Etter departementets oppfatning er det behov for å fjerne bestemmelser
i skattereglene for kraftforetak som kan virke demotiverende på
gjennomføring av samfunnsmessig ønskelige investeringer i O/U-prosjekter,
eller negativt påvirke utformingen av dem, innenfor rammen av en
nøytral grunnrentebeskatning.
Departementet foreslår en lovendring som medfører utvidet anvendelse
av fremførbar negativ grunnrenteinntekt for inntektsåret 2006 og
tidligere år (gammel, negativ grunnrenteinntekt) i forbindelse med
gjennomføring av O/U-prosjekter. Tiltaket skal bedre incentivene
til å utnytte potensialet i allerede utbygde vassdrag på en samfunnsmessig
optimal måte. Det vises til forslag til endring av skatteloven § 18-3
fjerde ledd.
Beregnet negativ grunnrenteinntekt fra og med inntektsåret 2007
er omfattet av bestemmelsene om samordning i skatteloven § 18-3
femte ledd (verkssamordning og konsernintern samordning). Det er ikke
ansett behov for nye tiltak vedrørende slike grunnrenteskatteposisjoner.
Hensikten med departementets forslag er å fjerne en skattemessig
barriere for opprusting og utvidelser av kraftverk.
Et vilkår for utvidet anvendelse av gammel, negativ grunnrenteinntekt
ved det eksisterende verket er at skattyter også har en eierandel
i det kraftverket som anses etablert ved O/U-prosjektet. Det stilles ikke
vilkår om størrelse med hensyn til eierandel i det eksisterende
eller det nye kraftverket. Etter departementets oppfatning er det
heller ikke nødvendig at skattyter har lik eierandel i de to verkene.
Imidlertid vil skattyters eierandel i kraftverket som anses etablert
som følge av O/U-prosjekt normalt ha betydning for tilordning av
(positiv) grunnrenteinntekt ved verket. En liten eierandel i det
nye verket gir tilsvarende liten andel av positiv grunnrenteinntekt
til anvendelse mot skattyters andel av gammel, negativ grunnrenteinntekt
ved det eksisterende verket for det aktuelle inntektsår.
Departementets forslag til anvendelse av gammel, negativ grunnrenteinntekt
omfatter skattyter som tilordnes grunnrenteinntekt ved det eksisterende kraftverket;
både direkte eierskap til kraftverket, eierandeler i kraftforetak
som deltakerlignes etter nettometoden eller særskilt inntektsberegning
og tilordning av eierandeler i kraftforetak som deltakerlignes etter
bruttometoden.
Skattedirektoratet reiser spørsmål om skattemessige virkninger
i tilfelle eierforholdene i det eksisterende verket og det nye kraftverket
som anses etablert som følge av O/U-prosjektet etter en tid blir
forskjellig. Skattedirektoratet tar også opp spørsmålet om forslaget
omfatter leietakere av kraftverk som foretar investeringene i O/U-prosjektet.
Etter departementets oppfatning vil adgangen til å anvende gammel,
negativ grunnrenteinntekt etter forslaget bortfalle for skattyter
som ikke lenger har en eierandel i det nye verket som blir etablert
gjennom O/U-prosjektet. Videre vil realisasjon av skattyters andel
i eksisterende- eller nye kraftverk (herunder realisasjon av deltakerandel)
ikke påvirke adgangen til å anvende gammel, negativ grunnrenteinntekt
for øvrige eiere. Forslaget stenger heller ikke for at skattyter
kan komme i posisjon til å anvende gammel, negativ grunnrenteinntekt
ved det eksisterende verket gjennom erverv dersom skattyteren også
besitter eller erverver en andel i det nye kraftverket. Departementet
viser for øvrig til gjeldende regler om realisasjon av kraftverk,
jf. særlig skatteloven § 18-3 niende ledd.
Videre vil krav til eierskap etter forslaget medføre at leietaker
ikke kan anvende gammel, negativ grunnrenteinntekt ved det eksisterende
kraftverket som er innleid i forbindelse med investeringer i egne O/U-prosjekter.
Hensynene bak lovforslaget tilsier at det skal treffe investeringer
som medfører at det anses etablert et nytt kraftverk for skatteformål,
jf. skatteloven § 18-1 annet ledd bokstav b. Forslaget bidrar til
at investeringsbeslutningen ikke blir begrenset eller påvirket av
den gjeldende kraftverksdefinisjon i forhold til grunnrentebeskatningen,
jf. skatteloven § 18-1 annet ledd bokstav b, jf. § 18-3 første ledd
og FSFIN § 18-3-3.
Som et utgangspunkt må det nye kraftverket som anses etablert
ved O/U-prosjektet være knyttet til endringer i forbindelse med
investeringer i et eksisterende kraftverk med sikte på bedre utnyttelse
av vannressursene i det allerede utbygde vassdraget.
Begrepet O/U-prosjekter har ingen legaldefinisjon, men har utbredt
og allmenn anvendelse i plan- og godkjenningssammenheng etter vassdrags-
og konsesjonslovgivningen.
Skattedirektoratet og Norges Juristforbund viser til at O/U-definisjon
som departementet foreslår i høringsnotatet er knyttet til vannressursen,
og ikke til kraftverket som er objekt for grunnrentebeskatningen.
Det vises også til at rekkevidden av definisjonen ikke er avklart
skattemessig.
Departementet har i samsvar med høringsnotatet blitt stående
ved at avgrensning av unntaksregelen kan bygges direkte på begrepene
"opprustning og utvidelse" av eksisterende verk slik disse er definert
i NOU 1998:11 Energi- og kraftbalansen i Norge mot 2020 avsnitt
22.4.2 (side 229). Definisjonen er i samsvar med definisjonen fra
plan- og utredningsarbeidet 1986-1993:
"Opprusting omfatter:
Å redusere falltapene, blant annet ved å utvide tverrsnittene
i vannveiene
Å modernisere og automatisere kraftverkene for å øke den
totale virkningsgrad, redusere driftsutgiftene og forbedre driftssikkerheten
Utvidelse
omfatter:
Å overføre vann fra
hittil ikke utnyttede felt, eller føre vann fra ett felt til et
annet som kan nytte det bedre
Å øke eksisterende magasiner eller etablere nye
Å øke fallhøyden, enten ved å bygge helt nye kraftverk eller
ved å heve overvannet og/eller senke undervannet
Å øke maskininstallasjonen/slukeevnen for å få mer disponibel
effekt under topplast og redusere flomtapene."
Departementet antar at definisjonen er tilstrekkelig presis for
formålet her. På den annen side er det neppe grunnlag for å låse
de aktuelle vurderinger til denne definisjonen ved at den nedfelles
som en særskilt skattemessig definisjon i skattelovforskriften (FSFIN).
Også andre kilder med hensyn til vassdragsmyndighetenes bruk av
begrepet O/U-prosjekter, herunder utvikling av disse, kan være relevante. På
denne bakgrunn foreslår departementet at det aktuelle krav til det
nye kraftverket formuleres slik at verket skal være etablert som
ledd i opprusting og utvidelse i eksisterende verk.
Et vilkår for utvidet anvendelse av gammel, negativ grunnrenteinntekt
etter forslaget er at O/U-prosjektet blir forelagt vassdragsmyndighetene,
og at gjennomføring av O/U-prosjekter skjer i tråd med vassdrags-
og konsesjonslovgivningen. Regler om særskilt innhenting av sakkyndig
uttalelse fra vassdragsmyndighetene om at et prosjekt kan anses
som opprusting eller utvidelse i et eksisterende verk anses ikke
nødvendig.
Departementet ser heller ikke behov for å oppstille konkrete
krav til økt kraftproduksjon i det allerede utbygde vassdraget som
følge av O/U-prosjektet.
Som et utgangspunkt legger departementet til grunn at utvidet
anvendelse av gammel, negativ grunnrenteinntekt i forbindelse med
O/U-prosjekter bare bør omfatte investeringer hvor eiere av eksisterende
kraftverk har lagt til grunn forslagets skattevirkninger i sine
investeringsbeslutninger, jf. punkt 9.2.1.1 i proposisjonen.
I høringsnotatet vurderte departementet to alternative skjæringstidspunkt
for hvilke nye kraftverk som skal være omfattet av forslaget, jf.
høringsnotatet avsnitt 4.2.2.3. Det ene alternativet gikk ut på
å knytte skjæringstidspunktet til registrering av søknad om konsesjon
etter vannressursloven 21. desember 2000 nr. 82 § 8 eller vassdragsreguleringsloven 14. desember
1917 nr. 17 § 2, eller melding om konsesjonspliktvurdering etter
vannressursloven § 8, i OED eller NVE, for aktuelle O/U-prosjekter.
I henhold til det andre alternativet foreslo departementet imidlertid
å knytte skjæringstidspunktet til det tidspunkt (inntektsår) skattyter
første gang har aktivert kostnader i tilknytning til O/U-prosjektet
med virkning for friinntektsgrunnlaget, jf. skatteloven § 18-3 tredje
ledd bokstav b annet punktum.
Etter skatteloven § 18-3 tredje ledd bokstav b annet punktum
skal kostnader som behandles som en del av kostprisen for de aktuelle
driftsmidler inngå i friinntektsgrunnlaget fra det tidspunkt aktiveringsplikten
inntrer, det vil si fra det tidspunkt det oppstår en ubetinget forpliktelse
til å dekke eller innfri kostnaden, jf. skatteloven § 14-2 annet
ledd. Skatteloven § 18-3 tredje ledd bokstav b annet punktum omfatter blant
annet kostnader i byggeperioden for nye og oppgraderte kraftverk
uavhengig av om kraftverket er satt i drift, se også punkt 9.3.1
i proposisjonen.
Tidspunktet for første gangs aktivering av kostnader med virkning
for friinntektsgrunnlaget for nye kraftverk markerer et skille i
overgangen fra planlegging til gjennomføring av investeringsplanene.
Dersom aktivering av kostnader ved gjennomføring av O/U-prosjekter
foretas første gang med virkning for beregning av friinntektsgrunnlaget
for inntektsåret 2008, det vil si i selvangivelsen for inntektsåret
2008, bør det kraftverk som etableres som følge av investeringene
omfattes av departementets forslag om utvidet anvendelse av gammel,
negativ grunnrenteinntekt.
Departementet foreslår at unntaket fra samordningsforbudet i
skatteloven § 18-3 fjerde ledd bare skal gjelde nye kraftverk hvor
det er aktivert kostnader med virkning for beregning av friinntektsgrunnlaget
for det nye verket første gang for inntektsåret 2008 eller senere
år.
Forslaget innebærer ingen endelig overføring av fremførbar gammel,
negativ grunnrenteinntekt til det nye verket som anses etablert
ved O/U-prosjektet. Et særskilt unntak fra samordningsforbudet i
skatteloven § 18-3 fjerde ledd tredje punktum vil i utgangspunktet
åpne for anvendelse av gammel, negativ grunnrenteinntekt i et eksisterende
verk til fradrag i (og begrenset til) fremtidig, positiv grunnrenteinntekt
beregnet ved det nye verket. Formålet med forslaget tilsier at det
ikke fastsettes noen begrensning med hensyn til hvor stor andel
av gammel, negativ grunnrenteinntekt som kan benyttes til fremføring
i henhold til en slik unntaksregel. Etter departementets oppfatning
er det heller ikke grunnlag for å oppstille krav om at det kan registreres
reduksjon av produksjonen i det eksisterende kraftverket, eventuelt
slik at bare en tilsvarende andel av gammel, negativ grunnrenteinntekt
i verket skal kunne fremføres. Et unntak fra samordningsforbudet
bør omfatte alle eksisterende verk som har ubenyttet fremførbar
gammel, negativ grunnrenteinntekt. Dette gjelder selv om produksjonen
i det eksisterende verket opphører.
Forslaget vil ikke medføre behov for særskilte tilpasninger i
reglene om verks- og konsernintern samordning av ny, negativ grunnrenteinntekt
som ble innført fra og med inntektsåret 2007, jf. skatteloven § 18-3
femte ledd. Departementet forutsetter at unntaksregelen om anvendelse
av gammel, negativ grunnrenteinntekt i det eksisterende verket må
benyttes i det nye kraftverket som anses etablert ved O/U-prosjektet
før det er aktuelt med fremføring eller samordning av ny, negativ
grunnrenteinntekt. Dette følger imidlertid av skatteloven § 18-3
femte ledd, og krever ingen særskilt presisering.
Departementet viser til forslag til endring av skatteloven § 18-3
fjerde ledd.
I forhold til gjeldende regler kan forslaget på kort sikt innebære
et mindre provenytap. På lengre sikt vil provenyet øke dersom skattyter
foretar investeringer som gir mer effektiv produksjon, enten i form
av høyere middelproduksjon eller samme middelproduksjon på en mer
kostnadseffektiv måte.
Det er kun O/U-prosjekter i tilknytning til kraftverk med gamle,
negative posisjoner som fører til redusert proveny. Hvor stor provenyreduksjonen
blir, avhenger av størrelsen på de negative posisjonene og kostnadene
for O/U-prosjektene ved det enkelte kraftverk. O/U-prosjekter ved
kraftverk som ikke har gammel, negativ grunnrenteinntekt til fremføring
gir ingen provenyvirkning i forhold til dagens regler.
Skattemyndighetene må, som etter gjeldende rett, vurdere om O/U-prosjektet
medfører at det oppstår et nytt kraftverk for skatteformål. Forslaget
kan gi mindre press på kraftverksdefinisjonen, samt færre klager
og tvister i fremtiden. Skattemyndighetene må imidlertid ta stilling
til spørsmål om skattyters nye kraftverk oppfyller kriteriene for
utvidet anvendelse av gammel, negativ grunnrenteinntekt etter forslaget.
Skattedirektoratet viser til at forslaget vil medføre at kraftbeskatningsreglene
blir ytterligere skjemateknisk komplisert både for skattyter og
skattekontoret.
Videre viser NVE til at forslaget kan medføre en økning av antall
O/U-prosjekter som blir innlevert for vurdering av konsesjonsmyndighetene.
Departementet bemerker at dette i så fall er en tilsiktet virkning.
Adgangen til å beregne friinntekt av investeringskostnader i
byggetiden er begrunnet i nøytralitetshensyn, jf. Ot.prp. nr. 1
(2006–2007) punkt 8.3:
"Formålet med reglene om friinntekt i skatteloven § 18-3
tredje ledd bokstav b er å skjerme normalavkastningen i vannkraftverk
mot grunnrenteskatt. Grunnrenteskatten skal virke nøytralt i forhold til
skattyters investeringsbeslutninger. Allerede når skattyter pådrar
seg investeringskostnader, avskjæres skattyters muligheter til alternativavkastning
av investeringer i kraftverk. For å ivareta hensynet til å skjerme
normalavkastningen, er det etter departementets oppfatning ønskelig
at friinntekt kan beregnes fra det tidspunkt det investeres i driftsmidler
som er/vil bli knyttet til produksjonen i kraftverket og uavhengig
av det tidspunkt driftsmidlene faktisk blir satt i produksjon."
Begrunnelsen om at skattyteren er avskåret fra en alternativ
avkastning av midlene når investeringskostnadene er pådratt, kan
også gjøres gjeldende for andre typer kostnader som er pådratt for
å utvikle grunnrenteskattepliktig virksomhet. Nøytralitetshensyn
kan begrunne at driftskostnader i byggeperioden bør være fradragsberettiget.
Departementet antar at driftskostnadene i byggeperioden utgjør en
liten andel av de samlede kostnadene ved bygging av et kraftverk.
Departementet foreslår at skattyter kan beregne et fradrag i
grunnlaget for grunnrenteinntekt for pådratte driftskostnader i
kraftverkets byggeperiode, det vil si før verket genererer inntekter
fra kraftproduksjon.
De utgiftene det kan være aktuelt å kreve fradrag for i byggeperioden
bør etter departementets oppfatning være av samme art som kostnader
som fradras ved den løpende grunnrenteinntektsberegningen. Dette
tilsier at fradrag for driftskostnader pådratt i byggetiden bør
bygge på de samme materielle rammer som gjeldende rett, jf. skatteloven
§ 18-3 tredje ledd. Hensynet til sammenhengen i regelverket tilsier også
en slik avgrensning.
Departementet foreslår at de materielle rammene for fradrag etter
skatteloven § 18-3 tredje ledd legges til grunn for fradrag for
driftskostnader pådratt i byggeperioden. Departementet viser blant
annet til at kraftverkseier ikke kan kreve fradrag for eventuelle utgifter
til leie av fallrettigheter, jf. Ot.prp. nr. 23 (1995–1996) side
193. Forslaget reiser derfor ikke nye spørsmål om grensen mellom
fradragsberettigede kostnader og aktiveringspliktige investeringer.
Investeringer i driftsmidler skal fortsatt aktiveres for beregning
av friinntekt og senere avskrivninger.
Departementets forslag medfører ingen endring i utgangspunktet
om at grunnrenteinntekt skal beregnes for det enkelte kraftverk.
Det er viktig å sikre at kraftverket ikke belastes med utgifter
som gjelder annen virksomhet eller privat bruk. De aktuelle utgiftene
som omfattes av forslaget må ha tilknytning til fremtidig produksjon
ved det aktuelle kraftverket.
Etter gjeldende rett kommer ikke prosjekteringskostnader til
fradrag som driftskostnad ved beregning av grunnrenteinntekt. Utgifter
til prosjektering av et bestemt anlegg skal normalt aktiveres som
en del av kostprisen på anlegget, jf. skatteloven § 6-25, og inngår
i beregningen av friinntekt etter skatteloven § 18-3 tredje ledd
bokstav b. Utgifter til konsesjonsbehandling antas å inngå som en
del av prosjekteringskostnadene.
Etter gjeldende rett kommer eiendomsskatt på kraftverk som er
satt i drift til fradrag i beregningsgrunnlaget for grunnrenteinntekt
ved verket, jf. skatteloven § 18-3 tredje ledd bokstav a nummer
2. Kommunene kan imidlertid skrive ut eiendomsskatt på kraftanlegg
som ikke er satt i drift og på anlegg som er under bygging, jf.
eigedomsskattelova §§ 3 og 8, jf. skatteloven § 18-5 sjette ledd.
Etter departementets oppfatning bør eiendomsskatt som påløper i
byggeperioden være omfattet av forslaget her.
Videre kan skattyter kreve fradrag for regulære driftskostnader
i byggetiden knyttet til det aktuelle byggeprosjektet, herunder
lønnskostnader, administrasjon og forsikring. Det samme gjelder
ulike erstatninger etter industrikonsesjonsloven § 2 nr. 6, 7 og
8. Andre eksempler på driftskostnader i byggetiden kan være vedlikeholdsutgifter
på kraftanlegg under bygging.
Etter skatteloven § 18-3 tredje ledd bokstav a nummer 3 kan inntektsårets
skattemessige avskrivninger av driftsmidler tilknyttet kraftproduksjonen trekkes
fra ved beregningen av grunnrenteinntekt fra kraftverket. Det kan
imidlertid være behov for å ta i bruk enkelte av driftsmidlene før
kraftverket settes i drift, typisk kraner og anleggsmaskiner tilknyttet kraftanlegget
som tas i bruk i siste del av byggeperioden. Departementet foreslår
at skattyter kan kreve fradrag i grunnrenteinntekt for avskrivninger
på slike driftsmidler som tas i bruk i byggeperioden. Departementet
forutsetter at de aktuelle driftsmidlene vil være omfattet av skatteloven
§ 18-3 tredje ledd bokstav a nummer 3 når kraftverket settes i drift.
Det forutsettes videre at de alminnelige vilkårene for skattemessig
avskrivninger er oppfylt, herunder skatteloven § 14-30.
Forslaget om fradrag for driftskostnader i byggetiden bør i utgangspunktet
være nøytralt i forhold til måten kraftverkene er organisert på,
og nøytralt i forhold til størrelsen på kraftverkene. Etter departementets
oppfatning er det uheldig å eksempelvis oppstille vilkår om at forslaget
bare skal gjelde selskap som opprettes for et nærmere bestemt formål.
Et slikt vilkår kan blant annet stimulere til skattemessige tilpasninger.
Forslaget er forankret i grunnrentebeskatningens nøytralitetsegenskaper,
noe som tilsier at lovendringen bør gjelde uavhengig av organisering.
Det kan være uklart når byggeperioden starter. Det må imidlertid
fastsettes et skjæringspunkt for når byggeperioden anses påbegynt
for skatteformål. Av kontrollmessige hensyn bør skjæringspunktet
fastsettes til et tidspunkt som er kjent (notoritetshensyn).
På et tidlig stadium i prosjekteringen kan det være usikkert
om når prosjektet vil bli realisert. Det kan også være uklart om
kostnadene knytter seg til et konkret prosjekt, til annen virksomhet
eller til privat forbruk mv.
Prosjekteringskostnader til konkrete prosjekter skal aktiveres
etter gjeldende rett. På det tidspunkt skattyter pådrar kostnader
til investeringer i kraftverket, oppstår også plikten til å aktivere
kostnadene, herunder med virkning for beregning av friinntekt etter
skatteloven § 18-3 tredje ledd bokstav b. Aktiverte kostnader må
dokumenteres.
Departementet foreslår at pådratte driftskostnader i byggetiden
tidligst kan beregnes fra det tidspunkt skattyter aktiverer kostnader
ved kraftverket for beregning av friinntekt etter § 18-3 tredje
ledd bokstav b annet punktum. Forslaget innebærer at pådratte driftsutgifter
i byggetiden tidligst kan medregnes fra det tidspunkt (inntektsår)
skattyter første gang kan beregne friinntekt ved kraftverket. På
tidspunktet for beregning av friinntekt vil det sjelden være tvil om
at prosjektet vil bli realisert.
Departementet viser til forslag til endring i skatteloven § 18-3
tredje ledd.
Departementets forslag innebærer at skattyter må beregne og dokumentere
driftskostnadene gjennom byggetiden. Beregning av fradrag for driftskostnader i
byggeperioden medfører oppbygging av negativ grunnrenteinntekt frem
til kraftverket settes i drift. Fradrag for driftskostnader i byggeperioden
antas å utgjøre en liten del av de totale utgifter som medgår i forbindelse
med utbygging av kraftverk.
Departementet antar at forslaget ikke vil ha administrative konsekvenser
av betydning.
Departementet foreslår innført en generell ordning for årlig
utbetaling av skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt. Departementets
forslag om innføring av en refusjonsordning i kraftsektoren omfatter grunnrenteinntekt
beregnet for inntektsåret 2007 eller senere år (ny, negativ grunnrenteinntekt),
jf. St.meld. nr. 2 (2007–2008) Revidert nasjonalbudsjett 2008 side
86.
Forslaget omfatter de kraftverk som skattyter eier ved utgangen
av inntekståret. Ved realisasjon av kraftverk i løpet av inntektsåret
skal det særskilt beregnes grunnrenteinntekt for overdrager og erverver, jf.
skatteloven § 18-3 niende ledd og § 18-3 annet ledd bokstav b. Dette
innebærer at beregnet negativ grunnrenteinntekt ved kraftverket
ved inntektsårets slutt inngår i erververs eventuelle krav om refusjon.
Skatteverdien fastsettes ved å multiplisere beregnet negativ
grunnrenteinntekt (etter eventuell samordning) med gjeldende skattesats
for grunnrenteinntekt for inntektsåret. Skattesatsen for grunnrenteinntekt
for inntektsåret 2008 er 30 prosent, jf. Stortingets skattevedtak
for inntektsåret 2008 § 3-4.
Departementet foreslår at ordningen trer i kraft fra og med inntektsåret
2008, jf. punkt 9.6 i proposisjonen. Refusjonsordningen kommer også
til anvendelse på (fremført) ny, negativ grunnrenteinntekt beregnet
for inntektsåret 2007.
Utbetaling av skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt vil
første gang skje i forbindelse med skatteoppgjøret for inntektsåret
2008. Refusjon av skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt innebærer
et endelig oppgjør av skatteposisjonen.
Skattyter som kun eier ett kraftverk er ikke i posisjon til å
utnytte grunnrenteinntekt ved andre kraftverk gjennom samordning.
I slike tilfeller vil refusjonskravet mot staten tilsvare skatteverdien
av den negative skatteposisjonen som fremkommer etter anvendelsen
av fremførte grunnrenteposisjoner ved kraftverket.
Eksempelvis vil kraftverk med ny, negativ grunnrenteinntekt beregnet
for inntektsåret 2007 på – 100 (inklusiv fremføringsrente) og positiv
grunnrenteinntekt for inntektsåret 2008 på 75 (etter fradrag for gammel,
negativ grunnrenteinntekt etter skatteloven § 18-3 fjerde ledd),
etablere et refusjonskrav mot staten på 7,5 (25 multiplisert med
en grunnrenteskattesats på 30 prosent).
Etter skatteloven § 18-3 femte ledd kan ny, negativ grunnrenteinntekt
ved et kraftverk trekkes fra i positiv grunnrenteinntekt ved andre
kraftverk skattyter eier, jf. punkt 9.4.1.2 i proposisjonen. Bestemmelsen
innebærer at det årlig beregnes en samordnet grunnrenteinntekt på
skattyternivå for det enkelte inntektsår. Grunnrenteinntekten tilsvarer
differansen mellom positiv og negativ grunnrenteinntekt beregnet
for alle kraftverk skattyter eier. Samordningsreglene forutsetter
at gammel, negativ grunnrenteinntekt trekkes fra i positiv grunnrenteinntekt
ved verket før inntekten samordnes med grunnrenteposisjoner ved
andre kraftverk, jf. skatteloven § 18-3 femte ledd første punktum.
Videre kan beregnet (netto) grunnrenteinntekt ved skattyters kraftverk
samordnes med grunnrenteposisjoner som eies av andre konsernselskap
på nærmere vilkår, jf. skatteloven § 18-3 femte ledd tredje punktum.
I tillegg kan gevinst eller tap oppstått i forbindelse med realisasjon mv.
av kraftverk være gjenstand for samordning, jf. skatteloven § 18-3
niende ledd.
Et sentralt spørsmål er om skattyters krav om refusjon av skatteverdien
av ny, negativ grunnrenteinntekt først kan fremmes etter at samordningsadgangen er
utnyttet, eller om skattyter bør ha adgang til å beregne et refusjonskrav
for hvert enkelt kraftverk (valgadgang med hensyn til samordning
av grunnrenteinntekt).
En kraftverksportefølje kan bestå av både positiv og negativ
grunnrenteinntekt. Normalt har imidlertid skattyter en netto positiv
grunnrenteinntekt i sin kraftverksportefølje (det vil si grunnrenteinntekt
til beskatning), ettersom negativ grunnrenteinntekt ved enkelte
av kraftverkene i porteføljen kan trekkes fra i positiv grunnrenteinntekt
ved andre kraftverk (samordning). Utnyttelse av samordningsreglene
har da tilsvarende verdi for skattyter som ved refusjon av skatteverdien
av negativ grunnrenteinntekt ved enkelte kraftverk uten samordning.
Etter departementets oppfatning har skattyter i slike tilfeller
ikke behov for refusjon av skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt
beregnet for hvert enkelt kraftverk, jf. punkt 9.4.1.1 i proposisjonen.
Et krav til obligatorisk samordning på skattyternivå innebærer også
en forenkling for skattyter og myndighetene.
I lys av dette foreslår departementet obligatorisk samordning
av grunnrenteinntekt på skattyternivå (skatteloven § 18-3 femte
ledd første punktum) før det eventuelt etableres en fordring mot
staten på skatteverdien av (netto) ny, negativ grunnrenteinntekt.
Samordning av grunnrenteposisjoner på konsernnivå (jf. skatteloven
§ 18-3 femte ledd tredje punktum) berører flere skattesubjekt. Et
kraftforetak kan av ulike grunner ønske å få refundert skatteverdien
av selskapets (netto) negativ grunnrenteinntekt fremfor samordning
mot (netto) positiv grunnrenteinntekt i andre konsernselskap. I
lys av dette foreslår departementet at samordning av ny grunnrenteinntekt
på konsernnivå skal være valgfri for kraftforetak i skattekonsern.
Dette betyr at kraftforetak med ny, negativ grunnrenteinntekt (etter
obligatorisk samordning på skatteyternivå) kan velge refusjon fremfor
samordning mot positiv grunnrenteinntekt i andre selskap med konserntilknytning.
Dersom beregning av grunnrenteinntekt etter konsernintern samordning blir
negativ, utbetales skatteverdien av den negative grunnrenteinntekten
til selskap som har negativ grunnrenteinntekt etter samordning.
Departementets forslag innebærer at ny, negativ grunnrenteinntekt
skal gjøres opp hvert inntektsår med endelig virkning enten gjennom
samordning eller refusjon.
Departementet viser til forslag til endringer av skatteloven
§ 18-3 femte ledd.
Etter skatteloven § 18-3 femte ledd annet og tredje punktum skal
beregnet negativ grunnrenteinntekt på nærmere vilkår fremføres til
senere inntektsår. Behandlingen av fremførbare skatteposisjoner
er et kompliserende element både ved den løpende grunnrenteinntektsberegningen
og ved gevinst-/tapsberegning ved realisasjon.
Refusjonsordningen innebærer at beregnet negativ grunnrenteinntekt
som omfattes av forslaget blir gjort opp med endelig virkning i
forbindelse med skatteoppgjøret for det aktuelle inntektsår. Departementet
foreslår at skattyter ikke bør ha anledning til å velge fremføring
av skatteposisjonen (med tillegg av rente) i stedet for refusjon.
Forslaget får betydning for skattemessig behandling av ny, negativ
grunnrenteinntekt (jf. § 18-3 femte ledd annet og tredje punktum),
reglene om fordeling av ny, negativ grunnrenteinntekt (jf. skatteloven § 18-3
sjette ledd tredje punktum), samt for bestemmelsene om beregning
av gevinst og tap ved realisasjon mv. av kraftverk og fallrettighet
(jf. skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav a, b og c).
En obligatorisk refusjonsordning (fremfor fremføring med rente)
innebærer en regelteknisk og praktisk forenkling av dagens regelverk.
Etter skatteloven § 18-3 femte ledd annet punktum kan samordnet
negativ grunnrenteinntekt på skattyternivå fremføres på ubegrenset
tid med tillegg av rente. Videre kan slik negativ grunnrenteinntekt samordnes
mot positiv grunnrenteinntekt i et annet konsernselskap (konsernintern
samordning), jf. skatteloven § 18-3 femte ledd tredje punktum. Mottakende
selskap som har (netto) negativ grunnrenteinntekt etter konsernintern
samordning, kan fremføre skatteposisjonen med tillegg av rente,
jf. § 18-3 sjette ledd tredje punktum, jf. femte ledd annet og tredje
punktum.
Departementets forslag innebærer at ny, negativ grunnrenteinntekt
gjøres opp hvert år med endelig virkning, jf. punkt 9.4.3.3 i proposisjonen.
Reglene om fremføring av ny, negativ grunnrenteinntekt kan derfor
oppheves.
Departementet viser til forslag til endringer av skatteloven
§ 18-3 femte og sjette ledd.
Bestemmelsen i skatteloven § 18-3 sjette ledd inneholder beregningsregler
for fordeling av grunnrenteinntekt etter samordning på skattyters
enkelte kraftverk. Fordeling av samordnet grunnrenteinntekt på skattyters
enkelte kraftverk gjelder både positiv og negativ grunnrenteinntekt,
og utføres i forbindelse med ligningen for det aktuelle inntektsår.
De fordelte grunnrenteposisjonene kan inngå ved beregning av
grunnrenteinntekt ved realisasjon eller annet eierskifte, beregning
av formuesverdi og ved beregning av fradrag for grunnrenteskatt
ved fastsettelse av skattepliktig utdeling til personlig deltaker. Fordeling
har også betydning for overføring av samordnet negativ grunnrenteinntekt
på skattyternivå ved omorganiseringer som behandles med skattemessig
kontinuitet etter reglene i skatteloven kapittel 11. Departementet
viser til Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) punkt 21.1.6.
Skatteloven § 18-3 sjette ledd tredje punktum regulerer fordelingen
av negativ grunnrenteinntekt til fremføring. Innføring av refusjonsordningen
gjør bestemmelsen overflødig ettersom skatteverdien av den beregnede
negative grunnrenteinntekten gjøres opp for det enkelte inntektsår.
Departementet foreslår å oppheve skatteloven § 18-3 sjette ledd
tredje punktum.
Ved overdragelse av kraftverk i løpet av inntektsåret skal det
etter gjeldende rett beregnes grunnrentegevinst/-tap på overdragers
hånd, jf. skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav a, eventuelt uten
særskilt grunnrentebeskatning etter bokstav b dersom overdragelsen
skjer med kontinuitet på erververs hånd. Departementets forslag
innebærer at skattyter ikke lenger har ny, negativ grunnrenteinntekt
til fremføring. Dette forenkler gevinst-/tapsberegningen etter skatteloven
§ 18-3 niende ledd.
Etter skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav a skal det ved realisasjon
av kraftverk finne sted et oppgjør av tilknyttede grunnrenteskatteposisjoner
på overdragers hånd. Fremførbar negativ grunnrenteinntekt inngår
i gevinst-/tapsberegningen. Dette gjelder både fremførbar gammel,
negativ grunnrenteinntekt (jf. § 18-3 fjerde ledd) og fremførbar
ny, negativ grunnrenteinntekt (jf. § 18-3 femte ledd).
Gammel, negativ grunnrenteinntekt omfattes ikke av refusjonsordningen,
og vil fortsatt inngå i gevinst-/tapsberegningen, jf. skatteloven
§ 18-3 niende ledd bokstav a første punktum.
Innføring av en refusjonsordning for ny, negativ grunnrenteinntekt
innebærer at det ikke lenger er behov for bestemmelsen i skatteloven
§ 18-3 niende ledd bokstav a 2. punktum (fradrag for det realiserte kraftverkets
andel av eventuell negativ grunnrenteinntekt til fremføring etter
§ 18-3 sjette ledd 3. punktum).
Departementet foreslår å videreføre bestemmelsen i skatteloven
§ 18-3 niende ledd bokstav a 3. punktum om at positiv differanse
(gevinst) skal omfattes av reglene om samordning, tilpasset lovforslaget.
Gjeldende § 18-3 niende ledd bokstav a 3. punktum blir nytt 2. punktum.
Videre forslår departementet å videreføre gjeldende bestemmelser
i skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav a 4., 5. og 6. punktum
som nytt 3., 4. og 5. punktum etter forslaget her.
Årlig refusjon av skatteverdien av ny, negativ grunnrenteinntekt
kan bidra til en potensiell høyere skattemessig realisasjonsgevinst
for overdrager i realisasjonsåret (eventuelt et lavere realisasjonstap).
Bestemmelsene i skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav a om skattemessig
beregning av grunnrenteinntekt ved realisasjon av kraftverk mv.
benyttes i liten utstrekning i dag. Grunnen til dette er at kraftverk kan
realiseres uten grunnrentebeskatning som følge av bokstav a dersom
erverver viderefører overdragers skattemessige verdier mv. tilknyttet
det overførte (skattemessig kontinuitet), jf. skatteloven § 18-3 niende
ledd bokstav b. Etter bokstav b tredje punktum kan fremførbar negativ
grunnrenteinntekt knyttet til kraftverket etter § 18-3 fjerde ledd
og sjette ledd tredje punktum overdras til overtaker av kraftverket.
Departementet foreslår at henvisningen til fremførbar negativ grunnrenteinntekt
etter skatteloven § 18-3 sjette ledd tredje punktum tas ut av bestemmelsen,
da slike skatteposisjoner er omfattet av refusjonsordningen, jf.
over.
Skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav c inneholder en særskilt
hjemmel for behandling av negativ grunnrenteinntekt ved bortfall
av eierskap til kraftverk i forbindelse med hjemfall til staten.
Hovedregelen er at bestemmelsene i skatteloven § 18-3 niende ledd
bokstav a gjelder tilsvarende. Dette innebærer at det skal fastsettes
grunnrenteinntekt ved bortfall av eierskap til kraftverk i forbindelse
med hjemfall til staten tilsvarende skattemessig realisasjon. Alternativt
kan andel av negativ grunnrenteinntekt for det hjemfalte kraftverket
etter skatteloven § 18-3 sjette ledd siste punktum overdras til
ny skattepliktig eier med kontinuitet, jf. bokstav c annet punktum. Skatteverdien
av negativ grunnrenteinntekt som ikke kompenseres etter reglene
i bokstav c kan kreves utbetalt fra staten etter bokstav c fjerde
punktum.
Innføring av en refusjonsordning innebærer at det ikke eksisterer
fremført ny, negativ grunnrenteinntekt ved kraftverket på hjemfallstidspunktet.
Departementet foreslår derfor å oppheve bestemmelsene i skatteloven
§ 18-3 niende ledd bokstav c annet, tredje og fjerde punktum.
Departementet viser til forslag til endring i skatteloven § 18-3
niende ledd.
Når kraftverk og fallrettighet overdras til ny eier i løpet av
inntektsåret, skal grunnrenteinntekt fastsettes særskilt for overdrager
og erverver på grunnlag av den enkeltes forhold, jf. skatteloven
§ 18-3 niende ledd bokstav d. Beregningen tar utgangspunkt i den alminnelige
grunnrenteinntektsberegningen, jf. skatteloven §§ 18-3 annet og
tredje ledd. Videre er det gitt særregler for beregning av friinntekt
ved kraftverket for realisasjonsåret, jf. skatteloven § 18-3 niende
ledd bokstav d annet punktum og FSFIN § 18-3-28.
Departementet foreslår at refusjonsordningen omfatter negativ
grunnrenteinntekt som oppstår som følge av inntektsberegning etter
skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav d. Et refusjonskrav på overdragers
eller overtakers hånd behandles etter forslaget til § 18-3 femte
ledd nytt 4. punktum.
Departementet har vurdert om det er nødvendig å fastsette særlige
regler for kraftverk som er realisert før forslaget om en refusjonsordning
ble gjort kjent. I slike tilfeller kan det allerede være foretatt
beregning og tilordning av det aktuelle kraftverkets andel av negativ
grunnrenteinntekt, jf. skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav a,
jf. sjette ledd tredje punktum.
Etter det departementet er kjent med er få kraftverk omsatt i
2008, jf. også omtalen over av skatteloven § 18-3 niende ledd bokstav
b. I lys av dette foreslår departementet at forslaget om en refusjonsordning
omfatter samtlige overdragelser av kraftverk som er gjennomført
i inntektsåret 2008.
Beregnet grunnrenteinntekt for skattyter etter samordning skal
fordeles mellom de enkelte kraftverk som har bidratt til å generere
(netto) positiv eller negativ grunnrenteinntekt, jf. skatteloven
§ 18-3 sjette ledd.
Endring av grunnrenteinntekt ved et kraftverk (endring av ligning)
påvirker fordelingen av beregnet grunnrenteinntekt mellom de enkelte
kraftverk som har bidratt til samordnet (positiv eller negativ)
grunnrenteinntekt for det aktuelle inntektsår.
Endringer i tidligere års fordeling etter skatteloven § 18-3
sjette ledd er ressurskrevende, jf. Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) punkt
21.1.6.3. Skatteloven § 18-3 syvende ledd første punktum bestemmer
derfor at endring av grunnrenteinntekt gis virkning for fordelingen
av beregnet positiv grunnrenteinntekt fra 1. januar i det inntektsår
endringsvedtaket treffes. Endring av fordelingen av beregnet negativ
grunnrenteinntekt skjer i det inntektsår det skjer realisasjon mv.
av kraftverk som medfører oppgjør eller overføring av negativ grunnrenteinntekt
knyttet til vedkommende verk, jf. syvende ledd annet punktum. Særbestemmelsene
i skatteloven § 18-3 syvende ledd medfører at endringsvedtaket ikke
påvirker beregnet (og fordelt) grunnrenteinntekt for tidligere inntektsår.
Innføring av refusjonsordningen medfører at skatteloven § 18-3
syvende ledd annet punktum kan oppheves. Det vises også til punkt
9.4.2.7 i proposisjonen.
Skattyter som driver kraftproduksjon skal i tillegg til grunnrenteskatt
blant annet svare skatt på alminnelig inntekt. Det kan reises spørsmål
om krav mot staten om refusjon av skatteverdien av beregnet negativ
grunnrenteinntekt bør motregnes i annen skatt til staten for det
aktuelle inntektsår før (en eventuell) utbetaling.
Ved motregning av refusjonskravet mot annen statsskatt er staten
henholdsvis skattedebitor og skattekreditor. Forenklingshensyn kan
tilsi motregning i slike tilfeller. En motregningsadgang gir også
begrenset likviditetsbelastning for skattyter.
Departementet foreslår at skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt
motregnes mot annen beregnet statsskatt i forbindelse med inntektsårets
ligning. Dersom skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt overstiger
skattyters utlignede fellesskatt til staten etter eventuell samordning
og fradrag av naturressursskatt, jf. skatteloven § 18-2 fjerde ledd,
skal det overskytende utbetales ved avregningsoppgjøret etter skattebetalingsloven.
Det vises til forslag til skatteloven § 18-3 femte ledd.
Krav mot staten om utbetaling av skatteverdien av negativ grunnrenteinntekt
kan ikke pantsettes eller overdras, jf. lov 21. november 1952 nr.
2 om betaling og innkreving av skatt § 32 a. Fra 1. januar 2009
følger dette av lov 17. juni 2005 nr. 67 (skattebetalingsloven)
§ 10-1 annet ledd.
Endring i grunnrenteinntekt eller retting av et gjennomført oppgjør
som medfører krav på tilbakebetaling av utbetalt beløp etter refusjonsordningen, behandles
som et skattekrav etter lov 21. november 1952 nr. 2 om betaling
og innkreving av skatt § 31 nr. 4 og skattebetalingsloven § 1-3
første ledd.
Departementet ser refusjonsordningen som et tiltak innenfor rammen
av en nøytral grunnrentebeskatning. Refusjonsordningen antas ikke
å gi provenyeffekter over tid, ettersom refusjon fra staten motsvares av
økt grunnrenteskatt i senere inntektsår. På usikkert grunnlag anslås
provenyeffekten til 50 mill. kroner påløpt i 2008 og bokført i 2009.
Refusjonsordningen kan medføre noe merarbeid for skattyter og
skattemyndighetene. Samtidig representerer ordningen en systemmessig
forenkling gjennom årlig oppgjør av ny, negativ grunnrenteinntekt hos
skattyter. Departementet antar at forslaget ikke vil ha vesentlige
administrative konsekvenser.
Fra og med inntektsåret 2008 skal det ikke beregnes grunnrenteinntekt
for kraftverk med generatorer som i inntektsåret har en påstemplet
merkeytelse under 1 500 kVA, jf. skatteloven § 18-3 tiende ledd. Departementet
viser til Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) punkt 21.2, og overgangsregel
XI til endringslov 14. desember 2007 nr. 107.
I St.meld. nr. 2 Revidert nasjonalbudsjett 2008 punkt 3.10.11
foreslo Regjeringen å sette den nedre grensen for plikt til å beregne
grunnrenteinntekt tilbake til 5 500 kVA også for nye kraftverk.
Forslaget innebærer at nedre grense for grunnrenteskatt blir den
samme for nye kraftverk som for eksisterende kraftverk.
I lys av dette foreslår departementet at det fra og med inntektsåret
2008 skal gjelde en generell nedre grense for grunnrenteinntekt
på 5 500 kVA. Departementet viser til vedlagte forslag til endring
i skatteloven § 18-3 tiende ledd. Overgangsregel XI til endringslov
14. desember 2007 nr. 107 oppheves.
Endringene vil ikke ha vesentlige provenyeffekter de nærmeste
årene, men over tid vil det kunne bli et betydelig provenytap.
Departementet foreslår at lovendringene som omtalt i punkt 9.2
til 9.5 i proposisjonen trer i kraft straks med virkning fra og
med inntektsåret 2008. Det vises til forslag til ikrafttredelsesbestemmelser.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 18-3 og opphevelse
av overgangsregel XI til endringslov 14. desember 2007 nr. 107.