Søk

Bakgrunn

Det er viktig med fartsgrenser som godt reflekterer veiens standard. De siste årene har det vært en omfattende utbygging av hovedveinettet i Norge med ny, trygg og sikker firefelts motorvei. Det er imidlertid slik at det norske fartsgrensenivået er lavere på hovedveinettet enn eksempelvis i Sverige og Danmark. Når det gjelder motorveier, har Danmark 130 km/t, mens Sverige og Finland har 120 km/t. For bedre å tilpasse fartsgrensen på motorvei i Norge til veiens standard ble den øvre fartsgrensen hevet til 110 km/t i 2014. Erfaringene med å øke fartsgrensene på motorveier er gode. Det ble bare registrert en moderat fartsøkning på veiene da fartsgrensen først ble hevet fra 90 km/t til 100 km/t. Erfaringen er den samme med den siste økningen av fartsgrensene. Gjennomsnittsfarten økte noe, men det er nå langt flere som holder fartsgrensen på disse veiene. Etter at fartsgrensene på motorveier og flere andre hovedveistrekninger ble økt, har de totale ulykkestallene på norske veier fortsatt å gå ned. Når fartsgrensen godt reflekterer veiens standard, bidrar det til respekt og forståelse for fartsgrensesystemet. En nylig undersøkelse om folks holdning til fartsgrenser viser at mer enn 80 pst. av de spurte mente det var greit å kjøre noe fortere enn de grensene som veibyråkratiet har satt. Forslagsstillerne mener det ofte er en manglende forholdsmessighet mellom veistandard og fartsgrense, og derfor må det endringer til i de norske fartsgrensekriteriene. Forslagsstillerne mener det nå er tid for å bringe norsk motorveifartsgrense opp på nivå med Sverige og Finland. Som det følger av regjeringserklæringen, skal fartsgrensen på motorvei heves fra 110 km/t til 120 km/t.