2. De enkelte forslagene

       Sosialdepartementet foreslår, i samråd med Barne- og familiedepartementet, følgende endringer i de reglene som styrer bidragsarbeidet:

1) Nye regler om tilbakekreving av for meget utbetalt bidrag eller forskudd. (Forskotteringslovens § 8, bidragsinnkrevingslovens § 14 og folketrygdlovens § 12-3 fjerde ledd.)
       Etter forslaget vil tilbakekrevingsadgangen omfatte:
- Enhver feilutbetaling av forskudd.
- Feilutbetaling av bidrag fra innkrevingssentralen for bidrag (i proposisjonen kalt TI) til utenforstående tredjemann, til bidragspliktige eller til bidragsmottaker.
- Feilutbetalinger fra bidragspliktige til bidragsmottaker.
- Bidragspliktige som fortsetter å betale til bidragsmottaker etter å ha fått pålegg om å innbetale til innkrevingssentralen, skal kunne pålegges å betale bidraget på nytt.

       Vilkårene for tilbakekreving for øvrig foreslås opprettholdt. Tilbakekreving fra mottaker av det for meget utbetalte, vil dermed forutsette at vedkommende forsto eller burde ha forstått at utbetalingen skyldtes en feil. Detaljene i regelverket beskrives i pkt. 2 i proposisjonen.

2) Oppretting av inkurier i bidragsinnkrevingsloven § 7. Det vises til omtalen under pkt. 3 i proposisjonen, side 9.
3) Innføring av adgang for bidragsfogden til å fastsette eller endre bidrag av eget tiltak når det gis bidragsforskudd eller overgangsstønad. (Forskotteringsloven § 3 annet ledd og folketrygdloven § 12-3 femte ledd.)

       Sosialdepartementet viser her til at problemene knyttet til bidragsnivå og i hvilken utstrekning det offentlige skal ha ansvaret for at løpende bidrag til enhver tid løper med riktig sats, vil bli vurdert i forbindelse med Barne- og familiedepartementets generelle gjennomgang av barneloven. Sosial- og helsedepartementet kommenterer derfor ikke disse spørsmålene, men presiserer at forslaget gjelder adgangen til å fastsette bidraget når dette har betydning for det offentliges krav på refusjon for utbetalt bidragsforskudd og/eller overgangsstønad.

       Departementet mener at i praksis vil etter dette adgangen til å fastsette bidrag i tilfeller med overgangsstønad som oftest føre til at det blir fastsatt et normalt bidrag etter barneloven.

       Departementet presiserer at adgangen til nedsettelse av bidrag etter forskotteringsloven foreslås bare å gjelde dersom nedsettelsen utelukkende har betydning for forskuddsrefusjon. Man skal derfor ikke sette ned bidrag som ligger over forskuddssatsen, med mindre en av partene ber om det. Derimot foreslås ikke en slik begrensning når det gjelder overgangsstønad.

       For nærmere detaljer om endringene vises til proposisjonens pkt. 4, side 10-12.

4) Presisering av forholdet mellom barnepensjon og bidragsforskudd og innføring av bestemmelser om bortfall av bidragsforskudd når det gis utenlandsk barnepensjon m.v. (Forskotteringsloven § 3 tredje ledd og § 4.) For nærmere omtale vises det til proposisjonens pkt. 5, side 12 og 13.
5) - Innføring av bestemmelser om adgang for bidragsfogden til å fastsette bidrag av eget tiltak når det gis barnetillegg fra Forsvaret eller fra pensjonsordninger.
- Nye regler om utbetaling av barnetillegg fra folketrygden for barn som ikke bor sammen med pensjonisten. (Barneloven §§ 54 og 57 og folketrygdloven § 15-6 annet ledd.) For nærmere omtale vises til proposisjonens pkt. 6, side 13-16.
6) Presisering av adgangen til å forhøye bidrag med tilbakevirkende kraft. (Barneloven § 57 andre ledd.) For omtale vises det til proposisjonens pkt. 7, side 16-17.
7) Oppretting av inkurier i barneloven (overskriftene til kap. 3 og til § 11, § 13 første ledd og § 57 første ledd.)

       Det vises til proposisjonens pkt. 8 side 17.

       I proposisjonens pkt. 9 på side 18-23 redegjøres det for utviklingen i bidragsarbeidet etter trygdeetatens overtakelse, arbeidet med regelverket, ressursspørsmål, gjeldsutvikling og innkrevingsresultater.

       Merknader til de enkelte paragrafer i lovutkastet er tatt inn som pkt. 10 i proposisjonen, side 24-25.