1. Innledning

       Til Odelstinget.

       I dokumentet fremmes forslag om endring i § 12 ellevte ledd, punkt 2 i sykehusloven. Endringen skal sikre pasienter som er prioritert i henhold til ventelistegarantien, helsehjelp ved sykehus i annet fylke hvor det er ledig kapasitet, dersom bostedsfylket ikke kan yte helsehjelp innen 6 måneder.

       Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne at det er skapt usikkerhet ved at Sosialdepartementet hevder at ventelistegarantien ikke er en juridisk rettighet for den enkelte pasient, men en forskriftsmessig forpliktelse som ikke er rettslig bindende.

       Det vises i dokumentet til Stortingets behandling av Nasjonal helseplan (St.meld. nr. 41 (1987-1988)), til departementets uttalelser i Ot.prp. nr. 71 (1988-1989) , til sosialkomiteens behandling av denne proposisjonen (Innst.O.nr.77 (1988-1989)), til stortingsdebatten om lovforslaget og til forskrift gitt 25. juli 1990 om ventelisteregistre og prioritering av pasienter.

       Det framholdes at det fra Høyres side hele tiden har vært en forutsetning at ventelistegarantien skulle være reell og å oppfatte som en rettighet for den enkelte pasient til å få behandling der det var ledig kapasitet innen landets grenser. Nettopp fordi dette gjelder pasienter hvor følgene av behandlingssvikt kan bli katastrofale eller meget alvorlige, var det etter Høyres mening nødvendig å pålegge fylkene å gi disse pasientene et tilbud innen 6 måneder. For at det ikke skal herske noen tvil om de lovmessige grunnlag for dette vil Høyre foreslå en endring i sykehusloven og be departementet endre forskriftene i samsvar med dette.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

« Vedtak til lov
om endring i lov av 19. juni 1969 nr. 57 om sykehus m.v.
I.

       I lov av 19. juni 1969 nr. 57 om sykehus m.v. gjøres følgende endring:

§ 12 ellevte ledd punkt 2 skal lyde:

       2) at fylkeskommunen skal skaffe registrerte pasienter innenfor visse prioriterte pasientgrupper helsehjelp ved annet sykehus i landet hvor det er ledig kapasitet, dersom bostedsfylkeskommunene ikke kan yte helsehjelp innen en frist som fastsettes av departementet.

II.

       Denne lov trer i kraft straks. »

       Sosialkomiteen ba i brev av 13. januar 1994 om helseministerens uttalelse til det foreliggende forslaget. I svarbrev av 2. februar 1994 uttaler helseministeren følgende:

       « Det vises til sosialkomiteens oversendelse den 13. januar 1994 av Dok.nr.8:17 (1993-1994) vedrørende forslag om endring i sykehusloven.
       I Dok.nr.8:17 (1993-1994) fremsettes forslag om endring i sykehusloven § 12 ellevte ledd punkt 2 om fylkeskommunens oppgaver vedrørende « ventelistegarantien ». Bestemmelsen er hjemmel for forskrift av 25. juli 1990 om ventelisteregistre og prioritering av pasienter.
       Det gjøres oppmerksom på at bestemmelse med ovennevnte innhold er å finne i sykehusloven § 12 tolvte ledd nr. 2. Den tidligere henvisning til ellevte ledd nr. 2 i sykehusloven § 12 vedrørende ventelisteforskriften skyldes en inkurie. Det vil derfor i det følgende bli vist til § 12 tolvte ledd nr. 2 m.h.t. det fremlagte lovendringsforslag.
       Bakgrunnen for lovendringsforslaget hevdes å være « den usikkerhet som er skapt ved at Sosialdepartementet hevder at ventelistegarantien ikke er en juridisk rettighet for den enkelte pasient, men en forskriftsmessig forpliktelse som ikke er rettslig bindende ».
       Et slikt synspunkt har ikke vært fremmet av Sosial- og helsedepartementet. Ventelisteforskriften er selvsagt rettslig bindende for fylkeskommunene. Det har imidlertid vært diskusjon om i hvilken grad forskriftens bestemmelser om fylkeskommunenes forpliktelser også innebærer en juridisk rettighet for pasientene, slik at den f.eks. kan utløse erstatning i enkelte tilfeller.
       Etter Sosial- og helsedepartementets vurdering har någjeldende bestemmelser følgende innhold:
- forutsetning om at pasienter på annet prioritetsnivå gis behandling innen 6 måneder
- pasienter på dette prioritetsnivå som ikke har fått behandling innen tidsfristen skal føres på en særskilt venteliste
- pasientene skal samtidig ha beskjed om når behandling kan tilbys
- registrerte pasienter skal snarest mulig tilbys behandling ved institusjon i eget, eventuelt utenfor fylket
- ovennevnte forpliktelse for fylkeskommunene begrenses av om det finnes ledig kapasitet ved offentlig helseinstitusjon i landet
       Lovendringsforslaget i Dok.nr.8:17 (1993-1994) er i hovedsak i tråd med gjeldende ordlyd i sykehusloven § 12 tolvte ledd nr. 2. Ved at ordet « søke » foreslås tatt ut av bestemmelsen (« skal søke å skaffe » erstattes med « skal skaffe »), ønsker forslagsstillerne å presisere fylkeskommunens plikt til å skaffe prioriterte pasientgrupper et behandlingstilbud.
       Bakgrunnen for gjeldende ordlyd er at fylkeskommunens ansvar for å skaffe et behandlingstilbud er begrenset. Begrensningene fremgår både av Ot.prp. nr. 71 (1988-1989) og i Innst.O.nr.77 (1988-1998); det må finnes ledig kapasitet i eget eller annet fylke. Fylkeskommunen kan ikke pålegges å skaffe et behandlingstilbud i utlandet.
       I lovendringsforslaget er begrensningen om ledig kapasitet ved annet sykehus i landet tatt inn i selve lovteksten. Denne begrensningen fremgår i dag av ventelisteforskriftens § 4-2. Lovendringsforslaget innebærer dermed ingen endring av rettstilstanden på dette punkt.
       Dersom det finnes ledig behandlingskapasitet i landet har det etter Sosial- og helsedepartementets vurdering ikke vært tvil om fylkeskommunenes forpliktelse til å skaffe prioriterte pasientgrupper helsehjelp. Det vises her til en rekke rundskriv fra departementet hvor dette er blitt sterkt understreket.
       Etter min vurdering innebærer forslaget om endring av sykehusloven § 12 tolvte ledd punkt 2 ingen vesentlig realitetsendring, men en presisering av fylkeskommunenes forpliktelse. Lovendringsforslaget er i samsvar med fortolkning av dagens regelverk på området.
       Sosial- og helsedepartementet vil i løpet av våren 1994 fremlegge en stortingsmelding om prioritering, finansiering og rettigheter innenfor helsetjenesten.
       Erfaringene med ventelistegarantien vil bli evaluert, og eventuelle tiltak vil i den forbindelse bli vurdert. Det fremlagte lovendringsforslag i Dok.nr.8:17 (1993-1994) vil bli behandlet i meldingen. Jeg vil derfor avvente endelig standpunkt til nevnte forslag til fremleggelse av stortingsmeldingen. »