Tabell 4.1 Oversikt over
kapitler og poster under rammeområde 21
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1
med Tillegg nr. 7 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Finansdepartementet |
1600 | | Finansdepartementet | 297 600
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 251 300 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 34 500 000 |
| 70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 11 800 000 |
1602 | | Kredittilsynet | 209 500
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 209 500 000 |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten | 1 238
900 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 136 900 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 102 000 000 |
1618 | | Skatteetaten | 4 079
700 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 860 100 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 105 800 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 65 700 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 48 100 000 |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå | 621 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 440 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 170 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 10 200 000 |
1630 | | Tiltak
for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring | 17 200
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 17 200 000 |
1631 | | Senter
for statlig økonomistyring | 305 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 268 400 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 37 300 000 |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift | 11 595
000 000 |
| 61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning | 10 300 000 000 |
| 72 | Tilskudd til private og
ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 1 295 000 000 |
1634 | | Statens
innkrevingssentral | 239 200
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 239 200 000 |
1637 | | EU-opplysning | 4 300
000 |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 4 300 000 |
1638 | | Kjøp
av klimakvoter | 515 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | 10 000 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 505 000 000 |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m . | 17 359
500 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 29 400 000 |
| 89 | Renter og provisjon m.m.
på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 17 330 100 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 21 | 36
482 600 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4600 | | Finansdepartementet | 12 800
000 |
| 2 | Diverse refusjoner | 1 000 000 |
| 85 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 800 000 |
4602 | | Kredittilsynet | 1 400
000 |
| 2 | Refusjoner | 1 400 000 |
4610 | | Toll-
og avgiftsetaten | 269 900
000 |
| 1 | Ekspedisjonsgebyr | 6 500 000 |
| 2 | Andre inntekter | 2 200 000 |
| 3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer | 1 200 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 260 000 000 |
4618 | | Skatteetaten | 66 400
000 |
| 1 | Refunderte utleggs- og
tinglysingsgebyr | 21 700 000 |
| 2 | Andre inntekter | 27 900 000 |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger | 14 800 000 |
| 7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 2 000 000 |
4620 | | Statistisk
sentralbyrå | 176 800
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 300 000 |
| 2 | Oppdragsinntekter | 170 000 000 |
| 85 | Tvangsmulkt | 6 500 000 |
4631 | | Senter
for statlig økonomistyring | 43 000
000 |
| 1 | Økonomitjenester | 43 000 000 |
4634 | | Statens
innkrevingssentral | 1 525
200 000 |
| 2 | Refusjoner | 30 200 000 |
| 85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 150 000 000 |
| 86 | Bøter, inndragninger | 1 170 000 000 |
| 87 | Vegadministrasjonsgebyr | 55 000 000 |
| 88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret | 120 000 000 |
4638 | | Salg
av klimakvoter | 1 920
000 000 |
| 1 | Salgsinntekter | 1 920 000 000 |
| | | |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål
og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift | 450 181
000 |
| 30 | Avskrivninger | 450 181 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5603 | | Renter
av statens kapital i statens forretningsdrift | 54 586
000 |
| 80 | Renter av statens faste
kapital | 54 586 000 |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 8 932
200 000 |
| 80 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 6 996 100 000 |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 1 000 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer | 1 450 100 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer | 100 000 000 |
| 84 | Av driftskreditt til statsbedrifter | 385 000 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 21 | 13
452 467 000 |
| | | |
| | Netto
rammeområde 21 | 23 030
133 000 |
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 27. november 2007 der netto utgiftsramme for rammeområde
21 er fastsatt til 23 030 133 000 kroner,
jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). De fremsatte bevilgningsforslag
nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
sine respektive alternative budsjettforslag for 2008, jf. Budsjett-innst.
S. I (2007-2008). Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn ikke bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor det er foreslått en
rekke bevilgningskutt til drift og administrasjon innenfor rammeområde
21 Finansadministrasjon. Dette som resultat av innsparinger, effektivisering og
systemomlegging. Et eksempel på en effektivisering og systemomlegging
er innføring av et system med såkalt snudd avregning
ved næringsdrivendes import av varer, og hvor systemet
slik det er i dag medfører en enorm ressurssløsing.
Dette er nærmere omtalt nedenfor. Endringen innebærer
et forslag til kutt i bevilgningene til toll- og avgiftsetaten,
men kuttet skal på ingen måte gå utover
arbeidet mot organisert smugling ved grensen. Dette arbeidet vil
tvert imot disse medlemmer styrke. Endringen vil
dessuten gjøre svindel av merverdiavgift vanskeligere.
Disse medlemmer mener også Norges
komplekse og omfattende skatte- og avgiftssystem bidrar til en stadig økende
arbeidsbyrde for skatte- og avgiftsmyndighetene. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til skatte- og avgiftslettelsesforslag fremmet
av disse medlemmer i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2007-2008)
og Innst. O. nr. 1. (2007-2008), som å heve grensen for
oppgaveplikt, gjeninnføre sjablongmessig fradrag for mennesker
med store sykdomsutgifter og fjerning av toll på varer
fra U-land (OECD-listen).
Kjøp av CO2-kvoter
er dessuten trukket ut av budsjettet som innenlands utgift og ført
på disse medlemmers foreslåtte
utenlandsbudsjett, jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008) kapittel
2.1.2.
Disse medlemmer finner det underlig
at til tross for at det iverksettes en rekke omorganiseringer og effektiviseringstiltak
innenfor flere områder, er disse ikke beregnet å føre
til besparelser. Disse medlemmer mener at et delmål
med ethvert effektiviseringstiltak må være å redusere
statens kostnader, og forutsetter at reelle besparelser oppnås.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag til alternativt budsjett for 2008 der disse medlemmer foreslo
en budsjettramme på 21 844 713 000
kroner under ramme 21 Finansadministrasjon, noe som innebærer
en reduksjon på 1 185 420 000
kroner.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag til bevilgninger på rammeområde
21.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 231 134 | 246 800 | 251 300 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan
overføres | 28 523 | 31 200 | 34 500 |
70 | Tilskuddsmidler
fra Finansmarkedsfondet | 11 700 | 11 800 | 11 800 |
| Sum kap. 1600 | 271 357 | 289 800 | 297 900 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21 og 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen under dette kapittelet varsler mulig kildeskatt
på pensjonene til norske pensjonister i utlandet. Dette
innebærer at beskatningen skal skje til det landet hvor
pensjonen kommer fra. Per i dag beskattes pensjonistene der de har
skattemessig bopel. Disse medlemmer vil sterkt advare
mot en slik skatteendring, som i mange tilfeller vil medføre
en betydelig skatteskjerpelse overfor en gruppe som i mange tilfeller
blant annet har utflyttet av helsemessige årsaker for å få en
bedre alderdom under varmere himmelstrøk.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 171 657 | 184 800 | 209 500 |
| Sum kap. 1602 | 171 657 | 184 800 | 209 500 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 foran.
Disse medlemmer viser til at
i forbindelse med saken knyttet til Terra Securities høsten
2007 ble det avdekket at Kredittilsynets siste kontroll av selskapet ble
foretatt i 2001. Disse medlemmer vil ikke på nåværende
tidspunkt konkludere om hva som kunne vært gjort annerledes
i nevnte sak, siden saken ikke kan anses ferdig, men disse
medlemmer ber Regjeringen om at man i forbindelse med Kredittmeldingen 2007,
som legges frem for Stortinget våren 2008, omtaler særskilt
Kredittilsynets kontrollvirksomhet og tilsynets oppfølging
av de store aktørene på finansmarkedet, herunder
vurdere om dagens oppfølging fra Kredittilsynet er tilfredsstillende.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 1 074 644 | 1 085 500 | 1 136 900 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 103 672 | 96 600 | 102 000 |
| Sum kap. 1610 | 1 178 316 | 1 178 100 | 1 238 900 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at Riksrevisjonens virksomhetskontroll i 2004 viste betydelige
svakheter i toll- og avgiftsetatens evne til å gjennomføre
forutsatte risikoanalyser med sikte på en effektiv kontroll.
Sammenslåing av tolldistrikter har ifølge rapporten
heller ikke gitt forespeilte resultater.
Disse medlemmer påpeker
at heller ikke forslaget til driftsbudsjett for 2008 reflekterer
de forventede driftsbesparelsene.
Disse medlemmer registrerer at
Norges komplekse og omfattende avgiftssystem bidrar til en stadig økende
arbeidsbyrde for Toll- og avgiftsetaten.
Disse medlemmer mener imidlertid
at løsningen på denne utfordringen ikke ligger
i å øke bevilgningene til etaten, men heller å gjennomgå toll-
og avgiftsreglene med sikte på forenklinger for brukerne, økt
bruk av elektroniske løsninger, samtidig som etatens rutiner
for risikoanalyse fullt ut implementeres. Sistnevnte er et forhold
hvor ansvaret i første rekke ligger hos etatens ledelse.
Disse medlemmer ønsker
også å fjerne innførselsmerverdiavgiften
og innføre et system med snudd avregning. Dette kan spare
staten for over 100 mill. kroner, og samfunnet for minst 330 mill
kroner årlig, slik KPMGs rapport av 2005 viste. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 1 (2007-2008).
Disse medlemmer mener Finansdepartementet bør
følge opp at kontrollrutiner og risikoanalyser i fremtiden
medfører effektiv ressursutnyttelse.
Disse medlemmer viser videre
til at et betydelig antall tollsatser er fjernet eller trappes ned
med hensyn på avvikling, og forutsetter at dette vil medføre
mindre arbeid for tollvesenet. Disse medlemmer viser også til
forslag om lavere avgifter på vin og brennevin, sammen
med fjerning av toll på varer fra u-land i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2008. Disse grepene forutsettes å redusere
insentivene til smugling av slike varer og redusere arbeidsmengden
for tollvesenet.
Disse medlemmer ønsker
på den annen side at narkotika- og grensekontroll prioriteres
med sikte på å bekjempe organisert kriminalitet,
samt forebygge virkningene av at slike varer tilflyter det norske
illegale markedet. Foreslåtte kutt skal ikke ramme dette
området.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 3 590 394 | 3 422 500 | 3 860 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 97 424 | 101 500 | 105 800 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 231 086 | 227 000 | 65 700 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 92 604 | 164 000 | 48 100 |
| Sum kap. 1618 | 4 011 508 | 3 915 000 | 4 079 700 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21, 22 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til reorganiseringen av skatteetaten, og mener man i større
grad burde se på ressursbesparende tiltak i en slik omstillingsprosess. Disse
medlemmer forutsetter i sitt alternative budsjett en bedre fokus
på dette, samt analytisk skatterevisjon og veiledende atferd.
Disse medlemmer mener Regjeringen
i forbindelse med reorganisering av skatteetaten bør vurdere om
de kommunale skatteoppkreverne bør overta også innkrevingen
av merverdiavgift. Dette kan gi høyere løsningsgrad,
bedre kundebehandling og redusert ressursbruk. Årsaken
til at samlet ressursbruk vil gå ned, er at de merverdiavgiftspliktige
virksomheter allerede er "kunder" hos skatteoppkreverne.
Disse medlemmer viser også til
disse medlemmers representantforslag om bedring av skatteyters stilling
i tvistesaker og bedring av situasjonen for mennesker med gjeldsproblemer
(Dokument nr. 8:16 (2007-2008)).
Disse medlemmer viser også til
at besparelsen hos de statlige skattekontorene ved at merverdiavgiftsinnkrevingen
i sin helhet blir overført til kommunene, vil være
vesentlig større enn de marginale merkostnader som de kommunale
skatteoppkreverne vil oppleve når antall skattarter de
har ansvaret for øker fra 5 til 6.
Disse medlemmer mener at det
som også taler for en vurdering av dette spørsmålet,
er at overføring av merverdiavgiftsinnkrevingen til kommunene
kan være nødvendig også av rettssikkerhetsgrunner.
Allerede ved Stortingets behandling av skattebetalingsordningen
(Ot.prp. nr. 17 fra 1951) ble det knesatt et rettssikkerhetsprinsipp
om at fastsetting - og innkreving av skatt ikke skal skje på samme
hånd. Dette er senere bekreftet bl.a. ved Stortingets behandling
av organisering av ligningsetaten på 1960-tallet og i forbindelse med
NOU 1993:1 Reorganisering av skatteetaten, se Innst. S. nr. 25 (1994-1995).
Fastsetting av merverdiavgift og innkreving
av merverdiavgift har hittil blitt gjort i to forskjellige statlige etater
- henholdsvis ved fylkesskattekontorene og ved skattefogdkontorene.
I den nye organisasjonsmodellen for skatteetaten foreslås
fastsetting og innkreving av merverdiavgift lagt til samme skattekontor.
Dette mener disse medlemmer rettssikkerhetsmessig ikke
er i samsvar med prinsippene om avstand og arbeidsdeling. Ved å flytte
innkrevingen av merverdiavgift fra skatteetaten til de kommunale
skatteoppkrevere fjerner man risikoen for svekket rettssikkerhet.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 392 044 | 393 300 | 440 800 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 155 927 | 185 000 | 170 000 |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 15 957 | 8 500 | 10 200 |
| Sum kap. 1620 | 563 928 | 586 800 | 621 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | 21 492 | 16 500 | 17 200 |
| Sum kap. 1630 | 21 492 | 16 500 | 17 200 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 240 771 | 248 700 | 268 400 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | | 53 300 | 37 300 |
| Sum kap. 1631 | 240 771 | 302 000 | 305 700 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1 og 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært kritisk til den stadig økende rollen som
er tiltenkt Senter for statlig økonomistyring (SSØ). Disse
medlemmer stiller seg tvilende til om hvorvidt SSØ er
et nyttig verktøy for å oppnå mer effektiv
ressursstyring og bedre regnskapsføring i statlige virksomheter. Disse
medlemmer minner blant annet om at antall bemerkninger fra
Riksrevisjonen ikke er blitt redusert i senterets levetid, noe som
gir en indikasjon på senterets egnethet og effektivitet. Disse
medlemmer finner også SSØs virksomhet å være
i konkurranse med privat økonomisk rådgivning, og
finner det oppsiktsvekkende at senteret kun benyttes selektivt til
tross for at tjenestene i mange tilfeller tilbys uten kostnader
for brukeren. Disse medlemmer registrerer også at
SSØ har et høyt antall ansatte og at disse er
lokalisert i et stort geografisk område. Disse medlemmer
stiller seg tvilende til om hvorvidt en slik geografisk spredning
er hensiktsmessig og effektiv.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning,
overslagsbevilgning | 9 780 207 | 9 700 000 | 10 300 000 |
72 | Tilskudd til
private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 1 093
081 | 1 245 000 | 1 295
000 |
| Sum kap. 1632 | 10 873 288 | 10 945 000 | 11 595 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 61
og 72.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at EFTAs overvåkningsorgan ESA har kommet til at kompensasjonsordningen
er i strid med statsstøtteregelverket, og at norske myndigheter
i løpet av sommeren må informere ESA om hvilke
tiltak som iverksettes for å rette seg etter vedtaket.
I den forbindelse vil disse medlemmer vise til Dokument nr.
8:84 (2006-2007) representantforslag om å utrede konsekvensene
av å la kommunale virksomheter omfattes av det ordinære
merverdiavgiftsregelverket. Dokumentet er for øvrig en
oppfølging av tilsvarende forslag fremmet i Innst. S. nr.
200 (2005-2006) Kommuneproposisjonen for 2007.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Driftsutgifter | 236 879 | 228 100 | 239 200 |
| Sum kap. 1634 | 236 879 | 228 100 | 239 200 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
70 | Tilskudd til
frivillige organisasjoner | 4 000 | 4 200 | 4 300 |
| Sum kap. 1637 | 4 000 | 4 200 | 4 300 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
organisasjoner som Nei til EU og Europabevegelsen bør finne
finansiering for sin virksomhet utenom statsbudsjettet. Disse
medlemmer ønsker derfor å redusere bevilgningen
i forhold til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Driftsutgifter, kan overføres | | | 10 000 |
21 | Spesielle
driftsutgifter, kan overføres | | 105 000 | 505 000 |
| Sum kap. 1638 | | 105 000 | 515 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
kjøp av CO2-kvoter ikke har
innvirkning på norsk innenlandsøkonomi, og slike
erverv kan tas over et utenlandsbudsjett utenom statsbudsjettets system.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett,
hvor det ble foreslått at bevilgning til kjøp
av CO2-kvoter ble foreslått
redusert med 250 mill. kroner mot en tilsvarende økning
av fullmakten til å kjøpe klimagasskvoter ut over
gitt bevilgning, jf. forslag til vedtak IV.2 i proposisjonen. Dette
medlem viser til at Regjeringen selv i budsjettforslaget
opplyser at bare en mindre del av kvotene som kjøpes i
2008 vil bli betalt samme år, og at bevilgningsbehovet
derfor er gitt på et usikkert grunnlag.
Komiteens medlem fra Venstre mener
handel med utslippskvoter er et viktig bidrag til å innfri Norges
klimaforpliktelser. Dette medlem vil imidlertid påpeke
at behovet for kjøp av CO2-kvoter
vil avgjøres av i hvor stor grad det gjennomføres
nasjonale klimatiltak. Dette medlem mener at de fleksible mekanismene
kun skal være et supplement til nasjonale tiltak og at
minst halvparten av utslippsreduksjonene som forpliktelsen nå innebærer,
skal tas nasjonalt.
Dette medlem viser til at det
fortsatt ikke er kjøpt en eneste CO2-kvote
på tross av at Regjeringen har satt av 105 mill. kroner
til dette på inneværende års budsjett.
I påvente av en endelig etablering
av et tilfredsstillende kvotehandelsystem, og ikke minst de pågående forhandlingene
i Stortinget om Regjerings utilstrekkelige forslag til klimamelding,
foreslo dette medlem i Venstres alternative statsbudsjett,
jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008) avsnitt 3.2.21.2.5, i første
omgang å halvere bevilgningene til kjøp av CO2-kvoter i 2008, men vil vurdere helheten
i hele klimapolitikken, også den andel midler som skal
avsettes til kjøp av CO2-kvoter
i forbindelse med RNB 2008. Dette medlem viser også til
at det foreslås overskridelsesfullmakt på inntil
3 600 mill. kroner til kjøp av klimakvoter, jf.
vedtak III under Rammeområde 21 i denne innstillingen.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Driftsutgifter | 18 138 | 28 600 | 29 400 |
88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning | -32 | | |
89 | Renter og
provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 24 280
499 | 16 064 000 | 17 330
100 |
| Sum kap. 1650 | 24 298 605 | 16 092 600 | 17 359 500 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1 og 89.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Diverse inntekter | 66 | | |
2 | Diverse refusjoner | 2 993 | 1 000 | 1 000 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 2 623 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 1 663 | | |
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 816 | | |
85 | Avkastning
fra Finansmarkedsfondet | | 11 800 | 11 800 |
| Sum kap. 4600 | 19 161 | 12 800 | 12 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
2 og 85.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 151 665 | | |
2 | Refusjoner | | | 1 400 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 1 886 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 1 280 | | |
| Sum kap. 4600 | 154 831 | | 1 400 |
Fra 2007 føres Kredittilsynets inntekter
fra tilsynsenhetene under kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet,
post 70 Kredittilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 6 558 | 7 200 | 6 500 |
2 | Andre inntekter | 2 822 | 2 100 | 2 200 |
3 | Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer | 2 221 | 1 200 | 1 200 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 259 749 | 250 000 | 260 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 137 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 9 872 | | |
17 | Refusjon lærlinger | 25 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 19 595 | | |
| Sum kap. 4610 | 300 979 | 260 500 | 269 900 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1,2,3 og 11.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Refunderte utleggs- og
tinglysingsgebyr | 34 466 | 21 700 | 21 700 |
2 | Andre inntekter | 22 895 | 26 700 | 27 900 |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 25 814 | 14 800 | 14 800 |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 1 846 | 2 000 | 2 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 1 202 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 31 953 | | |
17 | Refusjon lærlinger | 83 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 69 216 | | |
| Sum kap. 4618 | 187 475 | 65 200 | 66 400 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 2, 5 og 7.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2007 |
1 | Salgsinntekter | 813 | 300 | 300 |
2 | Oppdragsinntekter | 173 327 | 185 000 | 170 000 |
4 | Tvangsmulkt | 8 713 | | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 191 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 6 001 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 7 096 | | |
85 | Tvangsmulkt | | 6 500 | 6500 |
| Sum kap. 4620 | 196 141 | 191 800 | 176 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 2 og 85.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag 2008 |
1 | Økonomitjenester | 33 326 | 43 900 | 43 000 |
2 | Andre inntekter | 10 114 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 428 | | |
18 | Refusjon av
sykepenger | 2 655 | | |
| Sum kap. 4631 | 46 523 | 43 900 | 43 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2007 |
2 | Refusjoner | 31 622 | 29 000 | 30 200 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 347 | | |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 2 367 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 2 849 | | |
81 | Bøter, inndragninger | 1 317 728 | | |
82 | Vegadministrasjonsgebyr | 55 508 | | |
84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 121 769 | | |
85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 166 494 | 125 000 | 150 000 |
86 | Bøter, inndragninger | | 1 120 000 | 1 170 000 |
87 | Vegadministrasjonsgebyr | | 55 000 | 55 000 |
88 | Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret | | 100 000 | 120 000 |
| Sum kap. 4634 | 1 698 684 | 1 429 000 | 1 525 200 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
2, 85, 86, 87 og 88.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Statens forretningsdrift vil i 2008 bestå av
virksomheten under forvaltningsbedriftene Statsbygg, Garanti-Instituttet
for eksportkreditt (GIEK), Statens kartverk, Statens Pensjonskasse
og NVE Anlegg.
Det samlede avskrivningsbeløpet for
den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene
beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året
før budsjettåret. Det benyttes et lineært
avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter
varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg
avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres
under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger
i 2008 beløper seg til 450,2 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Renter av statens kapital i forretningsdriften
tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i
statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegningen er bedriftenes
brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne
avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto
investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig
rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden
fram til 30. september året før budsjettåret.
Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år,
og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital
i forretningsdriften foreslås bevilget med 54,6 mill. kroner
i 2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2007 |
80 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | | | 6 025 100 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 574 | 1 000 | 1 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 530 072 | 676 300 | 971 300 |
83 | Av alminnelige fordringer | 29 717 | 50 000 | 50 000 |
84 | Av driftskreditt til statsbedrifter | | | 220 000 |
86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 2 648 257 | 3 483 400 | |
88 | Av utlån
under opptrekk | 113 021 | 90 000 | |
| Sum kap. 5605 | 3 321 641 | 4 300 700 | 7 267 400 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag under postene 80, 81, 82, 83
og 84.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad under pkt. 4.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer ønsker å innføre
et system med snudd avregning, og at dette vil spare samfunnet for
betydelige beløp årlig. Innføringen av
et slikt system vil imidlertid føre til et rentetap for staten
ettersom næringsdrivende per i dag må innbetale en
beregnet merverdiavgift på importerte varer, for deretter å få dette
godskrevet på merverdiavgiftsoppgjøret senere.
Rentefordelen som staten har av systemet på de næringsdrivendes
bekostning slik det er i dag, har Finansdepartementet beregnet til
190 mill. kroner. Disse medlemmer har i tråd
med dette i sitt alternative budsjett foreslått å redusere
post 80 med 190 mill. kroner. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1
(2007-2008).