Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige
virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn
av usikkerhet om størrelsen på refusjonene ber
Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1600 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende
merinntekter under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner, jf. forslag
til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
For privatrekvirert tollbehandling og for tollforretning
som utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales
det særskilte gebyrer som inntektsføres på kap.
4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr. For å dekke
de merkostnader som slik behandling og ekspedering medfører
ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt, ber Finansdepartementet
om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1610
Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter
under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr,
jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte
andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1618, post 1 Driftsutgifter, med et beløp
tilsvarende merinntekter under kap. 4618, post 2 Andre inntekter,
jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Senter for statlig økonomistyring vil
ha inntekter i forbindelse med utføring av tjenester for
andre statlige virksomheter og enkelte andre inntekter. På grunn
av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber
Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under
kap. 1631, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende
merinntekter under kap. 4631, post 1 Økonomitjenester og
2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med
tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all
hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter,
mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral,
post 2 Refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Omfanget av brukerfinansierte oppdrag har økt
de seneste årene, og for 2008 er oppdragsbudsjettet beregnet
til 170,0 mill. kroner.
Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene
postert på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post
21 Spesielle driftsutgifter. Inntektene fra slike oppdrag skal fullt
ut dekke utgiftene og blir postert på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå,
post 2 Oppdragsinntekter.
Da en del kunder av ulike grunner betaler på andre tidspunkt
enn fastsatt forfallsdato, er det krevende å oppnå like
store inntekter som utgifter hvert enkelt år, gitt kontantprinsippet
som følges i staten. Det foreslås derfor at Statistisk
sentralbyrå kan overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet
på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle
driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene
på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter,
og slik at ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart
beløp på post 21, jf. forslag til vedtak II.2.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Plikten til å innhente Stortingets
samtykke når det er behov for å pådra
forpliktelser utover budsjettåret er blitt gjort klarere
i forbindelse med det nye bevilgningsreglementet, jf. § 6
i det nye reglementet og St.prp. nr. 48 (2004-2006) Om bevilgningsreglementet. Toll-
og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører investeringsprosjekter
der det er behov for å inngå avtaler utover budsjettåret.
Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til å inngå slike
avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i budsjettforslaget,
jf. forslag til vedtak V.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak IV under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2008
for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital,
innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651
euro, jf. forslag til vedtak VI.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak V.1 under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2008
for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en totalramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000
euro, jf. forslag til vedtak VI.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak V.2 under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2008
for lån fra NIB under MIL innenfor en totalramme på nye
tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000
euro, jf. forslag til vedtak VI.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak V.3 under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Ordningen som gjør konkursbo i stand
til å forfølge mulige omstøtelige forhold
mv., foreslås videreført i 2008 ved at Skattedirektoratet
og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille
nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling
for inntil 8,0 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye
og gamle tilsagn på 21,8 mill. kroner, jf. forslag til vedtak
VII i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak VI under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.
Det oppstår fra tid til annen differanser
i regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av
disse differansene blir ikke oppklart til tross for en betydelig
innsats med å finne ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme
at beløp blir anvist og postert feil i statsregnskapet,
og at feilen først oppdages etter at årsregnskapet
er avsluttet.
Oppretting av slike feil ved motsatt postering
i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre
at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets
vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre
feil korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for
forskyvninger i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet
det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter
at dette skjer etter posteringsanmodning fra vedkommende departement
og i) etter at det som er mulig er gjort for å oppklare
differansen og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres
på annen måte.
Det må innhentes hjemmel fra Stortinget
i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet.
For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.
Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S.
nr. 252 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998), å gi
Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret
1998. Denne fullmakten er årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene.
Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt
for budsjett- og regnskapsåret 2008, jf. forslag til vedtak
VIII.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak VII under pkt. B. Rammeområde
22 i kap. 11 Komiteens tilråding.