Søk

Bakgrunn

Oslo har et godt kollektivsystem, men med stor vekst trenger byen at transportløsningene utvikler seg i takt med innbyggernes behov.

Busslinje nummer 31 er Norges helt uten sidestykke mest trafikkerte busslinje, med 13,9 millioner målte påstigninger i året. Til sammenligning har dagens trikkenett i Oslo 55 millioner passasjerer i året. 31-bussen er presset til bristepunktet, og bussene står i kø gjennom sentrum og oppover Trondheimsveien. Det er ikke et alternativ å sette opp flere busser på linjen.

Trafikkproblemene i sentrum og nederst i Trondheimsveien som 31-bussen er del av, omtales av kollektivselskapet Ruter som et kritisk problem for trafikkavviklingen i Oslo.

Trikk videre fra Sinsen langs deler av traseen for 31-linja har vært planlagt siden 1950-tallet. Trikk til Tonsenhagen, med forlengelse til Linderud, vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken langs Trondheimsveien betraktelig. Det vil også gi bedre utnytting av de eksisterende trikkeskinnene fra Sinsen og gjennom sentrum. En ny trikk har kapasitet til å ta mer enn dobbelt så mange passasjerer som en buss.

Den nye storbylegevakten i Oslo er planlagt på Aker sykehus, samtidig ligger det planer om en opprustning og gjenåpning av Aker sykehus. Legevakten i Oslo sentrum har 80 000 konsultasjoner i året alene, med full sykehusdrift i tillegg er det ikke mulig å la nye Aker sykehus bare betjenes av dagens 31-buss.

Planleggingen av Tonsenhagen-trikken er ferdig. Dette trikkeprosjektet vil løse akutte kapasitetsproblemer i Oslo sentrum, sørge for bedre bilfrie alternativer for Årvoll og Tonsenhagen og samtidig avlaste det pressede kollektivtilbudet i Groruddalen.