Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll
og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som
forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet
på en økonomisk forsvarlig måte, og i
samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen oversendte følgende
dokumenter til Stortinget i 2006:
– Dokument
nr. 1 (2006-2007), resultatet av den årlige revisjon og
kontroll for budsjetterminen 2005
– Dokument nr. 2 (2006-2007),
melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2005
– Dokument nr. 3-serien, dvs.
resultatene av gjennomførte forvaltningsrevisjoner, og
enkelte andre saker (10 dokumenter).
Riksrevisjonen har forberedt en etablering av
en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner
fra og med 2007. Det er i denne sammenheng utarbeidet en samarbeidserklæring
med Utenriksdepartementet. Budsjett og regnskap er tilrettelagt
for DAC-rapportering iht. regnskapskravene.
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon og være et
effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet
er godt kvalifiserte medarbeidere, faglig oppdatert metodikk og
hensiktsmessige IKT-verktøy. Budsjettet tar utgangspunkt
i full bemanning. På enkelte områder vil det være
nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse,
blant annet i forbindelse med enkelte forvaltningsrevisjonsprosjekter
og IKT-utvikling.
Fire medarbeidere i Internasjonal seksjon vil
ha arbeid med internasjonalt utviklingsarbeid mot riksrevisjoner
i andre land som sitt hovedområde. Til utførelse
av prosjektene vil vi benytte ressurser fra Riksrevisjonens organisasjon,
eventuelt også engasjere eksterne. Av kapasitetshensyn
vil 3-4 institusjonelle utviklingsprosjekter være realistisk å starte
opp med i 2008. Aktuelle samarbeidsland vil ligge i Asia og Afrika
og på Balkan.
Riksrevisjonen må hele tiden ta hensyn
til at organiseringen av statlig virksomhet og oppgaver er under kontinuerlig
utvikling og endring. Det påvirker fra tid til annen Riksrevisjonens
egen organisering, ressursdisponering/-behov og arbeidsoppgaver.
Det medfører videre endret kompetansebehov hos Riksrevisjonens ansatte.
Den digitale utviklingen stiller store og til dels endrede krav
til Riksrevisjonens revisjonsmetoder, revisjonsverktøy
og kompetanse.
Det stilles store krav til det arbeidet Riksrevisjonen utfører.
Riksrevisjonen må derfor være i stand til å beholde
og rekruttere medarbeidere med høyt faglig nivå.
Selv om alle nyansatte i revisjonsavdelingene har høyere
utdanning, vil det satses betydelig på kompetanseutvikling
og spesialisering på ulike fagområder.
Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Riksrevisjonen
vil fortsatt satse spesielt på videreutvikling av IKT-basert revisjonsstøtteverktøy
og informasjonssikkerhet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med
inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og oppdrag i utlandet.
Komiteen har merket seg at bevilgningen
til Riksrevisjonen på kr 361 800 000
for 2008 er foreslått økt med kr 14 800 000
tilsvarende 4 pst. Komiteen fastholder at Riksrevisjonen
har en viktig funksjon ved å kontrollere at de midler Stortinget
stiller til rådighet, brukes som forutsatt. Det er i nasjonens
interesse at det arbeid Riksrevisjonen utfører holder et
høyt faglig nivå, og komiteen ser
at det også i 2008 tilføres midler som bidrar
til å opprettholde dette.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har et sterkt fokus på å bekjempe korrupsjon nasjonalt
og internasjonalt ved blant annet å samarbeide med riksrevisjoner
i våre samarbeidsland (mottakerland av utviklingshjelp).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Høyre, finner den foreslåtte økning
rimelig, da Riksrevisjonen gjennom sitt arbeid bidrar til å forebygge
og avdekke misligheter og feil.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Budsjett-innst. S. I (2007-2008) for budsjettåret 2008,
kap. 51 post 1 og til Høyres alternative budsjett, og ønsker å opprettholde
tilskuddet til Riksrevisjonens drift på 2007-nivå -
kr 347 900 000, mot forslaget i St. prp. nr. 1
(2007-2008) på kr 361 800 000. Dette
medlem anerkjenner det meget viktige arbeidet Riksrevisjonen utfører
på vegne av Stortinget, men anser likevel at Riksrevisjonen
bør kunne utføre sine oppgaver på en kvalitetsmessig
god måte innenfor samme budsjettramme som i 2007. Dette
medlem anser videre en klarere prioritering av hvilke forvaltningsrevisjonsprosjekter
Riksrevisjonen velger å gjennomføre, som et egnet
middel for å effektivisere og forbedre Riksrevisjonens
drift ytterligere.