komiteen har merket seg at Institutt for blødere er pålagt å holde et beredskapslager av faktorkonsentrater tilsvarende 3 måneders forbruk og at sterkt økte kostnader ikke kan dekkes innenfor gitt bevilgning. Komiteen gir sin tilslutning til departementets forslag.
Komiteen har merket seg at mindreforbruket på post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger i all hovedsak skyldes mangel på kapasitetsutnyttelse av eksisterende studieplasser, bl.a. utdanning av ståleterapeuter. Komiteen viser til behovet for å utdanne flere, og er lite tilfreds med resultatene i 2001.
Komiteen merker seg at mindreforbruket på post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger i hovedsak skyldes mangel på kapasitetsutnyttelse av etablerte studieplasser. Komiteen vil påpeke det økte behovet for spesielt stråleterapeuter og forutsetter at utnyttelsesgraden avdisse studieplassene blir høyere neste år. Komiteen vil understreke viktigheten av at aktuelle kandidater får god informasjon om tilbudet om videreutdanning.
Komiteen har merket seg at aktivitetsveksten ligger betydelig over det som tidligere var forutsatt, og slutter seg til tilleggsbevilgningen på 330 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at mange av de offentlige sykehusene i Norge ser ut til å få driftsunderskudd i 2001. Disse medlemmer mener det vil være uheldig om enten fylkeskommunene eller de nye helseforetakene måtte dra med seg dette underskuddet inn i driftsåret 2002, og mener staten skal dekke slikt underskudd. Disse medlemmer viser til at representantene Asmund Kristoffersen, Bjarne Håkon Hanssen, Olav Gunnar Ballo og Ola D. Gløtvold har fremmet et privat forslag i Dokument nr. 8:26 (2001-2002) der de ber Regjeringen legge fram for Stortinget et forslag til sluttoppgjør mellom fylkeskommunene og staten knyttet til fylkeskommunenes drift av spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at Samarbeidsregjeringen i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2002 vil komme tilbake til helheten i sykehusbevilgningene sett i lys av de erfaringene man har rukket å trekke etter at staten overtok ansvaret for spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer med tilfredshet at det har vært en betydelig økning av pasientbehandlingen i 2001 i forhold til forutsetningen i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Det fremgår av foreliggende proposisjon at en veid aktivitetsmåling viser at døgnbehandling og dagbehandling totalt i 2001 vil vise en vekst på cirka 4,5 pst. mot forventet vekst i St.prp. nr. 1 (2000-2001) på 2 pst. Denne betydelige økningen av aktiviteten i våre sykehus er av departementet i proposisjonen beregnet å gi en merutgift for den innsatsbaserte finansieringen på kap. 730 post 60 på 330 mill. kroner. Den økte pasientbehandlingen i 2001 vil ikke bare føre til større utgifter for den innsatsbaserte finansordningen, men vil også naturlig nok gi fylkeskommunene større utgifter til sykehusdriften, noe som etter disse medlemmers mening de fleste fylkeskommuner ikke har maktet å følge opp ved å øke sine rammer til sykehusene.
Det er etter disse medlemmers mening naturlig å forutsette at de offentlige sykehusene i 2001 har pådratt seg et driftsunderskudd av betydelig størrelse. Disse underskuddene som sykehusene har pådratt seg i 2001 på grunn av økt pasientbehandling, mener disse medlemmerat staten må dekke i sin helhet, da de nye helseforetakene under statlig eierskap og organisering ikke kan dra med seg disse underskuddene fra 1. januar 2002. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Påløpt driftsunderskudd ved de offentlige sykehus i 2001 som kan dokumenteres har sin grunn i økt pasientbehandling i 2001, skal i sin helhet dekkes av staten."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser med stor uro på kostnadsutviklingen innenfor sykehussektoren det siste tiåret. Innføring av den innsatsstyrte finansieringen synes bare å ha forsterket kostnadsveksten, uten at man har oppnådd noen effektiviseringsgevinst som samsvarer med ressursbruken.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det er et stort behov for å foreta en grundig gjennomgang av konsekvensene av innføring av den innsatsstyrte finansieringen, vurdert ut fra behandlingseffekt, eventuelle vridningseffekter bort fra "ikke-lønnsomme" pasientgrupper, og ut fra generelle kost-nyttebetraktninger. Etter disse medlemmers syn kan økte kostnader til den innsatsstyrte finansieringen ikke brukes som et argument for at finansieringsmåten bidrar til en produksjonsgevinst.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener det tvert i mot er et tegn på at finansieringsmåten medfører behandling til en for høy kostnad, og som også stimulerer sykehusene til å behandle flere på sykehus som ellers kunne vært tatt hånd om på lavere behandlingsnivåer. Disse medlemmer vil derfor få uttrykke sterk bekymring for den budsjettsprekk som disse 330 mill. kronene representerer. Disse medlemmer noterer seg med interesse at det finnes partier som ser på kostnadsvekst som et sunnhetstegn når man skal foreta kost-nyttebetraktninger av hva man får ut av spesialisthelsetjenesten.
Komiteen viser til at uten tilleggsbevilgning ville en risikere uakseptable reduksjoner i pasienttilbudet, og støtter at tilskudd til regionsykehus økes med 231 mill. kroner. Komiteen gir også støtte til at dette innebærer og muliggjør oppstart av landsfunksjonen for kompliserte rygglidelser ved Regionsykehuset i Trondheim, et høyst påkrevet tilbud.
Komiteen viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002) der komiteen påpeker viktigheten av å få etablert palliative enheter ved alle regionsykehus i landet og også egne enheter for smertebehandling til ikke-kreftpasienter. Det er etter komiteens mening viktig i denne sammenheng å videreutbygge de kompetansesentre for palliativ behandling som allerede er på plass eksempelvis i Trondheim. For pasientene er det imidlertid særdeles viktig at en kan få tilbud om lindrende smertebehandling på grunn av ulik diagnose i primærhelsetjenesten, men dette krever en faglig oppdatering av fastlegene.
Komiteen har merket seg at høyning av kapitlet i all hovedsak skyldes akkumulert underskudd, som bør dekkes inn for å opprettholde sykehusets kapasitet.
Komiteen har merket seg at tilleggsbevilgningsbehovet i all hovedsak knytter seg til utgifter ved den statlige overtakelsen av spesialisthelsetjenesten, og videre merutgifter til å få fritt sykehusvalg mer operativt samt ny plastikkirurgi ved Telemark sykehus i det vesentlige knyttet til rekonstruktiv sårkirurgi og rekonstruksjoner etter kreftbehandling. Komiteen slutter seg til departementets forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at på det private marked er det etablert elektroniske systemer for registrering av ledig kapasitet og timebestilling ved de offentlige og private sykehusene i Norge, og disse medlemmer mener derfor at en først bør vurdere de systemene som foreligger, før man igangsetter utredninger om nye elektroniske timebestillingssystemer.
Komiteen viser til at det i lov om endring av straffeloven ble vedtatt etablering av en fagenhet for tvungen omsorg av psykisk utviklingshemmede lovbrytere. Komiteen slutter seg til bevilgning for å etablere en midlertidig fagenhet ved Trøndelag Psykiatriske sykehus, Brøset.
Komiteen har merket seg at departementet har funnet en midlertidig løsning for gjennomføring av tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede ved Sør-Trøndelag psykiatriske sykehus, Brøset. Komiteen sier seg tilfreds med en midlertidig løsning, men vil sterkt understreke behovet for å få en permanent løsning for denne kategori omsorgstrengende og likeledes en permanent løsning for de som dømmes til soning i behandlingssted i stedet for fengsel. Komiteen mener at et eget forvarings-, omsorgs- og behandlingssted under tvang snarest bør etableres. Dette vil lette presset på de ordinære fengslene for innsatte med psykiske problemer.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Påløpt driftsunderskudd ved de offentlige sykehus i 2001 som kan dokumenteres har sin grunn i økt pasientbehandling i 2001, skal i sin helhet dekkes av staten.
Komiteen viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:
I
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter: | |||
600 | Sosial- og helsedepartementet | ||
01 | Driftsutgifter, forhøyes med … | 7 000 000 | |
fra kr 170 100 000 til kr 177 100 000 | |||
604 | Etat for rådssekretariater og enkelte helse- og sosialfaglige oppgaver mv. | ||
01 | Driftsutgifter, forhøyes med … | 1 000 000 | |
fra kr 55 040 000 til kr 56 040 000 | |||
70 | Tilskudd til frivillighetssentraler, nedsettes med … | 1 650 000 | |
fra kr 54 800 000 til kr 53 150 000 | |||
614 | Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere mv. | ||
63 | Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak, kan overføres, forhøyes med … | 5 000 000 | |
fra kr 167 800 000 til kr 172 800 000 | |||
660 | Krigspensjon | ||
70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning, nedsettes med … | 9 000 000 | |
fra kr 302 000 000 til kr 293 000 000 | |||
71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning, nedsettes med … | 27 000 000 | |
fra kr 732 000 000 til kr 705 000 000 | |||
666 | Avtalefestet pensjon (AFP) | ||
70 | Tilskudd, forhøyes med … | 14 000 000 | |
fra kr 512 000 000 til kr 526 000 000 | |||
674 | Handlingsplan for funksjonshemmede | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med … | 1 500 000 | |
fra kr 41 600 000 til kr 40 100 000 | |||
60 | Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede, nedsettes med … | 400 000 | |
fra kr 45 000 000 til kr 44 600 000 | |||
675 | Tiltak for eldre og funksjonshemmede | ||
01 | Driftsutgifter, nedsettes med … | 600 000 | |
fra kr 12 860 000 til kr 12 260 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med ... | 1 000 000 | |
fra kr 35 300 000 til kr 34 300 000 | |||
70 | Tilskudd til spesielle formål, nedsettes med ... | 550 000 | |
fra kr 15 600 000 til 15 050 000 | |||
676 | Kompetansesentra for funksjonshemmede | ||
70 | Kompetansesentra m.m., forhøyes med ... | 5 700 000 | |
fra kr 95 750 000 til kr 101 450 000 | |||
704 | Giftinformasjonssentralen | ||
01 | Driftsutgifter, forhøyes med ... | 1 000 000 | |
fra kr 12 010 000 til kr 13 010 000 | |||
705 | Kursvirksomhet og stipendier | ||
61 | Utdanningstiltak, turnustjeneste m.v, nedsettes med ... | 1 000 000 | |
fra kr 48 400 000 til kr 47 400 000 | |||
62 | Bedriftsinterne videreutdanninger, nedsettes med ... | 14 440 000 | |
fra kr 33 000 000 til kr 18 560 000 | |||
71 | Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m., nedsettes med ... | 240 000 | |
fra kr 13 000 000 til kr 12 760 000 | |||
710 | Statens institutt for folkehelse | ||
21 | Formidlingsvirksomhet, forhøyes med ... | 3 400 000 | |
fra kr 113 500 000 til kr 116 900 000 | |||
712 | Statens helseundersøkelser | ||
01 | Driftsutgifter, forhøyes med ... | 840 000 | |
fra kr 46 620 000 til kr 47 460 000 | |||
719 | Helsefremmende og forebyggende arbeid | ||
21 | Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren, kan overføres, nedsettes med ... | 1 300 000 | |
fra kr 35 850 000 til kr 34 550 000 | |||
730 | Fylkeskommunenes helsetjeneste | ||
60 | Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med ... | 330 000 000 | |
fra kr 11 864 000 000 til kr 12 194 000 000 | |||
62 | Tilskudd til regionssykehus, forhøyes med ... | 231 000 000 | |
fra kr 1 864 800 000 til kr 2 095 800 000 | |||
67 | Andre tilskudd, forhøyes med ... | 2 425 000 | |
fra kr 51 400 000 til kr 53 825 000 | |||
731 | Rikshospitalet | ||
50 | Statstilskudd, forhøyes med ... | 322 100 000 | |
fra kr 1 318 800 000 til kr 1 640 900 000 | |||
734 | Det norske Radiumhospital | ||
50 | Statstilskudd, forhøyes med ... | 20 000 000 | |
fra kr 361 700 000 til kr 381 700 000 | |||
739 | Andre utgifter | ||
21 | Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres, kan nyttes under post 65, forhøyes med ... | 69 300 000 | |
fra kr 154 650 000 til kr 223 950 000 | |||
61 | Tilskudd til driftsavtaler, nedsettes med ... | 2 000 000 | |
fra kr 206 000 000 til kr 204 000 000 | |||
66 | Mammografiscreening, forhøyes med ... | 2 000 000 | |
fra kr 99 600 000 til kr 101 600 000 | |||
71 | Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl., nedsettes med ... | 2 000 000 | |
fra kr 4 500 000 til kr 2 500 000 | |||
90 | Innskuddskapital til etablering av helseforetakene, forhøyes med ... | 6 000 000 | |
fra kr 500 000 til kr 6 500 000 | |||
742 | Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter | ||
01 | Driftsutgifter, forhøyes med ... | 1 000 000 | |
fra kr 20 600 000 til kr 21 600 000 | |||
60 | Tilskudd, nedsettes med ... | 1 000 000 | |
fra kr 3 800 000 til kr 2 800 000 | |||
743 | Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern | ||
61 | Tilskudd til psykososialt arbeid for flyktninger, kan overføres, nedsettes med ... | 12 900 000 | |
fra kr 17 100 000 til kr 4 200 000 | |||
72 | Tilskudd til Modum bads nervesanatorium, forhøyes med ... | 2 000 000 | |
fra kr 68 800 000 til kr 70 800 000 | |||
750 | Statens legemiddelkontroll | ||
01 | Driftsutgifter, nedsettes med ... | 1 500 000 | |
fra kr 101 020 000 til 99 520 000 |
II
Stortinget samtykker i at kap. 739 Andre utgifter, post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren tilføyes stikkordet "kan overføres".
Oslo, i sosialkomiteen, den 11. desember 2001
John I. Alvheim leder |
Asmund Kristoffersen ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund sekretær |