Tabell 5.1 Oversikt over
statsbudsjettets 90-99-poster
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet | 360 000 |
| 90 | Lån til norske
borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 360 000 |
161 | | Næringsutvikling | 341 250
000 |
| 95 | NORFUND - grunnfondskapital
ved investeringer i utviklingsland | 341 250 000 |
|
Kunnskapsdepartementet |
286 | | Fondet
for forskning og nyskaping | 6 000
000 000 |
| 95 | Fondskapital | 6 000 000 000 |
|
Helse- og omsorgsdepartementet |
732 | | Regionale
helseforetak | 330 000
000 |
| 91 | Opptrekksrenter for lån
t.o.m. 2007, overslagsbevilgning | 330 000 000 |
|
Nærings- og handelsdepartementet |
921 | | Statlig
investeringsfond | 2 200
000 000 |
| 95 | Egenkapital | 2 200 000 000 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
1544 | | Boliglån
for statsansatte | 1 300
000 000 |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 1 300 000 000 |
|
Finansdepartementet |
1600 | | Finansdepartementet | 20 000
000 |
| 96 | Innskudd egenkapital Folketrygdfondet | 20 000 000 |
1651 | | Statsgjeld,
avdrag og innløsning | 100 000 |
| 98 | Avdrag på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning | 100 000 |
|
Statsbankene |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning | 19 431
700 000 |
| 90 | Lån til Statens
lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning | 19 431 700 000 |
2412 | | Den norske
stats husbank | 11 012
000 000 |
| 90 | Lån til Husbanken, overslagsbevilgning | 11 012 000 000 |
2421 | | Innovasjon
Norge | 34 900
000 000 |
| 90 | Lån fra statskassen
til utlånsvirksomhet, overslagsbevilging | 34 900 000 000 |
2426 | | SIVA
SF | 100 000
000 |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 100 000 000 |
| | Sum utgifter | 75
635 410 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet | 318 000 |
| 90 | Tilbakebetaling av nødlån
fra utlandet | 318 000 |
3732 | | Regionale
helseforetak | 400 000
000 |
| 90 | Avdrag på investeringslån
t.o.m. 2007 | 400 000 000 |
3950 | | Forvaltning
av statlig eierskap | 10 000
000 |
| 96 | Salg av aksjer | 10 000 000 |
4312 | | Oslo
Lufthavn AS | 388 800
000 |
| 90 | Avdrag på lån | 388 800 000 |
4322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | 24 000
000 |
| 90 | Avdrag på lån | 24 000 000 |
4355 | | Baneservice
AS | 38 300
000 |
| 90 | Avdrag på lån | 38 300 000 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2 835
000 |
| 90 | Lån til boligformål | 2 835 000 |
5310 | | Statens
lånekasse for utdanning | 15 308
200 000 |
| 90 | Avdrag og renter | 10 549 700 000 |
| 91 | Tap og avskrivninger | 504 600 000 |
| 93 | Omgjøring av studielån
til stipend | 4 253 900 000 |
5312 | | Den norske
stats husbank | 9 369
000 000 |
| 90 | Avdrag | 9 369 000 000 |
5325 | | Innovasjon
Norge | 35 100
000 000 |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 35 100 000 000 |
5326 | | SIVA
SF | 100 000
000 |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 100 000 000 |
5341 | | Avdrag
på utestående fordringer | 4 957
000 |
| 91 | Alminnelige fordringer | 4 957 000 |
|
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler | 14 889
000 000 |
| 90 | Lån | 14 889 000
000 |
| | Sum inntekter
lånetransaksjoner | 75 635
410 000 |
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet
forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån er
til stede. For 2008 foreslås bevilget kr 360 000.
Det fremmes forslag om at Stortinget samtykker
i at Utenriksdepartementet i 2007 kan overskride bevilgningen ved
behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering
av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller
og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, og viser til forslag II under pkt. C Vedtak utenfor rammesystemet
i kap. 11 Komiteens tilråding.
For 2008 foreslås bevilget 341,25 mill.
kroner under post 95.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Regjeringa foreslår å auke
kapitalen i Fondet for forsking og nyskaping med 6 mrd. kroner frå 1. januar 2008,
slik at samla kapital blir 66 mrd. kroner. Kapitalen i Fondet for
forsking og nyskaping blir plassert som kontolån til staten
med ei rente som tilsvarar renta på statsobligasjonar med
ti års bindingstid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig med en progressiv og moderne forskningsaktivitet i
Norge. Et av virkemidlene for å oppnå dette er å disponere
fondsavkastningen fra fondet for forskning og nyskaping.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag er et tydelig signal på at en ikke prioriterer
forskningsaktivitet i den grad som det tidligere er gitt uttrykk
for. Regjeringen vil på denne måten bidra til å redusere muligheten
for å nå målet om at 3 pst. av BNP skal
gå til forskning innen år 2010. Dette er et dårlig
signal overfor næringslivet og vil ha konsekvenser for
fremtidig etablering, eller mangel på sådan, av
store internasjonale næringslivsaktører. Ved etablering
av ny virksomhet er det grunn til å tro at internasjonale
konserner vurderer hvilke muligheter en har for å få økonomisk uttelling
for forskningsvirksomhet i virksomheten.
Disse medlemmer vil derfor øke
denne posten med ytterligere 34 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Gitt en rentesats på 5 pst. vil en økning
på 34 mrd. kroner medføre en ekstra avkastning
til forskningsformål på om lag 1,7 mrd.
kroner i 2009, ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fondet for forskning og nyskaping plasseres som kontolån
til staten med en rente som tilsvarer statsobligasjoner med 10 års
bindingstid. Disse medlemmer mener det kan være
nødvendig å gå gjennom denne forvaltningsformen
og få vurdert andre fondsforvaltningsmodeller for Fondet
for forskning og nyskaping.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener at den foreslåtte økningen
i forskningsfondet fra Regjeringen ikke på noen
måte kan karakteriseres som offensiv. Det er et faktum
at en betydelig andel av "veksten" for forskningsområdet knyttes
til økt kontingent til EUs rammeprogram - som i overveiende
grad finansieres av økt avkastning fra Fondet for forskning
og nyskaping. Av den samlede veksten på 431 mill. kroner
som følge av 10 nye mrd. kroner i fondskapital fra 2007
går nesten 80 pst. til å finansiere den store økningen
i EU-kontingenten for 2008. Disse medlemmer vil påpeke
at forskningsfondet - hvis opprinnelige intensjon ved opprettelsen
i 1999 var å kunne skape strategisk handlingsrom i norsk forskning
og etter hvert også har bidratt til å finansiere kvalitetsreformen
- med dette er redusert til et regulært driftsfond som
skal finansiere allerede eksisterende poster. Disse medlemmer vil
advare sterkt mot denne utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I. (2007-2008) hvor disse
medlemmer foreslår å øke Forskningsfondet med
20 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Dersom man skal nå målet
om å bruke 3 pst. av BNP til forskningsformål
innen 2010, er man avhengig av å holde et langt høyere
tempo på opptrappingen av forskningsinnsatsen
enn det Regjeringen legger opp til, ikke minst når det
gjelder avsetninger til Fondet for forskning og nyskaping. Disse
medlemmer foreslår å styrke fondet med
20 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Det vil gi en økt
avkastning på om lag 1 mrd. kroner i 2009.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
og vil foreslå å øke forskningsfondet
med 25 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag om en økning i
fondskapitalen på 6 mrd. kroner, slik at samlet kapittel i
fondet blir i alt 91 mrd. kroner. Med Regjeringens forslag vil fondskapitalen
fortsatt være 9 mrd. kroner lavere enn hva regjeringen
Bondevik II foreslo i statsbudsjettet for 2006. Dette medlems forslag
i denne innstillingen vil kunne øke bevilgningen til forskningsformål
i 2009-budsjettet med 1,2 mrd. kroner ut over hva Regjeringens forslag
innebærer.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative budsjett hvor det ble foreslått å styrke
Forskningsfondet med 34 mrd. kroner ut over Regjeringens forslag.
Fondet vil etter et slikt forslag utgjort 100 mrd. kroner, og økningen
på 34 mrd. kroner ville - gitt en rentesats på 5
pst. - medført en ekstra avkastning til forskningsformål
på om lag 1,7 mrd. kroner i 2009 ut over Regjeringens forslag. Dette
medlem vil understreke at et solid forskningsfond er den beste
garantien for stabilitet og forutsigbarhet i de offentlige forskningsbevilgningene
- forutsatt at Regjeringen benytter fondsavkastningen i tråd
med det som er intensjonen bak fondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til sine respektive merknader ovenfor og
fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og nyskaping | |
| 95 | Fondskapital | 40 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader ovenfor og fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og nyskaping | |
| 95 | Fondskapital | 26 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader ovenfor og fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Fondet for forskning og nyskaping | |
| 95 | Fondskapital | 31 000 000 000" |
Denne posten er en teknisk håndtering
av opptrekksrenter på investeringslån som de regionale
helseforetakene tar opp før 2008, jf. omtale av opptrekksrenter ovenfor.
I 2006 utgjorde samlede opptrekkrenter 116,8 mill. kroner, se tabellen
i kap. 732 post 82.
For 2008 foreslås det budsjettert med
330 mill. kroner i byggelånsrenter for lån tatt
opp før 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Regjeringen foreslår å opprette
et nytt statlig investeringsfond med egenkapital på 2,2 mrd.
kroner til egenkapitalinvesteringer. Det nye investeringsfondet
skal organiseres som et datterselskap under Innovasjon Norge. Innovasjon
Norges styre vil stå for oppnevningen av investeringsfondets
styre, der flertallet kommer utenfra. Administrasjonen i Innovasjon
Norge vil ikke være direkte representert i styret. Et egenkapitalinstrument
til Innovasjon Norges virkemiddelportefølje vil være
et godt supplement til Innovasjon Norges øvrige finansielle
virkemidler. En organisering under Innovasjon Norge samsvarer med
tanken om at virkemidlene og forvaltningen av dem i større
grad skal samles og tilpasses brukerne. For næringslivet
betyr dette en god tilgang til fondet gjennom Innovasjon Norges
brede kontornett.
Formålet med det nye investeringsfondet
er å bidra til å kommersialisere globalt orienterte
og konkurransedyktige innovasjoner og prosjekter, primært nyetableringer,
ved å tilby langsiktig og risikovillig kapital. Investeringsselskapet
skal bidra til økt verdiskaping ved å foreta direkte
egenkapitalinvesteringer og utøve aktivt eierskap i investeringsprosjektene. Investeringene
skal foretas på kommersielt grunnlag, og på like
vilkår som private investorer. Investeringsfondets eierandeler
i prosjektene forutsettes å utgjøre mellom 5 og
49 pst. Fondets andel av kapitalutvidelser skal utgjøre
maksimalt 49 pst.
Det nye investeringsfondet skal prioritere de
fem satsingsområdene miljø, energi, reiseliv,
marin og maritim sektor, i tråd med Soria Moria-erklæringen,
og ha et spesielt fokus på klima- og miljøprosjekter.
Av egenkapitalen på 2,2 mrd. kroner forbeholdes
0,5 mrd. kroner investeringer i marint næringsliv. Investeringsfondet
skal benyttes til investeringer med langsiktig perspektiv, og gjerne
foretas innenfor teknologiutvikling. Investeringsfokus for fondet
skal primært være tidlig vekstfase, med noe fleksibilitet
mot ekspansjonsfasen. Dette er faser i bedriftenes syklus hvor de
private aktørene alene ikke i tilstrekkelig grad tilfører
innovative bedrifter med internasjonalt vekstpotensial risikovillig,
langsiktig kapital. Tidlig fase kjennetegnes ved bedriftenes behov
for kapital og finansiell styrke for å gjøre nødvendige
markedsinvesteringer, og for å oppnå lønnsomt
omsetningsvolum. Finansieringsbehov i ekspansjonsfasen oppstår
fordi selskapet er i kraftig vekst og trenger kapital til å finansiere
etablering av nye distribusjonskanaler, økt produksjonskapasitet, markedsføring,
arbeidskapital eller produktforbedringer.
Avkastningskravet for investeringsfondet skal
fastsettes ved bruk av kapitalverdimodellen, og gi en markedsmessig
avkastning basert på den risiko fondet skal ta. Staten
kan ta utbytte når fondet har et virksomhetsomfang som
gjør dette naturlig. Det bør da fastsettes et utbytte
til 75 pst. av det regnskapsmessige årsresultat, begrenset
oppad til kapitalen selskapet er tilført multiplisert med
statens innlånsrente. Utbyttet tilbakeføres staten
ved Nærings- og handelsdepartementet.
Det foreslås bevilget 2,2 mrd. kroner
til et nytt statlig investeringsfond på statsbudsjettet
2008. Av dette forbeholdes 0,5 mrd. kroner marint næringsliv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er kapitalmangel i Norge for bedrifter i såkorn-
og tidlig vekstfase. Disse medlemmer mener det er
behov for et offentlig privat samarbeid for å møte
denne utfordringen, som også vil bidra til å utløse
mer privat risikokapital. Disse medlemmer er skeptiske
til det foreslåtte investeringsfondets organisering og
innretning, med direkte investeringer underlagt Innovasjon Norge. Disse medlemmer viser
til Argentum Fondsinvesteringer AS´ organiseringsmodell etter en
fond-i-fond-løsning, som er en mer profesjonell organiseringsform
og som viser solide resultater. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til forslag som fremmes under kap. 967 (nytt)
om en betydelig styrking av Argentum Fondsinvesteringer for å følge
opp investeringsstrategien og forslag som fremmes om utvidelse av
Argentum-modellen i form av flere fond knyttet til venture-fasen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn gå imot Regjeringens forslag under kap. 921 post
96.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre har med undring fulgt debatten internt i Regjeringen
og regjeringspartiene om eierskap i næringslivet det siste året.
Norske bedrifter har et behov for gode eiere som tilfører økonomiske
ressurser, nettverk, markedstilgang og kompetanse. Dette er som
regel langt viktigere enn eiernes nasjonalitet. I de fleste tilfeller
vil fellesskapets interesser ivaretas bedre ved å bruke
lovverk, rammebetingelser og kontrollmyndighet enn gjennom statlig
eierskap. Disse medlemmer stiller seg uforstående
til statens bruk av 4,8 mrd. kroner til å kjøpe
aksjer i Aker Kværner, noe som er en ren gavepakke til
Kjell Inge Røkke som fortsatt beholder like stor kontroll
over selskapet som tidligere. Det er også et oppkjøp
som gjør at vi får en betydelig maktkonsentrasjon
på statens hånd, uten at det har vært
en prinsipiell debatt rundt det i det hele tatt. Det synes ikke
som dette faktum bekymrer regjering og regjeringspartier i det hele
tatt, og i det framlagte budsjettforslaget foreslås statens
eiermakt i norsk næringsliv ytterligere styrket gjennom
opprettelsen av et nytt statlig investeringsfond på 2,2
mrd. kroner, samtidig som det spredte private eierskapet svekkes
gjennom avvikling av den såkalte aksjerabatten og innstramming
i 80-prosentregelen. Dette er ikke en politikk disse medlemmer støtter,
og disse medlemmer går derfor imot forslaget
om å opprette et nytt statlig investeringsfond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å bedre risikokapitaltilgangen til næringslivet
i et samarbeid mellom staten og private. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Argentum Fondinvesteringer AS og mener selskapets
virksomhet, etter en fond-i-fond-modell innen private equity, har
fungert godt. Disse medlemmer registrerer at dersom
selskapets investeringsstrategi skal kunne realiseres, er det nødvendig
med en ytterligere kapitalallokering fra staten.
Disse medlemmer foreslår
at Argentum Fondsinvesteringer AS styrkes betydelig. Disse medlemmer understreker
at det blir opp til styret i Argentum Fondsinvesteringer AS å organisere
virksomheten på en slik måte at forvaltningen
blir kostnadseffektiv samtidig som selskapets målsettinger
nås.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
967 | | Investeringsselskap | |
| 90 | Egenkapitalinnskudd | 2 500 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å opprette
et infrastrukturfond. Oppbyggingen av et infrastrukturfond, dvs.
midler hvor avkastningen øremerkes investeringer i samferdselsinfrastruktur,
vil kunne utgjøre bærebjelken i en helt nødvendig
opptrapping av innsatsen på samferdselsområdet.
Hensikten er å etablere varig, sikker og forutsigbar finansiering
for infrastrukturprosjekter over flere år.
I nær fremtid vil fondet, sammen med
en moderat økning av ordinære, årlige
bevilgninger til investering i samferdsel, resultere i at de vesentligste
deler av stamveinettet kan oppgraderes på 20 år,
i stedet for dagens 50-års perspektiv, uten bruk av bompenger. Videre
skaper planen rom for utbygging av viktige deler av det øvrige
riksveinettet, og ikke minst vil det innenfor samme 20-års
perspektiv kunne investeres tungt i oppgradering av dagens jernbaneinfrastruktur.
Disse medlemmer foreslår å starte
oppbyggingen av et slikt fond i 2008 med en avsetning på 60
mrd. kroner med et nivå på 300 mrd. kroner som
mål. Forutsetter vi en avkastning på 5 pst. av
midlene, og en mulig fordeling av avkastningen med 70 pst. veginvestering,
25 pst. kollektiv/jernbane samt 5 pst. til IKT/bredbånd,
kan det til investeringer disponeres følgende i løpet
av 5 års jevn avsetning:
År | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Videre årlig |
Årlig avsetning
(mrd. kroner) | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 0 |
Akkumulert fond (mrd. kroner) | 60 | 120 | 180 | 240 | 300 | 300 |
Årlig
avkastning (mill. kroner) | 3 000 | 6 000 | 9 000 | 12 000 | 15 000 | 15 000 |
- Veier | 2 100 | 4 200 | 6 300 | 8 400 | 10 500 | 10 500 |
- Jernbane/kollektiv | 750 | 1 500 | 2 250 | 3 000 | 3 750 | 3 750 |
- IKT/Bredbånd | 150 | 300 | 450 | 600 | 750 | 750 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 95 | (NY POST) Infra-
strukturfond | 60 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og foreslår å opprette
et vegfond på 20 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
det er viktig å ta igjen etterslepet i Nasjonal transportplan
og sikre midler til å bygge nye veier. Avkastningen som
kan benyttes til veiformål fra vegfondet i 2008, vil utgjøre
om lag 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1325 | | Vegfond |
| 95 | Vegfond | 20 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at hovedtrekkene
for kulturminnepolitikken ble trukket opp i St.meld. nr. 16 (2004-2005)
Leve med kulturminner og Innst. S. nr. 227 (2004-2005).
Disse medlemmer vil understreke
behovet for at Regjeringen følger opp Stortingets intensjoner.
I Leve med kulturminner varslet regjeringen Bondevik II en opptrapping
av kulturminnefondet, og disse medlemmer viser til stortingsvedtak
nr. 428, 8. juni 2005, der Regjeringen oppfordres til å gjennomføre
en opptrapping av fondskapitalen i Norsk Kulturminnefond, slik at
den når 1,4 mrd. kroner i løpet av 2009.
Disse medlemmer viser til at
fondskapitalen i 2007 er på 1 mrd. kroner, og at Regjeringen
ikke foreslår noen økning av fondskapitalen i
budsjettet for 2008. Fondet har mottatt 565 søknader på til
sammen 192 mill. kroner i 2007. Fondet har hittil i år
innvilget 92 søknader på til sammen 15 mill. kroner.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner
- både i immateriell og materiell form - er sporene av
våre forfedres liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves
i dagens samfunn. Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om
vår fortid videre. Staten er en stor "eier" av kulturminner,
og har et spesielt ansvar for å ta vare på disse.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader ovenfor og Høyres alternative statsbudsjett og
fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 100 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til merknader ovenfor og sine respektive
alternative statsbudsjett, og foreslår å øke
kapitalen i kulturminnefondet med 200 mill. kroner, slik at samlet
kapital i fondet blir 1,2 mrd. kroner. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 200 000 000" |
Løyvinga skal dekkje venta utlån
til bustadlån til statstilsette utover det som vert dekt
av innbetalte avdrag og fondet til Statens Pensjonskasse.
Overslaget for 2008, 1 300 mill. kroner,
er sett på grunnlag av oppdaterte prognoser frå Statens
Pensjonskasse. Overslaget for 2007 vart auka med 1,0 mrd. kroner
i Revidert nasjonalbudsjett, i hovudsak som følgje av ein
vesentleg auke i gjennomsnittleg utbetalt beløp per lån.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
På grunnlag av Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 49 (2006-2007) Om lov om Folketrygdfondet, vil Folketrygdfondet
fra 1. januar 2008 gjennom egen lov få status
som et selvstendig rettssubjekt. Hovedprinsippene i dagens organisering
av Folketrygdfondet videreføres i den nye loven om Folketrygdfondet,
og det legges ikke opp til endringer i Folketrygdfondets virksomhet
eller i forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge. Det nye rammeverket
representerer en opprydning i regelverket som også vil
synliggjøre skillet mellom formuesmassen Statens pensjonsfond
- Norge og Folketrygdfondet som forvalter av denne formuesmassen.
Som følge av omdanningen til særlovselskap
fra 2008, er det behov for å skyte inn egenkapital i selskapet.
Folketrygdfondet kan gjennom sin virksomhet komme i ansvarsposisjon
overfor staten, andre kontraktsparter og tredjeparter. Folketrygdfondets
ansvar overfor staten knytter seg imidlertid ikke til den generelle
verdiutviklingen av de finansielle instrumentene Folketrygdfondet
eier som følge av forvaltningen av Statens pensjonsfond
- Norge, slik at egenkapitalbehovet framstår som begrenset
i forhold til midlene under forvaltning. Sett i lys av Folketrygdfondets
oppgaver og ansvar, er det i budsjettforslaget for 2008 innarbeidet
forslag om å bevilge 20 mill. kroner i egenkapital til
Folketrygdfondet. Med en egenkapital på 20 mill. kroner
vil Folketrygdfondet ha en innskutt kapital som oppfyller kravene
for ansvarlig kapital for et forvaltningsselskap, som kan være
et naturlig sammenlikningsgrunnlag.
Det tas sikte på at selskapet skal
betale utbytte på den innskutte ansvarlige kapitalen, hvor
den første utbyttebetalingen vil finne sted i 2009. Det
vises til nærmere omtale av det nye rammeverket for Folketrygdfondet
i Nasjonalbudsjettet 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag på faste innenlandske
statslån, avdrag på langsiktige kontolån,
og avdrag og innløsning av grunnkjøpsobligasjoner.
For 2008 anslås avdragene til under 0,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
Regjeringens forslag til satsing på fornybar energi. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke fulgte opp sine
løfter om å utforme en fornybarsatsing som er
bedre enn ordningen med grønne sertifikater. På de
fleste områder er Regjeringens satsing langt dårligere. Disse
medlemmer mener en markedsbasert støtteordning
er langt å foretrekke fremfor en byråkratisk støtteordning.
Når Regjeringen likevel har valgt en fondsbasert løsning, bør
fondskapitalen bygges opp langt raskere enn Regjeringen har lagt
opp til, slik at forutsigbarheten i fremtidige støttebeløp
styrkes. Disse medlemmer vil derfor øke
fondskapitalen med 10 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader og forslag i Budsjett-innst. S.
nr. 9 (2007-2008).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener det haster å trappe opp arbeidet
med fornybar energi og energieffektivisering. Norge kan hente ut
store potensialer både innen ny produksjon og sparing,
som vil gi betydelig bedre miljø og også bedre kraftbalanse
i tørrår. Disse medlemmer mener Regjeringens
satsing innenfor området er altfor svak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til sine respektive merknader
ovenfor og til sine respektive alternative statsbudsjett hvor det
er foreslått å øke overføringene
til Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering med 10
mrd. kroner i 2008.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Energifondet,
fondskapital | 10 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
og foreslår å øke kapitalen i grunnfondet
for fornybar energi med 20 mrd. kroner i 2008. Dette ville kunne øke
bevilgningen til satsingen på fornybar energi i 2009-budsjettet
med 960 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Energifondet,
fondskapital | 20 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring
med fortsatt potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at
olje- og gassektoren blir en av Norges viktigste næringer
i hele dette århundret, og vil være av stor betydning
for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsetting
og verdiskaping.
Disse medlemmer foreslår
at det avsettes et forskningsfond på 10 mrd. kroner, der
avkastningen av dette skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter.
Det er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform
for et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet
forskning bl.a. for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt,
bedre teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond fører til at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskningen, og at dette i stor grad vil være
utgifter til bedring av fremtidig inntektservervelse for staten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1830 | | Forskning | |
| 95 | (NY POST) Fond for energi-
og petroleumsforskning | 10 000 000 000" |
Løyvinga på posten dekkjer
det totale behovet som Lånekassen har for innlån
frå staten til alle låneordningar. Regjeringa
foreslår ei løyving under posten på 19,4 mrd.
kroner i 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten viser Husbankens brutto finansieringsbehov
i forbindelse med utlånsvirksomheten, det vil si utbetalinger
av nye lån og rentestøtte. Regjeringen foreslår
en bevilgning for 2008 på 11 mrd. kroner.
Regjeringen foreslår en utlånsramme
i Husbanken på 13 mrd. kroner i 2008, jf. vedtak IX i proposisjonen.
Husbanken skal supplere kredittmarkedet og gi
lån til formål som er samfunnsøkonomisk
og fordelingspolitisk ønskelig. Husbanken gir lån
til vanskeligstilte husstander og til boliger som har tatt hensyn
til bl.a. miljø og universell utforming. I tillegg skal
Husbanken gi lån til utbedring eller oppføring
av boliger i distriktene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak IV under pkt. C. Vedtak utenfor
rammeområdene i kap. 11 Komiteens tilråding.
For å finansiere sin utlånsvirksomhet,
foretar Innovasjon Norge innlån i statskassen til valgfri
løpetid og med en rentesats som tilsvarer rente på statspapirer med
tilsvarende løpetid. Innlån fra statskassen budsjetteres
under kap. 2421, mens avdrag/tilbakebetaling budsjetteres
under kap. 5325. Innlån og avdrag bruttoføres,
dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres hver gang
selskapet tar opp, eller tilbakebetaler et lån. Bevilgningene
vil variere mer som følge av hvor hyppig innlånene
refinansieres, enn som følge av endringer i utlånsvolumet.
Løpetiden på innlånene kan variere fra to
måneder til flere år. Rentene som Innovasjon Norge betaler
på innlån, inntektsføres under kap. 5625.
I tillegg skal Innovasjon Norge betale låneprovisjon til
staten på 0,4 pst. p.a., som inntektsføres under
kap. 5325. Selv om det er felles poster i statsbudsjettet
for finansieringen av Innovasjon Norges ulike låneordninger,
er det en forutsetning at ordningene holdes regnskapsmessig og rapporteringsmessig
atskilt.
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto innlån
for risiko- og lavrisikolåneordningene i 2008. Bevilgningen
dekker også refinansiering av tidligere opptatte innlån
for disse ordningene og den avviklede distriktsrettede ordningen.
Det foreslås en total innlånsbevilgning på 34,9
mrd. kroner for 2008. Av dette er om lag 28,4 mrd. knyttet
til lavrisikolåneordningen, 5,8 mrd. til risikolåneordningen
og 700 mill. kroner til refinansiering av distriktsrettet låneordning.
Anslaget på det totale innlånet er usikkert, og
Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2008 eller endring
av budsjettet høsten 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
SIVA SF kan foreta innlån
i statskassen og selv velge løpetid på lånene.
Det enkelte innlån knyttes til et statspapir, og rentesats
på innlånet blir satt lik renten på statspapir
med tilsvarende løpetid. Innlån fra og avdrag til
statskassen bruttoføres, dvs. at beløpene utgifts-
og inntektsføres hver gang SIVA SF tar opp et
nytt eller tilbakebetaler et gammelt lån. Innlån
budsjetteres under kap. 2426 post 90, mens avdrag budsjetteres under
kap. 5326 post 90, jf. nedenfor. Det foreslås å bevilge
100 mill. kroner under låneposten. Det legges til grunn
at SIVAs låneramme ved utgangen av 2008 er 700 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet
forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån er
til stede. For 2008 foreslås bevilget kr 318 000.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av Romanifolkets fond og er av den oppfatning
at romanifolket på lik linje med andre minoriteter må søke
om offentlig støtte hvert år. Disse medlemmer ønsker å avvikle
Romanifolkets fond og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst. S.
nr. 5 (2007-2008).
"På statsbudsjettet for 2008 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3670 | | Nasjonale minoriteter | |
| 90 | (NY POST) Avvikling av Romanifolkets
fond | 75 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av Samefolkets fond og er av den oppfatning at
samene på lik linje med andre minoriteter må søke
om offentlig støtte hvert år. Disse medlemmer ønsker å avvikle
Samefolkets fond og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2007-2008). Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til Dokument nr. 8:106 (2006-2007), der Fremskrittspartiet
foreslår å avvikle Finnmarkseiendommen og nedlegge
Sametinget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3680 | | Sametinget | |
| 90 | (NY POST) Avvikling av Samefolkets
fond | 75 000 000" |
Bevilgningen dekker avdragsinnbetalinger fra
de regionale helseforetakene på lån tatt opp før
2008. Det foreslås at det budsjetteres med 400 mill. kroner
for 2008 på denne posten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2007-2008) i helse-
og omsorgskomiteen der Fremskrittspartiet foreslår å bevilge
400 mill. kroner til økte investeringer i helseforetakene.
Departementet er avhengig av å bruke
meglerforetak og annen faglig bistand for å gjennomføre
transaksjoner. Salg av aksjer skal bruttobudsjetteres, noe som innebærer
at også den delen av salgsbeløpet som tilsvarer
utgifter til meglertjenester og rådgiving i forbindelse
med transaksjoner skal budsjetteres under post 96.
Som for 2007 foreslås et anslag på megler-
og rådgivningsandelen av inntektene fra mulige statlige aksjesalg
for 2008 på 10 mill. kroner. Endelige og fullstendige inntektsbeløp
for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget
i løpet av budsjettåret når transaksjonene
er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner
eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det ble vedtatt tre års avdragsfrihet
på statslånet til Oslo Lufthavn AS ved etableringen
av Avinor AS. Avdrag skulle begynne å løpe fra
og med 2006. Selskapet har betalt avdrag i 2004, 2005, 2006 og 2007.
Det er lagt til grunn avdrag på 388,8 mill. kroner i 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det er lagt opp til 24 mill. kroner i avdrag
på lån i 2008.
Den nye Svinesundsforbindelsen ble åpnet
for trafikk i juni 2005, og bompengeinnkrevingen startet 1. juli
2005. Utbyggingen er finansiert med statlige lån, og påløpte
renter i byggetiden ble lagt til lånet. Lånet utgjorde
745 mill. kroner pr. 31. desember 2006.
Nettoinntektene fra bompengeinnkrevingen skal deles
mellom Norge og Sverige. Samferdselsdepartementet legger til grunn
at Norges andel av nettoinntektene i 2008 vil være om lag
62 mill. kroner, hvorav 24 mill. kroner vil gå til avdrag
på lån. Det vil i 2008 være behov for
noen midler til grunnerverv, etterarbeider og sluttoppgjør
i tilknytning til den norske delen av prosjektet, foreløpig
stipulert til om lag 5 mill. kroner i 2008. Departementet vil komme
tilbake til dette når behovet er nærmere avklart.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
I forbindelsen med omdanningen av Baneservice
til aksjeselskap 31. januar 2005, ble selskapet gitt et
statslån med tre års løpetid.
Statslånet forfaller til betaling 31. januar 2008.
Tilbakebetalingen av lånet utgjør 38,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag innenfor Forsvarets
låneordning, samt forskudd og avdrag på regresskrav
i Befalets låneordning, der Forsvaret har overtatt lånene
fra banker. Korrigert for priskompensasjon videreføres
posten på samme nivå som saldert budsjett for
2007.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Løyvinga på post 90
gjeld innbetalte avdrag og renter frå kundane til Lånekassen.
Regjeringa foreslår ei løyving på 10,5
mrd. kroner under denne posten for 2008.
Løyvinga på post 91
gjeld tap og avskriving i Lånekassen, jf. kap. 2410
post 73 og 74. Regjeringa foreslår ei
løyving på 504 mill. kroner under denne posten
for 2008.
Post 93 omfattar innbetaling frå eit
fond (Konverteringsfondet) til Lånekassen basert på konvertering
av lån til stipend, jf. kap. 2410 post 50.
Regjeringa foreslår ei løyving på 4,3
mrd. kroner under denne posten for 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte, noe
som følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten
blir budsjettert med 9 369 mill. kroner i 2008. Det regnes
med at ordinære innbetalinger blir på 4 327 mill.
kroner, bruttotap på utlånsvirksomheten på 25 mill.
kroner og rentestøtte på 17 mill. kroner. De ekstraordinære
innbetalingene er anslått til 5 000 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten omfatter avdrag på de innlån
Innovasjon Norge har tatt opp i statskassen. Det vises til nærmere omtale
av innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Det foreslås
en bevilgning på 35,1 mrd. kroner i avdrag. Anslagene er
usikre, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2008 eller ved
endring av budsjettet høsten 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det vises til omtale under kap. 2426.
SIVA SF foretar sine låneopptak i statskassen
med utgangspunkt i eksisterende statspapirer. SIVA har et låneforfall
i statskassen på 100 mill. kroner i 2008. På denne
bakgrunn budsjetteres det med avdrag på 100 mill. kroner på SIVAs
utestående fordringer.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Budsjettforslaget for 2008 omfatter avdrag på lån, blant
annet til næringsvirksomhet, på nærmere
5,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
før lånetransaksjoner. Brutto finansieringsbehov
bestemmes derfor av differansen mellom utlån og tilbakebetalinger
og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov
anslås til 14,9 mrd. kroner i 2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i foregående kapitler om bevilgninger
på 90-poster. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 129 039 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine tidligere merknader i foregående kapitler
om bevilgninger på 90-poster, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | | |
| 90 | Lån | 60 089 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine tidligere merknader i foregående kapitler om bevilgninger
på 90-poster, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for
2008 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 56 889 000
000” |