Innstilling fra sosialkomiteen om endringer under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2000 m.v. under Sosial- og helsedepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 86 (2000-2001)
- Kildedok: St.prp. nr. 28 (1999-2000) unntatt kap. 666
- Dato: 07.12.2000
- Utgiver: Sosialkomiteen
- Sidetall: 5
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Statlig eierskap til sykehusene
- Forslagene under enkelte kapitler:
- Kap. 600 Sosial- og helsedepartementet
- Kap. 610 Rusmiddeldirektoratet
- Kap. 614 Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.
- Kap. 616 Statens klinikk for narkomane
- Kap. 3616 Statens klinikk for narkomane
- Kap. 660 Krigspensjon
- Kap. 673 Tiltak for funksjonshemmede
- Kap. 675 Tiltak for eldre og funksjonshemmede
- Kap. 701 Forskning og forsøksvirksomhet
- Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier
- Kap. 710 Statens institutt for folkehelse
- Kap. 711 Statens rettstoksikologiske institutt
- Kap. 715 Statens strålevern
- Kap. 718. Rehabilitering
- Kap. 719 Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Kap. 730 Fylkeskommunenes helsetjeneste
- Kap. 731 Rikshospitalet
- Kap. 738 og kap. 3738 Helsetjenesten på Svalbard
- Kap. 739 Andre utgifter
- Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern
- Kap. 5577 Avgift til staten på apotekenes omsetning
- Kap. 5578 Avgift på farmasøytiske spesialpreparater
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler i statsbudsjettet for 2000. Det fremmes forslag om nedsettelse av utgiftene med netto 157,1 mill. kroner. Inntektene foreslås økt med netto 0,2 mill. kroner.
Regjeringen varsler i proposisjonen at statlig eierskap til de fylkeskommunale sykehusene forberedes, og at en sak om dette vil bli fremmet for behandling i Stortinget i vårsesjonen. Det vil da legges frem forslag med nødvendige lovendringer med sikte på statlig overtakelse 1. januar 2002. For perioden fram til den foreslåtte overtakelsen forutsettes det et nært samarbeid med den enkelte fylkeskommune.
Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med kr 150 000.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned med 1,75 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 2,5 mill. kroner.
Post 63 Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak foreslås forhøyet med 2,5 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned med kr 800 000.
Post 2 Salgs- og leieinntekter foreslås satt ned med kr 150 000.
Post 60 Refusjon fra fylkeskommuner foreslås satt ned med kr 650 000.
Post 70 Tilskudd, militære foreslås satt ned med 7 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd, sivile foreslås satt ned med 12 mill. kroner.
Post 65 Psykisk utviklingshemmede med sikringsdom foreslås forhøyet med 3,2 mill. kroner.
Post 60 Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede foreslås satt ned med 2,2 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til spesielle formål foreslås satt ned med kr 500 000.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 12,6 mill. kroner.
Post 60 Rekruttering m.m. av helsepersonell satt ned med 1 mill. kroner.
Post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger foreslås satt ned med 2 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m. satt ned med kr 700 000.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås forhøyet med 2,3 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med 3 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med 6,9 mill. kroner.
Post 60 Rehabilitering foreslås satt ned med kr 350 000.
Post 21 Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren foreslås satt ned med kr 400 000.
Post 70 Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien og smittevern foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v. foreslås satt ned med 97 mill kroner.
Post 63 Refusjon godkjente kapitalutgifter foreslås satt ned med 5 mill. kroner.
Post 67 Andre tilskudd foreslås satt ned med 20,18 mill. kroner.
Det uttales at Rikshospitalet prognostiserer et underskudd på 165 mill. kroner for 2000. Departementet vil at det skal gjennomføres ytterligere analyser av effektiviseringsmulighetene etter flyttingen til Gaustad, og at det kartlegges bedre hva som vil bli effektene dersom det ikke gis ytterligere bevilgninger. På bakgrunn av en samlet gjennomgang av den økonomiske situasjonen for Rikshospitalet både for 2000 og 2001, vil departementet komme tilbake til Stortinget med en orientering om situasjonen, herunder spørsmålet om eventuelle tilleggsbevilgninger.
Det foreslås at Longyearbyen sykehus får merinntektsfullmakt, dvs. at sykehuset kan overskride bevilgningen på kap. 738 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3738.
Post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren foreslås forhøyet med 2,45 mill. kroner.
Post 64 Tilskudd til RIT 2000 foreslås satt ned med kr 150 000.
Post 65 Kreftbehandling m.m foreslås forhøyet med 2 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl. foreslås satt ned med kr 170 000.
Post 74 Reiseutgifter, turnuskandidater foreslås satt ned med 1,3 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 64 Omstrukturering og utbygging av psykisk helsevesen for voksne foreslås forhøyet med 15 mill. kroner.
Post 65 Utbygging av psykisk helsevern for barn og ungdom foreslås satt ned med 15 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til forskning, videre- og etterutdanning foreslås satt ned med 1 mill. kroner. Sosial- og helsedepartementet gjør oppmerksom på at det vil komme til utbetaling en lobotomioffererstatning à 100 000 kroner i 2000. Det er ikke avsatt midler på statsbudsjettet for 2000 til denne type erstatninger. Utbetalingen søkes foretatt over kap. 743 post 70. Det uttales at erstatningsutbetalingen vil være på siden av postens formål, men den vil ikke utløse behov for økt bevilgning på posten.
Post 72 Modum Bads Nervesanatorium foreslås forhøyet med 1 mill. kroner.
Post 70 Avgift foreslås forhøyet med 6 mill. kroner.
Post 70 Registreringsavgift foreslås satt ned med 13 mill. kroner.
Post 71 Kontrollavgift foreslås forhøyet med 8 mill. kroner.
Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.
Komiteen har med tilfredshet merket seg at Regjeringen varsler at statlig eierskap til de fylkeskommunale sykehusene forberedes, og at en sak om dette vil bli fremmet til behandling i vårsesjonen 2001. Komiteen har også merket seg at det da vil legges fram forslag med nødvendige lovendringer med sikte på statlig overtakelse 1. januar 2002.
Komiteen er innforstått med at dette er en meget omfattende sak, og vil poengtere viktigheten av at det fram til overtakelsen er et nært samarbeid med den enkelte fylkeskommune.
Komiteen ser det som meget viktig at all virksomhet i sykehussektoren fortsetter som planlagt, samtidig som en gjennom aktivt samarbeid legger grunnlaget for at statlig overtakelse kan skje på en ryddig måte.
Komiteen har merket seg at antall klienter også i 2000 vil være lavere enn forutsatt. Komiteen vil i likhet med tidligere understreke viktigheten av at kapasiteten for behandlingen av narkomane blir utnyttet best mulig.
Komiteen har i den forbindelse merket seg at departementet har samtykket i at klinikken også kan ta imot enslige klienter i legemiddelassistert behandling samt gravide rusmiddelmisbrukere. Komiteen mener at dette er en riktig beslutning, men vil understreke viktigheten av at Statens klinikk for narkomane fortsatt må ha familiebehandling som primæroppgave.
Komiteen har merket seg at Sosial- og helsedepartementet, Miljøverndepartementet, Fiskeridepartementet og Utenriksdepartementet har samarbeidet om å utarbeide et forslag til oppfølging av Kursk- ulykken når det gjelder intensivert overvåking av radioaktivitet i området og nærmere vurderinger av faren for forurensning og eventuelle konsekvenser for miljø og helse.
Komiteen er enig i at et slikt arbeid er helt nødvendig, ikke minst for å opprettholde tilliten til at norsk sjømat fortsatt er trygg. Komiteen er tilfreds med at det ble lagt vekt på å få fram en god og tillitvekkende informasjon om denne alvorlige situasjonen.
Komiteen har merket seg at driften ved Rikshospitalet i 2000 vil medføre et betydelig underskudd. Komiteen har også merket seg at departementet raskt skal komme tilbake til Stortinget med en orientering om situasjonen på bakgrunn av en samlet gjennomgang av den økonomiske situasjonen for Rikshospitalet både for 2000 og 2001. Komiteen vil komme tilbake til saken når denne informasjonen foreligger.
Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål: | Kroner |
Utgifter: | |||
600 |
Sosial- og helsedepartementet |
||
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
150 000 | |
fra kr 152 500 000 til kr 152 650 000 |
|||
610 |
Rusmiddeldirektoratet |
||
1 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
1 750 000 | |
fra kr 49 125 000 til kr 47 375 000 |
|||
614 |
Utvikling av Sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v. |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nedsettes med |
2 500 000 | |
fra kr 32 800 000 til kr 30 300 000 |
|||
63 |
Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak, kan overføres, forhøyes med |
2 500 000 | |
fra kr 156 100 000 til kr 158 600 000 |
|||
616 |
Statens klinikk for narkomane |
||
1 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
800 000 | |
fra kr 23 180 000 til kr 22 380 000 |
|||
660 |
Krigspensjon |
||
70 |
Tilskudd, militære, overslagsbevilgning, nedsettes med |
7 000 000 | |
fra kr 309 000 000 til kr 302 000 000 |
|||
71 |
Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning, nedsettes med |
12 000 000 | |
fra kr 744 000 000 til kr 732 000 000 |
|||
673 |
Tiltak for funksjonshemmede |
||
65 |
Psykisk utviklingshemmede med sikringsdom, forhøyes med |
3 200 000 | |
fra kr 35 000 000 til kr 38 200 000 |
|||
674 |
Handlingsplan for funksjonshemmede |
||
60 |
Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede, nedsettes med |
2 200 000 | |
fra kr 45 000 000 til kr 42 800 000 |
|||
675 |
Tiltak for eldre og funksjonshemmede |
||
70 |
Tilskudd til spesielle formål, nedsettes med |
500 000 | |
fra kr 13 200 000 til kr 12 700 000 |
|||
701 |
Forskning og forsøksvirksomhet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nedsettes med |
12 600 000 | |
fra kr 96 600 000 til kr 84 000 000 |
|||
705 |
Kursvirksomhet og stipendier |
||
60 |
Rekruttering m.m. av helsepersonell, nedsettes med |
1 000 000 | |
fra kr 33 100 000 til kr 32 100 000 |
|||
62 |
Bedriftsinterne videreutdanninger, nedsettes med |
2 000 000 | |
fra kr 34 000 000 til kr 32 000 000 |
|||
71 |
Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m, nedsettes med |
700 000 | |
fra kr 13 600 000 til kr 12 900 000 |
|||
710 |
Statens institutt for folkehelse |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med |
2 300 000 | |
fra kr 4 900 000 til kr 7 200 000 |
|||
711 |
Statens rettstoksikologiske institutt |
||
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
3 000 000 | |
fra kr 47 593 000 til kr 50 593 000 |
|||
715 |
Statens strålevern, |
||
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
6 900 000 | |
fra kr 46 370 000 til kr 53 270 000 |
|||
718 |
Rehabilitering |
||
60 |
Rehabilitering, nedsettes med |
350 000 | |
fra kr 103 300 000 til kr 102 950 000 |
|||
719 |
Helsefremmende og forebyggende arbeid |
||
21 |
Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren, kan overføres, nedsettes med |
400 000 | |
fra kr 34 000 250 til kr 33 850 000 |
|||
70 |
Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien og smittevern, kan overføres, nedsettes med |
1 000 000 | |
fra kr 25 200 000 til kr 24 200 000 |
|||
730 |
Fylkeskommunenes helsetjeneste |
||
61 |
Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v., overslagsbevilgning, nedsettes med |
97 000 000 | |
fra kr 2 997 000 000 til kr 2 900 000 000 |
|||
63 |
Refusjon godkjente kapitalutgifter, nedsettes med |
5 000 000 | |
fra kr 288 500 000 til kr 283 500 000 |
|||
67 |
Andre tilskudd, nedsettes med |
20 180 000 | |
fra kr 46 200 000 til kr 26 020 000 |
|||
739 |
Andre utgifter |
||
21 |
Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan nyttes under post 65, forhøyes med |
2 450 000 | |
fra kr 70 500 000 til kr 72 950 000 |
|||
64 |
Tilskudd til RIT 2000, kan overføres, nedsettes med |
150 000 | |
fra kr 100 300 000 til kr 100 150 000 |
|||
65 |
Kreftbehandling m.m., kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med |
2 000 000 | |
fra kr 221 700 000 til kr 223 700 000 |
|||
71 |
Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl., nedsettes med |
170 000 | |
fra kr 4 400 000 til kr 4 230 000 |
|||
74 |
Reiseutgifter, turnuskandidater, nedsettes med |
1 300 000 | |
fra kr 8 600 000 til kr 7 300 000 |
|||
743 |
Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nedsettes med |
1 000 000 | |
fra kr 24 050 000 til kr 23 050 000 |
|||
64 |
Omstrukturering og utbygging av psykisk helsevern for voksne, kan overføres, kan nyttes under post 65, forhøyes med |
15 000 000 | |
fra kr 49 000 000 til kr 64 000 000 |
|||
65 |
Utbygging av psykisk helsevern for barn og ungdom, kan overføres, kan nyttes under post 64, nedsettes med |
15 000 000 | |
fra kr 88 000 000 til kr 73 000 000 |
|||
70 |
Tilskudd til forskning, videre- og etterutdanning, kan overføres, kan nyttes under post 60, nedsettes med |
1 000 000 | |
fra kr 106 150 000 til kr 105 150 000 |
|||
72 |
Tilskudd til Modum bads nervesanatorium, økes med |
1 000 000 | |
fra kr 66 800 000 til kr 67 800 000 |
|||
Inntekter: | |||
3616 |
Statens klinikk for narkomane |
||
2 |
Salgs- og leieinntekter, nedsettes med |
150 000 | |
fra kr 1 140 000 til kr 990 000 |
|||
60 |
Refusjon fra fylkeskommuner, nedsettes med |
650 000 | |
fra kr 15 590 000 til kr 14 940 000 |
|||
5577 |
Avgift til staten av apotekenes omsetning |
||
70 |
Avgift, forhøyes med |
6 000 000 | |
fra kr 89 300 000 til kr 95 300 000 |
|||
5578 |
Avgift på farmasøytiske spesialpreparater |
||
70 |
Registreringsavgift, nedsettes med |
13 000 000 | |
fra kr 51 920 000 til kr 38 920 000 |
|||
71 |
Kontrollavgift, forhøyes med |
8 000 000 | |
fra kr 31 030 000 til kr 39 030 000 |
II
Stortinget samtykker i at Sosial- og helsedepartementet i 2000 kan overskride bevilgningen under kap. 738 Helsetjenesten på Svalbard post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekt under kap. 3738 post 2 Salgs- og leieinntekter.
Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 2000
John I. Alvheim leder |
Bendiks H. Arnesen ordfører |
Are Næss sekretær |