Innstilling frå kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen om endringar på statsbudsjettet for 2000 under kapittel administrerte av Kyrkje-, utdannings- og forskingsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 84 (2000-2001)
- Kildedok: St.prp. nr. 15 (2000-2001)
- Dato: 07.12.2000
- Utgiver: Kyrkje-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 8
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Departementet gjer framlegg om å justere løyvingane for inneverande år 2000 på i alt 58 kapittel og om einskilde andre vedtak, m.a. om Stiftinga NORSAR. Det er for ein del gjort parallelle endringar i inntekts- og utgiftsløyvingane til institusjonane. Framlegget om reduksjon for 2000 under kap. 3278 post 49 Sal av eigedom er fylgt opp med tilsvarande auke for 2001, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (2000-2001).
For ein rad regelstyrte ordningar har departementet tilpassa løyvingane til den aktiviteten som har vore i 2000. Det gjeld tilskott til trudomssamfunn og til private skule- og kyrkjebygg (kap. 210), verkemiddeltiltaka i Nord-Noreg, skulefritidsordninga, finskopplæringa, morsmålsopplæringa og omlagløyvinga til dei kommunale musikk- og kulturskulane (kap. 221). På same måten har det vore eit mindre forbruk i tilskottet til lærebedriftar (kap. 234), utvida elevtal ved godkjende private skular (kap. 240) og ved grunnskuleopplæringa for innvandrarar 16-20 år (kap. 254). Også endringane over kap. 2410 gjeld mest endra grunnlag for omlagløyvingar.
Andre justeringar er knytte til omorganisering eller nyetablering. Såleis er 94 mill. kroner av driftsmidlane under kap. 243 Kompetansesentra for spesialundervisning, overførte til kommunal sektor. Omlegginga av ordninga med tilskott til norskopplæring for innvandrarar gir eit meirbehov på 175 mill. kroner (kap. 254). Opprettinga av Vaksenopplæringsinstituttet (VOX) har gjeve ein meirkostnad på 3 mill. kroner (kap. 256). Senteret i Villa Grande blir ikkje oppretta i 2000, og tilskottet er gjort overførbart (kap. 260). I samband med opprettinga av Bedriftsuniversitetet som aksjeselskap er 7,5 mill. kroner av fellesmidlane for universitet og høgskular overførte som kapitalinnskott (kap. 281).
Departementet legg opp til at forsøka med alternativ tildeling av timar på ungdomstrinnet vert å gjennomføre i skuleåra 2000/2001 og 200H002 innafor den økonomiske ramma på totalt 34 mill. kroner (kap. 228), jf. Stortinget si handsaming av St.meld. nr. 28 (1998-1999) Mot rikare mål, og seinare Revidert nasjonalbudsjett 2000 ut frå Innst. S. nr. 22 (1999-2000). Departementet er i dialog med kommunane om å sjå dette i samanheng med andre forsøk med utviklingsarbeid og arbeidstidsordningar, jf. intensjonserklæringa med lærarorganisasjonane 19. mai 2000. Forsøka vil bli evaluerte.
Departementet gjer framlegg om justerte tilskott til internasjonale program under kap. 239 og 281, og internasjonale grunnforskningsorganisasjonar under kap. 288, dei siste pga. endra valutakursar. Etter lærarlønsoppgjeret gjer departementet framlegg om kompensasjon til statlege skolar og tilskott til opplæring innanfor kriminalomsorgen over kap. 222, 231, 232, 243 og 256. Studentboligane i Bjerregaardsgt. 21 vert å overføre utan vederlag til Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad.
Det er ikkje lenger aktuelt for staten å kjøpe Menighetsfakultetet sitt bygg. 25 mill. kroner var ei første løyving til dette i budsjettet for 1998 (kap. 281 post 49). Departementet gjer framlegg om å nytte dei overførte midlane slik: 4 mill. kroner til å tilpasse den noverande bygninga til Noregs musikkhøgskole før tilbygg kan realiserast (kap. 281), 10 mill. kroner til Menighetsfakultetet som kompensasjon for utsett rehabilitering (kap. 282) og 7 mill. kroner til forprosjekt for Musikkhøgskolen på Trafotomten, jf. kap. 2445 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Jordskjelvobservatoriet NORSAR vart fristilt frå Noregs forskingsråd 1. juli 1999, men Riksrevisjonen har teke opp at samtykke frå Stortinget mangla. Departementet foreslår åpningsbalanse, gjer greie for verdier og rettar ein vil overføre til Stiftelsen NORSAR og ber om Stortinget sitt samtykke til overføringa.
Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til løyvingsendringane.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, minner om at Stortinget i juni i år vedtok en presisering av lovteksten for å gjøre behandlingen av søknader om godkjenning i henhold til privatskolelovens § 3 a og 3 b så rettferdig og forutsigbar som mulig. Når et godkjenningsvedtak blir omgjort, må det etter flertallets syn stilles enda strengere krav til saklighet og forutsigbarhet i behandlingen av klage på omgjøringsvedtaket, bl.a. ut fra de krav Forvaltningsloven stiller til klagebehandling. Flertallet finner det lite betryggende at det etter regjeringsskiftet i vår gikk mindre enn to uker før kirke-, utdannings- og forskningsministeren fant grunn til omgjøre godkjenningen av Oasen barneskole i Songdalen, mens det er gått nær et halvt år uten at klageren har fått noe svar fra Regjeringen på sin anke. Flertallet forutsetter at behandlingen av klagesaken fullføres umiddelbart og på det grunnlag som søknaden bygger på. Flertallet legger til grunn at norsk lov følges av denne skolen slik det gjelder for alle andre skoler. Flertallet har merket seg søkerens presisering av dette.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at dei læremiddel som A.C.E.-skulane nyttar i dag, og som Oasen Bibelsenter ønskjer å nytte i sin skule, blei oversende til Likestillingsombodet for vurdering 17. juli 2000. Likestillingsombodet si avgjersle i saka blei lagd fram 2. oktober 2000.
Desse medlemene har merka seg at Likestillingsombodet har kome fram til den konklusjon at læremiddel som A.C.E.-skulane nyttar ikkje er bygde på likestilling mellom kjønna, og at skular som nyttar desse læremidla bryt med likestillingslova. Desse medlemene er kjent med at A.C.E. Norge har klaga Likestillingsombodet si avgjersle inn for Klagenemnda for likestilling. Klagenemnda for likestilling har enno ikkje teke stilling til om desse læremidla bryt med likestillingslova.
Desse medlemene meiner at godkjenninga skal trekkast tilbake for skular som bruker undervisningsmateriell i strid med norsk lov.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) der flertallet la inn en tiltakspakke for skoleutvikling for ungdomstrinnet med bl.a. 14 mill. kroner til forsøk med alternative time-tildelingsressurser.
Flertallet har merket seg at det synes som om dette tiltaket har vært dårlig kjent. Flertallet forventer at departementet følger aktivt opp når nye tiltak foreslås. Flertallet viser videre til at det på det nåværende tidspunkt er en dialog mellom kommuner og departement om forsøksmidlene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001). Her fremgår at disse medlemmer ønsker en høy faglig kvalitet, noe som er avhengig av tilstrekkelig store fagmiljøer. På denne bakgrunn vil det være avgjørende å beholde og videreutvikle kompetansesentrene. Som en naturlig konsekvens av dette vil disse medlemmer gå imot forslaget til reduksjon av kompetansesentrenes driftsmidler på post 1. Disse medlemmer går også imot forslaget om å øke tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner på post 60 med 94 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår i stedet å øke de spesielle driftsmidlene til kompetansesentrene over post 21 tilsvarende dvs. med 94 mill. kroner. Bevilgningen gjøres overførbar.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti henviser til at Høyre og Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2000-2001) foreslår at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2001 redegjør for spørsmålet om arbeidsdelingen mellom kompetansesentrene og de kommunale tjenester er blitt en annen enn forutsatt. Dette vil gi Stortinget anledning til å drøfte forholdet mellom sentrene og kommunene på nytt.
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg til proposisjonen. Disse medlemmer minner om at Høyre under behandlingen av meldingen om spesialundervisning gikk imot forslaget om sterk nedbygging av kompetansesentrene, kfr. Innst. S. nr. 228 (1997-1998). Høyres syn fikk ikke oppslutning, og disse medlemmer må derfor forholde seg til Stortingets vedtak.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:
|
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
243 |
Kompetansesentra for spesialundervisning |
||
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under postene 21 og 60, blir redusert med |
993 000 | |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, blir økt med |
105 000 000 |
Komiteen syner til proposisjonen og det som står ovanfor og rår Stortinget til å gjere sikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:
| Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
| Utgifter: | |||
|
202 |
Læringssenteret |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir redusert med |
800 000 | |
|
fra kr 29 268 000 til kr 28 468 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
2 000 000 | |
|
fra kr 5 416 000 til kr 7 416 000 |
|||
|
203 |
Statens utdanningskontorer |
||
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 200 post 01, blir økt med |
2 200 000 | |
|
fra kr 123 807 000 til kr 126 007 000 |
|||
|
204 |
Foreldreutvalget for grunnskolen |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
180 000 | |
|
fra kr 4 804 000 til kr 4 984 000 |
|||
|
210 |
Tilskudd til trossamfunn m.m. og privateide skole- og kirkebygg |
||
|
70 |
Tilskudd til registrerte trossamfunn, overslagsbevilgning, blir redusert med |
2 200 000 | |
|
fra kr 58 308 000 til kr 56 108 000 |
|||
|
72 |
Tilskudd til livssynssamfunn, overslagsbevilgning, blir redusert med |
2 800 000 | |
|
fra kr 17 739 000 til kr 14 939 000 |
|||
|
75 |
Tilskudd til privateide skole- og kirkebygg blir økt med |
1 600 000 | |
|
fra kr 11 007 000 til kr 12 607 000 |
|||
|
221 |
Tilskudd til grunnskolen |
||
|
60 |
Tilskudd til virkemiddeltiltak i Nord-Norge, kan overføres, blir økt med |
5 500 000 | |
|
fra kr 18 758 000 til kr 24 258 000 |
|||
|
63 |
Tilskudd til skolefritidsordninger, kan overføres, blir økt med |
2 000 000 | |
|
fra kr 399 089 000 til kr 401 089 000 |
|||
|
64 |
Tilskudd til undervisning i finsk blir økt med |
1 000 000 | |
|
fra kr 5 849 000 til kr 6 849 000 |
|||
|
65 |
Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen, blir økt med |
21 800 000 | |
|
fra kr 671 935 000 til kr 693 735 000 |
|||
|
67 |
Tilskudd til kommunale musikk- og kulturskoler, overslagsbevilgning, blir økt med |
1 600 000 | |
|
fra kr 83 500 000 til kr 85 100 000 |
|||
|
222 |
Statens grunnskoler og grunnskoleinternat |
||
|
1 |
Driftsutgifter, blir økt med |
994 000 | |
|
fra kr 47 335 000 til kr 48 329 000 |
|||
|
231 |
Tilskudd til opplæring innenfor kriminalomsorgen blir økt med |
875 000 | |
|
fra kr 85 121 000 til kr 85 996 000 |
|||
|
232 |
Statlige skoler med opplæring på videregående nivå |
||
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 60, blir økt med |
1 417 000 | |
|
fra kr 124 874 000 til kr 126 291 000 |
|||
|
234 |
Tilskudd til lærebedrifter og lærlinger |
||
|
70 |
Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger blir redusert med |
40 000 000 | |
|
fra kr 335 000 000 til kr 295 000 000 |
|||
|
239 |
Andre formål i videregående opplæring |
||
|
72 |
Tilskudd til internasjonale utdanningsprogrammer (LEONARDO m.fl.) blir redusert med |
8 700 000 | |
|
fra kr 26 410 000 til kr 17 710 000 |
|||
|
240 |
Private skoler m.v. |
||
|
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning, blir økt med |
9 000 000 | |
|
fra kr 1 061 115 000 til kr 1 070 115 000 |
|||
|
243 |
Kompetansesentra for spesialundervisning |
||
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under postene 21 og 60, blir redusert med |
94 993 000 | |
|
fra kr 705 735 000 til kr 610 742 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
11 000 000 | |
|
fra kr 24 198 000 til kr 35 198 000 |
|||
|
60 |
Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, kan overføres, blir økt med |
94 000 000 | |
|
fra kr 10 000 000 til kr 104 000 000 |
|||
|
244 |
Nasjonalt læremiddelsenter |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir redusert med |
700 000 | |
|
fra kr 20 392 000 til kr 19 692 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70, blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 7 584 000 til kr 11 584 000 |
|||
|
254 |
Tilskudd til voksenopplæring |
||
|
60 |
Tilskudd til norskopplæring for innvandrere blir økt med |
175 000 000 | |
|
fra kr 367 811 000 til kr 542 811 000 |
|||
|
62 |
Tilskudd til grunnskoleopplæring for innvandrere 16-20 år blir økt med |
19 400 000 | |
|
fra kr 53 325 000 til kr 72 725 000 |
|||
|
256 |
Statlige voksenopplæringsinstitusjoner |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
3 416 000 | |
|
fra kr 46 992 000 til kr 50 408 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
2 300 000 | |
|
fra kr 17 800 000 til kr 20 100 000 |
|||
|
260 |
Universitetet i Oslo |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
35 000 000 | |
|
fra kr 1 987 014 000 til kr 2 022 014 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
43 000 000 | |
|
fra kr 497 573 000 til kr 540 573 000 |
|||
|
261 |
Universitetet i Bergen |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
4 600 000 | |
|
fra kr 1 131 080 000 til kr 1 135 680 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
70 000 000 | |
|
fra kr 341 262 000 til kr 411 262 000 |
|||
|
49 |
Kjøp av eiendom, kan overføres, blir økt med |
16 000 000 | |
|
fra kr 10 000 000 til kr 16 010 000 |
|||
|
262 |
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
15 000 000 | |
|
fra kr 1 526 695 000 til kr 1 541 695 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
56 000 000 | |
|
fra kr 293 862 000 til kr 349 862 000 |
|||
|
49 |
Kjøp av eiendom, kan overføres, blir økt med |
15 900 000 | |
|
fra kr 10 000 til kr 15 910 000 |
|||
|
263 |
Universitetet i Tromsø |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
5 500 000 | |
|
fra kr 704 568 000 til kr 710 068 000 |
|||
|
264 |
Norges handelshøgskole |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
12 600 000 | |
|
fra kr 154 791 000 til kr 167 391 000 |
|||
|
265 |
Arkitekthøgskolen i Oslo |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
200 000 | |
|
fra kr 38 547 000 til kr 38 747 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir redusert med |
1 500 000 | |
|
fra kr 4 478 000 til kr 2 978 000 |
|||
|
268 |
Norges idrettshøgskole |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
3 150 000 | |
|
fra kr 76 399 000 til kr 79 549 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 4 908 000 til kr 8 908 000 |
|||
|
269 |
Norges musikkhøgskole |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
650 000 | |
|
fra kr 85 630 000 til kr 86 280 000 |
|||
|
270 |
Studier i utlandet og sosiale formål for studenter og elever |
||
|
73 |
Tilskudd til studentbarnehager blir redusert med |
1 800 000 | |
|
fra kr 69 275 000 til kr 67 475 000 |
|||
|
273 |
Statlige kunsthøgskoler |
||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
1 150 000 | |
|
fra kr 407 000 til kr 1 557 000 |
|||
|
274 |
Statlige høgskoler |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
32 000 000 | |
|
fra kr 5 123 771 000 til kr 5 155 771 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
24 000 000 | |
|
fra kr 217 361 000 til kr 241 361 000 |
|||
|
281 |
Fellesutgifter for universiteter og høgskoler |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
300 000 | |
|
fra kr 431 176 000 til kr 431 476 000 |
|||
|
30 |
Fellesmidler, kan overføres, blir redusert med |
1 700 000 | |
|
fra kr 44 900 000 til kr 43 200 000 |
|||
|
73 |
Tilskudd til internasjonale programmer blir økt med |
2 000 000 | |
|
fra kr 37 140 000 til kr 39 140 000 |
|||
|
90 |
Kapitalinnskudd i forskningsstiftelser m.v. blir økt med |
7 750 000 | |
|
fra kr 508 000 til kr 8 258 000 |
|||
|
282 |
Privat høgskoleutdanning |
||
|
70 |
Tilskudd økes med |
10 000 000 | |
|
fra kr 359 581 000 til kr 369 581 000 |
|||
|
283 |
Det norske meteorologiske institutt |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
4 890 000 | |
|
fra kr 220 056 000 til kr 224 946 000 000 |
|||
|
21 |
Spesielle driftsutgifter blir økt med |
5 460 000 | |
|
fra kr 46 788 000 til kr 52 248 000 |
|||
|
288 |
Internasjonale samarbeidstiltak |
||
|
72 |
Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner blir redusert med |
6 400 000 | |
|
fra kr 98 815 000 til kr 92 415 000 |
|||
|
297 |
Nidaros domkirke m.m. |
||
|
1 |
Driftsutgifter blir økt med |
4 700 000 | |
|
fra kr 23 030 000 til kr 27 730 000 |
|||
|
2410 |
Statens lånekasse for utdanning |
||
|
70 |
Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, blir redusert med |
84 000 000 | |
|
fra kr 4 243 250 000 til kr 4 159 250 000 |
|||
|
71 |
Andre stipend, overslagsbevilgning, blir økt med |
69 000 000 | |
|
fra kr 706 900 000 til kr 775 900 000 |
|||
|
72 |
Rentestøtte, overslagsbevilgning, blir økt med |
57 000 000 | |
|
fra kr 1 194 500 000 til kr 1 251 500 000 |
|||
|
73 |
Avskrivninger, overslagsbevilgning, blir økt med |
10 000 000 | |
|
fra kr 405 550 000 til kr 415 550 000 |
|||
|
90 |
Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning, blir økt med |
1 053 000 000 | |
|
fra kr 6 786 000 000 til kr 7 839 000 000 |
|||
| Inntekter: | |||
|
3202 |
Læringssenteret |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
2 000 000 | |
|
fra kr 2 083 000 til kr 4 083 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir redusert med |
800 000 | |
|
fra kr 4 262 000 til kr 3 462 000 |
|||
|
3203 |
Statens utdanningskontorer |
||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir redusert med |
1 000 000 | |
|
fra kr 3 477 000 til kr 2 477 000 |
|||
|
11 |
Kursavgifter blir økt med |
3 200 000 | |
|
fra kr 6 570 00 til 9 770 000 |
|||
|
3204 |
Foreldreutvalget for grunnskolen |
||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
180 000 | |
|
fra kr 100 000 til kr 280 000 |
|||
|
3221 |
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter blir økt med |
10 300 000 |
|
fra kr 37 814 000 til kr 48 114 000 |
|||
|
3222 |
Statens grunnskoler og grunnskoleinternat |
||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
900 000 | |
|
fra kr 330 000 til kr 1 230 000 |
|||
|
3232 |
Statlige skoler med opplæring på videregående nivå |
||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 6 752 000 til kr 10 752 000 |
|||
|
3243 |
Kompetansesentra for spesialundervisning |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
11 000 000 | |
|
fra kr 24 048 000 til kr 35 048 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir redusert med |
1 300 000 | |
|
fra kr 5 429 000 til kr 4 129 000 |
|||
|
60 |
Betaling fra kommuner og fylkeskommuner blir redusert med |
500 000 | |
|
fra kr 3 543 000 til kr 3 043 000 |
|||
|
3244 |
Nasjonalt læremiddelsenter |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 2 917 000 til kr 6 917 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir redusert med |
700 000 | |
|
fra kr 5 967 000 til kr 5 267 000 |
|||
|
3254 |
Tilskudd til voksenopplæring |
||
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter blir økt med |
29 400 000 | |
|
fra kr 70 168 000 til kr 99 568 000 |
|||
|
3256 |
Statlige voksenopplæringsinstitusjoner |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
2 300 000 | |
|
fra kr 14 412 000 til kr 16 712 000 |
|||
|
3260 |
Universitetet i Oslo |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
43 000 000 | |
|
fra kr 482 936 000 til kr 525 936 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
38 000 000 | |
|
fra kr 84 379 000 til kr 122 379 000 |
|||
|
11 |
Kursavgift ved voksenopplæringstiltak blir redusert med |
3 000 000 | |
|
fra kr 11 506 000 til kr 8 506 000 |
|||
|
3261 |
Universitetet i Bergen |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
70 000 000 | |
|
fra kr 349 410 000 til kr 419 410 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 26 087 000 til kr 30 087 000 |
|||
|
11 |
Kursavgift ved voksenopplæring blir økt med |
600 000 | |
|
fra kr 282 000 til kr 882 000 |
|||
|
49 |
Salg av eiendom blir økt med |
16 000 000 | |
|
fra kr 10 000 til kr 16 010 000 |
|||
|
3262 |
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
56 000 000 | |
|
fra kr 300 810 000 til kr 356 810 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
10 000 000 | |
|
fra kr 35 557 000 til kr 45 557 000 |
|||
|
11 |
Kursavgift ved voksenopplæringstiltak blir økt med |
1 000 000 | |
|
fra kr 2 427 000 til kr 3 427 000 |
|||
|
49 |
Salg av eiendom blir økt med |
15 900 000 | |
|
fra kr 10 000 til kr 15 910 000 |
|||
|
80 |
Refusjon fra SINTEF o.a.. blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 13 450 000 til kr 17 450 000 |
|||
|
3263 |
Universitetet i Tromsø |
||
|
82 |
Refusjon fra Sosial- og helsedepartementet blir økt med |
5 500 000 | |
|
fra kr 0 til kr 5 500 000 |
|||
|
3264 |
Norges handelshøgskole |
||
|
2 |
Salgsinntekter o.a. blir økt med |
12 600 000 | |
|
fra kr 7 387 000 til kr 19 987 000 |
|||
|
3265 |
Arkitekthøgskolen i Oslo |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir redusert med |
1 500 000 | |
|
fra kr 4 500 000 til kr 3 000 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter blir økt med |
200 000 | |
|
fra kr 161 000 til kr 361 000 |
|||
|
3268 |
Norges idrettshøgskole |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 5 000 000 til kr 9 000 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
3 000 000 | |
|
fra kr 5 226 000 til kr 8 226 000 |
|||
|
5 |
Refusjon fra Forsvarsdepartementet blir økt med |
150 000 | |
|
fra kr 2 279 000 til kr 2 429 000 |
|||
|
3269 |
Norges musikkhøgskole |
||
|
6 |
Inntekter ved konserter og tjenester blir økt med |
650 000 | |
|
fra kr 0 til kr 650 000 |
|||
|
3273 |
Statlige kunsthøgskoler |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
1 150 000 | |
|
fra kr 430 000 til kr 1 580 000 |
|||
|
3274 |
Statlige høgskoler |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
24 000 000 | |
|
fra kr 225 565 000 til kr 249 565 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir redusert med |
9 000 000 | |
|
fra kr 159 346 000 til kr 150 346 000 |
|||
|
11 |
Kursavgift ved voksenopplæringstiltak blir økt med |
41 000 000 | |
|
fra kr 0 til kr 41 000 000 |
|||
|
3278 |
Norges landbrukshøgskole |
||
|
49 |
Salg av eiendom blir redusert med |
5 700 000 | |
|
fra kr 12 710 000 til kr 7 010 000 |
|||
|
3281 |
Fellesutgifter for universiteter og høgskoler |
||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
7 800 000 | |
|
fra kr 106 000 til kr 7 906 000 |
|||
|
3283 |
Det norske meteorologiske institutt |
||
|
1 |
Inntekter ved oppdrag blir økt med |
5 460 000 | |
|
fra kr 41 966 000 til kr 47 426 000 |
|||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
1 860 000 | |
|
fra kr 15 674 000 til kr 17 534 000 |
|||
|
5 |
Refusjon for flyværtjenester blir økt med |
3 030 000 | |
|
fra kr 66 068 000 til kr 69 098 000 |
|||
|
3297 |
Nidaros domkirke m.v. |
||
|
2 |
Salgsinntekter m.v. blir økt med |
4 000 000 | |
|
fra kr 5 909 000 til kr 9 909 000 |
|||
|
4 |
Leieinntekter blir økt med |
700 000 | |
|
fra kr 1 480 000 til kr 2 180 000 |
|||
|
5310 |
Statens lånekasse for utdanning |
||
|
90 |
Avdrag blir økt med |
1 053 000 000 | |
|
fra kr 3 715 000 000 til kr 4 768 000 000 |
|||
|
91 |
Tap og avskrivninger blir økt med |
15 000 000 | |
|
fra kr 465 000 000 til kr 480 000 000 |
|||
|
5617 |
Renter fra Statens lånekasse for utdanning |
||
|
80 |
Renter blir økt med |
46 000 000 | |
|
fra kr 4 055 000 000 til kr 4 101 000 000 |
II
Andre vedtak
Stortinget samtykker i at:
-
1. kap. 260 post 70 får stikkordet "kan overføres".
-
2. kap. 281 post 76 får stikkordet "kan overføres".
-
3. Studenthjemmet i Bjerregaardsgate 21 overføres vederlagsfritt til Oslo- og Akershushøgskolenes studentskipnad (OAS).
-
4. Eiendeler, rettigheter og forpliktelser fra Norges forskningsråds avdeling NORSAR overføres til Stiftelsen NORSAR, slik at Stiftelsen NORSAR får den egenkapital som er angitt i åpningsbalansen.
Oslo, i kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen, den 7. desember 2000
|
Ranveig Frøiland leiar |
Sigvald Oppebøen Hansen ordførar |
Rune E. Kristiansen sekretær |