Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet,
Lars Peder Brekk, viser til at St.meld. nr. 1 (2007-2008) Nasjonalbudsjettet
2008 og St.prp. nr. 1 (2007-2008) statsbudsjettet ble lagt frem
5. oktober 2006.
Komiteen fremmer i denne innstillingen
forslag til bevilgninger på statsbudsjettet for 2008 under
den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets
møte 18. oktober 2007, jf. Innst. S. nr. 2 (2007-2008).
Stortinget har i møte 27. november
vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder.
De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse
vedtakene om rammenes størrelse; jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Tabellen under viser en oversikt over bevilgningsforslag
på de ulike kapitler og poster innenfor rammeområde
14 i St.prp. nr. 1 (2007-2008):
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 14
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Det kongelige hus |
1 | | H.M.
Kongen og H.M. Dronningen | 145 930
000 |
| 1 | Apanasje | 8 256 000 |
| 50 | Det Kgl. Hoff | 122 299 000 |
| 51 | Særskilte prosjekter
ved Det Kongelige Hoff | 15 375 000 |
2 | | H.K.H.
Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | 20 287
000 |
| 1 | Apanasje | 6 166 000 |
| 50 | H.K.H. Kronprinsens og
H.K.H. Kronprinsessens stab mv. | 14 121 000 |
|
Stortinget og underliggende institusjoner |
41 | | Stortinget
| 918 100
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 655 600 000 |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | 75 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 59 500 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
| 127 000 000 |
| 72 | Tilskudd til Det Norske
Nobelinstitutts bibliotek | 1 000 000 |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen | 37 900
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 37 900 000 |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | 7 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 7 800 000 |
51 | | Riksrevisjonen
| 361 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 361 800 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 14 | 1
491 817 000 |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3041 | | Stortinget
| 8 300
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 5 700 000 |
| 3 | Leieinntekter | 2 600 000 |
3051 | | Riksrevisjonen
| 3 300
000 |
| 1 | Refusjon innland | 1 300 000 |
| 2 | Refusjon utland | 2 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 14 | 11
600 000 |
| | Netto
rammeområde 14 | 1 480
217 000 |
Budsjettinnstillingen omfatter bevilgninger
til Det kongelige hus, til Stortinget og til følgende institusjoner
som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann for forvaltningen,
Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste. Forsvarets ombudsmannsnemnd
er ikke omhandlet i denne innstillingen.
Budsjettforslaget for rammeområde 14,
summen av Regjeringens forslag til inntekter og utgifter, er kr 1 480 217
000.
Nedenfor følger en oversikt over fraksjonenes
primære budsjettforslag under rammeområde 14 slik
de lå til grunn fra de respektive partienes forslag til
rammesum i finanskomiteens innstilling, jf. Budsjett-innst. S. I
(2007-2008):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1 | | H.M.
Kongen og H.M. Dronningen | 145 930 | 145 930 (0) | 145 930 (0) | 145 930 (0) | 145 930 (0) | 145 930 (0) |
| 1 | Apanasje | 8 256 | 8 256 (0) | 8 256 (0) | 8 256 (0) | 8 256 (0) | 8 256 (0) |
| 50 | Det Kgl. Hoff | 122 299 | 122 299 (0) | 122 299 (0) | 122 299 (0) | 122 299 (0) | 122 299 (0) |
| 51 | Særskilte prosjekter
ved Det Kongelige Hoff | 15 375 | 15 375 (0) | 15 375 (0) | 15 375 (0) | 15 375 (0) | 15 375 (0) |
2 | | H.K.H.
Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | 20 287 | 20 287 (0) | 20 287 (0) | 20 287 (0) | 20 287 (0) | 20 287 (0) |
| 1 | Apanasje | 6 166 | 6 166 (0) | 6 166 (0) | 6 166 (0) | 6 166 (0) | 6 166 (0) |
| 50 | H.K.H. Kronprinsens og H.K.H.
Kronprinsessens stab mv. | 14 121 | 14 121 (0) | 14 121 (0) | 14 121 (0) | 14 121 (0) | 14 121 (0) |
41 | | Stortinget | 918 100 | 918 100 (0) | 902 600 (-15 500) | 868 100 (-50 000) | 918 100 (0) | 868 100 (-50 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 655 600 | 655 600 (0) | 655 600 (0) | 655 600 (0) | 655 600 (0) | 655 600 (0) |
| 32 | Kjøp av leiligheter | 75 000 | 75 000 (0) | 75 000 (0) | 25 000 (-50
000) | 75 000 (0) | 25 000 (-50
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 59 500 | 59 500 (0) | 59 500 (0) | 59 500 (0) | 59 500 (0) | 59 500 (0) |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | 127 000 | 127 000 (0) | 111 500 (-15
500) | 127 000 (0) | 127 000 (0) | 127 000 (0) |
| 72 | Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts
bibliotek | 1 000 | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
43 | | Stortingets
ombudsmann for forvaltningen | 37 900 | 37 900 (0) | 37 900 (0) | 37 900 (0) | 37 900 (0) | 37 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 37 900 | 37 900 (0) | 37 900 (0) | 37 900 (0) | 37 900 (0) | 37 900 (0) |
44 | | Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | 7 800 | 7 800 (0) | 7 800 (0) | 7 800 (0) | 7 800 (0) | 7 800 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 800 | 7 800 (0) | 7 800 (0) | 7 800 (0) | 7 800 (0) | 7 800 (0) |
51 | | Riksrevisjonen | 361 800 | 361 800 (0) | 361 800 (0) | 346 800 (-15 000) | 361 800 (0) | 361 800 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 361 800 | 361 800 (0) | 361 800 (0) | 346 800 (-15 000) | 361 800 (0) | 361 800 (0) |
| | Sum
utgifter | 1
491 817 | 1
491 817 (0) | 1
476 317 (-15 500) | 1
426 817 (-65 000) | 1
491 817 (0) | 1
441 817 (-50 000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
3041 | | Stortinget | 8 300 | 8 300 (0) | 8 300 (0) | 8 300 (0) | 8 300 (0) | 8 300 (0) |
| 1 | Salgsinntekter | 5 700 | 5 700 (0) | 5 700 (0) | 5 700 (0) | 5 700 (0) | 5 700 (0) |
| 3 | Leieinntekter | 2 600 | 2 600 (0) | 2 600 (0) | 2 600 (0) | 2 600 (0) | 2 600 (0) |
3051 | | Riksrevisjonen | 3 300 | 3 300 (0) | 3 300 (0) | 3 300 (0) | 3 300 (0) | 3 300 (0) |
| 1 | Refusjon innland | 1 300 | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) |
| 2 | Refusjon utland | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| | Sum
inntekter | 11
600 | 11
600 (0) | 11
600 (0) | 11
600 (0) | 11
600 (0) | 11
600 (0) |
| | Sum netto | 1 480
217 | 1 480
217 (0) | 1 464
717 (-15 500) | 1 415
217 (-65 000) | 1 480
217 (0) | 1 430
217 (-50 000) |
Ved Stortingets vedtak av 27. november
2007 er netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt
til kr 1 480 217 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2007-2008).
Løyvinga vert nytta til personlege
utgifter for H.M. Kongen og H.M. Dronninga, medrekna utgifter i
samband med diverse offisielle oppgåver, og til drift og vedlikehald
av eigne eigedommar.
Løyvinga vert nytta til kongehuset
sine utgifter til offisielle oppgåver, drift av organisasjonen,
infrastruktur og mindre investeringar til vedlikehald. Løyvingsforslaget
tek omsyn til at det er naudsynt å auke bemanninga innanfor
IKT-drift, samstundes som bemanninga til hushaldsdrift må aukast
når Bygdøy Kongsgard vert teken i bruk.
Løyvinga skal òg dekkje utgifter
til jamleg indre vedlikehald og utvikling av dei kongelege eigedommane Det
Kgl. Slott, Bygdøy Kongsgard (hovudhuset m/sidebygning
og park) og Oscarshall slott.
Forslaget til løyving på 15,375
mill. kroner gjeld interiørprosjektet ved Oscarshall slott,
som Det Kongelege Hoff har ansvaret for. Prosjektet har ei totalramme på 45
mill. kroner og omfattar innvendig rehabilitering av bygget, inkludert
sikring og restaurering av kunst, møblar og anna inventar.
Rehabiliteringa hadde oppstart i 2007 og tek sikte på å vere
klar i 2009, slik at lystslottet kan opnast for publikum. Statsbygg
har ansvaret for utvendig rehabilitering og teknisk infrastruktur.
Komiteen registrerer at budsjettet
for programkategori 00.10 Det Kongelege Hus er totalt på kr 166 217 000
- en økning på kr 3 720 000
tilsvarende 2,3 pst. fra 2007.
Komiteen understreker at bevilgningen
til denne programkategorien ikke inneholder poster under kap. 1581
(eiendommer kongelige formål), kap. 104 (offisielle reiser
til utlandet) samt Forsvarsdepartementets diverse (H.M. Kongens
adjutantskap), kap. 1732 (sjøforsvaret med Kongeskipet
Norge og K/B Stjernen) som til sammen utgjør kr 89 589 000.
I tillegg kommer kap. 441 (politiet - eskortetjenesten) der bevilgningen ikke
oppgis.
Komiteen viser til post 1 bevilgninger
til Det Kongelige Hus med apanasje til H.M. Kongen og H.M. Dronningen
for 2008 som er økt med 1,4 pst. til kr 8 256 000
- tilsvarende den generelle prisstigning.
Komiteen peker også på post
50 - Det Kongelige Hoff - som er økt med 9,1 pst. til kr 122 299 000
- der beløpet brukes til Kongehusets offisielle oppgaver, drift,
infrastruktur og mindre investeringer til vedlikehold, økt
bemanning innenfor IKT samt drift av nye Bygdøy Kongsgård.
Summen dekker også vedlikehold og utvikling av de kongelige
eiendommene Det Kgl. Slott, Bygdøy Kongsgård og
Oscarshall slott.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til post 51-
Særskilde prosjekt ved Det Kongelege Hoff. Posten omfatter
kun rehabilitering av interiøret på Oscarshall
slott med en totalramme på 45 mill. kroner over tre år
og som beregnes ferdig i 2009. Imidlertid vil disse medlemmer minne
om Budsjett-innst. S. nr. 10 (2006-2007) hvor komiteen la til grunn
at nødvendige utgifter i forbindelse med periodevis oppgradering
og utvikling av Det kongelig hus’ private eiendommer, som
Prinsehytta og folkegaven Kongsseteren, kan inngå i bevilgninger
på kap. 1 post 51.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser i denne sak videre til brev fra
Det Kongelige Hoff datert 10. januar 2007 til Fornyings-
og administrasjonsdepartementet med innspill i forbindelse med budsjettarbeidet
for 2008. I brevet dokumenteres et behov for en bevilgning på kr 2 500 000
til rehabilitering av vinduer, tak og piper spesielt og fasader
generelt, samt riving av gammel garasje på Kongsseteren.
Med denne bakgrunn foreslår disse medlemmer en
tilleggsbevilgning på kr 2 500 000
under post 51 - Særskilte prosjekt ved Det Kongelige Hoff. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til sine merknader under
kap. 41 Stortinget, post 70 Tilskudd til partigruppene.
Løyvinga skal dekkje kronprinsparet
sine personlege utgifter og midlar til løpande drift og
vedlikehald av dei private eigedommane.
Løyvinga skal dekkje utgifter til kronprinsparet
sin stab på Det Kgl. Slott og betening på Skaugum,
og dessutan utgifter i samband med kronprinsparet sine offisielle
oppgåver. På grunn av auka representasjon, og
meir bruk av Skaugum til offisielle føremål, er
løyvinga auka for å styrkje bemanninga i staben.
Komiteen viser til at bevilgningen
for 2008 på kr 20 287 000 skal dekke
post 1 apanasje på kr 6 166 000 og
post 50 H.H.K. Kronprinsen og H.H.K. Kronprinsessa sin stab på kr 14 121 000.
Dette tilsvarer en økning i apanasjen på ca. 4,5
pst. i forhold til bevilgning for 2007, mens bevilgningen på post
50 er foreslått økt med ca. 11,8 pst. på grunn
av økt representasjon og mer bruk av Skaugum til offisielle
oppgaver.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål,
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten
i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale
parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes
godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative
drift av Stortinget.
Budsjettforslaget for 2008 er økt med
125 mill. kroner i forhold til regnskap 2006 og 100 mill. kroner
i forhold til budsjett for 2007. Den største økningen
er under post 32 Kjøp av leiligheter. Kap. 41 blir ikke
tilført midler fra den sentrale lønnsreserven
i staten, og det må følgelig legges inn en viss
lønnsreserve i budsjettet.
Posten omfatter lønn og godtgjørelser
for stortingsrepresentanter og ansatte, og utgifter til Stortingets
kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter også utgifter
til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger.
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek og arkiv samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter
inngår i denne posten. Det er fremmet forslag om lønnsmidler
til to nye stillinger i 2008.
Stortinget skal skifte ut 30-35 av sine tjenesteboliger i
2009. Byggearbeidene påbegynnes i 2007.
Her budsjetteres kjøp av teknisk utstyr,
fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp
av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider
mv. i Stortingets bygningsmasse.
Posten omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater.
Tilskuddet til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon
på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til
hver partigruppe samt et tillegg per stortingsrepresentant.
Under dette kapitlet budsjetteres blant annet
salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort sett
fra kafeteriaene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til beslutning
i Stortingets presidentskap 18. oktober 2007 om at Stortinget
i 2008 iverksetter kjøp av klimagasskvoter tilsvarende anslåtte
utslipp ved representanters og ansattes tjenestereiser med fly internasjonalt. Flertallet er
meget tilfreds med denne beslutningen, noe som ifølge brev fra
Stortingets presidentskap vil utgjøre klimakvoter tilsvarende
et utslipp på ca. 1 000 tonn CO2. Flertallet forutsetter
at kostnadene ved klimagasskvotene dekkes innenfor rammen av kap.
41 post 1.
Komiteens flertall; medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til budsjettforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår at tilskudd til partigruppene
under kap. 41 post 70 reduseres med kr 2 500 000 som
blir benyttet under kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen, post
51 Særskilte prosjekt ved Det Kongelige Hoff.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. I (2007-2008) for budsjettåret 2008,
kap. 41 post 70 Tilskudd til partigruppene, i Fremskrittspartiets
alternative budsjett med forslag om å redusere tilskuddet
til partigruppene med kr 15 500 000.
Disse medlemmer mener at en analyse
av tilskuddet for årene 2005 og 2006 tilsier at dagens
nivå gir partiene en forholdsvis romslig økonomi,
og gruppene har til dels store summer på bok som er akkumulert
fra tidligere år. Videre fokuserer dissemedlemmer på at
Stortinget også har vedtatt en innstramming til hvilke
formål tilskuddene til partiene kan brukes til. Så lenge
Stortinget finansierer gruppene så vidt romslig som de
gjør, mener disse medlemmer at det er liten
grunn til å ha så høyt nivå på tilskuddet.
For øvrig finner disse medlemmer det naturlig
at Regjeringen på nytt vurderer nivået på dette
tilskuddet når statsbudsjettet for 2009 skal fremlegges.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2007-2008) for budsjettåret
2008, kap. 41 post 32 og Høyres alternative budsjett med
forslag om å utsette kjøp av nye leiligheter til
Stortinget, som medfører et redusert tilskudd på posten
med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Dette medlem anser
at det i en tid hvor de økonomiske konjunkturer tilsier
stramme offentlige budsjetter, er det en rekke andre oppgaver som
bør prioriteres fremfor det å bygge nye leiligheter
for Stortingets politikere. Dette medlem mener størrelsen
på tilskuddet til partigruppene (kap. 41 post 70) er av
en slik størrelse at en reduksjon på 2,5 mill.
kroner for 2008 kan forsvares.
Ombudsmannen skal, som Stortingets tillitsmann, både
bidra til at menneskerettighetene respekteres og føre kontroll
med at det i den offentlige forvaltning ikke blir begått
urett mot den enkelte borger. Disse oppgavene ivaretas først
og fremst gjennom undersøkelser og behandling
av klager fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar imidlertid også opp
saker av eget tiltak, og foretar inspeksjoner og besøk
i forvaltningen, fengsler, psykiatriske sykehus og andre lukkede
institusjoner. Ved siden av å informere og orientere om ombudsmannens
virksomhet, tar besøkene og inspeksjonene sikte på å skaffe
ombudsmannen og hans medarbeidere bedre kjennskap til forholdene
i forvaltningen og ved institusjonene.
For å styrke og effektivisere kontrollen
med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser, er det ønskelig
for ombudsmannen å stadig finne fram til forenklede metoder
i sine undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner og
praksis. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å opprettholde
et høyt nivå på utadrettede og egne tiltak.
Komiteen registrerer at budsjettet
2008 for Stortingets ombudsmann for forvaltningen på kr 37 900 000
har en marginal økning. Imidlertid vil komiteen understreke
den viktige rollen ombudsmannen har med å føre
kontroll med at de offentlige myndigheter ikke gjør feil
eller urett overfor den enkelte innbygger. Komiteen er
samstemt i at denne viktige funksjon i fremtiden ikke bør
svekkes, men gjøres effektiv for å sikre rettsvernet
til enkeltindividet. Komiteen minner om at ombudsmannen
også undersøker om myndighetene har respektert
menneskerettighetene og om myndighetenes saksbehandling har vært
i samsvar med god forvaltningsskikk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.
EOS-utvalget skal kontrollere både
den sivile overvåkingstjenesten, den militære
etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene).
Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig
tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke
alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold
som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet
er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.
Stortingets kontrollutvalg (EOS-utvalget) har
i 2006 gjennomført 27 inspeksjoner av ulike etater og avdelinger.
Det er avholdt 18 interne arbeidsmøter. Videre er det gjennomført
12 inspeksjoner av ytre ledd. Det har i 2006 innkommet 16 klagesaker
til utvalget, og utvalget har tatt opp 15 saker av eget tiltak.
Nærmere opplysninger om virksomheten er gitt i utvalgets årsmelding.
Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets
medlemmer, og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner. Posten
dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter for utvalgets medlemmer
og sekretariat, lokalleie mv. Enkelte fellestjenester, som regnskapsføring
mv., blir utført av Stortingets administrasjon. Den store
budsjettøkningen skyldes behovet for nye lokaler.
Komiteen har ingen merknader
og slutter seg til budsjettforslaget.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll
og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som
forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet
på en økonomisk forsvarlig måte, og i
samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen oversendte følgende
dokumenter til Stortinget i 2006:
– Dokument
nr. 1 (2006-2007), resultatet av den årlige revisjon og
kontroll for budsjetterminen 2005
– Dokument nr. 2 (2006-2007),
melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2005
– Dokument nr. 3-serien, dvs.
resultatene av gjennomførte forvaltningsrevisjoner, og
enkelte andre saker (10 dokumenter).
Riksrevisjonen har forberedt en etablering av
en enhet med ansvar for utvikling av andre lands riksrevisjoner
fra og med 2007. Det er i denne sammenheng utarbeidet en samarbeidserklæring
med Utenriksdepartementet. Budsjett og regnskap er tilrettelagt
for DAC-rapportering iht. regnskapskravene.
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre
en målrettet og forsvarlig revisjon og være et
effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet
er godt kvalifiserte medarbeidere, faglig oppdatert metodikk og
hensiktsmessige IKT-verktøy. Budsjettet tar utgangspunkt
i full bemanning. På enkelte områder vil det være
nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse,
blant annet i forbindelse med enkelte forvaltningsrevisjonsprosjekter
og IKT-utvikling.
Fire medarbeidere i Internasjonal seksjon vil
ha arbeid med internasjonalt utviklingsarbeid mot riksrevisjoner
i andre land som sitt hovedområde. Til utførelse
av prosjektene vil vi benytte ressurser fra Riksrevisjonens organisasjon,
eventuelt også engasjere eksterne. Av kapasitetshensyn
vil 3-4 institusjonelle utviklingsprosjekter være realistisk å starte
opp med i 2008. Aktuelle samarbeidsland vil ligge i Asia og Afrika
og på Balkan.
Riksrevisjonen må hele tiden ta hensyn
til at organiseringen av statlig virksomhet og oppgaver er under kontinuerlig
utvikling og endring. Det påvirker fra tid til annen Riksrevisjonens
egen organisering, ressursdisponering/-behov og arbeidsoppgaver.
Det medfører videre endret kompetansebehov hos Riksrevisjonens ansatte.
Den digitale utviklingen stiller store og til dels endrede krav
til Riksrevisjonens revisjonsmetoder, revisjonsverktøy
og kompetanse.
Det stilles store krav til det arbeidet Riksrevisjonen utfører.
Riksrevisjonen må derfor være i stand til å beholde
og rekruttere medarbeidere med høyt faglig nivå.
Selv om alle nyansatte i revisjonsavdelingene har høyere
utdanning, vil det satses betydelig på kompetanseutvikling
og spesialisering på ulike fagområder.
Posten omfatter lønnsutgifter og utgifter
til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Riksrevisjonen
vil fortsatt satse spesielt på videreutvikling av IKT-basert revisjonsstøtteverktøy
og informasjonssikkerhet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med
inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og oppdrag i utlandet.
Komiteen har merket seg at bevilgningen
til Riksrevisjonen på kr 361 800 000
for 2008 er foreslått økt med kr 14 800 000
tilsvarende 4 pst. Komiteen fastholder at Riksrevisjonen
har en viktig funksjon ved å kontrollere at de midler Stortinget
stiller til rådighet, brukes som forutsatt. Det er i nasjonens
interesse at det arbeid Riksrevisjonen utfører holder et
høyt faglig nivå, og komiteen ser
at det også i 2008 tilføres midler som bidrar
til å opprettholde dette.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har et sterkt fokus på å bekjempe korrupsjon nasjonalt
og internasjonalt ved blant annet å samarbeide med riksrevisjoner
i våre samarbeidsland (mottakerland av utviklingshjelp).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Høyre, finner den foreslåtte økning
rimelig, da Riksrevisjonen gjennom sitt arbeid bidrar til å forebygge
og avdekke misligheter og feil.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Budsjett-innst. S. I (2007-2008) for budsjettåret 2008,
kap. 51 post 1 og til Høyres alternative budsjett, og ønsker å opprettholde
tilskuddet til Riksrevisjonens drift på 2007-nivå -
kr 347 900 000, mot forslaget i St. prp. nr. 1
(2007-2008) på kr 361 800 000. Dette
medlem anerkjenner det meget viktige arbeidet Riksrevisjonen utfører
på vegne av Stortinget, men anser likevel at Riksrevisjonen
bør kunne utføre sine oppgaver på en kvalitetsmessig
god måte innenfor samme budsjettramme som i 2007. Dette
medlem anser videre en klarere prioritering av hvilke forvaltningsrevisjonsprosjekter
Riksrevisjonen velger å gjennomføre, som et egnet
middel for å effektivisere og forbedre Riksrevisjonens
drift ytterligere.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
Kroner |
|
|
|
|
|
|
Utgifter |
1 |
|
H.M. Kongen og H.M. Dronningen |
|
|
|
|
|
Apanasje |
8 256 000 |
|
|
|
50 |
Det Kgl. Hoff |
122 299 000 |
|
|
|
51 |
Særskilte prosjekter ved Det Kongelige Hoff |
17 875 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen |
|
|
|
|
1 |
Apanasje |
6 166 000 |
|
|
|
50 |
H.K.H. Kronprinsens og H.K.H. Kronprinsessens stab mv. |
14 121 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
41 |
|
Stortinget |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 |
655 600 000 |
|
|
|
32 |
Kjøp av leiligheter, kan overføres |
75 000 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
59 500 000 |
|
|
|
70 |
Tilskudd til partigruppene |
124 500 000 |
|
|
|
72 |
Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek |
1 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
43 |
|
Stortingets ombudsmann for forvaltningen |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
37 900 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
44 |
|
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
7 800 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
51 |
|
Riksrevisjonen |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
361 800 000 |
|
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
1 491 817 000 |
Inntekter |
3041 |
|
Stortinget |
|
|
|
|
1 |
Salgsinntekter |
5 700 000 |
|
|
|
3 |
Leieinntekter |
2 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3051 |
|
Riksrevisjonen |
|
|
|
|
1 |
Refusjon innland |
1 300 000 |
|
|
|
2 |
Refusjon utland |
2 000 000 |
|
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
11 600 000 |
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Rammeområde 14
(Konstitusjonelle institusjoner)
I
På statsbudsjettet for 2008 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | |
Utgifter |
1 | | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | | | |
| 1 | Apanasje ... | 8 256 000 | | |
| 50 | Det Kgl. Hoff ... | 122 299 000 | | |
| 51 | Særskilte prosjekter
ved Det Kongelige Hoff ... | 15 375 000 | | |
| | | | | |
2 | | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H.
Kronprinsessen | | | |
| 1 | Apanasje ... | 6 166 000 | | |
| 50 | H.K.H. Kronprinsens og
H.K.H. Kronprinsessens stab mv. ... | 14 121 000 | | |
| | | | | |
41 | | Stortinget | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan
nyttes under post 70 ... | 655 600 000 | | |
| 32 | Kjøp av leiligheter, kan
overføres ... | 75 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres ... | 59 500 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene
... | 127 000 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Det Norske
Nobelinstitutts bibliotek ... | 1 000 000 | | |
| | | | | |
43 | | Stortingets ombudsmann
for forvaltningen | | | |
| 1 | Driftsutgifter ... | 37 900 000 | | |
| | | | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | | | |
| 1 | Driftsutgifter ... | 7 800 000 | | |
| | | | | |
51 | | Riksrevisjonen | | | |
| 1 | Driftsutgifter ... | 361 800 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 1 491 817
000 |
Inntekter |
3041 | | Stortinget | | | |
| 1 | Salgsinntekter ... | 5 700 000 | | |
| 3 | Leieinntekter ... | 2 600 000 | | |
| | | | | |
3051 | | Riksrevisjonen | | | |
| 1 | Refusjon innland ... | 1 300 000 | | |
| 2 | Refusjon utland ... | 2 000 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 11 600 000 |
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. november 2007
|
Lodve Solholm
leder og ordf. for kap. 43 |
|
Carl I. Hagen
ordf. for kap. 1, 2, 51 og 3051 |
Lars Peder Brekk
ordf. for kap. 41 og 3041 |
Berit Brørby
ordf. for kap. 44 |