6. Garanti- og tilsagnsfullmakter og andre fullmakter under Finansdepartementet

6.1 Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger

6.1.1 Merinntektsfullmakter

6.1.1.1 Finansdepartementet

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet om størrelsen på refusjonene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1600 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.2 Toll- og avgiftsetaten

For privatrekvirert tollbehandling og for tollforretning som utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales det særskilte gebyrer som inntektsføres på kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr. For å dekke de merkostnader som slik behandling og ekspedering medfører ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt, ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf. forslag til vedtak II.1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.3 Skatteetaten

Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4618, post 2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II.1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.4 Senter for statlig økonomistyring

Senter for statlig økonomistyring vil ha inntekter i forbindelse med utføring av tjenester for andre statlige virksomheter og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1631, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4631, post 1 Økonomitjenester og 2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II.1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.5 Statens innkrevingssentral

Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral, post 2 Refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.6 Statistisk sentralbyrå - overskridelsesfullmakt vedr. oppdragsinntekter

Omfanget av brukerfinansierte oppdrag har økt de seneste årene, og for 2008 er oppdragsbudsjettet beregnet til 170,0 mill. kroner.

Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene postert på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter. Inntektene fra slike oppdrag skal fullt ut dekke utgiftene og blir postert på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter.

Da en del kunder av ulike grunner betaler på andre tidspunkt enn fastsatt forfallsdato, er det krevende å oppnå like store inntekter som utgifter hvert enkelt år, gitt kontantprinsippet som følges i staten. Det foreslås derfor at Statistisk sentralbyrå kan overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter, og slik at ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på post 21, jf. forslag til vedtak II.2.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.2 Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger

6.2.1 Fullmakter til å inngå avtaler om investeringsprosjekter

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Plikten til å innhente Stortingets samtykke når det er behov for å pådra forpliktelser utover budsjettåret er blitt gjort klarere i forbindelse med det nye bevilgningsreglementet, jf. § 6 i det nye reglementet og St.prp. nr. 48 (2004-2006) Om bevilgningsreglementet. Toll- og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører investeringsprosjekter der det er behov for å inngå avtaler utover budsjettåret. Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til å inngå slike avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak V.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.2.2 Garantifullmakter

6.2.2.1 Den nordiske investeringsbanks grunnkapital

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2008 for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital, innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag til vedtak VI.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.1 under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.2.2.2 Den nordiske investeringsbanks prosjektinvesteringslån (PIL)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2008 for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak VI.2 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.2 under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.2.2.3 Den nordiske investeringsbank miljølåneordning (MIL)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2008 for lån fra NIB under MIL innenfor en totalramme på nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro, jf. forslag til vedtak VI.3 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.3 under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.2.3 Fullmakt til fortsatt bobehandling

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Ordningen som gjør konkursbo i stand til å forfølge mulige omstøtelige forhold mv., foreslås videreført i 2008 ved at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8,0 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 21,8 mill. kroner, jf. forslag til vedtak VII i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.

6.3 Andre fullmakter

6.3.1 Uoppklarte differanser og feilføringer hos regnskapsførere og/eller i statsregnskapet

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Finansdepartementet

Det oppstår fra tid til annen differanser i regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av disse differansene blir ikke oppklart til tross for en betydelig innsats med å finne ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp blir anvist og postert feil i statsregnskapet, og at feilen først oppdages etter at årsregnskapet er avsluttet.

Oppretting av slike feil ved motsatt postering i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre feil korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for forskyvninger i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter at dette skjer etter posteringsanmodning fra vedkommende departement og i) etter at det som er mulig er gjort for å oppklare differansen og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres på annen måte.

Det må innhentes hjemmel fra Stortinget i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet. For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.

Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S. nr. 252 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998), å gi Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 1998. Denne fullmakten er årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene. Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 2008, jf. forslag til vedtak VIII.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII under pkt. B. Rammeområde 22 i kap. 11 Komiteens tilråding.