Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer på stats­budsjettet for 2001 under kapitler administrert av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Departementet legger i proposisjonen fram forslag til tekniske og andre endringer på inneværende års statsbudsjett, for det meste justerte overslag over tilskudd i forbindelse med regelstyrte ordninger. Det er gjort parallelle endringer i inntekts- og utgiftsbevilgningene ved en rekke institusjoner. Høyere inntekter enn forventet av oppdrag, kurs, salg m.v. i 2001 gir tilsvarende økning også av utgiftskapitlene. Lavere inntekter gir tilsvarende reduksjon av inntekter og utgifter. Merinntektsfullmakt foreslås gitt Norges idrettshøgskole (kap. 268) og Det norske meteorologiske institutt (kap. 283).

Ordningen med tilskudd til privateide skole- og kirkebygg skal avvikles ifølge budsjettforslaget for 2002. Departementet opplyser at det vil bli gitt tilskudd i 2001 innenfor bevilgningsrammen når det foreligger dokumentasjon for kjøp (skjøte) eller ferdigstilt bygg. Det vil ikke bli gitt tilsagn om utbetaling senere år. Departementet foreslår ikke bevilgningsendring på kap. 210.

På skolens område er det under kap. 221 et merbehov for tilskudd til virkemiddeltiltak i Nord-Norge og til det samiske utdanningsområdet. Det er flere barn i skolefritidsordningene i 2001 enn forutsatt, færre har reist på leirskole enn forventet. Departementet foreslår tilskuddsjustering ut fra dette. Kap. 229 foreslås økt med 16,7 mill. kroner. Beløpet er beregnet ut fra kommunenes søknader om kompensasjon for merutgifter til midlertidige lokaler i forbindelse med innføringen av Reform 97. Departementet ber videre om at tilskuddet til den tyske og den franske skolen i Oslo, jf. Innst. S. nr. 275 (2000-2001), kan overføres til 2002. Bilaterale avtaler er sluttført, men skal godkjennes i de berørte landene og forelegges Stortinget for samtykke. Under kap. 234 har færre lærlinger enn forutsatt utløst bedriftstilskudd, som derfor foreslås redusert med 28 mill. kroner.

Enkelte godkjente private skoler har utsatt oppstarten ett år. Det reelle elevtallet er mange steder lavere enn det antallet skolene er godkjent for. Sammen med enkelte andre justeringer foreslår departementet derfor kap. 240 redusert med 26,3 mill. kroner. Departementets omtale av kap. 243 gjelder ompostering og en noe mindre utbetaling av ventelønn. Nedleggelse av folkehøgskolene Ryfylke og Heimly gir nedsatt bevilgning under kap. 253.

Særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og opplæring for barn i statlige mottak for asylsøkere og flyktninger har hatt mindre omfang enn forventet. Justert for et noe høyere integreringstilskudd over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett enn tidligere anslått foreslås tilskuddet til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen redusert med 26,2 mill. kroner (kap. 221). Basert på rapporter fra utdanningskontorene foreslår departementet å redusere tilskuddet til norskopplæring for innvandrere og tilskuddet til grunnskoleopplæring for innvandrere 16-20 år (kap. 254). De tilhørende inntektskapitlene 3221 og 3254 foreslås redusert ut fra ny beregning av hvor stor del av utgiftene som kan innrapporteres som offisiell utviklingshjelp og bli refundert.

På det høyere utdanningsområdet foreslår departementet å oppjustere tilskuddet til lengre reiser over kap. 270, siden det er flere studenter som reiser med Nord-Norgebussen og Troms fylkesdampskipsselskap i 2001 enn forutsatt. Stortinget vedtok å bevilge 50 mill. kroner til nye rekrutteringsstillinger i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2001. Midlene foreslås ompostert fra kap. 281 til institusjonskapitlene. Tilskuddet til Uninett foreslås hevet med 13 mill. kroner for å øke overføringskapasiteten i nettet til gigabit-kapasitet. Tilskuddet til NORDUnet foreslås redusert med samme beløp, siden Norges andel her er blitt lavere i 2001 enn tidligere antatt.

Fiskeriforskning og Universitetet i Tromsø har etablert driftsselskapet Havbruksstasjonen i Tromsø AS. Til kjøp av aksjer i Havbruksstasjonen foreslås 0,25 mill. kroner overført fra kap. 281 post 01 til post 90 Kapitalinnskudd i forskningsstiftelser.

Departementet foreslår å gi statsstøtte til Norsk Reiselivshøyskole fra høsten 2001. Beregnet ut fra 105 studenter og 50 pst. dekning av normalkostnaden foreslås kap. 282 økt med 1,3 mill. kroner.

Når det gjelder Statens lånekasse for utdanning, fremmer departementet forslag om justerte overslagsbevilgninger (kap. 2410). Antall stipendmottakere antas å være lavere i 2001 enn tidligere anslått, og bevilgningen foreslås derfor redusert med 201,7 mill. kroner. Tildelingen av gebyrstipend og reisestipend utenlands for undervisningsåret 2000-2001 har et etterslep, og bevilgningen foreslås økt med 44 mill. kroner. Rentestøtten foreslås økt med 31 mill. kroner ut fra merbehov. Over det tilhørende inntektskapitlet 5310 er anslåtte gebyrinntekter justert ned. Innbetalte avdrag har vært høyere enn forventet og rentegjelden lavere. Departementet foreslår derfor å oppjustere avdragsposten med 100 mill. kroner.

Komiteen merker seg at det vil bli et underforbruk på 201,7 mill. kroner i forhold til budsjettet på kap. 2410 post 70. Komiteen viser til at dette er en overslagsbevilgning og at det alltid vil være stor usikkerhet omkring denne type bevilgninger. Komiteen viser til at underforbruket skyldes et lavere antall stipendmottakere enn tidligere anslått.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Stortinget har vedtatt et mål om 1 000 nye studentboliger hvert år de neste fem årene. Denne forutsetningen var lagt til grunn ved behandling av årets budsjett. Økte byggekostnader, spesielt i de store byene, har ført til at årets bevilgning rekker til 911 boenheter. Flertallet viser til at flere samskipnader er i ferd med å fullføre prosjekter som det foreløpig ikke er gitt tilskudd til. Uten tilskudd vil disse få en husleie som priser studentene ut. Flertallet øker kap. 270 post 75 med 26 mill. kroner.

Flertallet går imot å redusere bevilgningen på kap. 281 post 76.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Jan Simonsen viser til at flertallet foreslår å øke bevilgningene til studentboliger (kap. 270 post 75). I brev av 10. desember 2001 skriver utdanningsministeren:

"Finansdepartementet legger til grunn at de foreslåtte tilleggene under kap. 270 post 75 ikke vil kunne benyttes i inneværende budsjettermin. Forhøyelsen av bevilgningene vil da være i strid med bevilgningsreglementet § 4 første ledd."

Disse medlemmer er overrasket over at flertallet allikevel velger å fremme forslag om økte bevilgninger over kap. 270 post 75. Det samme flertall som i denne proposisjonen foreslår å øke bevilgningene til studentboliger, har foreslått å kutte i de samme bevilgningene for budsjettåret 2002. Disse medlemmer frykter at flertallet med dette kan etablere en praksis som kan undergrave Stortingets budsjettsystem.

Disse medlemmer viser til vedlagte brev av 10. desember 2001 fra hhv. Det konstitusjonelle kontor i Stortinget og fra departementet, som påpeker at det foreliggende forslag fra flertallet er i strid med Stortingets vedtatte bevilgningsreglement.

Disse medlemmer fremmer forslag i samsvar med proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at Regjeringen ønsker å redusere overslagsbevilgningen på kap. 240 post 70 Private skoler mv., fra 1 223 674 000 kroner til 1 197 374 000 kroner. Dette er disse medlemmer sterkt uenig i. Disse medlemmer ønsker å stimulere de private skoler økonomisk, og gi signal om at disse utdanningsinstitusjoner er et prioritert område.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Bevilgningen over kap. 240 post 70 Private skoler mv., gjøres overførbar."

Disse medlemmer har også merket seg at Regjeringen ønsker å redusere kap. 253 post 70 Tilskudd til andre folkehøyskole fra 357 230 000 kroner til 355 430 000 kroner. Disse medlemmer synes ikke argumentasjonen fra Regjeringen om hvorfor bevilgningen reduseres er velbegrunnet. Disse medlemmer ønsker å sende ut signal om at folkehøyskoler er et prioritert område.

Med bakgrunn i dette ønsker disse medlemmer å fremme følgende forslag:

"Bevilgningene over kap. 253 gjøres overførbare."

Disse medlemmer viser til at Regjeringen legger opp til å øke overslagsbevilgningene på kap. 2410 post 71 Andre stipend, fra 809 000 000 kroner til 853 000 000 kroner. Dette synes disse medlemmer er svært gledelig. Disse medlemmer viser til at det innenfor dette kapitlet ligger et betydelig etterslep.

Med denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å øke rammen med ytterligere 50 000 000 kroner til 903 000 000 kroner. Disse medlemmer ønsker også at kap. 2410 post 71 Andre stipend, gjøres overførbar, og foreslår:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

2410

Statens lånekasse for utdanning

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, kan overføres, blir økt med

94 000 000

fra kr 809 000 000 til kr 903 000 000

Disse medlemmer merker seg videre at Regjeringen ønsker å øke bevilgningen på kap. 282 Privat høyskoleutdanning post 70 Tilskudd, fra 395 794 000 kroner til 398 976 000 kroner. Disse medlemmer ser med tilfredshet på dette. Disse medlemmer mener det behøves en ytterligere økning på 50 000 000 kroner til 448 976 000 mill. kroner.

Disse medlemmer forutsetter at fordelingen av disse midlene gjøres prosentvis lik mellom institusjonene og at Reiselivshøyskolen inkluderes i fordelingen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

282

Privat høgskoleutdanning

70

Tilskudd, blir økt med

53 182 000

fra kr 395 794 000 til kr 448 976 000

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Jan Simonsen:

Forslag 1

Kap.

Post

Formål:

Kroner

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

76

Til skudd til Nordunet, kan overføres, blir redusert med

13 000 000

fra kr 32 652 000 til kr 19 652 000

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Kap.

Post

Formål:

Kroner

282

Privat høgskoleutdanning

70

Tilskudd, blir økt med

53 182 000

fra kr 395 794 000 til kr 448 976 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, kan overføres, blir økt med

94 000 000

fra kr 809 000 000 til kr 903 000 000

Forslag 3

Bevilgningen over kap. 240 post 70 Private skoler mv., gjøres overførbar.

Forslag 4

Bevilgningene over kap. 253 gjøres overførbare.

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:

Kap. Post Formål Kroner

Utgifter:

203

Statens utdanningskontorer

1

Driftsutgifter, blir økt med

2 000 000

fra kr 109 207 000 til kr 111 207 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir økt med

2 500 000

fra kr 1 200 000 til kr 3 700 000

221

Tilskudd til grunnskolen

60

Tilskudd til virkemiddeltiltak i Nord-Norge, kan overføres,

blir økt med

3 400 000

fra kr 19 058 000 til kr 22 458 000

63

Tilskudd til skolefritidsordninger, kan overføres, blir økt med

35 200 000

fra kr 398 619 000 til kr 433 819 000

65

Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen, blir redusert med

26 200 000

fra kr 717 554 000 til kr 691 354 000

66

Tilskudd til leirskoleopplæring, blir redusert med

3 400 000

fra kr 29 000 000 til kr 25 600 000

68

Det samiske utdanningsområdet, kan overføres, blir økt med

3 500 000

fra kr 27 133 000 til kr 30 633 000

222

Statens grunnskoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter, blir økt med

1 500 000

fra kr 49 245 000 til kr 50 745 000

229

Andre formål i grunnskolen

62

Kompensasjon for merutgifter i forbindelse med midlertidige lokaler,

kan overføres, blir økt med

16 700 000

fra kr 15 000 000 til kr 31 700 000

232

Statlige skoler med opplæring på videregående nivå

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 60, blir økt med

2 500 000

fra kr 134 169 000 til kr 136 669 000

234

Tilskudd til lærebedrifter m.m

70

Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger, blir redusert med

28 000 000

fra kr 310 500 000 til kr 282 500 000

238

Kvalitetsutvikling i videregående opplæring

1

Driftsutgifter, blir redusert med

1 390 000

fra kr 84 663 000 til kr 83 273 000

240

Private skoler m.v.

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, blir redusert med

26 300 000

fra kr 1 223 674 000 til kr 1 197 374 000

243

Kompetansesenter for spesialundervisning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under postene 21 og 60, blir redusert med

39 600 000

fra kr 662 339 000 til kr 622 739 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir økt med

19 500 000

fra kr 37 284 000 til kr 56 784 000

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, kan overføres,

blir økt med

40 000 000

fra kr 80 000 000 til kr 120 000 000

253

Folkehøgskoler

70

Tilskudd til andre folkehøgskoler, kan nyttes under post 60, blir redusert med

1 800 000

fra kr 357 230 000 til kr 355 430 000

254

Tilskudd til voksenopplæring

60

Tilskudd til norskopplæring for innvandrere, blir økt med

9 100 000

fra kr 652 314 000 til kr 661 414 000

62

Tilskudd til grunnskoleopplæring for innvandrere 16-20 år, blir redusert med

10 700 000

fra kr 94 648 000 til kr 83 948 000

256

VOX - voksenopplæringsinstituttet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

1 000 000

fra kr 50 049 000 til kr 49 049 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir redusert med

4 000 000

fra kr 15 770 000 til kr 11 770 000

260

Universitetet i Oslo

50

Statstilskudd, blir økt med

11 272 000

fra kr 2 497 640 000 til kr 2 508 912 000

261

Universitetet i Bergen

50

Statstilskudd, blir økt med

5 636 000

fra kr 1 497 665 000 til kr 1 503 301 000

262

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

50

Statstilskudd, blir økt med

7 892 000

fra kr 1 907 488 000 til kr 1 915 380 000

263

Universitetet i Tromsø

50

Statstilskudd, blir økt med

3 302 000

fra kr 857 300 000 til kr 860 602 000

264

Norges handelshøgskole

1

Driftsutgifter, blir økt med

20 429 000

fra kr 163 238 000 til kr 183 667 000

265

Arkitekthøgskolen

1

Driftsutgifter, blir økt med

853 000

fra kr 40 508 000 til kr 41 361 000

268

Norges idrettshøgskole

1

Driftsutgifter, blir økt med

2 053 000

fra kr 81 701 000 til kr 83 754 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir økt med

6 000 000

fra kr 4 985 000 til kr 10 985 000

269

Norges musikkhøgskole

1

Driftsutgifter, blir økt med

1 343 000

fra kr 90 800 000 til kr 91 423 000

270

Studier i utlandet og sosiale formål for elever og studenter

70

Tilskudd til lengre reiser, overslagsbevilgning, blir økt med

1 500 000

fra kr 74 784 000 til kr 76 284 000

75

Tilskudd til bygging av studentbosteder, kan overføres, blir økt med

26 000 000

274

Statlige høgskoler

1

Driftsutgifter, blir økt med

70 800 000

fra kr 5 469 059 000 til kr 5 539 859 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir økt med

69 000 000

fra kr 237 361 000 til kr 306 361 000

278

Norges landbrukshøgskole

1

Driftsutgifter, blir økt med

1 882 000

fra kr 343 546 000 til kr 345 428 000

279

Norges veterinærhøgskole

1

Driftsutgifter, blir økt med

2 453 000

fra kr 158 640 000 til kr 161 093 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir økt med

9 000 000

fra kr 55 099 000 til kr 64 099 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

1

Driftsutgifter, blir redusert med

25 157 000

fra kr 619 740 000 til kr 594 583 000

90

Kapitalinnskudd i forskningsstiftelser, økes med

250 000

fra kr 208 000 til kr 458 000

282

Privat høgskoleutdanning

70

Tilskudd, blir økt med

3 182 000

fra kr 395 794 000 til kr 398 976 000

283

Det norske meteorologiske institutt

1

Driftsutgifter, blir økt med

8 000 000

fra kr 222 399 000 til 230 399 000

297

Nidaros domkirke m.m

1

Driftsutgifter, blir økt med

3 800 000

fra kr 27 171 000 til kr 30 971 000

299

Opplysningsvesenets fond

1

Driftsutgifter, blir økt med

2 500 000

fra kr 16 484 000 til kr 18 984 000

79

Til disposisjon for felleskirkelige tiltak, kan overføres, blir økt med

8 980 000

fra kr 25 000 000 til kr 33 980 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

1

Driftsutgifter, blir økt med

600 000

fra kr 238 364 000 til kr 238 964 000

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, blir redusert med

201 700 000

fra kr 4 419 700 000 til kr 4 218 000 000

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, blir økt med

44 000 000

fra kr 809 000 000 til kr 853 000 000

72

Rentestønad, overslagsbevilgning, blir økt med

31 000 000

fra kr 1 404 000 000 til kr 1 435 000 000

Inntekter:

3203

Statens utdanningskontorer

1

Inntekter ved oppdrag, blir økt med

2 500 000

fra kr 1 200 000 til kr 3 700 000

2

Salgsinntekter mv., blir redusert med

1 000 000

fra kr 3 581 000 til kr 2 581 000

11

Kursavgifter, blir økt med

3 000 000

fra kr 6 570 000 til kr 9 570 000

3221

Tilskudd til grunnskolen

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, blir redusert med

18 500 000

fra kr 48 595 000 til kr 30 095 000

3222

Statens grunnskoler og grunnskoleinternat

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

1 500 000

fra kr 340 000 til kr 1 840 000

3232

Statlige skoler med opplæring på videregående nivå

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

2 500 000

fra kr 12 002 000 til kr 14 502 000

3238

Kvalitetsutvikling i videregående opplæring

5

Refusjon fra NORAD, blir redusert med

1 390 000

fra kr 2 060 000 til kr 670 000

3243

Kompetansesenter for spesialundervisning

1

Inntekter ved oppdrag, blir økt med

19 500 000

fra kr 37 129 000 til kr 56 629 000

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

1 000 000

fra kr 4 356 000 til kr 5 356 000

3254

Tilskudd til voksenopplæring

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, blir redusert med

6 500 000

fra kr 60 212 000 til kr 53 712 000

3256

VOX - Voksenopplæringsinstituttet

1

Inntekter ved oppdrag, blir redusert med

4 000 000

fra kr 12 166 000 til kr 8 166 000

2

Salgsinntekter mv., blir redusert med

1 000 000

fra kr 5 492 000 til kr 4 492 000

3264

Norges handelshøgskole

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

19 000 000

fra kr 7 609 000 til kr 26 609 000

3265

Arkitekthøgskolen i Oslo

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

400 000

fra kr 166 000 til kr 566 000

3268

Norges idrettshøgskole

1

Inntekter ved oppdrag, blir økt med

6 000 000

fra kr 5 000 000 til kr 11 000 000

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

1 600 000

fra kr 6 413 000 til kr 8 013 000

3269

Norges musikkhøgskole

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

190 000

fra kr 291 000 til kr 481 000

6

Inntekter ved konserter og tjenester, blir økt med

700 000

fra kr 0 til kr 700 000

3274

Statlige høgskoler

1

Inntekter ved oppdrag, blir økt med

69 000 000

fra kr 245 565 000 til kr 314 565 000

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

6 000 000

fra kr 174 426 000 til kr 180 426 000

11

Kursavgift ved voksenopplæringstiltak, blir økt med

51 000 000

fra kr 0 til kr 51 000 000

3279

Norges veterinærhøgskole

1

Inntekter ved oppdrag, blir økt med

9 000 000

fra kr 55 099 000 til kr 64 099 000

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

2 000 000

fra kr 21 060 000 til kr 23 060 000

3281

Fellesutgifter for universitet og høgskoler

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

11 000 000

fra kr 109 000 til kr 11 109 000

3283

Det norske meteorologiske institutt

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

6 300 000

fra kr 11 144 000 til kr 17 444 000

5

Refusjoner for flyværtjenester, blir økt med

1 700 000

fra kr 68 050 000 til kr 69 750 000

3297

Nidaros domkirke m.m.

2

Salgsinntekter mv., blir økt med

3 800 000

fra kr 6 086 000 til kr 9 886 000

3299

Opplysningsvesenets fond

54

Overføring fra Opplysningsvesenets fond, blir økt med

11 480 000

fra kr 41 500 000 til kr 52 980 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

72

Gebyr, blir redusert med

4 000 000

fra kr 128 000 000 til kr 124 000 000

90

Avdrag, blir økt med

10 000 0000

fra kr 4 768 000 000 til kr 4 868 000 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet i 2001 kan overskride bevilgninger under kapitler og poster som angitt i tabellen nedenfor:

Fullmakt til å overskride bevilgninger på

Mot tilsvarende merinntekter på

kap. 268 post 1

kap. 3268 post 11

kap. 283 post 1

kap. 3283 post 5

III

Andre fullmakter

Stortinget samtykker i at bevilgninger under:

  • 1. kap. 202 post 21 tilføyes stikkordet "kan nyttes under post 70".

  • 2. kap. 202 post 70 tilføyes stikkordet "kan nyttes under post 21".

  • 3. kap. 229 post 72 tilføyes stikkordet "kan overføres".

Det vises til brev av 7. desember 2001 vedrørende ovennevnte.

Spørsmål

"Vil det være i tråd med Bevilgningsreglementets § 4 å øke

  • – kap. 270 post 75 med 26 mill. kroner, og

  • – kap. 240 post 70 med 26 mill. kroner, samt at bevilgningen gjøres overførbar?"

Svar

Finansdepartementet har vært forelagt spørsmålet og gir følgende svar:

  • "1. Etter Bevilgningsreglementet § 4 første ledd skal budsjettet "omfatte samtlige statsutgifter og statsinntekter så langt de kan forutse når budsjettet blir endelig vedtatt". I praksis har en lagt til grunn at bestemmelsen også krever at det skal budsjetteres realistisk. Dette innebærer at det ikke skal føres opp mindre beløp enn det en antar går med, men heller ikke høyere beløp. Kravet om realistisk budsjettering gjelder også for overslagsbevilgninger og overførbare bevilgninger. Finansdepartementet legger til grunn at de foreslåtte tilleggene under kap. 240 post 70 og kap. 270 post 75 ikke vil kunne benyttes i inneværende budsjettermin. Forhøyelsen av bevilgningene vil da være i strid med bevilgningsreglementet § 4 første ledd.

  • 2. Bevilgningsreglementet § 7 b uttaler at stikkordet "kan overføres" kan "tilføyes ved bygge- og anleggs- og materiellbevilgninger og ved andre bevilgninger der Stortinget finner bruk av stikkordet påkrevet for å oppnå best mulig resultat av vedkommende bevilgning". Bruk av stikkordet er kurant for investeringsposter i postgruppen 30-49 og likeså innen postgruppen 50-89 når det gjelder tilskudd til bygge- og anleggsarbeider og utbetalingstidspunktet er avhengig av framdriften i arbeidet. I andre tilfelle kreves at stikkordet er "påkrevet for å oppnå best mulig resultat av vedkom-mende bevilgning". Da bestemmelsen i 1993 ble utvidet til også å gjelde andre bevilgninger enn investeringsbevilgninger, understreket finanskomiteen i Budsjett-innst. S. I (1993-94) at endringen ikke måtte føre til en uthuling av den prinsipielle hovedregelen om at bevilgninger gis for ett år. Finansdepartementet kan ikke se at overførbarhet er nødvendig for å kunne oppnå de tilsiktede resultater av bevilgningen under kap. 240 Private skoler m.m., post 70 Tilskudd. Bruk av stikkordet "kan overføres" vil dermed være i strid med intensjonene bak bestemmelsen i Etter bevilgningsreglementet § 7 b. Det vises for øvrig til at bevilgningen allerede har stikkordet "overslagsbevilgning" som sikrer den nødvendige fleksibilitet i budsjetterminen."

Ved godkjenning av studentboligprosjekter legges det i utgangspunktet til grunn en utbetalingstakt der deler av statstilskuddet utbetales når prosjektet godkjennes, en del ved byggestart og det resterende når prosjektet er ferdigstilt. På bakgrunn av fremdriften i prosjektene som tidligere har mottatt tilsagn, vil det også i 2001 bli overført midler fra kap. 270 post 75 til neste budsjettår. Midler som kommer til overføring vil være bundet til tidligere tilsagn.

Overslagsbevilgningen til tilskudd til privatskoler over kap. 240 post 70 er i St.prp. nr. 13 (2001-2002) foreslått nedjustert i 2001.

Vi viser til brev av 07.12.01.

Spørsmålet er om to forslag i komiteen vil være i tråd med Bevilgningsreglementets §4 å øke bevilgningene på kap. 270, post 75 (tilskudd til studentboliger) og kap. 240, post 70 (tilskudd til private skoler), samt at bevilgningene gjøres overførbare.

Førstnevnte forslag er på bakgrunn av at flere samskipnader er i ferd med å fullføre prosjekter som det foreløpig ikke er gitt tilskudd til, og der husleie uten tilskudd vil "prise studentene ut".

Det andre forslaget er på bakgrunn av ønsket om å stimulere private skoler økonomisk og gi et signal om at disse utdanningsinstitusjoner er et prioritert område.

Bevilgningsreglementets § 4 sier at budsjettet skal omfatte samtlige utgifter (og inntekter) i budsjetterminene, så langt de kan forutses når budsjettet blir endelig vedtatt. Dette innebærer krav om realistisk budsjettering. Utarbeidelse av budsjettforslag må vurdere hvilke beløp som trengs under hver enkelt post for å dekke utgifter som skal betales i løpet av året. Også for poster som har stikkordet "kan overføres" eller "overslagsbevilgning", gjelder kravet om realistisk vurdering av hvilke beløp som kommer til utbetaling.

Riksrevisjonen stiller, på bakgrunn av manglende utnyttelse av gitte bevilgninger, i Dokument nr. 3:5 (1996-97) spørsmål ved hvorvidt forutsetningen om realistisk budsjettering er ivaretatt, og Finansdepartementet minner departementene om dette kravet i de årlige budsjettrundskrivene.

Utfra merknadene i utkastet til innstilling, kan vi vanskelig se at de foreslåtte bevilgningene vil kunne komme til utbetaling inneværende år, og forslagene bør derfor ikke fremmes.

Videre finner vi det prinsipielt betenkelig å bevilge penger for inneværende år og gjøre dem overførbare til neste år, samtidig som Stortinget er i ferd med å saldere budsjettet for neste år.

For øvrig vises til vedlagte kopi av side 26 i Budsjettreformutvalgets innstilling.

Fra vedlegg til Innst. S. nr. 174 (2000-2001) Innstilling fra Stortingets presidentskap om evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet:

"Utvalget vil vise til at det ved innføringen av et sy­stem for bindende rammer for den videre behandling om høsten for neste års budsjett, er det viktig at systemet ikke blir svekket ved at bevilgninger som først kommer til anvendelse neste budsjettår blir bevilget utenfor rammesystemet i nysalderingen for inneværende års budsjett. Problemstillingen oppstår når de bevilgede midlene kan overføres til neste år, f.eks. ved at budsjettposten påføres stikkordet "kan overføres".

Utvalget vil peke på at selv om en bevilgning påføres stikkordet "kan overføres", gir dette ikke unntak fra prinsippet om realistisk budsjettering som innebærer at bevilgningen ikke skal settes høyere eller lavere enn det som antas å bli den faktiske inn- eller utbetaling for vedkommende termin. Dette er også påpekt av Riksrevisjonen flere ganger i de konstitusjonelle antegnelsene.

Utfra hensynet til en hensiktsmessig budsjett- og økonomiforvaltning i staten ser imidlertid ikke utvalget det som aktuelt å begrense mulighetene til overføring av budsjettmidler mellom budsjetterminer i forhold til dagens situasjon.

Utvalget er av den mening at dersom bevilgnings­reglementets regler om realistisk budsjettering og intensjonene bak disse overholdes, vil dette også være tilstrekkelig til å hindre at budsjettreformens ordninger med rammevedtak svekkes.

I de tilfellene der det likevel vedtas bevilgninger på inneværende års budsjett som høyst sannsynlig helt eller delvis vil komme til anvendelse på neste års budsjett, vil utvalget anbefale at det først gjøres eksplisitt vedtak om å fravike bevilgningsreglementets § 4 før slikt bevilgningsvedtak fattes, jf. Stortingets behandling av Innst. S. nr. 24 (2000-2001) 14. november 2000.

Utvalget vil generelt anbefale tilbakeholdenhet når det gjelder budsjettvedtak mot slutten av budsjettåret som kan påvirke de totale statlige utgiftene det påfølgende budsjettåret."

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 10. desember 2001

Rolf Reikvam

leder og ordfører

Karita Bekkemellem Orheim

sekretær