7.1 Sammendrag

Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.

Riksrevisjonen oversendte følgende dokumenter til Stortinget i 2006:

  • – Dokument nr. 1 (2006-2007), resultatet av den årlige revisjon og kontroll for budsjetterminen 2005

  • – Dokument nr. 2 (2006-2007), melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2005

  • – Dokument nr. 3-serien, dvs. resultatene av gjennomførte forvaltningsrevisjoner, og enkelte andre saker (10 dokumenter).

Riksrevisjonen har forberedt en etablering av en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner fra og med 2007. Det er i denne sammenheng utarbeidet en samarbeidserklæring med Utenriksdepartementet. Budsjett og regnskap er tilrettelagt for DAC-rapportering iht. regnskapskravene.

Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre en målrettet og forsvarlig revisjon og være et effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet er godt kvalifiserte medarbeidere, faglig oppdatert metodikk og hensiktsmessige IKT-verktøy. Budsjettet tar utgangspunkt i full bemanning. På enkelte områder vil det være nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse, blant annet i forbindelse med enkelte forvaltningsrevisjonsprosjekter og IKT-utvikling.

Fire medarbeidere i Internasjonal seksjon vil ha arbeid med internasjonalt utviklingsarbeid mot riksrevisjoner i andre land som sitt hovedområde. Til utførelse av prosjektene vil vi benytte ressurser fra Riksrevisjonens organisasjon, eventuelt også engasjere eksterne. Av kapasitetshensyn vil 3-4 institusjonelle utviklingsprosjekter være realistisk å starte opp med i 2008. Aktuelle samarbeidsland vil ligge i Asia og Afrika og på Balkan.

Riksrevisjonen må hele tiden ta hensyn til at organiseringen av statlig virksomhet og oppgaver er under kontinuerlig utvikling og endring. Det påvirker fra tid til annen Riksrevisjonens egen organisering, ressursdisponering/-behov og arbeidsoppgaver. Det medfører videre endret kompetansebehov hos Riksrevisjonens ansatte. Den digitale utviklingen stiller store og til dels endrede krav til Riksrevisjonens revisjonsmetoder, revi­sjonsverktøy og kompetanse.

Det stilles store krav til det arbeidet Riksrevisjonen utfører. Riksrevisjonen må derfor være i stand til å beholde og rekruttere medarbeidere med høyt faglig nivå. Selv om alle nyansatte i revisjonsavdelingene har høyere utdanning, vil det satses betydelig på kompetanse­utvikling og spesialisering på ulike fagområder.

Post 1 Driftsutgifter

Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Riksrevisjonen vil fortsatt satse spesielt på videreutvikling av IKT-basert revisjonsstøtteverktøy og informasjonssikkerhet.

Kap. 3051 Riksrevisjonen

Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og oppdrag i utlandet.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at bevilgningen til Riksrevisjonen på kr 361 800 000 for 2008 er foreslått økt med kr 14 800 000 tilsvarende 4 pst. Komiteen fastholder at Riksrevisjonen har en viktig funksjon ved å kontrollere at de midler Stortinget stiller til rådighet, brukes som forutsatt. Det er i nasjonens interesse at det arbeid Riksrevisjonen utfører holder et høyt faglig nivå, og komiteen ser at det også i 2008 tilføres midler som bidrar til å opprettholde dette.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har et sterkt fokus på å bekjempe korrupsjon nasjonalt og internasjonalt ved blant annet å samarbeide med riksrevisjoner i våre samarbeidsland (mottakerland av utviklingshjelp).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre, finner den foreslåtte økning rimelig, da Riksrevisjonen gjennom sitt arbeid bidrar til å forebygge og avdekke misligheter og feil.

Komiteens medlem fra Høyre viser til Budsjett-innst. S. I (2007-2008) for budsjettåret 2008, kap. 51 post 1 og til Høyres alternative budsjett, og ønsker å opprettholde tilskuddet til Riksrevisjonens drift på 2007-nivå - kr 347 900 000, mot forslaget i St. prp. nr. 1 (2007-2008) på kr 361 800 000. Dette medlem anerkjenner det meget viktige arbeidet Riksrevisjonen utfører på vegne av Stortinget, men anser likevel at Riksrevisjonen bør kunne utføre sine oppgaver på en kvalitetsmessig god måte innenfor samme budsjettramme som i 2007. Dette medlem anser videre en klarere prioritering av hvilke forvaltningsrevisjonsprosjekter Riksrevisjonen velger å gjennomføre, som et egnet middel for å effektivisere og forbedre Riksrevisjonens drift ytterligere.